Uttalsfråga

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Arklimaestarn
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 08 maj 2008 12:46

Uttalsfråga

Inlägg av Arklimaestarn »

Har just läst den eminenta boken "Från Albion till Boulognern" om spårvägen i Gävle.
En fundering som kanske dyker upp för någon som inte är hemma i Gävles geografi (som jag själv t.ex.) är hur
Albion ska uttalas. Är det Al-bion som i en biograf byggd av trädslaget ale eller är utalet mer som i
pigmentlösa individer, albino, således Alb-i-on?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Uttalsfråga

Inlägg av Harald »

Varken eller. Huvudtrycket ligger på den första stavelsen och den andra stavelsen ska uttalas med en stigande diftong. Det ska alltså vara mera tryck på o än på i.
Arklimaestarn
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 08 maj 2008 12:46

Re: Uttalsfråga

Inlägg av Arklimaestarn »

Som namnet Albin i början och slutet som växten pion (fast naturligtvis med ett B istället för ett P)?
Har jag fattat det rätt ungefär då?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Uttalsfråga

Inlägg av daniel_s »

Men vad är det för något? Grekiska? Jag har föreställt mig att det låter ungefär "Allbiån", kan det stämma?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Uttalsfråga

Inlägg av Harald »

Det är ett gammalt namn på Storbritannien. Varifrån det kommer är väl inte helt klart, men troligen är det keltiskt. Det är riktigt att o ska uttalas som å här.
Skriv svar