För att verksamheten upphandlades för många år sen. Det var billigare (på pappret) att ha gummihjulsfordon som röjde i spåret.
Upphandligen vanns då av GS AO Banteknik som firade att man tagit tjänsten från GS AO Spårvagn, med tårta. Och eftersom Banteknik inte ville ha plogarna och borsten så skrotades de tyvärr allt för fort.
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Tja är väl bara att plocka fram den plog ringlinjen har.....den verkar verkligen behövas ... Om det nu är en gammal dam i sthlm borde det vara en gubbe i gbg eller? själva har vi vår "lilla" junior i norrland för ombyggnad...
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:Tja är väl bara att plocka fram den plog ringlinjen har.....den verkar verkligen behövas ... Om det nu är en gammal dam i sthlm borde det vara en gubbe i gbg eller? själva har vi vår "lilla" junior i norrland för ombyggnad...
/Stefan
Eftersom SSS-G enligt hemsida anordnar utfärder med "Syrran" torde vagnen även här betraktas som feminin.
Skrapvagn 117 hade säkert varit trevlig att ha - men nu är den inte driftklar, tyvärr.
Stefan Widén skrev:Tja är väl bara att plocka fram den plog ringlinjen har.....den verkar verkligen behövas ... Om det nu är en gammal dam i sthlm borde det vara en gubbe i gbg eller? själva har vi vår "lilla" junior i norrland för ombyggnad...
/Stefan
Eftersom SSS-G enligt hemsida anordnar utfärder med "Syrran" torde vagnen även här betraktas som feminin.
Skrapvagn 117 hade säkert varit trevlig att ha - men nu är den inte driftklar, tyvärr.
/T
Oki "syrran" ruska av dig dammet det är dags nu
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
I Oslo blir det fortsatt benyttet sporvogner til snørydding, da er det de to SA87 arbeidsvognene som kommer ut, med påmontert plog
Se bilder i denne tråden på et annet forum
Kollade Sydsvenskan för att se mer om snö(o)vädret i Sydsverige. Hittade en bildserie med bl.a. två spårvagnsbilder, varav en med snöplog. (bild 1 och 6.) Google då för att se fler bilder, och hittade denna halvgamla tråd.
Hur är det här i Stockholm? Spåren för linjerna 7 och 7N plogas väl med arbetsfordonet 9207. Men övriga spårvägar i Stockholm, hur plogas de?
L21 kommer denna vinter plogas med spårgående traktorer. Vi vill få lite erfarenhet hur det fungerar med traktorer och de sista åren innan ombyggnad använde man dessa. L22/12 har ju både sitt gamla och nya snölok att tillgå.
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lillebror till Göteborgs plogar finns fortfarande i Norrköping. Även här körs med midjestyrd traktor men plogen används ganska ofta. (när det finns snö såklart) I år har plogen kopplats till vagn 94 (borde heta 902) medan 901 används för avisning med glycerin.
Det ser ju dock ut att bli problem att ploga i skarpa kurvors insida! Hur löser ni det i Oslo, Andy? Ser man på bilden du länkat till så verkar det bli svårt att få plogbladet att räcka till för insidan av kurvan.
Plogskjærene kan manøvreres hydraulisk og vris i ønsket posisjon som i en spiss som på bildet foran vognhallen, til ene eller andre siden eller sideforskyves. Her er plogen i sløyfa på Ljabru:
A87 358 Ljabru hpl.jpg (218.04 KiB) Visad 6371 gånger
Dessuten sitter boggiene neste helt ytterst på de her vognene, så det fungerer helt fint.
Leif Steen skrev:Det ser ju dock ut att bli problem att ploga i skarpa kurvors insida! Hur löser ni det i Oslo, Andy? Ser man på bilden du länkat till så verkar det bli svårt att få plogbladet att räcka till för insidan av kurvan.
Det så ut som om jeg glemte å poste mitt svar til deg i går, men nå har Bjørn svart deg godt.
Her er en av Oslo Sporveiers gamle snøploger.
Tack Björn och Andy, det var det jag trodde, men... se på bilden av 358 i Ljabru så ser ni att vagnens överhäng på insidan har gjort ett tydligt avtryck i snön. Plogbladet räcker alltså inte till för hela bredden av plogområdet som krävs i skarpa kurvor. Se på profilen apparatlådan har och snön mot stolpen! I det fall plogbladet är 3m brett och det krävs >4m för skarpa kurvor, vagnsbredd plus överhängen behöver kurvan plogas två gånger.
Hvis du ser nøyere etter, ser du at det nok er andre vogner en denne her som har lagd avtrykket i innersvingen, den rekker ikke så langt inn, men jeg har aldri hørt at det er noe problem.
Problem med att inte plogbladet är tillräckligt brett får man med nya vagnar som har väldigt mycket plast i fronten och längs vagnssidorna. Kanske man behöver förlänga plogbladen då Oslo får sina nya vagnar.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
996 skrev:Hvis du ser nøyere etter, ser du at det nok er andre vogner en denne her som har lagd avtrykket i innersvingen, den rekker ikke så langt inn, men jeg har aldri hørt at det er noe problem.
Mvh Bjørn
Bjørn: Er ikke sløyfen på Ljabru det sporet ned minst kurveradius i Oslo?
Nei, da kunne ikke SL95 snudd der. Minste radius er innersvingen fra Riddervolds gate inn i Inkognitogata, den er på 16 m. SL95 kan ikke gå under 18 m. Jeg husker ikke radien på Ljabru, men den er større en det. SL95 kan ikke kjøre "ned" Briskeby.
Det är väl rätt ofta som det är skador på kjolluckor och fotsteg på trafikvagnarna, från frusna isvallar som det har skrapat i. Men det är kanske att hänföra till att det plogas för sällan snarare än för smalt.