Ny släkting till M32
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
Re: Ny släkting till M32
Kortare överhäng framför första trucken och mer dörrar än våra i Göteborg. Skulle vilja se förarmiljön i dessa får åka en sväng till Florens
.

-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Ny släkting till M32
Florens vagntyp, liksom AnsaldoBredas övriga Sirioadaptioner kan studeras här (även produktblad kan hämtas).
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Ny släkting till M32
Nu fikk jag mail med billetter til Tyrkiet, så nå drar jeg til Kayseri, og da får jag Sirio komplett.
Re: Ny släkting till M32
Håll tillgodo! Här kommer en bild på förareplatsen på Sirio, tagen utanför vagnen i Neapel. Lite svårt att få en bra bild, då reflexer tydligt syns i rutan, t ex från bakomliggande hus med balkongdörrar. Även en spegelbild på fotografen i förarstolens ryggstöd.Nupski skrev:Skulle vilja se förarmiljön i dessa får åka en sväng till Florens.

Dessa vagnar är 2,40m breda och förareplatsen blir alltså trängre. Dessutom har de ett stort högskåp (=datorplacering), där vi hade sittstol för instruktör och där nu istället kylaggregat har hamnat. Till höger om förarstolen finns fastsatt i väggen vid dörrkarmen en fällbar konsol, som innehåller de knappar vilka vi har i vårt högra armstöd. Instrumentpanelen är kraftigare och går mera böjd, från slutet av vänster sidoruta framför frontrutan till början av höger sidoruta och skymmer helt klart mer sikt.
När representanter från Göteborgs Spårvägar vid ett av otaliga tillfällen var nere i Pistoia, Italien, i samband med övervakande av tillverkningen av våra M32:or, berättade anställda på Ansaldobreda att fler företag hade varit och synat vagnmodellen. Dessa uttryckte önskan om att köpa Göteborgsmodellen, efter jämförelse av de två olika förarmiljöerna, "ifall" det skulle bli kontraktskrivning av.
Hälsningar
LENNART STEEN
Re: Ny släkting till M32
Jo det Göteborgska verkar vara bättre men har lite svårt för vissa knappars placering. M32 är en vagntyp som bara blir bättre och bättre, hoppas att serie 2 blir riktigt bra.lelleme skrev:Håll tillgodo! Här kommer en bild på förareplatsen på Sirio, tagen utanför vagnen i Neapel. Lite svårt att få en bra bild, då reflexer tydligt syns i rutan, t ex från bakomliggande hus med balkongdörrar. Även en spegelbild på fotografen i förarstolens ryggstöd.Nupski skrev:Skulle vilja se förarmiljön i dessa får åka en sväng till Florens.
Dessa vagnar är 2,40m breda och förareplatsen blir alltså trängre. Dessutom har de ett stort högskåp (=datorplacering), där vi hade sittstol för instruktör och där nu istället kylaggregat har hamnat. Till höger om förarstolen finns fastsatt i väggen vid dörrkarmen en fällbar konsol, som innehåller de knappar vilka vi har i vårt högra armstöd. Instrumentpanelen är kraftigare och går mera böjd, från slutet av vänster sidoruta framför frontrutan till början av höger sidoruta och skymmer helt klart mer sikt.
När representanter från Göteborgs Spårvägar vid ett av otaliga tillfällen var nere i Pistoia, Italien, i samband med övervakande av tillverkningen av våra M32:or, berättade anställda på Ansaldobreda att fler företag hade varit och synat vagnmodellen. Dessa uttryckte önskan om att köpa Göteborgsmodellen, efter jämförelse av de två olika förarmiljöerna, "ifall" det skulle bli kontraktskrivning av.
Hälsningar
LENNART STEEN
Re: Ny släkting till M32
Ett tips för att undvika reflexer är att ha något svart, gärna tyg eller liknande, runt kameran och hålla det mot rutan. Det är inte så lätt att göra i ett såntdär läge, men om man t.ex. åker i ett fordon och vill ta bilder genom fönstret så kan en halsduk eller liknande funka bra för att undvika reflexer.lelleme skrev:Håll tillgodo! Här kommer en bild på förareplatsen på Sirio, tagen utanför vagnen i Neapel. Lite svårt att få en bra bild, då reflexer tydligt syns i rutan, t ex från bakomliggande hus med balkongdörrar. Även en spegelbild på fotografen i förarstolens ryggstöd.
Dessa vagnar är 2,40m breda och förareplatsen blir alltså trängre. Dessutom har de ett stort högskåp (=datorplacering), där vi hade sittstol för instruktör och där nu istället kylaggregat har hamnat.
Jag ber om ursäkt om jag låter dumdryg, men finns det några andra stolvarianter än sittstol som kan vara aktuell på en spårvagn?

Re: Ny släkting till M32
En liggstol skulle väl inte vara helt fel.M_M skrev:ag ber om ursäkt om jag låter dumdryg, men finns det några andra stolvarianter än sittstol som kan vara aktuell på en spårvagn?

Re: Ny släkting till M32
Harald skrev:En liggstol skulle väl inte vara helt fel.M_M skrev:ag ber om ursäkt om jag låter dumdryg, men finns det några andra stolvarianter än sittstol som kan vara aktuell på en spårvagn?
Hihi.
Solstol vore kanske nåt när det är väder som ger reflexer i rutorna?
