Spåra ut i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spåra ut i Stockholm
Har det hänt förr att spårvagnar spårar ut i Stopckholm ? På den tiden innan dom försvann ? Var hännde det iså fall ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Re: Spåra ut i Stockholm
Lite här och var, oftast med obetydliga skador som följd men någon enstaka gång har omständigheterna varit så ogynnsamma att det blivit kaffeved av vagnen. Det går ganska trögt att köra spårvagn vid sidan av spåret, så man ska ha rejäl fart för att komma mer än några meter.
På vagnhallsbangården Alkärret finns fina urspåringmärken i anslutning till växlarna, men det kanske asfalteras om i och med Spårväg City. Det har även talats om växelbyte av växeln med skarpast radie. Men det finns andra som är bättre insatta som kan lägga ut texten.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Om du besöker nya ICA Supermarket sabbatsberg (dalagatan, bredvid estman) så har dom flera vackera spårvagnsbilder, bl.a en bild just på en olycka. kom dit och leta runt charkdisken så hittar du sådana bilder m.fl...
Ett exempel är vid Odenplan, där fanns en kontakt på kontaktledingen som alltid återstälde växelm i rakläge. En gång så låg vagn 37 för nära spårvagnen framför och lade om växeln rakt under linje 7 framför. Orsaken var ju att strömavtagaren sitter fram på vagn 37,Johan A skrev:Har det hänt förr att spårvagnar spårar ut i Stopckholm ? På den tiden innan dom försvann ? Var hännde det iså fall ?
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
- TimK
- Kontakt:
Och så har vi, fast lite utanför Stockholm, den beryktade olyckan på linje 15 i Sundbyberg, där ett trevagnståg hade för hög fart i nedförsbacken i Fredsgatan (från Tulegatan), bromsarna tog inte -- eller så bromsades det inte -- och tåget klarade inte kurvan in i Vegagatan utan fortsatte rakt in i skolgården framför. Tåget var en utgående tur från Råsundahallen, men jag har för mig att minst en konduktör strök med. Det sades att föraren hittades senare, irrandes runt i Huvudstaskogen, och att han inte mindes vad som hänt, men det vet jag inte om det stämmer.
Under det mesta av min tid i Sverige, dvs. i nio år, så bodde jag på Vegagatan helt nära Fredsgatan och olycksplatsen.
Under det mesta av min tid i Sverige, dvs. i nio år, så bodde jag på Vegagatan helt nära Fredsgatan och olycksplatsen.
There's nothing in the world like Action Park!