Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Schütz

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Henrik Schütz »

Djurgårdslinjen är en spårväg, den avses trafikeras med spårvagnar, Tillverkaren av A32 marknadsför inte ens A32 som "Tram" utan som "Light Rail Vehicle" Norrköpings M06 Marknadsförs som tram.

A32 är ingen traditionell spårvagn utan tyngre klumpigare vagn för höga farter på förortssträckor "Stadtbahn" Den är helt enkelt fel på Djurgårdslinjen, det var uttalat från SL när den beställdes att den aldrig skulle gå i innerstadstrafik, till skilnd från M06 som beställdes för innerstadstrafik, Det är därför jag föredrar M06.

Jag har själv läst SLs utredning om Rimboutbyggnaden, De hävdade att entimmedtrafik mellan Kårstaa och rimbo kostade över 100Mkr per år, mer än resten av trafiken på Roslagsbanan, Fast det var ju naturligtvis nödvändigt att byta signalsystem vart femte år enligt SL, så det är ingen konspirationsteori att SL bromsar när politikerna vill gasa.

HS

PS, "Hovrättens utslag i tvisten Mellan Jan Ersa och Per Persa ger mig att vara hur ding jag vill!" :D
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Henrik Schütz skrev:Djurgårdslinjen är en spårväg, den avses trafikeras med spårvagnar, Tillverkaren av A32 marknadsför inte ens A32 som "Tram" utan som "Light Rail Vehicle" Norrköpings M06 Marknadsförs som tram.

A32 är ingen traditionell spårvagn utan tyngre klumpigare vagn för höga farter på förortssträckor "Stadtbahn" Den är helt enkelt fel på Djurgårdslinjen, det var uttalat från SL när den beställdes att den aldrig skulle gå i innerstadstrafik, till skilnd från M06 som beställdes för innerstadstrafik, Det är därför jag föredrar M06.

Jag har själv läst SLs utredning om Rimboutbyggnaden, De hävdade att entimmedtrafik mellan Kårstaa och rimbo kostade över 100Mkr per år, mer än resten av trafiken på Roslagsbanan, Fast det var ju naturligtvis nödvändigt att byta signalsystem vart femte år enligt SL, så det är ingen konspirationsteori att SL bromsar när politikerna vill gasa.

HS

PS, "Hovrättens utslag i tvisten Mellan Jan Ersa och Per Persa ger mig att vara hur ding jag vill!" :D
Låt oss säga såhär då, att det är en åsikt jag kan respektera även om jag inte delar den. De uttalanden som Ragnar T. gjort (om han nu kan anses representera det dåvarande SL, i någon mening) i frågan tycker jag inte bär syn för det ovan påstådda. Som en parentes kan nämnas att M06 faktiskt är något (mellan 2,5 och 1,8 ton, beroende på vilka källor man går till) tyngre än A32, trots sin mindre bredd, vilket väl antagligen beror på att M06 har mer stål i konstruktionen. Det känns också när man kör, eftersom M06 har något svagare motorer; 4 X 105 kW jämfört med 4 X 120 kW. Den sistnämnda skillnaden saknar emellertid praktisk betydelse i sammanhanget (är det väl kanske bäst att betona).

Roslagsbanan vet jag inte så mycket om, så den vill jag inte diskutera ytterligare här.

PS. Märkligt, i så fall, att man i Istanbul vågar köra sina A32-or på linjen T1, som delvis går genom Istanbuls gamla stad. Den som vill kan ju kika på lite bildmaterial från trafikhuvudmannen därstädes.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den lördag 06 februari 2010 15:24, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn Ehnberg skrev:
Hånfullheter klär dig inte, Tony. Dessutom tycker jag inte att det finns så mycket mer att diskutera - bortsett från påhoppen på mig verkar diskussionen mest gå i tomme.
Det var inte hånfullt menat och om du uppfattat det så så kan jag bara beklaga.

Men jag kan väl kanske erkänna att inte riktigt förstår när du å ena sidan säger att du avser lämna en debatt och trots detta fortsätter att diskutera eller när du försöker få personer att låta bli att uttrycka vad de känner, tycker och tänker när det gäller Stockholm med argument att du inte varit i Göteborg sedan 1970-talet. Detta utan att känna till vad personen i fråga har för bakgrund vad gäller stockholmska förhållanden.

Detta sagt i bästa välmening, min vilja var snarare att visa att jag accepterade ditt val än att försöka vara hånfull.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

För mig som inte hängt med i den debatt som jag gissar hållit på i många år om ämnet: Vad har A32 för fördelar för trafik på cityspårvägen. De jag spontant kommer på är att det finns en färdig infrastruktur och att man kanske kan få tag på begagnade vagnar till bra pris. Men rent tekniskt?
Björn Ehnberg

bark skrev:För mig som inte hängt med i den debatt som jag gissar hållit på i många år om ämnet: Vad har A32 för fördelar för trafik på cityspårvägen. De jag spontant kommer på är att det finns en färdig infrastruktur och att man kanske kan få tag på begagnade vagnar till bra pris. Men rent tekniskt?
Låt mig säga såhär Magnus: Varför jag anser detta kan vara en intressant lösning (och inte reflexmässigt avvisar den) är en kombination av tekniska och ekonomiska frågor. Strikt tekniskt finns naturligtvis inga direkta fördelar. Vagnens svepytor får man klarrama i alla kurvor för att se vilka fasta hinder som måste modifieras eller flyttas. Detta är naturligtvis bara försvarbart om man ändå bygger om banan - hade det bara varit fråga om att skaffa en ny vagn till den tidigare befintliga banan så hade det hela varit mindre intressant. Dessutom måste som sagt någon annan vändningsmetod än befintlig slinga vid Skansen tillämpas, om man nu inte försöker sig på att modifiera A32-ans leder, men då har man nog gått över gränsen för vad som är rimligt. Ekonomiskt tycker jag nog att det borde vara intressant att använda pengarna på vagnobjekt som SL då äger och sedan (efter några år) kan kan köra på andra ställen, jämfört med att hyra då ju pengarna i det senare fallet definitionsmässigt hamnar i fickan på vagnarnas ägare. Jag har lite svårt att tolka NT:s beskrivning av det tänkta M06-upplägget, men jag undrar om Bombardier kan subventionera SL i någon större omfattning utan att komma i konflikt med gällande lagstiftning.

Men, som tidigare sagt, ett A32-upplägg måste i så fall innebära väsentliga ekonomiska fördelar för att vara intressant. 100 Mkr. kan vara en sådan.

Titta som sagt också gärna på hur Istanbul Ulasim kör sina A32-or (de kallas naturligtvis inte så i Istanbul, men vagnarna är i stort sett identiska med de som går i Stockholm).
Björn Ehnberg

Hittade ytterligare ett bildgalleri med de turkiska A32-orna. Att de bara vågar!
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag föredrar faktiskt den Turkiska versionen 1: har fyra dörrar per sida, 2:Har fem fällstolar på barnvagnsplatsen i stället för tre plus en fast, smidigt! 3:Har fyra sittplatser i leden, är det inte bättre att övergångskopplen ligger i verkvagnarna? 4:Rutorna är inte övertejpade till 50% på dörrarna.

Sen har den bergis AC också!

HS
Björn Ehnberg

Henrik Schütz skrev:Jag föredrar faktiskt den Turkiska versionen 1: har fyra dörrar per sida, 2:Har fem fällstolar på barnvagnsplatsen i stället för tre plus en fast, smidigt! 3:Har fyra sittplatser i leden, är det inte bättre att övergångskopplen ligger i verkvagnarna? 4:Rutorna är inte övertejpade till 50% på dörrarna.

Sen har den bergis AC också!

HS
Helt rätt, Henrik! Turkarna är ju förnuftiga människor.
TKO

Inlägg av TKO »

Jösses vilket tjafs det blivit i den här tråden...

Jag tycker egentligen att den enda intressanta frågan är hur mycket skattebetalarna i Stockholms län ska behöva betala för att hyra in spårvagnar under ett år eller två. Vilka svepytor dessa har är otroligt ointressant för oss som får stå för fiolerna!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

T1 i Istanbul er nærmest en metrolinje i gate, og det er inte det man skal bygge i Stockholm. T1 har endast betjente stationer. T1 kommer nå til å få sin tredje vogntype. De første vognene var en variant av Göteborgs M21, så kom A32 og nå kommer Citadis. Istanbul har også anskaffet beg. Stadtbahn B, slik at det nå fins fire vogntyer på Light rail/spårväg.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:Jösses vilket tjafs det blivit i den här tråden...

Jag tycker egentligen att den enda intressanta frågan är hur mycket skattebetalarna i Stockholms län ska behöva betala för att hyra in spårvagnar under ett år eller två. Vilka svepytor dessa har är otroligt ointressant för oss som får stå för fiolerna!

/TKO
Så kan man resonera ända tills man tänker på att större svepytor medför fler olyckor och större trafiksäkerhetsrisker.

Vem betalar kostnaderna för sådana skador, stopp o dyl om inte just Stockholmarna?
Det går inte att ta på sig skygglapparna på det sättet i den här frågan utan det är rimligare att fråga sig om stockholmarna är villiga att betala ett lite högre pris för att få en säkrare innerstad.

//Tony
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:

/TKO
Så kan man resonera ända tills man tänker på att större svepytor medför fler olyckor och större trafiksäkerhetsrisker.

Vem betalar kostnaderna för sådana skador, stopp o dyl om inte just Stockholmarna?
Det går inte att ta på sig skygglapparna på det sättet i den här frågan utan det är rimligare att fråga sig om stockholmarna är villiga att betala ett lite högre pris för att få en säkrare innerstad.

//Tony
Men har det så mycket att göra med att man hyr in vagnar som egentligen borde rulla i Norrköping?

vänligen

TKO
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

TKO skrev:Men har det så mycket att göra med att man hyr in vagnar som egentligen borde rulla i Norrköping?
TKO
Vilken vagntyp man i så fall hyr in är inte avgjort ännu. Det kan lika väl bli en vagntyp som annars rullar i Madrid eller Dublin eller någon annanstans. Den här debatten har uppkommit eftersom media i Norrköping berättat att kommunen är villig att medverka till uthyrning för Stockholms behov. Men mig veterligt har SL fler intressenter och så länge utvärderingen pågår är inget avgjort. De aktuella A32 från Holland kan (ifall de inte kommer till Stockholms innerstad) sannolikt få en god alternativ användning i Croydon eller Birminghamn, som söker vagnar på begagnatmarknaden.

Eller så kan SL tycka att affären är så bra så att man köper dem ändå, fast för Tvärbanans behov (skattebetalarna till fromma).
Senast redigerad av Thomas Lange den måndag 08 februari 2010 11:22, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: Men har det så mycket att göra med att man hyr in vagnar som egentligen borde rulla i Norrköping?
Det har med vagnsvalet att göra. Sen är det som Thomas skriver en öppen fråga vad det till slut blir.

//Tony
TKO

Inlägg av TKO »

Thomas Lange skrev:
TKO skrev:Men har det så mycket att göra med att man hyr in vagnar som egentligen borde rulla i Norrköping?
TKO
Vilken vagntyp man i så fall hyr in är inte avgjort ännu. Det kan lika väl bli en vagntyp som annars rullar i Madrid eller Dublin eller någon annanstans. Den här debatten har uppkommit eftersom media i Norrköping berättat att kommunen är villig att medverka till uthyrning för Stockholms behov. Men mig veterligt har SL fler intressenter och så länge utvärderingen pågår är inget avgjort. De aktuella A32 från Holland kan (ifall de inte kommer till Stockholms innerstad) sannolikt få en god alternativ användning i Croydon eller Birminghamn, som söker vagnar på begagnatmarknaden.

Eller så kan SL tycka att affären är så bra så att man köper dem ändå, fast för Tvärbanans behov (skattebetalarna till fromma).

Så uthyrarna står i kö? Ja då borde man väl kunna komma undan med en lägre kostnad än den som budgeterats... Det låter bra tycker jag!

vänligen

Thomas K Ohlsson
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Henrik Schütz skrev:Hyreskostnaden är budgeterad till 7,5 Mkr per vagn och år, Jag skulle hyra ut min vagn för det!
Är detta belopp tänkt endast för ersättning till vagnarnas ägare, eller är det SL:s totala kostnad för att hyra in vagnar? För kostnaden består väl endast till viss del av ersättning till vagnarnas ägare.

Andra kostnader borde vara transportkostnader, kostnader för att få vagnarna att se "SL-aktiga" ut, eventuella nödvändiga tekniska förändringar och extra utrustning som behövs för att använda dem i Stockholm. Samt kostnader för att återställa vagnarna efter deras Stockholmsuppdrag.

Jag har ingen aning om hur stor andel av totalkostnaden som faller utanför själva hyran till vagnägarna, men det borde väl inte vara en helt försumbar andel? (Vissa av de kostnader jag nämnde ovan är däremot förmodligen försumbara.)

Är det tänkt att vagnarna skall lackeras om för SL? Jag mins att när man hyrde in tyska tåg för pendeltågstrafiken så målades de i samma färg som de äldre pendeltågen, inte i vitt eftersom man ville markera att dessa tåg inte var SL:s nya satsning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Björn Ehnberg

TonyM skrev:

/TKO

//Tony
Det där är en grov överdrift! Ingen, vare sig du eller någon annan har kunnat visa på några konkreta olycksrisker, specifikt för vagntyp A32 i de aktuella kurvpartierna. Att hålla på och kraxa "fler olyckor, stopp, skador och trafiksäkerhetsrisker" är oseriöst. Det kan jag säga - utan skygglappar - eftersom jag vet en hel del om hur vagntypen rör sig i kurvor - till skillnad från t.ex. Dig.

Som Thomas Lange säger, valet av vagntyp är inte avgjort och beror på en mängd olika parametrar, men den som vill bevisa något speciellt kring detta får allt argumentera bättre än så
Björn Ehnberg

Thomas Lange skrev:
TKO

Säkert! För er egen skull får man hoppas att ni slipper Citadisvagnen från Madrid. Den går för :twisted: -la illa i spåret! För att inte tala om förarmiljön - en gammal Mercury-astronaut skulle få klaustrofobi i den hytten.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Björn Ehnberg skrev:
TonyM skrev:

/TKO

//Tony
Det där är en grov överdrift! Ingen, vare sig du eller någon annan har kunnat visa på några konkreta olycksrisker, specifikt för vagntyp A32 i de aktuella kurvpartierna. Att hålla på och kraxa "fler olyckor, stopp, skador och trafiksäkerhetsrisker" är oseriöst. Det kan jag säga - utan skygglappar - eftersom jag vet en hel del om hur vagntypen rör sig i kurvor - till skillnad från t.ex. Dig.

Som Thomas Lange säger, valet av vagntyp är inte avgjort och beror på en mängd olika parametrar, men den som vill bevisa något speciellt kring detta får allt argumentera bättre än så

Om du ger dig till tåls så kommer det att informeras diskuteras även här på forumet Betr A 32s möjlighet att framföras på Djl med korrekt fakta.

Det är synd att man inte byggde en slinga runt fontänen då hade vi kunnat lånat M32 från GBG det funkar perfekt på linjen :D

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn Ehnberg skrev: Det där är en grov överdrift! Ingen, vare sig du eller någon annan har kunnat visa på några konkreta olycksrisker, specifikt för vagntyp A32 i de aktuella kurvpartierna. Att hålla på och kraxa "fler olyckor, stopp, skador och trafiksäkerhetsrisker" är oseriöst. Det kan jag säga - utan skygglappar - eftersom jag vet en hel del om hur vagntypen rör sig i kurvor - till skillnad från t.ex. Dig.
Låt mig då förklara hur jag har resonerat:

M21 var en 22m lång vagn, med samma konstruktion avseende boggieplacering, med denna vagntyp hade man stora problem med svepytor - framföra allt vid hållplatser där det finns dokumenterade dödsfall som beror på svepet.

M21, hade om någon funnes kvar, kommit fram med lätthet på Djurgårdslinjen - för en sådan har ju varit där. Dock finns samma problematik med svepytor för vagnen i Stockholm som finns i Göteborg.

A32 är en längre vagn och sålunda är svepytorna större det gör att den problematik som fanns för M21 är tillämplig och adekvat när man pratar om innerstadsspår med kurvradier under 25m - vilket är fallet här. Dina erfarenheter grundar sig på Tvärbanan och dess spårgeometri - det har förvisso viss relevans men är knappast hela bilden.

Hur A32 beter sig på en bana som är byggd på ett sådant sätt att svepytor m.m. hålls ned är förvisso adekvat det också, men rimligen borde även du inse att svepytor förändras och blir större mätt utifrån boggiecentrumavstånd. Jag kan tala om att det görs svepstudier på A32, jag har inte tagit del av dem direkt men av diskussionen kring det berömda kaffebordet förstått att detta är en möjlig problematik.

Det finns tillfällen dokumenterade där A32:or har smällt till parkerade bilar med bakre hytt och där främre hytt har passerat utan att ta i.

Därmed anser jag att jag har styrkt mitt uttalande om olycksrisker. Vill du är du naturligtvis välkommen att argumentera emot med underbyggd fakta.
Stefan Widén skrev: Det är synd att man inte byggde en slinga runt fontänen då hade vi kunnat lånat M32 från GBG det funkar perfekt på linjen
Tyvärr hade det inte räckt med en slinga runt fontänen för att kunna låna M32:or Vi hade nog behövt minst 25 till i trafik innan det hade varit aktuellt att låna ut någon form av vagnöverskott.
Låst