Östermalmstorg som är en bytesstation har bara två spår som vilken annan station som helst, varför det?
Liljeholmen, Skärmarbrink och Gullmarsplan har fyra spår, men varför inte Östermalmstorg???
Östermalmstorg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Östermalmstorg
grepen skrev:Östermalmstorg som är en bytesstation har bara två spår som vilken annan station som helst, varför det?
Liljeholmen, Skärmarbrink och Gullmarsplan har fyra spår, men varför inte Östermalmstorg???
"Täbybanan", som ju bara blev "Mörbybanan" var tänkt att så småningom kopplas loss från TUB2 och dras ned till city direkt från Stadion. Östermalmstorgs behov av tre plf. hade då blivit tveksamt. Trots dessa planer gjordes visst försvarsarbeten för rulltrappor från mellannivåerna till en tänkt plattform öster om de två befintliga. Arrangemanget hade gett två åtskilda södergående plattformar, vilket hade varit något olämpligt för resenärer som ska från stationen söderut. Skyltar för nästa tåg på mellanplanet hade kunnat avhälpa detta ganska bra. Bytande resenärer från Ropsten till Mörby hade obönhörligen varit tvungna att springa i trappor eller åka hiss.
Idag finns möjligtvis behovet av en tredje plattform. Har själv suttit i infarten norrifrån ett par gånger och väntat på att stationen ska bli tom. Tveksamt om detta räcker för att motivera ombyggnaden ekonomiskt.
Man måste ta i beaktning att kapaciteten på hela systemet knappast blir mycket bättre med ett tredje spår. Alla tåg ska ändå samsas söder om stationen. Fördelen skulle vara att tåg från Ropsten och Mörby kan komma in samtidigt och genomföra trafikantutbyte. Därefter måste något av dem ovillkorligen vänta på det andra.
/Michael (som vet en del om Stockholm oxå)
Re: Östermalmstorg
"Täbybanan", som ju bara blev "Mörbybanan" var tänkt att så småningom kopplas loss från TUB2 och dras ned till city direkt från Stadion."
Tekniska Högskolan skulle det givetvis vara kom jag på när jag gick och la mig igår. Så lika, men ändå så olika de där två.
Det innebär ju också att Östermalmstorg även då hade förblivit grenstation för tågen via Stadion. Hur som haver kanske den trafiken inte hade blivit så omfattande.
/Michael
Tekniska Högskolan skulle det givetvis vara kom jag på när jag gick och la mig igår. Så lika, men ändå så olika de där två.
Det innebär ju också att Östermalmstorg även då hade förblivit grenstation för tågen via Stadion. Hur som haver kanske den trafiken inte hade blivit så omfattande.
/Michael