Stockholm 2015 - Nordost vs. Sydväst
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stockholm 2015 - Nordost vs. Sydväst
Inom fem år så kommer Stockholm enligt nuvarande planer och byggen att ha två stycken separata spårvägsnät.
Nordost-delen består då av Spårväg city och Lidingöbanan vilken sträcker sig från östra Lidingö ner via Centralen och ut till Nordvästra Kungsholmen.
Den sydvästra delen är Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan sträckande sig från Solna station, Nockeby och ner över Årsta, Slussen och till Saltsjöbaden.
Ett sannolikt scenario är att det nordvästra nätet trafikeras av Flexity classic liknande vagnar av innerstadsvagns-karaktär emedan det sydvästra nätet trafikeras av A32 och/eller motsvarande.
10 000-kronorsfrågan är nu hur och om man skall knyta ihop dessa båda nät. De kommer inte att ligga särskilt långt ifrån varandra - de kortaste avstånden kommer att finnas mellan Alvik-Thorildsplan och Slussen-Kungsträdgården, knappt en kilometer i bägge fallen. Vad finns att vinna på olika sammanbindningslösningar och hur skulle sådana i så fall se ut?
Några idéer, bra som dåliga:
- Nockebybanan tillåts trafikera över Tranebergsbron på gemensamt spår med Tunnelbanan och fortsätter ner mot Centralen på Spårväg citys spår.
- Tvär-/Saltsjöbanans spår vid Slussen förlängs över Skeppsbron och kopplas ihop med Spårväg city kring Kungsträdgården.
- Tvärbanans förlängning från Solna byggs vidare mot Universitetet och vidare till Ropsten där koppling mot Lidingöbanan och Spårväg city görs.
- Tvärbanan byggs istället vidare ner från Solna station, via Norra stationsområdet till Östra station/Tekniska Högskolan där spåren sedan kan fortsätta genom allén i Valhallavägen och kopplas till Spårväg city vid Hakberget.
- Etc.
Vad är rimliga och smarta idéer i detta sammanhang frågar jag forumet. Det finns en del att tänka på.
mvh
/Johan
Nordost-delen består då av Spårväg city och Lidingöbanan vilken sträcker sig från östra Lidingö ner via Centralen och ut till Nordvästra Kungsholmen.
Den sydvästra delen är Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan sträckande sig från Solna station, Nockeby och ner över Årsta, Slussen och till Saltsjöbaden.
Ett sannolikt scenario är att det nordvästra nätet trafikeras av Flexity classic liknande vagnar av innerstadsvagns-karaktär emedan det sydvästra nätet trafikeras av A32 och/eller motsvarande.
10 000-kronorsfrågan är nu hur och om man skall knyta ihop dessa båda nät. De kommer inte att ligga särskilt långt ifrån varandra - de kortaste avstånden kommer att finnas mellan Alvik-Thorildsplan och Slussen-Kungsträdgården, knappt en kilometer i bägge fallen. Vad finns att vinna på olika sammanbindningslösningar och hur skulle sådana i så fall se ut?
Några idéer, bra som dåliga:
- Nockebybanan tillåts trafikera över Tranebergsbron på gemensamt spår med Tunnelbanan och fortsätter ner mot Centralen på Spårväg citys spår.
- Tvär-/Saltsjöbanans spår vid Slussen förlängs över Skeppsbron och kopplas ihop med Spårväg city kring Kungsträdgården.
- Tvärbanans förlängning från Solna byggs vidare mot Universitetet och vidare till Ropsten där koppling mot Lidingöbanan och Spårväg city görs.
- Tvärbanan byggs istället vidare ner från Solna station, via Norra stationsområdet till Östra station/Tekniska Högskolan där spåren sedan kan fortsätta genom allén i Valhallavägen och kopplas till Spårväg city vid Hakberget.
- Etc.
Vad är rimliga och smarta idéer i detta sammanhang frågar jag forumet. Det finns en del att tänka på.
mvh
/Johan
- Stefan Widén
Re: Stockholm 2015 - Nordost vs. Sydväst
Hej
Stäckan Slussen Norrmalmstor har sedan länge vart en av de mest trafikerade bussträckorna och det är väl troligast att det är där sammanknytningen sker först. I SLs rapporter brukar det framgå. sen har vi Jokern Linje 4 !!!
Stefan
Stäckan Slussen Norrmalmstor har sedan länge vart en av de mest trafikerade bussträckorna och det är väl troligast att det är där sammanknytningen sker först. I SLs rapporter brukar det framgå. sen har vi Jokern Linje 4 !!!
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Nils Carl Aspenberg
Nå har Stockholm nesten alltid hatt flere spårvägsnät uten forbindelse, så det klarer man vel.
Min variant är att tolvan förlängs i en bro över till Kristinebergs strand nånstans, för vidare gång till Hornsberg. Samtrafik på tunnelbanan är vanskligt i mer än nödfall, tror jag fortfarande.
Professionell tyckare
Men om man bygger förlängningen till Slussen i en tunnel som slutar i Katarinagaraget blir det lite svårt att dra den vidare på Skeppsbron... Fast SL kanske har övergivit den varianten pga kostnaden?
- Thomas Lange
Eftersom viss sannolikhet finns att Karolinska sjukhuset kan trafikeras med spårvagn från Odenplan när linje 4 ställts om till spårväg, så är det rätt kort sträcka att förbinda Karolinska med Tvärnbanan vid Solna centrum/Råsunda Fotbollstadion. Inom SL funderar man som bäst på hur man ska kunna bygga ett sammanhängande system av hittills planerade separata linjerna. så du är rätt ute med dina funderingar.
Ju förr dess bättre.
- Hans Wibacke
Saxat ur SLs rapport Tvärbanan/Saltsjöbanan – Samlad strategi för spårsystemet från 2008:Roy M skrev:Men om man bygger förlängningen till Slussen i en tunnel som slutar i Katarinagaraget blir det lite svårt att dra den vidare på Skeppsbron...
"Stationen byggs så att det är möjligt att i en framtid förlänga två av spåren ut i gatan och vidare mot Skeppsbron."
-
Jag läser om planer-fantsier om hur spårvägen skulle kunna ta sej ut i innerstan i framtiden. Här kommer min fantasi.
1. Tror att Kungsträdgårdsgatan skulle glömmas som spårvagns gata. Tror inte att det kommer att funka så bra om det är flera linjer som skall passera korsningen Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan. (Kolla hur det är i Riga, framför Centralstationen. Där blockerar spårvagnarna varandra.) Jag skulle nog bygga från Skeppsbron till Regeringsgatan via en ny permanent bro i samma stil som Norrbro. med två spann. Bron skulle vara bara för spårvagnar och cyklister och fotgängare. Då blir det bättre utrymme för flera långa spårvagnar mot Normalmstorg, som i framtiden blir en viktig bytesplats. Även om det inte planeras idag. Framtiden vill diktera.
Om dett skulle hända så kunde den "provisoriska bron rivas" och göra Strömmen trevligare. Biltrafiken (lätt) skulle få en tvåfilig tunnel som mynnar ut vid Nybroplans området.
2. Vagnhallen kunde mycket väl byggas ute vid Hornsberg ( under E-4an) Det finns ju ett bussgarage där nu. Tror också att dom huserade Trådbussar där förr i tiden. Tror inte att det blir några större avgaser från spårvagnar och något olud från aktiviteten kan nog dämpas ganska bra.
3. Söderhallen skulle återbördas till spårvägstrafiken. Lägenheter kunde nog byggas ovanför. Tror också att det skulle vara i plan men direkt koppling till Saltsjöbanans nivå. Det skulle vars slöseri att inte använda den för spårvägen. Bussarna skulle bort från området för att minska avgaser.
4 Vagnhall Neglinge skulle inte rivas. Den skulle skänkas till Spårvägsällskapet för deras behov, samt för uppställning av spårvagnar i daglig trafik. Linje 7 skulle använda Alkärrshallen för daglig utsättning av vagnar samt lättare underhåll och vagnsrenoveringen skulle förläggas till Neglinge.
5 Vagnhallen vid Frihamnen är Okey tycker jag.
6. Linje 4, som spårvagn skulle använda Frihamnen som kommer att bli den närmsta, från Radiohuset räknat.
7. Här är min stora fantasi. Låt linje 7 dyka ner i mitten av Klarabergsgatan (där Mc Donalds håller hus idag) ner till Vasagatan och en vänstersväng fram till Centralen med en slinga utanför huvudentren. Tror många turister skulle hänvisas denna utgång så dom inte blandar sej för mycket med pendlarna.
8. För att göra Stockholms innerstad lite trevligare och miljövänligare ( Har inte med spårväg att göra) vore att bygga en sexfilig undervatten tunnel från Södertunneln vidare under Klarabergskanalen och mynna ut vid E.4 i närheten av Tomteboda. Trafikplats kunde göras underjordiskt så att bilar kunde nå Sveavägen genom nuvarande tunnlar. Ta bort Centralbron. Bygg ett tredje spår på "Getingmidjan" Skulle nog göra ett miljövänligare Stockholm, på ytan och Gamlastan..
Jag vet inte varför Citybanan inte började sänkas redan ute vid Älvsjö oh gå under vattnet vid Årstabron. Då hade ju inte stigningar blivit så kritiska. Kanske den nya Årstabron inte behövts byggas. Mycket pengar skulle ha sparats där,som skunde ha överförts till den tidigare sänkningen av Citybanan.
Jag har också en fråga om Citybanans stopp vid T-Centralen. Finns det nog med plats på den nuvarande T-Banans stationer att hantera de mängder av resande som kanske kommer att stiga av pendeltågen. Har själv besökt Stockholm och jag tycker att T-Centralen är helt överbelastad redan idag. Tänk om något skulle hända, hur skulle evakueringen av komplexet ske???.
Mvh Dennis
1. Tror att Kungsträdgårdsgatan skulle glömmas som spårvagns gata. Tror inte att det kommer att funka så bra om det är flera linjer som skall passera korsningen Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan. (Kolla hur det är i Riga, framför Centralstationen. Där blockerar spårvagnarna varandra.) Jag skulle nog bygga från Skeppsbron till Regeringsgatan via en ny permanent bro i samma stil som Norrbro. med två spann. Bron skulle vara bara för spårvagnar och cyklister och fotgängare. Då blir det bättre utrymme för flera långa spårvagnar mot Normalmstorg, som i framtiden blir en viktig bytesplats. Även om det inte planeras idag. Framtiden vill diktera.
Om dett skulle hända så kunde den "provisoriska bron rivas" och göra Strömmen trevligare. Biltrafiken (lätt) skulle få en tvåfilig tunnel som mynnar ut vid Nybroplans området.
2. Vagnhallen kunde mycket väl byggas ute vid Hornsberg ( under E-4an) Det finns ju ett bussgarage där nu. Tror också att dom huserade Trådbussar där förr i tiden. Tror inte att det blir några större avgaser från spårvagnar och något olud från aktiviteten kan nog dämpas ganska bra.
3. Söderhallen skulle återbördas till spårvägstrafiken. Lägenheter kunde nog byggas ovanför. Tror också att det skulle vara i plan men direkt koppling till Saltsjöbanans nivå. Det skulle vars slöseri att inte använda den för spårvägen. Bussarna skulle bort från området för att minska avgaser.
4 Vagnhall Neglinge skulle inte rivas. Den skulle skänkas till Spårvägsällskapet för deras behov, samt för uppställning av spårvagnar i daglig trafik. Linje 7 skulle använda Alkärrshallen för daglig utsättning av vagnar samt lättare underhåll och vagnsrenoveringen skulle förläggas till Neglinge.
5 Vagnhallen vid Frihamnen är Okey tycker jag.
6. Linje 4, som spårvagn skulle använda Frihamnen som kommer att bli den närmsta, från Radiohuset räknat.
7. Här är min stora fantasi. Låt linje 7 dyka ner i mitten av Klarabergsgatan (där Mc Donalds håller hus idag) ner till Vasagatan och en vänstersväng fram till Centralen med en slinga utanför huvudentren. Tror många turister skulle hänvisas denna utgång så dom inte blandar sej för mycket med pendlarna.
8. För att göra Stockholms innerstad lite trevligare och miljövänligare ( Har inte med spårväg att göra) vore att bygga en sexfilig undervatten tunnel från Södertunneln vidare under Klarabergskanalen och mynna ut vid E.4 i närheten av Tomteboda. Trafikplats kunde göras underjordiskt så att bilar kunde nå Sveavägen genom nuvarande tunnlar. Ta bort Centralbron. Bygg ett tredje spår på "Getingmidjan" Skulle nog göra ett miljövänligare Stockholm, på ytan och Gamlastan..
Jag vet inte varför Citybanan inte började sänkas redan ute vid Älvsjö oh gå under vattnet vid Årstabron. Då hade ju inte stigningar blivit så kritiska. Kanske den nya Årstabron inte behövts byggas. Mycket pengar skulle ha sparats där,som skunde ha överförts till den tidigare sänkningen av Citybanan.
Jag har också en fråga om Citybanans stopp vid T-Centralen. Finns det nog med plats på den nuvarande T-Banans stationer att hantera de mängder av resande som kanske kommer att stiga av pendeltågen. Har själv besökt Stockholm och jag tycker att T-Centralen är helt överbelastad redan idag. Tänk om något skulle hända, hur skulle evakueringen av komplexet ske???.
Mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
- Nils Carl Aspenberg
Jeg tror kanskje det vil ta noen år til spårvägstrafiken i Stockholm blir like tett som i Riga. Der er vel omtrent 10 linjer som passerer sentrum.
Man kan väl utgå från att spårväg city får spårförbindelse med tunnelbanespåren där i trakterna av Thorildsplan, något annat vore väl mest bara dumt, om man inte har väldigt konkreta planer på något annat projekt som ger ihopkoppling mellan de båda näten. Däremot verkar folk här på forumet ha övertygat mig om att det bara är idé att ha tunnelbanespåren för vagntransporter.
Om man skulle fixa separata spårvägsspår som ansluter Alvik till citypspårvägen, vilken körtid skulle man få t.ex. Alvik-Centralen för spårvägen jämfört med tunnelbanan? Spårvägen lär väl troligtvis få lägre snitthastighet men det är samtidigt mycket kortare väg än att köra runt Odenplan, så det kan nog bli konkurrenskraftigt ändå! Frågan är hur en sådan förbindelse bör se ut på Brommasidan? Det är antagligen en god idé att kunna köra både Nockebyganans och Tvärbanans vagnar in till innerstaden, men då vill man nog att alla spårvagnarna också stannar i Alvik så att det blir tydligt att den som kommer med tunnelbanan alltid kan byta där utan att missa ett byte som kunnat göras på annan plats. Å andra sidan så skulle det faktiskt gå att tillverka ett informationssystem som ombord på tunneltåg och spårvagnar visar hur lång bytestid man får till nästa respektive nästnästa tur i olika riktningar vid strategiskt valda bytesplatser, så det skulle kunna funka även om man inte har en plats där alla byten för en viss relation görs.
Om man pratar om att bygga spårväg som ansluter Slussen till Norrmalm så vore det väl också läge att dra spårvägen vidare hela vägen till Gullmarsplan? Då skulle man få en bra avlastning på vad jag tror är tunnelbanans hårdast belastade linje, och om man ändå räknar med att göra spårväg av linje 4 så är det "bara" sträckan Slussen - Skanstull som behövs enbart för detta delprojekt.
För övrigt är jag tveksam till att göra spårväg av just Saltsjöbanan. Man skulle kanske kunna tänka sig att också bygga spårväg Slussen-Sickla och vidare mot Nacka, men annars så skulle det räcka rätt långt med lite förbättrade mötesmöjligheter för att få dubbel turtäthet på Saltsjöbanan...
Om man skulle fixa separata spårvägsspår som ansluter Alvik till citypspårvägen, vilken körtid skulle man få t.ex. Alvik-Centralen för spårvägen jämfört med tunnelbanan? Spårvägen lär väl troligtvis få lägre snitthastighet men det är samtidigt mycket kortare väg än att köra runt Odenplan, så det kan nog bli konkurrenskraftigt ändå! Frågan är hur en sådan förbindelse bör se ut på Brommasidan? Det är antagligen en god idé att kunna köra både Nockebyganans och Tvärbanans vagnar in till innerstaden, men då vill man nog att alla spårvagnarna också stannar i Alvik så att det blir tydligt att den som kommer med tunnelbanan alltid kan byta där utan att missa ett byte som kunnat göras på annan plats. Å andra sidan så skulle det faktiskt gå att tillverka ett informationssystem som ombord på tunneltåg och spårvagnar visar hur lång bytestid man får till nästa respektive nästnästa tur i olika riktningar vid strategiskt valda bytesplatser, så det skulle kunna funka även om man inte har en plats där alla byten för en viss relation görs.
Om man pratar om att bygga spårväg som ansluter Slussen till Norrmalm så vore det väl också läge att dra spårvägen vidare hela vägen till Gullmarsplan? Då skulle man få en bra avlastning på vad jag tror är tunnelbanans hårdast belastade linje, och om man ändå räknar med att göra spårväg av linje 4 så är det "bara" sträckan Slussen - Skanstull som behövs enbart för detta delprojekt.
För övrigt är jag tveksam till att göra spårväg av just Saltsjöbanan. Man skulle kanske kunna tänka sig att också bygga spårväg Slussen-Sickla och vidare mot Nacka, men annars så skulle det räcka rätt långt med lite förbättrade mötesmöjligheter för att få dubbel turtäthet på Saltsjöbanan...
Nästan alltid? Före 1922 och efter 1967 är väl inte alltid.Nils Carl Aspenberg skrev:Nå har Stockholm nesten alltid hatt flere spårvägsnät uten forbindelse, så det klarer man vel.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
- Nils Carl Aspenberg
Stor-Stockholm hadde også spårvägen Stocksund-Långängen, som var separat. Når var det 12 ble separat? 1952? Da har det vel nesten alltid vært flere enn ett nett.
Eftersom det enda vettiga är att nästa spårvägsprojekt blir en omställning av fyran så är frågan därigenom i stort sett löst! Några ytterligare meter spår här och där så har vi spårförbindelse mellan delnäten! Bygger vi sedan "Årstabanan" så blir det riktigt bra...
Men sedan har vi "Tvärspårväg Syd" (eller heter den "Spårväg Syd"?) som enligt de nuvarande planerna blir ytterligare ett separat system. Och den verkar väldigt aktuell just nu, det är en hel del utspel och tidningsskriverier kring behovet av denna förbindelse.
/TKO
Men sedan har vi "Tvärspårväg Syd" (eller heter den "Spårväg Syd"?) som enligt de nuvarande planerna blir ytterligare ett separat system. Och den verkar väldigt aktuell just nu, det är en hel del utspel och tidningsskriverier kring behovet av denna förbindelse.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
På tal om fyran, vore det inte en god idė att i samband med spårvägsbygget Djurgårdsbron-Ropsten att också lägga ut spår i Valhallavägsallén fram till Östra stn. På dessa kunde vissa turer från Lidingö gå.
/Johan
/Johan
En möjlighet finns skissad på sidan 27 i detta dokument.
http://sl.se/Upload/investeringsprojekt ... 091008.pdf
http://sl.se/Upload/investeringsprojekt ... 091008.pdf
Det handlar väl som sagt också om det ska vara en förbindelse endast för att kunna utnyttjas vid vagntransporter eller för att även kunna använda för framtida linjesträckningar. Nu har jag förstått det som att man ju vill skilja innerstadslinjerna åt från tvärbanan, vilket ju ställer till det en del. Jag tror ju att man av kostnadsskäl kommer att ha kvar Saltsjöbanan till Slussen och förlänga Tvärbanan via Katarinavägen till Slussen. Detta ställer dock till det eftersom man då frångår principen om att inte köra med A32 i innerstaden, (eller knappast med dubbla vagnar). Nåväl, detta kan man ju lösa genom att dessa turer utgår från Mariedal, vilket väl också är med som förslag i planeringen - även om det blir ett mindre effektivt utnyttjande av Tvärbanans kapacitet. I sådana fall kan det ju hända att man fortsätter idén med att förlänga Tvärbanan till Centralen och knyter ihop med Citybanan där. I sådana fall slipper man koppla ihop med tunnelbanan, vilket ju har rätt stora nackdelar och där ju A32 som jag förstår det är för breda att köra på tunnelbanespåret redan idag - möjligen att stadsspårvagnarna kan klara av det förstås. Att den förlängs via Skeppsbron är ju också ett alternativ förstås, frågan är bara vad den skall ta vägen sedan efter Normalmstorg. Tror därför detta först blir aktuellt om man vill förlänga spårvagnden till Odenplan och koppla ihop med banan till Karolinska - eller 4:an förstås.
Det kanske är så att A32 är mindre lämpad i stadstrafik, men om det finns möjligheter att ha linjesträckningar som går från någon förort in till stan (t.ex. Tvärbanan genom Solna in till Odenplan) så tycker jag inte man ska låta sig hindras av att det är fel vagntyp! Det gör väl inget att några hållplatser trafikeras av olika typer av spårvagnar, så länge inte skillnaden i instegshöjd är för stor! Det gäller ju bara att trafikera linjerna på ett sådant sätt att inte A32 går någonstans där det är helt omöjligt för den att gå!
-
Framtiden är viktigt. Man kan inte bygga just för dagens nödvändighet. Om det händer att en del vagnar (30 m el. 60m) som ansluter i den korsningen som jag inte tror blir den utsökta i framtiden, så kommer vagnarna att blockera varandra. Sträckan från korsningen till Norrmalmstorg är inte lång nog. Kom ihåg att det kommer snart att visas att inte ha en hållplats vid NOT är ett stort misstag.Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg tror kanskje det vil ta noen år til spårvägstrafiken i Stockholm blir like tett som i Riga. Der er vel omtrent 10 linjer som passerer sentrum.
Kommer spårvagnarna in i Innerstan så blir det nog snabbt många fler, när politikerna upptäcker det. Så har hänt här i USA, äve det bilfrälsta Los Angeles som nu håller på att bygga 2 spårvägslinjer till så det blir 5 linjer. Portland Oregon har nu 4 linjer samt en "spårvägslinje" som håller på att förlängas.
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Absolut, Problemet är egentligen nog främst att klara av att köra med dubbla spårvagnar sammankopplade i innerstaden. Inte minst hållplatser på över 60 meter kan vara svårt att få till, samt att säkerhetsrisken blir något större. Instegshöjden är nog det minsta problemet egentligen, snarare handlar det väl om att klara svängradien vid gaturkorsningar - inte alltid helt lättlöst i innerstaden. Men en kortare sträcka är ju inte något problem - om det finns plats och möjlighet att bygga banan så att man klarar svängarna och som sagt om man har möjlighet att köra så pass tätt att det fungerar utan att köra med dubbla vagnar - eller att man har möjlighet att köra på egen banvall på det avsnittet.Traesk skrev:Det kanske är så att A32 är mindre lämpad i stadstrafik, men om det finns möjligheter att ha linjesträckningar som går från någon förort in till stan (t.ex. Tvärbanan genom Solna in till Odenplan) så tycker jag inte man ska låta sig hindras av att det är fel vagntyp! Det gör väl inget att några hållplatser trafikeras av olika typer av spårvagnar, så länge inte skillnaden i instegshöjd är för stor! Det gäller ju bara att trafikera linjerna på ett sådant sätt att inte A32 går någonstans där det är helt omöjligt för den att gå!
- Thomas Lange
I den upphandling av den nya vagntypen för Tvärbanan (A35) som SL nu genomför (anbud ska vara inne under våren) har man specificerat kraven så att vagnarna ska kunna köras även på framtida innerstadssträckor, även om det inte är primäranvändningen för vagntypen. Därigenom ges möjligheten att kunna göra avgreningar från Tvärbanan till målpunkter i innerstaden, t.ex från Solna till Odenplan (och kanske via Karolinska). Ett förslag till sammankopplat spårvägsnät mellan ytter- och innerstad ska presenteras för SL styrelse mot slutet av detta år.Traesk skrev:Det kanske är så att A32 är mindre lämpad i stadstrafik, men om det finns möjligheter att ha linjesträckningar som går från någon förort in till stan (t.ex. Tvärbanan genom Solna in till Odenplan) så tycker jag inte man ska låta sig hindras av att det är fel vagntyp! Det gör väl inget att några hållplatser trafikeras av olika typer av spårvagnar, så länge inte skillnaden i instegshöjd är för stor! Det gäller ju bara att trafikera linjerna på ett sådant sätt att inte A32 går någonstans där det är helt omöjligt för den att gå!
Nya innerstadshållplatser byggs i minst 40 m längd. De nya hållplatserna i Hamngatan blir 60 m långa och de kan komma att gälla även på andra platser där det är fysiskt möjligt.
Ju förr dess bättre.