Landstingen lägger ner SL

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Landstingen lägger ner SL

Inlägg av Odd »

Eller vad skall man tro om denna artikel från Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 6917250.ab
Aftonbladet skrev:Det ska bli fritt fram för kommersiella bussföretag att köra såväl regional som lokal kollektivtrafik. Det är ett av förslagen i den nya kollektivtrafiklag som regeringen presenterade på torsdagen...

...De länstrafikbolag som i dag ansvarar för kollektivtrafiken ersätts av regionala myndigheter för kollektivtrafik.
Innebär detta att SL läggs ner eller kommer SL att ombolagiseras (!) för att istället bli en infrastrukturförvaltare för spårtrafiken i Stockholm. Kommer denna då att ägas av kommunerna? Eller kan resultatet bli att tex MTR får köpa tunnelbanan på riktigt, dvs äga anläggningen och driva trafiken. Hur blir det i så fall med framtida utbyggnader?

Å andra sidan säger förslaget att samarbete kommer att bli obligatoriskt. Innebär det då att "fria" bussbolag måste vara med i taxesamarbetet, dvs nån form av återreglering...
Många frågor...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
bruse

Re: Landstingen lägger ner SL

Inlägg av bruse »

Min tolkning är att inte tro ett skit vad som skrivs i Aftonhoran.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
AndersNilsson

Inlägg av AndersNilsson »

Hela förslaget på 200 sidor: http://regeringen.se/content/1/c6/14/11/37/a5a6f065.pdf

Anders
C30

Inlägg av C30 »

Jag är inte insatt i frågan, men jag ser inga stora nackdelar med dagens system. Kan någon klargöra om det ligger till på annat sätt?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Ja men va diggabelt!!!! då får vi tillbaka de gulsvarta, beigegröna, ljusblå, venesianskt röda, organga. osv i staden :D

Och det är klart med spårvagnen tillbaka så känns det rätt autentiskt.

Men .... allt hänger på om myndigheten fortfarande har kontroll på taxan. Där är den springande punkten. Har man det jag då kan det vara vilken färg som hellst på bussarna och vagnarna och vi har fortfarande samma möjlighet till bra samordnad trafik. i samverkan och med en bra och billig taxa.

Skulle man lätta på taxan så blir det vilda vesten på attraktiva linjer och de linjer som kanske ligger på gränsen till lönsamhet blir nedlaggda osv.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Stefan Widén skrev:/.../
Skulle man lätta på taxan så blir det vilda vesten på attraktiva linjer och de linjer som kanske ligger på gränsen till lönsamhet blir nedlaggda osv.
Eller upphandlade om den regionala kollektivtrafikmyndigheten så finner behövligt.

8) /Jörgen G
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Jörgen_G skrev:
Stefan Widén skrev:/.../
Eller upphandlade om den regionala kollektivtrafikmyndigheten så finner behövligt.

8) /Jörgen G
Just det, även i det ursprungliga förslaget undantar man ju egentligen alla städer eftersom man måste kunna ha ett sammanhängande system och det är där ursprungsförslaget missar lite. SL, tja som bolag finns det nog möjligheter att det kan sluta en dag - det finns klara intentioner från vissa håll att man vill tydliggöra rollen som myndighet/nämnd.

I övrigt kan man säga att regeringens förslag mer är inne på en modifierad form som även bussbranschen själva arbetat med, där man vill ge operatören ett större ansvar. SL arbetar redan efter detta i sina nya upphandlingar och bland annat för Norrtälje har man tänkt lägga in kraftiga incitament (det vill säga ökar antalet resande får operatören mer pengar). Ännu ett steg har bl.a. tagits av Länstrafik i Sörmland som i maj börjar köra en linje mellan Liljeholmen och Trosa med hjälp av en tjänstekoncession. Operatören får en "garantisumma" av länstrafiken, men får ta hand om intäkterna och bedriva trafiken relativt fritt - däremot ska det gå att använda länstrafikens system för att betala med. Priset sätter man dock själv etc. De har gjorts en del försök redan tidigare i några län med liknade delar. Mer eller mindre fritt. Så det kommer nog blir rätt intressant att se vad som händer - men även i grundutredningen trycker man på att man måste ta varandras betalsystem. Problemet som jag ser det är väl främst att man också måste ha ett gemensamt månadskort om det skall fungera och där ser jag väl vissa problem med att man skulle kunna enas mellan bolagen...iaf om det är riktig konkurrens.
Skriv svar