
- SS 303 linje 1 Stortingsgata 010125.jpg (64.31 KiB) Visad 1065 gånger
Fra 1. januar 1925 gikk trikken til Gamlebyen og de ansatte jobbet i Oslo Sporveier istedenfor Kristiania Sporveier.
Vi skal huske på at det opprinnelige Oslo ble grunnlagt ca. år 1000 der Gamlebyen ligger i dag. Man vet ikke helt hvorfor byen har dette navnet, det er flere forklaringer, bl.a. at den lå ved uløpet av Lo-elva (den heter Alnaelva i dag) slik at navnet er avledet av Os til loelva, men det er altså bare en av flere teorier.
Etter en av de utallige bybrannene befalte den dansk-norske kong Kristian 4. at byen skulle flyttes, dvs. han grunnla helt enkelt en for samtiden ny og moderne by på vestsiden av Bjørvika som han visstnok selv tegnet byplanen for og som den beskjedne monark han var, ga han den navn etter seg selv; Christiania.
I god norsk orden var det jo noen som tenkte at "hvorfor skal vi nå bo der da. Ikke f.. om den danskejævelen skal bestemme hvor vi skal bo", så mange bygde jo opp husene sine på tuftene i Oslo som altså fortsatte å eksistere som en slags forstad.
Selvfølgelig ble jo det nye Christiania et vekstområde, det var jo der det "svingte" og slike byer vokser jo, men det drøyde faktisk helt til 1859 som Harald skriver, før Oslo ble en del av Christiania.
I 1875 fikk man sporveisforbindelse mellom Oslo og Christiania og i 1897 sluttet man å skrive Christiania med Ch og gikk over til å skrive det med K (mange valgte å skrive det med K allerede på 1870-tallet, hestesporveisselskapet skrev det f.eks. med "K").
I 1924 var det 300 år siden Kristiania ble grunnlagt og det feiret man ved å gi byen navnet Oslo.
Det foregikk jo ikke uten sverdslag, mange mente jo at Kristiania var et mye finere navn, men dette vant lite gehør utenfor en engere krets idet man anså at den norske hovedstaden skulle ha et norsk navn og ikke være oppkalt etter en dansk konge. Bydelen "Oslo" måtte jo da skifte navn og ble "Gamlebyen".
For nylig var det et forslag om å kalle "sentrum" eller "kvadraturen" for Christiania igjen, men nok takket være en viss Fristaden Christiania i København, falt dette på stengrunn.
Fornorskingen gikk forøvrig som en bølge over landet. Frederikshald ble til Halden og Frederiksværn til Stavern mens Frederikstad, Kristiansand og Kristiansund fikk være i fred. Jeg tror det kom av at de var nyanlagte og ikke hadde noen fortid med andre navn.
Man forsøkte også å gi Bergen det gamle vikingnavnet Bjørgvin, men det lykkedes ikke. Trondhjem ble imidlertid omdøpt til Nidaros en kort tid før man landet på kompromisset Trondheim, og nei, den lokale sporveien rakk ikke å bli omdøpt til Nidaros Sporvei

.
303 er forøvrig ennå i KES fargesetning og med KES nummer, den er den seinere Oslo Sporveier nr. 104.
Mvh bjørn