i går kväll var jag på en föreställning på Cirkus då var vägen bortom bussvändplatsen enkelriktad.
Vid kl 22 så arbetade grävskopor vid Max-resturangen (vet ej om den ligger kvar där)
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
the0fiskis skrev:i går kväll var jag på en föreställning på Cirkus då var vägen bortom bussvändplatsen enkelriktad.
Vid kl 22 så arbetade grävskopor vid Max-resturangen (vet ej om den ligger kvar där)
Ja igår var det enkelriktat men idag är det alltså öppnat
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
I dag (den 31/01 - 10) var jag ute och fotograferade bygget. :
Informationsskylt på Sergels Torg.
Informationsskylt på Regeringsgatan.
Nu har man täckt igen det här stora hålet på Hamngatan.
Här bygger man hållplats Kungsträgården!
Nu är Djurgårdsvägen städad!
Notera att kontaktledningen inte har hunnit flyttas.
På Skengränd har man grävt ett hål och tagit bort staketet.
På vagnhallsportarna gör man ett färgprov.
Den senaste tiden har bussarna kört med omlagd körväg vissa tider! Detta på grund av att framkomligheten på Hamngatan är dålig. Bl.a. påstås det vid ett tillfälle funnits ett avsnitt där trafiken i båda körriktningarna fått dela på ett körfält, utan flaggvakter eller annan reglering. Arbetet tycks också pågå sju dagar i veckan. Och tidplanen är förstås tajt. Kronprinsessans bröllop sätter ju tidsgränsen. Och den rådande väderleken underlättar säkert inte arbetet!
Ja, och det är väl inte särskilt svårt att gissa att Stockholms handelskammare kommer att utnyttja detta faktum för att kritisera spårvägen,fast vi alla vet att det egentligen beror på att det är för många bilar...
"Enkelspårstrafik" med tät buss- och biltrafik var det när jag var i Oxford i höstas. På självaste stadens huvudgata. Lätt kö men inga problem. Artiga engelsmän som körde? Och de körde ju på fel sida förståss. Men det gick ju bra ändå. Utan flaggvakter men jag undrar om det inte var någon signal, minns inte.
/Lars J
Här kommer en bildrapport från idag (den 13/2-10) :
Hamngatan.
Hållplatsbygge?
I Hamngatans mitt har man grävt upp!
Den nya Alkärrshallen är långt ifrån klar!
Nja bygget av hallen går på i rasande fart nu. Det man inte ser för nattens snötäcke är den vita fiberdukensom ligger nederst i grunden för nya huset. Man börjar närmast Aqvaria och bygger mot de nya hallportarna. Inne i vagnhallen pågår tillverkning ar armering mm och även avloppsrören i grunden håller på att läggas. Det är inte många pålar kvar att sätta och bdet beror på att man fann berg under större del än man trott. Det blev t o m att "spränga" lite eller som man gjorde här spräcka stenen med hydralverktyg.
Projekteringen av nya huset är inne på slutfasen ... Ja så ärdet när tidplanen är tajt, man bygger och ritar samtidigt. Inte den bästa lösningen men ... är det bråtton så är det.
/stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Nu är det inte mycket "orginalasfalt" kvar på Hamngatan!
Kan påpeka att även uppställningsspåret inne på Normalmstorg är uppgrävt. Tror inte det framgått av någon bild ännu.
carltram skrev:
Den byggnad som är riven här var kontorsbyggnad, om jag förstått rätt? Var den från Vasavarvets tid, eller byggdes den i samband med att gården byggdes om till spårvagnshall?
Det man bygger nu, på just denna yta, skall det bli ytterliggare uppställningsspår?
Frågan om vad anläggningen som tidigare låg på platsen för Alkärrshallen hette hör inte hemma i diskussionen om byggandert av Spårväg City. Den har därför flyttats till en ny tråd under Odret är fritt, där deltagarna är välkomna att fortsätta det sidoämnet. Se länken http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =5&t=29880
LÅ1 skrev:Nu är det inte mycket "orginalasfalt" kvar på Hamngatan!
Kan påpeka att även uppställningsspåret inne på Normalmstorg är uppgrävt. Tror inte det framgått av någon bild ännu.
carltram skrev:
Den byggnad som är riven här var kontorsbyggnad, om jag förstått rätt? Var den från Vasavarvets tid, eller byggdes den i samband med att gården byggdes om till spårvagnshall?
Det man bygger nu, på just denna yta, skall det bli ytterliggare uppställningsspår?
Det som byggs på den plats där vårt förra kontorshus från 1961 låg skall bli ett hus med två spår i bottenvåningen och kontorslokaler mm i övervåningen.
Stefan
LÅ1 skrev:Nu är det inte mycket "orginalasfalt" kvar på Hamngatan!
Näst sista bilden i detta inlägg visar arbetet vid uppställningsspåret!
I morgon, 17 februari, börjar man tydligen gräva upp hållplatsläget vid Nybroplan också! I alla fall tolkar jag SL:s information så! (Nu får bussförarna ännu mer att klaga över! Med rätta i och för sig. För situationen för dem måste vara besvärlig.)
I dag (den 20/2-10) fotograferade jag Nybroplan i den stränga vinterkylan :
Bussen har svårt att komma in i körfilen.
Så här mycket har man grävt upp!
För busslinjerna 47, 69 och 76 i riktning mot Waldermarsudde/Blockhusudden/Ropsten har SL satt upp en tillfällig busshållplats.
Nu har ljuset återvänt! Tog några bilder i går, lördag.
Den blivande tillfälliga ändhållplatsen Sergels torg ser ut så här nu
Kunde de inte lagt den längre ner i backen? Nu blir det ju så lång väg att gå till NK!
Allvarligt talat, är överdäckningen av butikerna under gatan inte i behov av renovering här? Man kan ju inte dra spåren ända till T-centralen just för att överdäckningen måste renoveras (och kanske förstärkas och bullerdämpas?)
Man har åter (tillfälligt?) öppnat hålplats Norrmalmstorg i riktning väster ut
Hållplats Sergels torg kommer att dras in under den period som däcket renoveras. Spårvagnarna får då Kungsträdgården som provisorisk ändhållplats. Det är därför det kommer att finns ett växelparti väster om hpl Kungsträdgården i Hamngatan.
För anslutande busstrafik överväger SL att lägga ner linje 47 och låta linje 69 överta 47:ans sträckning mellan Sergels torg och Tomteboda. Fördelen med detta är att passagerare kan byta mellan buss 69 och spårvagn 7 var som helst mellan Kungsträdgården och Djurgårdsbron, där linjerna går parallellt. Det behöver alltså inte bli en enda hållplats som överlastas med bytande passagerare. Motsvarande fungerar lika bra i andra riktningen. En komplimang till SL om man fullföljer denna sin idé!
Även linje 52 skulle kunna återuppstå för att betjäna Centralstaionen på Klarabergsviadukten.
Thomas Lange skrev:Hållplats Sergels torg kommer att dras in under den period som däcket renoveras. Spårvagnarna får då Kungsträdgården som provisorisk ändhållplats. Det är därför det kommer att finns ett växelparti väster om hpl Kungsträdgården i Hamngatan.
För anslutande busstrafik överväger SL att lägga ner linje 47 och låta linje 69 överta 47:ans sträckning mellan Sergels torg och Tomteboda. Fördelen med detta är att passagerare kan byta mellan buss 69 och spårvagn 7 var som helst mellan Kungsträdgården och Djurgårdsbron, där linjerna går parallellt. Det behöver alltså inte bli en enda hållplats som överlastas med bytande passagerare. Motsvarande fungerar lika bra i andra riktningen. En komplimang till SL om man fullföljer denna sin idé!
Även linje 52 skulle kunna återuppstå för att betjäna Centralstaionen på Klarabergsviadukten.
Nu börjar vi gå off topic - men det är väl hugget som stugget om busslinje 47/52/69 kommer från Kungsholmen via Centralen och möjliggör byte mellan buss och spårvagn mellan Hamngatan och Djurgårdsbron eller om den kommer från Vasastan via Centralen?
Trottoaren utmed Berzelii park är återuppbyggd till något som är förvillande likt en trottoar! Däremot är det hinder som gör att man måste gå i gatan för att komma till den. Alternativt hoppa över staketet från parken. Det finns inga skyltar som hänvisar fotgängarna in i parken! Det borde man satt upp, anser jag!
Detta gör att människor går på denna trottoar (eller vad man skall kalla den.) Sedan tvingas de ut i biltrafiken på en sträcka av ca 10 m. där det dessutom är trångt!
Även i korsningen vid Kungsträdgårds- och Norrlandsgatorna går fotgängare i bilfilerna i stället för på de platser dit fotgängarna är hänvisade.
I stort sett hela Hamngatan har endast en fil i var riktning. med betongelement till vänster och olika hinder som träd, staket, trottoarkant etc. till höger. Det hindrar inte bilar att köra åt sidan för att korttidsparkera även här. Utrymmet vid sidan om sådana bilar räcker för att de flesta personbilar skall kunna passera, men inte bussar och lastbilar. (Möjligen kommer även dessa förbi med minsta möjliga marginal, men vill eller vågar inte.) Såg i lördags att det var totalstopp ungefär i höjd med apoteket. (Mitt emot NK.) Bilar långt uppe vid Sergels torg tutade i ilska, till ingen nytta! Bussarna som skall rakt fram står förstås hellre kvar än viker av in på Regeringsgatan. Efter en stund kommer en kvinna springande och hoppar in i den blockerande bilen och kör iväg. Och trafiken ordnar upp sig till nästa liknande incident!
Dagen efter, d.v.s. i går så vare det en annan bil som gjorde en ansats att ställa sig utanför NK, men han fick ett långt TUUUUUT från en buss och insåg att det var smartast att köra vidare!
Busshållplatsen som återöppnades på Norrmalmstorg i riktning mot Kungsträdgården stängdes efter någon vecka. Nu är där en stor grop!
Den som eventuellt får för sig att svänga in på Norrmalmstorg vid spårvagnshållplatserna (för att parkera eller undkomma köer) blir besviken. Utfarten till Smålandsgatan är spärrad.
Nej, jag har inte tagit semester än. Under den gångna helgen fotograferade jag bygget:
Hållplats Nordiska museet och Harzeliusporten har nu tagits bort.
Det är meningen att man ska slå ihop de båda hållplatserna.
Även hållplats Liljevalchs/Gröna Lund har tillfällgit tagits bort.
Vagnhallsbygget rullar på!
Här bygger man en ny trottoar.
Den tillfälliga hållplatsen på Norrmalmstorg har nu tagits bort igen!
Här bygger man ändhållplats!
Porträtt av Hamngatan!