Vinter i Bromma

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Vinter i Bromma

Inlägg av A32 »

Bild
Höglandstorget på Linje 12


Bild
Växlarna vid Rimmargatan på Linje 12


Bild


Bild
Klövervägen på Linje 12


Bild
Isvagnen A30 304


Bild
Snöfall i Alvik


Bild


Bild


/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
Eos95
Inlägg: 415
Blev medlem: måndag 21 september 2009 16:14
Ort: nacka
Kontakt:

Re: Vinter i Bromma

Inlägg av Eos95 »

A32 skrev: Bild
Klövervägen på Linje 12
/a32 :wink:
haha (logan i fronten) sL
(stort s och litet l)
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Vinter i Bromma

Inlägg av Per Lind »

Loggan var nog riktig från början. Det "lilla" L-et är ett stort L med kortare stapel som säkert skavts bort.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vinter i Bromma

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Loggan var nog riktig från början. Det "lilla" L-et är ett stort L med kortare stapel som säkert skavts bort.
-Per
På Roslagsbanan, möjligen också Saltsjöbanan, fanns det enstaka fordon med en underligt asymmetrisk placering av bokstäverna SL i loggan. Någon lustigkurre hade helt enkelt avlägsnat bokstaven J utan vidare...
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Vinter i Bromma

Inlägg av ålstensgård »

Tack A32 för fina bilder. Mina reflexioner:

1. Övergångsväxeln mellan Höglandet och Olovslund, trots att den praktiskt taget aldrig används är den eluppvärmd.
2. Efter nyläggningen av spåren 1997/1998 lades övergångsväxlarna i backar vid Klövervägen och Olovslund. Var detta medvetet för att underlätta växling av livlösa och braxade vagnar?
3. Om assymetriska loggor. Ovanför Isvagnen syns den stora SL-loggan på Bmh. Bokstaven L verkar för stor, är den utbytt från en neonlogga från SS-tiden?
4. Om plogning av banan. De gula sopningstraktorerna har varit igång igen med tveksamt resultat. Dagen efteråt ser man Veolias bil med en gubbe som fotar resultatet med en digitalkamera. Inga funderingar ännu på ett redigt verkvagnståg med stor snöplog???

Hälsningar Henrik
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vinter i Bromma

Inlägg av daniel_s »

ålstensgård skrev:1. Övergångsväxeln mellan Höglandet och Olovslund, trots att den praktiskt taget aldrig används är den eluppvärmd.
2. Efter nyläggningen av spåren 1997/1998 lades övergångsväxlarna i backar vid Klövervägen och Olovslund. Var detta medvetet för att underlätta växling av livlösa och braxade vagnar?
3. Om assymetriska loggor. Ovanför Isvagnen syns den stora SL-loggan på Bmh. Bokstaven L verkar för stor, är den utbytt från en neonlogga från SS-tiden?
4. Om plogning av banan. De gula sopningstraktorerna har varit igång igen med tveksamt resultat. Dagen efteråt ser man Veolias bil med en gubbe som fotar resultatet med en digitalkamera. Inga funderingar ännu på ett redigt verkvagnståg med stor snöplog???
1. Tur är väl det, annars skulle den användas ännu mer sällan :cheesygrin:
2. Det tror jag knappast, snarare bedömde man väl att det var bra ställen att lägga växlarna på i övrigt (rakspår)
3. Japp!
4. Det finns en redig verkvagn med stor snöplog men den är trasig för tillfället (hjulfel).
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Vinter i Bromma

Inlägg av Anders Hanquist »

Ja, loggan på byggnaden är från 1940-talet. Efter namnbytet från Stockholms Spårvägar till Storstockholms Lokaltrafik den 1 januari 1967 gjorde man en "snålvariant" och bytte bara ut det ena S:et mot ett L. Länge (och kanske fortfarande, jag har inte kollat på några år) så fanns också en tydlig skillnad i färgnyansen mellan bokstäverna, i alla fall på Hammarbyanläggningens skylt.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Vinter i Bromma

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev:
ålstensgård skrev:1. Övergångsväxeln mellan Höglandet och Olovslund, trots att den praktiskt taget aldrig används är den eluppvärmd.
2. Efter nyläggningen av spåren 1997/1998 lades övergångsväxlarna i backar vid Klövervägen och Olovslund. Var detta medvetet för att underlätta växling av livlösa och braxade vagnar?
3. Om assymetriska loggor. Ovanför Isvagnen syns den stora SL-loggan på Bmh. Bokstaven L verkar för stor, är den utbytt från en neonlogga från SS-tiden?
4. Om plogning av banan. De gula sopningstraktorerna har varit igång igen med tveksamt resultat. Dagen efteråt ser man Veolias bil med en gubbe som fotar resultatet med en digitalkamera. Inga funderingar ännu på ett redigt verkvagnståg med stor snöplog???
4. Det finns en redig verkvagn med stor snöplog men den är trasig för tillfället (hjulfel).
För tillfället var väl att låta snäl.. Permanent trasig är den ju typ.. :wink:
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Vinter i Bromma

Inlägg av A32 »

ålstensgård skrev:Tack A32 för fina bilder. Mina reflexioner:

1. Övergångsväxeln mellan Höglandet och Olovslund, trots att den praktiskt taget aldrig används är den eluppvärmd.
2. Efter nyläggningen av spåren 1997/1998 lades övergångsväxlarna i backar vid Klövervägen och Olovslund. Var detta medvetet för att underlätta växling av livlösa och braxade vagnar?
3. Om assymetriska loggor. Ovanför Isvagnen syns den stora SL-loggan på Bmh. Bokstaven L verkar för stor, är den utbytt från en neonlogga från SS-tiden?
4. Om plogning av banan. De gula sopningstraktorerna har varit igång igen med tveksamt resultat. Dagen efteråt ser man Veolias bil med en gubbe som fotar resultatet med en digitalkamera. Inga funderingar ännu på ett redigt verkvagnståg med stor snöplog???

Hälsningar Henrik

Tack.

1. Kan vara bra att det är uppvärmt den dagen man verkligen behöver använda sig av växlarna, sen att man måste snöröja fram spåren för hand i ett par timmar innan är väl en annan femma :roll:
2. Övergångsväxlarna vid Rimmargatan fanns före renoveringen av banan 1997/98, då var dom låsta med hänglås som inte alltid var så roliga att låsa upp vid ändrad trafik, numera används dom mest av utbildningen vid förarkurser etc.
3. Om man står uppe i gamla trafikskolan i Nyboda så ser man sen gamla SS skylten ovanför den extratillbyggnad men gjorde för CX i uppställningshallen.
4. Varför man inte fixar iordning det gamla men väl beprövade snöloket 9205 är för mig en gåta, om nu SL inte vill ha den igång längre eller om snålheten bedrar. Nu står den bara och guckar igen i BM, blir väl en bra reservdelsvagn till 9207 om inte annat.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Vinter i Bromma

Inlägg av Hans Wibacke »

A32 skrev: 4. Varför man inte fixar iordning det gamla men väl beprövade snöloket 9205 är för mig en gåta, om nu SL inte vill ha den igång längre eller om snålheten bedrar. Nu står den bara och guckar igen i BM, blir väl en bra reservdelsvagn till 9207 om inte annat.
Jag såg snöloket åka omkring inne på depåområdet i dag på eftermiddagen. Måhända är loket snart i ordning. Lagom till sommaren kanske?
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Vinter i Bromma

Inlägg av ålstensgård »

Härligt!!!! :D

Man har alltså konstaterat att traktorsopningen inte är tillräcklig. I lördagsnatt kom jag hem med det sista tåget 2.08 från Alvik. Då var sopningen redan igång, men vagnssidorna dunsade lixom i de nya vallarna på en del platser. Det duger förstås inte...

Henrik
Användarens profilbild
Robban Ftm
Inlägg: 151
Blev medlem: tisdag 21 september 2004 23:49
Ort: Haninge, Vid 807:ans ändhållplats.

Re: Vinter i Bromma

Inlägg av Robban Ftm »

Hörru a32 minns du avstängningen av 12:an mellan Höglandstorget-Nockeby när vi satt i växeln vid Rimmargatan med tågstavar och allt det där :)
Underbara minnen som man tyvärr inte förevigade på bild själv men som jag tror att du gjorde eller så har AE en del bilder.
En rolig sak var att det här året snöade det den 1:a Maj när man satt där och skulle dela ut tågstaven så det där parasollet man hade för solen fick fungera som ett skydd mot snön istället, efter det så kom det upp en A30 som vi hade som värmestuga.
/Robban
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Vinter i Bromma

Inlägg av A32 »

Robban Ftm skrev:Hörru a32 minns du avstängningen av 12:an mellan Höglandstorget-Nockeby när vi satt i växeln vid Rimmargatan med tågstavar och allt det där :)
Underbara minnen som man tyvärr inte förevigade på bild själv men som jag tror att du gjorde eller så har AE en del bilder.
En rolig sak var att det här året snöade det den 1:a Maj när man satt där och skulle dela ut tågstaven så det där parasollet man hade för solen fick fungera som ett skydd mot snön istället, efter det så kom det upp en A30 som vi hade som värmestuga.
/Robban

He he om jag minns, jodu och jag grämer mig att jag inte fotade mera då, minns du vilket år det var?
Tror att AE har bilder...
Jag kommer ihåg när vi parkerade våra bilar på Rimmargatan att dom boende knorrade sig över att det hela tiden kom olika bilar hela trafikdygnet och bilarna var väl inte i samma prisklass som deras fina tjänsteåk.
Minns du värmevagnen när vi stod vid Ålstens Gård den som vi körde in en bit på banan och sen backade upp våra egna bilar på spåret mot Ålstensgatan och minns du tjejerna i huset bredvid 8) , vilket år var det då?

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Skriv svar