Per Lind skrev:Loggan var nog riktig från början. Det "lilla" L-et är ett stort L med kortare stapel som säkert skavts bort.
-Per
På Roslagsbanan, möjligen också Saltsjöbanan, fanns det enstaka fordon med en underligt asymmetrisk placering av bokstäverna SL i loggan. Någon lustigkurre hade helt enkelt avlägsnat bokstaven J utan vidare...
1. Övergångsväxeln mellan Höglandet och Olovslund, trots att den praktiskt taget aldrig används är den eluppvärmd.
2. Efter nyläggningen av spåren 1997/1998 lades övergångsväxlarna i backar vid Klövervägen och Olovslund. Var detta medvetet för att underlätta växling av livlösa och braxade vagnar?
3. Om assymetriska loggor. Ovanför Isvagnen syns den stora SL-loggan på Bmh. Bokstaven L verkar för stor, är den utbytt från en neonlogga från SS-tiden?
4. Om plogning av banan. De gula sopningstraktorerna har varit igång igen med tveksamt resultat. Dagen efteråt ser man Veolias bil med en gubbe som fotar resultatet med en digitalkamera. Inga funderingar ännu på ett redigt verkvagnståg med stor snöplog???
ålstensgård skrev:1. Övergångsväxeln mellan Höglandet och Olovslund, trots att den praktiskt taget aldrig används är den eluppvärmd.
2. Efter nyläggningen av spåren 1997/1998 lades övergångsväxlarna i backar vid Klövervägen och Olovslund. Var detta medvetet för att underlätta växling av livlösa och braxade vagnar?
3. Om assymetriska loggor. Ovanför Isvagnen syns den stora SL-loggan på Bmh. Bokstaven L verkar för stor, är den utbytt från en neonlogga från SS-tiden?
4. Om plogning av banan. De gula sopningstraktorerna har varit igång igen med tveksamt resultat. Dagen efteråt ser man Veolias bil med en gubbe som fotar resultatet med en digitalkamera. Inga funderingar ännu på ett redigt verkvagnståg med stor snöplog???
1. Tur är väl det, annars skulle den användas ännu mer sällan
2. Det tror jag knappast, snarare bedömde man väl att det var bra ställen att lägga växlarna på i övrigt (rakspår)
3. Japp!
4. Det finns en redig verkvagn med stor snöplog men den är trasig för tillfället (hjulfel).
Ja, loggan på byggnaden är från 1940-talet. Efter namnbytet från Stockholms Spårvägar till Storstockholms Lokaltrafik den 1 januari 1967 gjorde man en "snålvariant" och bytte bara ut det ena S:et mot ett L. Länge (och kanske fortfarande, jag har inte kollat på några år) så fanns också en tydlig skillnad i färgnyansen mellan bokstäverna, i alla fall på Hammarbyanläggningens skylt.
ålstensgård skrev:1. Övergångsväxeln mellan Höglandet och Olovslund, trots att den praktiskt taget aldrig används är den eluppvärmd.
2. Efter nyläggningen av spåren 1997/1998 lades övergångsväxlarna i backar vid Klövervägen och Olovslund. Var detta medvetet för att underlätta växling av livlösa och braxade vagnar?
3. Om assymetriska loggor. Ovanför Isvagnen syns den stora SL-loggan på Bmh. Bokstaven L verkar för stor, är den utbytt från en neonlogga från SS-tiden?
4. Om plogning av banan. De gula sopningstraktorerna har varit igång igen med tveksamt resultat. Dagen efteråt ser man Veolias bil med en gubbe som fotar resultatet med en digitalkamera. Inga funderingar ännu på ett redigt verkvagnståg med stor snöplog???
4. Det finns en redig verkvagn med stor snöplog men den är trasig för tillfället (hjulfel).
För tillfället var väl att låta snäl.. Permanent trasig är den ju typ..
ålstensgård skrev:Tack A32 för fina bilder. Mina reflexioner:
1. Övergångsväxeln mellan Höglandet och Olovslund, trots att den praktiskt taget aldrig används är den eluppvärmd.
2. Efter nyläggningen av spåren 1997/1998 lades övergångsväxlarna i backar vid Klövervägen och Olovslund. Var detta medvetet för att underlätta växling av livlösa och braxade vagnar?
3. Om assymetriska loggor. Ovanför Isvagnen syns den stora SL-loggan på Bmh. Bokstaven L verkar för stor, är den utbytt från en neonlogga från SS-tiden?
4. Om plogning av banan. De gula sopningstraktorerna har varit igång igen med tveksamt resultat. Dagen efteråt ser man Veolias bil med en gubbe som fotar resultatet med en digitalkamera. Inga funderingar ännu på ett redigt verkvagnståg med stor snöplog???
Hälsningar Henrik
Tack.
1. Kan vara bra att det är uppvärmt den dagen man verkligen behöver använda sig av växlarna, sen att man måste snöröja fram spåren för hand i ett par timmar innan är väl en annan femma
2. Övergångsväxlarna vid Rimmargatan fanns före renoveringen av banan 1997/98, då var dom låsta med hänglås som inte alltid var så roliga att låsa upp vid ändrad trafik, numera används dom mest av utbildningen vid förarkurser etc.
3. Om man står uppe i gamla trafikskolan i Nyboda så ser man sen gamla SS skylten ovanför den extratillbyggnad men gjorde för CX i uppställningshallen.
4. Varför man inte fixar iordning det gamla men väl beprövade snöloket 9205 är för mig en gåta, om nu SL inte vill ha den igång längre eller om snålheten bedrar. Nu står den bara och guckar igen i BM, blir väl en bra reservdelsvagn till 9207 om inte annat.
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
A32 skrev:
4. Varför man inte fixar iordning det gamla men väl beprövade snöloket 9205 är för mig en gåta, om nu SL inte vill ha den igång längre eller om snålheten bedrar. Nu står den bara och guckar igen i BM, blir väl en bra reservdelsvagn till 9207 om inte annat.
Jag såg snöloket åka omkring inne på depåområdet i dag på eftermiddagen. Måhända är loket snart i ordning. Lagom till sommaren kanske?
Man har alltså konstaterat att traktorsopningen inte är tillräcklig. I lördagsnatt kom jag hem med det sista tåget 2.08 från Alvik. Då var sopningen redan igång, men vagnssidorna dunsade lixom i de nya vallarna på en del platser. Det duger förstås inte...
Hörru a32 minns du avstängningen av 12:an mellan Höglandstorget-Nockeby när vi satt i växeln vid Rimmargatan med tågstavar och allt det där
Underbara minnen som man tyvärr inte förevigade på bild själv men som jag tror att du gjorde eller så har AE en del bilder.
En rolig sak var att det här året snöade det den 1:a Maj när man satt där och skulle dela ut tågstaven så det där parasollet man hade för solen fick fungera som ett skydd mot snön istället, efter det så kom det upp en A30 som vi hade som värmestuga.
/Robban
Robban Ftm skrev:Hörru a32 minns du avstängningen av 12:an mellan Höglandstorget-Nockeby när vi satt i växeln vid Rimmargatan med tågstavar och allt det där
Underbara minnen som man tyvärr inte förevigade på bild själv men som jag tror att du gjorde eller så har AE en del bilder.
En rolig sak var att det här året snöade det den 1:a Maj när man satt där och skulle dela ut tågstaven så det där parasollet man hade för solen fick fungera som ett skydd mot snön istället, efter det så kom det upp en A30 som vi hade som värmestuga.
/Robban
He he om jag minns, jodu och jag grämer mig att jag inte fotade mera då, minns du vilket år det var?
Tror att AE har bilder...
Jag kommer ihåg när vi parkerade våra bilar på Rimmargatan att dom boende knorrade sig över att det hela tiden kom olika bilar hela trafikdygnet och bilarna var väl inte i samma prisklass som deras fina tjänsteåk.
Minns du värmevagnen när vi stod vid Ålstens Gård den som vi körde in en bit på banan och sen backade upp våra egna bilar på spåret mot Ålstensgatan och minns du tjejerna i huset bredvid , vilket år var det då?
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול