Linje 22 i dag

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Björn Stråhle
Inlägg: 498
Blev medlem: fredag 18 oktober 2002 14:55
Ort: Gbg-Sthlm
Kontakt:

Linje 22 i dag

Inlägg av Björn Stråhle »

Bild
En liten Nostalgitripp på linje 22, i gammal klassisk spårvägsdiggaranda, resulterade i ett antal bilder. Några följer här.

Bild
Efter bron mellan Bromma och Stora Essingen.

Bild
Från andra sidan bron.

Bild
På gatuspåret i Gröndal krävs fysisk kraft för att hantera bromsen.

Bild
Gammal och ung vid Mårtensdal.

Bild
Nära en upplyst plats - Luma. Förresten, känner yngre personer till vad Lumaljus är?

Bild
Skyltat är det här! Kanske bäst när en gamling passerar denna moderna miljö.

Bild
Dags att köra tillbaka snart? Varför denna linje slutar här och inte drogs till Sickla hållplats på Saltsjöbanan, är en fråga man kan ha frågesport kring.

Hälsningar/Björn
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av Sparkfot »

Trevliga bilder!
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av AGR »

Två saker 1:Rätt turbricka uppsatt ser jag. 2: På denna gata har jag åkt A3+B17. Mina kusiner bodde i huset till höger på bilden

Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
PCC
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 01 januari 2003 13:25

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av PCC »

17AGR skrev:Två saker 1:Rätt turbricka uppsatt ser jag.
Ja, men inte dök du upp för det... men den 2 maj får du inte missa! 8)
Mvh PCC
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Lennart Hjelm.
Inlägg: 126
Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13

Re: Linje 22 i går

Inlägg av Lennart Hjelm. »

Upptäckte Du också att det är en förb... massa stolpar, staket, skåp och annat i vägen?
Gup.JPG
Gup.JPG (199.23 KiB) Visad 1473 gånger
Alldeles nedanför denna plats finns tydligen en signal där det blev stopp. Borde vara ett mindre kul ställe att starta ifrån, speciellt vid blött rälslag.
Lennart Hjelm.
Inlägg: 126
Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av Lennart Hjelm. »

Har 335 rullat ungefär här för sådär 60 år sedan tro? Fast möjligen längre till vänster väl!
Gup2.JPG
Gup2.JPG (121.07 KiB) Visad 1467 gånger
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av bark »

Björn Stråhle skrev:Bild
Skyltat är det här! Kanske bäst när en gamling passerar denna moderna miljö.
För en gångs skull stämmer varningsmärkets utseende överens med vagnens!
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av ålstensgård »

Superfina bilder :D

Men 335 som enkelvagn ser verkligen malplacerad ut där det blir för stökigt med alla stolpar. Varför används inte 521 som skulle ge åtminstone de rätta historiska proportionerna åt själva tåget? Finns inget att växla med i Sickla eller vad?

//Henrik
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av M_M »

ålstensgård skrev:Superfina bilder :D

Men 335 som enkelvagn ser verkligen malplacerad ut där det blir för stökigt med alla stolpar. Varför används inte 521 som skulle ge åtminstone de rätta historiska proportionerna åt själva tåget? Finns inget att växla med i Sickla eller vad?
Oseriösa klubben kan ju alltid drömma om att växla genom att ha en bromsare på släpvagnen och binda ett lagom långt rep mellan släpet och motorvagnen, stanna så att växeln ligger mellan fordonen, lägga om växeln och sen köra försiktigt så att släpet och motorvagnen rullar in på varsitt spår. Sen är det bara att lossa repet och växla över motorvagnen till andra spåret och koppa släpet. :wink:

Seriöst: har man någonsin sysslat med nåt liknande (t.ex. att knuffa vagnar för hand) i rangeringsväg över huvud taget på svenska spår, och när slutade man i så fall med sådant? (Jag gissar på att man i normalfallet aldrig gjort så).
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Seriöst: har man någonsin sysslat med nåt liknande (t.ex. att knuffa vagnar för hand) i rangeringsväg över huvud taget på svenska spår, och när slutade man i så fall med sådant? (Jag gissar på att man i normalfallet aldrig gjort så).
Definiera "spår"! Det finns folk som jobbar heltid med att rangera vagnar utan att de är kopplade till något drivfordon, exempelvis i Hallsberg. Även på spårvägen har man då och då använt sig av tyngd- eller handkraft, fast jag kommer inte på något riktigt bra exempel just nu. Inne i verkstäder är det ganska vanligt i alla fall!
Björn Stråhle
Inlägg: 498
Blev medlem: fredag 18 oktober 2002 14:55
Ort: Gbg-Sthlm
Kontakt:

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av Björn Stråhle »

Visst har det förekommit att hand- eller egenkraft använts. I Göteborg användes metoden vid Getebergsäng. Sannolikt också vid Lilla Stampgatan och Bangatan. Möjligen även Högsbogatan innan slingan där byggdes.

Hälsningar/Björn
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3073
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av Stefan Widén »

Ett bra exemper är väl när man kopplar till en tralla eller lättare godsvagn eller släpvagn. När man kopplat ena sprinten är det på plant spår bättre trycka den tillkopplade vagnen och sätt i andra sprinten. Sträcker man med MV kan man dra lite för hårt och vagnarna kan gå ihop speciellt obromsade vagnar.

I köpenhamn kom jag på hade man i början ändhållplatser med bara en växel och spåren som i ett "Y" där skjöts släpvagen in på det andra spåret och MV backade tillbaka och sedan in och hämtade SV.


Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 755
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av Hans Wibacke »

Eftersom tråden rör linje 22 känner jag mig manad att nämna att vi ganska ofta använder handkraft för att trycka isär vagnarna vid frånkopplingen i Alvik. Vanligtvis glider de isär utan handpåläggning (tack vare svag lutning) och visst kunde vi lika gärna backa isär vagnar med separationsångest men det går fortare med handkraft (om man har en kollega till hjälp). Dessutom blir det ju lite mer show för intresserade på plattformen. :)
Användarens profilbild
Roy M
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 22 januari 2009 20:07
Ort: Stockholm

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av Roy M »

Hans Wibacke skrev:Dessutom blir det ju lite mer show för intresserade på plattformen. :)
Ja, och det blir alltid samma förutsägbara kommentarer; "wööööööw, stålmannen!"
Claes-Göran Kaselli
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 18 december 2002 15:27

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av Claes-Göran Kaselli »

Vid vår utfärd på linje 21 i förra millenniet rangerade vi släpvagn per handkraft
vid Kyrkviken. Ska finnas bild på det, tycker jag mig minnas.

Claes-Göran
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av 2763 »

Claes-Göran Kaselli skrev:Vid vår utfärd på linje 21 i förra millenniet rangerade vi släpvagn per handkraft
vid Kyrkviken. Ska finnas bild på det, tycker jag mig minnas.

Claes-Göran
Förra milleniet var inte säkerhetskraven så höga! Otack och olov.
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8816
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av Harald »

Björn Stråhle skrev:Visst har det förekommit att hand- eller egenkraft använts. I Göteborg användes metoden vid Getebergsäng. Sannolikt också vid Lilla Stampgatan och Bangatan. Möjligen även Högsbogatan innan slingan där byggdes.

Hälsningar/Björn
Om jag inte är felunderrättad kördes "Lilla blå" alltid med enkelvagnar. Det skulle alltså inte ha varit något behov av rangering vid Lilla Stampgatan och Bangatan. Däremot förekom någon form av rangering vid Kapellplatsen. Hur den gick till är jag dock inte säker på. En möjlighet vid reguljär trafik är att ha en extra släpvagn så att man vid ankomsten till ändstationen kopplar till den kvarlämnade släpvagnen från förgående tur och lämnar sin egen till nästa tur.

Även på "stora banan" har det hänt att man har växlat med handkraft:

Bild
Användarens profilbild
Eos95
Inlägg: 415
Blev medlem: måndag 21 september 2009 16:14
Ort: nacka
Kontakt:

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av Eos95 »

är inte sån vang tung att putta ?
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av AGR »

the0fiskis skrev:är inte sån vang tung att putta ?
Stålhjul rullar lätt på stålräls.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Linje 22 i dag

Inlägg av 2763 »

OT: men det finns väl ett betydligt modernare exempel på där ett gäng passagerare fick putta en Regina från strömlös sektion in på strömförande för en del år sedan.

/T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar