bild på blå Flexity?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
bild på blå Flexity?
Någon hade photoshopat en Norrköpingsgul Flexity till stockholmsblå och visat på forumet. Men jag finner det inte. Kan någon hjälpa mig?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Hans Wibacke
Re: bild på blå Flexity?
Det vore förstås kul om vagnarna fick den färgsättningen, men är det inte mer sannolikt att det blå kommer att få en mer begränsad utbredning som på övriga nyligen tillkomna fordonstyper?
- gardebring
- Kontakt:
Det var jag som gjorde den. Använd helst varianten från Norrmalmstorg, den bilden har jag plåtat själv och sedan photoshoppat, och den får fritt användas så länge jag (Anders Gardebring) uppges som fotograf.
Här finns en mer högupplöst version:
http://www.yimby.se/material/sparvag_city/tram_blue.jpg
-
Färgsättningen på Flexity Classic ser snygg ut som den är Fotoshoppad. MEN, var försiktiga med hur det blir i verkligheten. I Frankfurt har F.C.vagnarna en tråkig blå färg. Men i Norrköping har dom en ganska trevlig och synlig färgsättning som gör att Flexity Classicvagnen ser rikting bra ut och att staden kan vara stolt över.
Spårvagnar i en Stad sätter en prägel som en buss aldrig kan uppnå.
Dennis
Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Tack Anders!gardebring skrev:Det var jag som gjorde den. Använd helst varianten från Norrmalmstorg, den bilden har jag plåtat själv och sedan photoshoppat, och den får fritt användas så länge jag (Anders Gardebring) uppges som fotograf.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det ska bli mycket spännande att jämföra med hur det blir i verkligheten. Misstänker, som många andra, att den kommer att gå i betydligt mer grått, dock. 

Senast redigerad av bark den måndag 22 mars 2010 15:03, redigerad totalt 1 gånger.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Vagnen ser verkligen snygg ut på Gardebrings bild!
Nu är ju alla SL:s nya spårfordon vita eller aluminiumfärgade i grunden. (När de är nytvättade.) Pendeltågen kan vara rejält smutsbruna och T-banevagnarna går i rostbrunt.
Tur man inte fått för sig att använda samma grundprincip för bussarna! Vita med röda detaljer och dörrar. Och blå kontrastfärg på stomtrafiksbussarna.
Nu är ju alla SL:s nya spårfordon vita eller aluminiumfärgade i grunden. (När de är nytvättade.) Pendeltågen kan vara rejält smutsbruna och T-banevagnarna går i rostbrunt.
Tur man inte fått för sig att använda samma grundprincip för bussarna! Vita med röda detaljer och dörrar. Och blå kontrastfärg på stomtrafiksbussarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Kan tyckas vara en petimäteranmärkning, men skall nog mer ses som en undran: är inte spårfordonen i allmänhet av polerat rostfritt stål för att underlätta en del olika saker? Känner inte riktigt ihåg mig i "aluminium"LÅ1 skrev:Vagnen ser verkligen snygg ut på Gardebrings bild!
//T
Med reservation för tyckfel.
Det enda fordonet i SL-flottan som har utsida av polerat rostfritt stål är väl C20. X10 ska jag inte svära på men jag tror att man har målat dem i en rostfrittstål-liknande färg, utanpå den i grund och botten rostfria plåten.TonyM skrev:Kan tyckas vara en petimäteranmärkning, men skall nog mer ses som en undran: är inte spårfordonen i allmänhet av polerat rostfritt stål för att underlätta en del olika saker? Känner inte riktigt ihåg mig i "aluminium"
//T
Regina etc tycker jag ser lite mattare ut, är det möjligen aluminiumbeklädnad på dem?
Skall se hur bra chans jag får att närstudera fönstertågstypen X10 om en 35-minuter.....daniel_s skrev:Det enda fordonet i SL-flottan som har utsida av polerat rostfritt stål är väl C20. X10 ska jag inte svära på men jag tror att man har målat dem i en rostfrittstål-liknande färg, utanpå den i grund och botten rostfria plåten.TonyM skrev:Kan tyckas vara en petimäteranmärkning, men skall nog mer ses som en undran: är inte spårfordonen i allmänhet av polerat rostfritt stål för att underlätta en del olika saker? Känner inte riktigt ihåg mig i "aluminium"
//T
Regina etc tycker jag ser lite mattare ut, är det möjligen aluminiumbeklädnad på dem?
X60 är i allafall inte vare sig alu eller rostfritt-färgad.... Det är gladgrå rätt över!

Rostfritt är det förstås på C20. Av någon anledning tänker jag nästan alltid aluminium. Kanske är det C5 som spökar, för det var väl aluminium?. Och om det varit aluminium så hade C20 förstås inte fått en rostbrunt färgton med tiden.TonyM skrev:Kan tyckas vara en petimäteranmärkning, men skall nog mer ses som en undran: är inte spårfordonen i allmänhet av polerat rostfritt stål för att underlätta en del olika saker? Känner inte riktigt ihåg mig i "aluminium"LÅ1 skrev:Vagnen ser verkligen snygg ut på Gardebrings bild!
//T
Det där sista hajar jag inte riktigt; skulle rostfritt stål vara mer benäget än aluminium att få en rostbrun färgton med tiden? Jag trodde att den bruna beläggningen kom från omgivningen och inte från själva plåten. I och för sig bleknar ju bakgrunden på ett annat sätt när det är aluminium, kolla in C5:orna på Mickes bild här!LÅ1 skrev:Rostfritt är det förstås på C20. Av någon anledning tänker jag nästan alltid aluminium. Kanske är det C5 som spökar, för det var väl aluminium?. Och om det varit aluminium så hade C20 förstås inte fått en rostbrunt färgton med tiden.
Vag vet inte, men jag upplevde aldrig att C5:orna hade en brun eller röd färgton, medan man ofta ser det på C20.daniel_s skrev:Det där sista hajar jag inte riktigt; skulle rostfritt stål vara mer benäget än aluminium att få en rostbrun färgton med tiden? Jag trodde att den bruna beläggningen kom från omgivningen och inte från själva plåten. I och för sig bleknar ju bakgrunden på ett annat sätt när det är aluminium, kolla in C5:orna på Mickes bild här!LÅ1 skrev:Rostfritt är det förstås på C20. Av någon anledning tänker jag nästan alltid aluminium. Kanske är det C5 som spökar, för det var väl aluminium?. Och om det varit aluminium så hade C20 förstås inte fått en rostbrunt färgton med tiden.
- Stefan Widén
Aluminium när det korriderar blir prickig och mörknar. Är det ihop med stål kan vita rosetter uppstå. Inför sista utfärden med C5 tåget gordes sett försök att putsa vagen efter ett antaltimmar med glada C 5 diggar lyckades man få fronten och förardörren blank och fin....men det krävdes mycket putsmedel...och kraft....LÅ1 skrev:Vag vet inte, men jag upplevde aldrig att C5:orna hade en brun eller röd färgton, medan man ofta ser det på C20.daniel_s skrev:Det där sista hajar jag inte riktigt; skulle rostfritt stål vara mer benäget än aluminium att få en rostbrun färgton med tiden? Jag trodde att den bruna beläggningen kom från omgivningen och inte från själva plåten. I och för sig bleknar ju bakgrunden på ett annat sätt när det är aluminium, kolla in C5:orna på Mickes bild här!LÅ1 skrev:Rostfritt är det förstås på C20. Av någon anledning tänker jag nästan alltid aluminium. Kanske är det C5 som spökar, för det var väl aluminium?. Och om det varit aluminium så hade C20 förstås inte fått en rostbrunt färgton med tiden.
C 20 kaross genomgår konternueligt en specialtvätt som gör att de ser som nya ut. Spana på gröna linjen de har de finaste tågen.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
När man ser på bussmickes bild inser man vilken vacker vagntyp C5 är,särskilt i förortsmiljö under höstendaniel_s skrev
Det där sista hajar jag inte riktigt; skulle rostfritt stål vara mer benäget än aluminium att få en rostbrun färgton med tiden? Jag trodde att den bruna beläggningen kom från omgivningen och inte från själva plåten. I och för sig bleknar ju bakgrunden på ett annat sätt när det är aluminium, kolla in C5:orna på Mickes bild här
Fantastiskt matchning mellan betongen, gråvädret, gråvattnet och vagnarna. Att sedan tåget går på viadukt i Fittja gör verkligen att man är i New York.

Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
X10:orna är målade med nån gullig silveraktig tjockflytande färg, om de inte är övermålade med kl-tt-r förståsTonyM skrev:Skall se hur bra chans jag får att närstudera fönstertågstypen X10 om en 35-minuter.....daniel_s skrev:Det enda fordonet i SL-flottan som har utsida av polerat rostfritt stål är väl C20. X10 ska jag inte svära på men jag tror att man har målat dem i en rostfrittstål-liknande färg, utanpå den i grund och botten rostfria plåten.TonyM skrev:Kan tyckas vara en petimäteranmärkning, men skall nog mer ses som en undran: är inte spårfordonen i allmänhet av polerat rostfritt stål för att underlätta en del olika saker? Känner inte riktigt ihåg mig i "aluminium"
//T
X60 är i allafall inte vare sig alu eller rostfritt-färgad.... Det är gladgrå rätt över!
Är det exakt sådana vagnar det ska bli? Jag måste ju säga att de inte ser så otroligt moderna ut! Nu inser jag ju visserligen att det är en tillfällig lösning... Hoppas bara inte att det innebär att folk blir negativt inställda till spårvagnar i innerstaden!
Förutom londons röda dubbeldäckare..Dennis Sigward skrev:Färgsättningen på Flexity Classic ser snygg ut som den är Fotoshoppad. MEN, var försiktiga med hur det blir i verkligheten. I Frankfurt har F.C.vagnarna en tråkig blå färg. Men i Norrköping har dom en ganska trevlig och synlig färgsättning som gör att Flexity Classicvagnen ser rikting bra ut och att staden kan vara stolt över.
Dennis
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Har du några exempel på vagnar som ser "moderna ut"?Traesk skrev:[...] Jag måste ju säga att de inte ser så otroligt moderna ut! [...]
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.