Ny släkting till M32

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Ny släkting till M32

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Ny släkting till M32

Inlägg av Nupski »

Kortare överhäng framför första trucken och mer dörrar än våra i Göteborg. Skulle vilja se förarmiljön i dessa får åka en sväng till Florens :D .
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Ny släkting till M32

Inlägg av Björn Ehnberg »

Florens vagntyp, liksom AnsaldoBredas övriga Sirioadaptioner kan studeras här (även produktblad kan hämtas).
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Ny släkting till M32

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Nu fikk jag mail med billetter til Tyrkiet, så nå drar jeg til Kayseri, og da får jag Sirio komplett.
lelleme
Inlägg: 125
Blev medlem: måndag 12 april 2004 13:36
Ort: Göteborg

Re: Ny släkting till M32

Inlägg av lelleme »

Nupski skrev:Skulle vilja se förarmiljön i dessa får åka en sväng till Florens :D .
Håll tillgodo! Här kommer en bild på förareplatsen på Sirio, tagen utanför vagnen i Neapel. Lite svårt att få en bra bild, då reflexer tydligt syns i rutan, t ex från bakomliggande hus med balkongdörrar. Även en spegelbild på fotografen i förarstolens ryggstöd.

Bild

Dessa vagnar är 2,40m breda och förareplatsen blir alltså trängre. Dessutom har de ett stort högskåp (=datorplacering), där vi hade sittstol för instruktör och där nu istället kylaggregat har hamnat. Till höger om förarstolen finns fastsatt i väggen vid dörrkarmen en fällbar konsol, som innehåller de knappar vilka vi har i vårt högra armstöd. Instrumentpanelen är kraftigare och går mera böjd, från slutet av vänster sidoruta framför frontrutan till början av höger sidoruta och skymmer helt klart mer sikt.

När representanter från Göteborgs Spårvägar vid ett av otaliga tillfällen var nere i Pistoia, Italien, i samband med övervakande av tillverkningen av våra M32:or, berättade anställda på Ansaldobreda att fler företag hade varit och synat vagnmodellen. Dessa uttryckte önskan om att köpa Göteborgsmodellen, efter jämförelse av de två olika förarmiljöerna, "ifall" det skulle bli kontraktskrivning av.

Hälsningar
LENNART STEEN
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Ny släkting till M32

Inlägg av Nupski »

lelleme skrev:
Nupski skrev:Skulle vilja se förarmiljön i dessa får åka en sväng till Florens :D .
Håll tillgodo! Här kommer en bild på förareplatsen på Sirio, tagen utanför vagnen i Neapel. Lite svårt att få en bra bild, då reflexer tydligt syns i rutan, t ex från bakomliggande hus med balkongdörrar. Även en spegelbild på fotografen i förarstolens ryggstöd.

Bild

Dessa vagnar är 2,40m breda och förareplatsen blir alltså trängre. Dessutom har de ett stort högskåp (=datorplacering), där vi hade sittstol för instruktör och där nu istället kylaggregat har hamnat. Till höger om förarstolen finns fastsatt i väggen vid dörrkarmen en fällbar konsol, som innehåller de knappar vilka vi har i vårt högra armstöd. Instrumentpanelen är kraftigare och går mera böjd, från slutet av vänster sidoruta framför frontrutan till början av höger sidoruta och skymmer helt klart mer sikt.

När representanter från Göteborgs Spårvägar vid ett av otaliga tillfällen var nere i Pistoia, Italien, i samband med övervakande av tillverkningen av våra M32:or, berättade anställda på Ansaldobreda att fler företag hade varit och synat vagnmodellen. Dessa uttryckte önskan om att köpa Göteborgsmodellen, efter jämförelse av de två olika förarmiljöerna, "ifall" det skulle bli kontraktskrivning av.

Hälsningar
LENNART STEEN
Jo det Göteborgska verkar vara bättre men har lite svårt för vissa knappars placering. M32 är en vagntyp som bara blir bättre och bättre, hoppas att serie 2 blir riktigt bra.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ny släkting till M32

Inlägg av M_M »

lelleme skrev:Håll tillgodo! Här kommer en bild på förareplatsen på Sirio, tagen utanför vagnen i Neapel. Lite svårt att få en bra bild, då reflexer tydligt syns i rutan, t ex från bakomliggande hus med balkongdörrar. Även en spegelbild på fotografen i förarstolens ryggstöd.

Bild

Dessa vagnar är 2,40m breda och förareplatsen blir alltså trängre. Dessutom har de ett stort högskåp (=datorplacering), där vi hade sittstol för instruktör och där nu istället kylaggregat har hamnat.
Ett tips för att undvika reflexer är att ha något svart, gärna tyg eller liknande, runt kameran och hålla det mot rutan. Det är inte så lätt att göra i ett såntdär läge, men om man t.ex. åker i ett fordon och vill ta bilder genom fönstret så kan en halsduk eller liknande funka bra för att undvika reflexer.

Jag ber om ursäkt om jag låter dumdryg, men finns det några andra stolvarianter än sittstol som kan vara aktuell på en spårvagn? :wink:
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ny släkting till M32

Inlägg av Harald »

M_M skrev:ag ber om ursäkt om jag låter dumdryg, men finns det några andra stolvarianter än sittstol som kan vara aktuell på en spårvagn?
En liggstol skulle väl inte vara helt fel. 8)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Ny släkting till M32

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
M_M skrev:ag ber om ursäkt om jag låter dumdryg, men finns det några andra stolvarianter än sittstol som kan vara aktuell på en spårvagn?
En liggstol skulle väl inte vara helt fel. 8)

Hihi.

Solstol vore kanske nåt när det är väder som ger reflexer i rutorna? 8)
Skriv svar