Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan Widén skrev:En liten kommentar bara... visst handlar framtidens nät om kurvradier, I allra högsta grad om kurvardier.
Planerandet och genomförandet av "ny spårväg" skall naturligtvis ta hänsyn till de förutsättningar som finns. Men det absolut viktigaste är ändå just trafikuppgiften - som Björn skriver. Kurvradien är en parameter som är styrbar. Trafikupgiften är en förutsättning för att komma till.
Dvs talar vi på "nätnivå" så är det trafikuppgiften som skall diskuteras. Pratar vi på skruv och mutternivå så skall hänsyn tas till parametern kurvradie.
//Tony
Jag tror vi har vi samma uppfattning i praktiken men man kan utryckadet på olika sätt. Ur min synvinkel så kan en begränsade norm vara hämmande för vilken trafikuppgift som kan komma ifråga. Då har man hamnat i en prikär situation. Alltså har "kurvradien" en avgörande betydelse.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Är verkligen kurvradien så himla intressant - dvs finns det ett omvänd samband mellan minsta kurvradie och trafiknytta/överlevnadschans? Hur är det t ex med Münchens spårväg - har man inte en löjligt liten minsta kurvradie (och brist på övergångskurvor dessutom) men det går rätt bra ändå?
Att däremot föreslå spårväg som lösningen på varje upptänklig trafikuppgift tror jag är väldigt kontraproduktivt.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Stefan Widén skrev:En liten kommentar bara... visst handlar framtidens nät om kurvradier, I allra högsta grad om kurvardier.
Planerandet och genomförandet av "ny spårväg" skall naturligtvis ta hänsyn till de förutsättningar som finns. Men det absolut viktigaste är ändå just trafikuppgiften - som Björn skriver. Kurvradien är en parameter som är styrbar. Trafikupgiften är en förutsättning för att komma till.
Dvs talar vi på "nätnivå" så är det trafikuppgiften som skall diskuteras. Pratar vi på skruv och mutternivå så skall hänsyn tas till parametern kurvradie.
//Tony
Jag tror vi har vi samma uppfattning i praktiken men man kan utryckadet på olika sätt. Ur min synvinkel så kan en begränsade norm vara hämmande för vilken trafikuppgift som kan komma ifråga. Då har man hamnat i en prikär situation. Alltså har "kurvradien" en avgörande betydelse.
Stefan
Jag drog in det här med kurvradier, efter att Gunnar Ekeving i ett tidigare inlägg refererat ett yttrande från en SL-representant som att "förorts/snabbspårvagnar kommer aldrig att klara de små kurvradier som blir nödvändiga i innnerstaden" (som en förklaring till varför man inte bör binda ihop innerstad och förort på detta sätt)!
Det är ett lika bakvänt resonemang som det Du anför här ovan. Utgångspunkten kan aldrig vara "vi måste skaffa vagnar som klarar så snäva kurvor (18 m?, 16 m? or what...?) att de kan snirkla sig fram överallt. Trafikuppgiften måste vara överordnad detta, den i sin tur består av många parametrar och överväganden, taktiska och strategiska, som kommer långt före. I själva verket anser jag att så snäva kurvadier är nödlösningar som i absolut görligaste mån bör undvikas. Erfarenheterna från Tvärbanans långtifrån lika snäva kurvor visar enligt min mening också detta. Jag har i annan tråd också visat att om nu den förkättrade spårväg city väst ska byggas bör man vänta ut färdigställandet av citybanan om man vill låta spårvägen passera västra city på ett bra sätt (och inte få för snäva kurvor).
I själva verket skulle jag vilja gå så långt som att påstå att om man måste ned till 18 m. kurvradie bör man ta sig en funderare på om man har tänkt rätt. Mer prekärt än så är det inte.
Stefan Widén skrev:
En liten kommentar bara... visst handlar framtidens nät om kurvradier, I allra högsta grad om kurvardier. Varför det har vi ett antal trådar som beskriver och det tror jag även du Björn är med på när det kommer till kritan. Sedan är självklart trafikuppgiften det som styr utbudet. Väldans snart kommer KDI (Kungliga Djurgårdens Intressenter) med sin årsstatestik på antal besökare till Djurgården och dess attraktioner. Jag tror väldigt många kommer att bli glatt förvånade över vad Djurgåden i praktiken innebär för Stockholm.
Stefan
Jag måste säga att jag inte riktigt vet vad du pratar om - se f.ö. Tonys kommentar. Vad gäller Djurgårdslinjen/cityspårvägen har jag redan sagt vad jag tycker, så den ser jag ingen anledning att kommentera ytterligare.
Nu skulle jag kunna skriva en fyndig kommentar på ditt inlägg men avstår det
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:
En liten kommentar bara... visst handlar framtidens nät om kurvradier, I allra högsta grad om kurvardier. Varför det har vi ett antal trådar som beskriver och det tror jag även du Björn är med på när det kommer till kritan. Sedan är självklart trafikuppgiften det som styr utbudet. Väldans snart kommer KDI (Kungliga Djurgårdens Intressenter) med sin årsstatestik på antal besökare till Djurgården och dess attraktioner. Jag tror väldigt många kommer att bli glatt förvånade över vad Djurgåden i praktiken innebär för Stockholm.
Stefan
Jag måste säga att jag inte riktigt vet vad du pratar om - se f.ö. Tonys kommentar. Vad gäller Djurgårdslinjen/cityspårvägen har jag redan sagt vad jag tycker, så den ser jag ingen anledning att kommentera ytterligare.
Nu skulle jag kunna skriva en fyndig kommentar på ditt inlägg men avstår det
Stefan
Bra. Då tycker jag vi avslutar den i mitt, likväl som i t.ex. TKO:s tycke rätt meningslösa sidodiskussionen om kurvradier.
Stefan Widén skrev:
Jag tror verkligen inte att vi har samma uppfattning i praktiken. Tvärt om står vi relativt långt ifrån varandra.
Kurvradien är en parameter bland många andra, den kan påverka valet av vagn thats it.
Man måste börja i rätt ände, nämligen - vad är det vi vill åstadkomma. Där kommer Trafikuppgiften.
Om man börjar i den änden så faller kraven på tekniken ut i rätt ordning. För visst är det människan som skall styra tekniken och inte tvärt om?
Vet man vilken trafikuppgiften är kan man börja skramla i andra änden för att hitta alla detaljer som Vagnsbredd, kurvradier m.m. m.m.
I Nya Slussens planhandlingar anges ett läge i nuvarande OK- garaget ett flertal gånger som det mest fördelaktiga. Stadsgårdskajen kvarstår dock som ett alternativ.