Långa tåg på Gröna Linjen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Långa tåg på Gröna Linjen
Idag såg jag att det kördes långa tåg på Gröna Linjen, någon speciell anledning till det? Har för mig att det endast går korta tåg där på söndagar annars, eller har jag fel?
Re: Långa tåg på Gröna Linjen
Antagligen kör de långa tåg kommande adventssöndagar, likaså på Tvärbanan blir det tvåvagnarståg dessa dagar.
När jag ändå är inne på långa tåg så läste jag ett dokument från SL för ca 1 månad sedan där det stod att de ville ha långa tåg på Blåa linjen även mellan rusningarna (dagtid) från och med Januari 2010, någon som vet om det blir verklighet?
Jo, det är tradition att köra med långa tåg på gröna linjen adventssöndagarna.
När det gäller planeringen för 2010 så tas ärendet förhoppningvis av SL:s styrelse den 15 december, innan dess är förstås inget säkert. Men det hör till ovanligheten att man ändrar på den här typen av förslag som inte har några större tekniska komplikationer.
När det gäller planeringen för 2010 så tas ärendet förhoppningvis av SL:s styrelse den 15 december, innan dess är förstås inget säkert. Men det hör till ovanligheten att man ändrar på den här typen av förslag som inte har några större tekniska komplikationer.
Långa tåg dagtid på T-bana 3 bör innebära en rejält utökad tursättning av tyristorvagnar. Det ser i alla fall jag som en tänkbar teknisk komplikation, om än en diggabel sådanspårlasse skrev:När det gäller planeringen för 2010 så tas ärendet förhoppningvis av SL:s styrelse den 15 december, innan dess är förstås inget säkert. Men det hör till ovanligheten att man ändrar på den här typen av förslag som inte har några större tekniska komplikationer.

nja, i så fall de vagnar som får "fylla" tomma turer där C20 inte räcker till...
Re: Långa tåg på blå linjen
Med dagens vagnfördelning mella banorna skulle det betyda att 4st Cx tåg skulle gå heldagsturer.
Det innebär ca 60% mer traffikering av cx. Med enkel mattematik kan man då räkna ut att felutfallet ökar med 60%. Det här finns det statestik och fina kurvor på.
Det innebär ca 60% mer traffikering av cx. Med enkel mattematik kan man då räkna ut att felutfallet ökar med 60%. Det här finns det statestik och fina kurvor på.
För all del så tar nog inte de kurvorna hänsyn till allting som ändras (många stoppande fel på Cx, åtminstone för ett par år sedan, är handhavanderelaterade och kan i själva verket minska efter ett tag om tursättningen ökas, för att ta ett exempel) men det var det jag syftade på och det ska bli spännande att se hur man (i förekommande fall) har tänkt!Bandit skrev:Med dagens vagnfördelning mella banorna skulle det betyda att 4st Cx tåg skulle gå heldagsturer.
-
På Röda linjen körs normalt ungefär fem heldagsturer med CX. Då borde det fungera med fyra heldagsturer på Blå linjen, speciellt med tanke på att CX-vagnarna på Blå linjen inte används på lördagar, vilket CX-vagnarna på Röda linjen gör.Bandit skrev:Med dagens vagnfördelning mella banorna skulle det betyda att 4st Cx tåg skulle gå heldagsturer.
Det är skillnad på Cx och Cx...AdrianLangemar skrev:På Röda linjen körs normalt ungefär fem heldagsturer med CX. Då borde det fungera med fyra heldagsturer på Blå linjen, speciellt med tanke på att CX-vagnarna på Blå linjen inte används på lördagar, vilket CX-vagnarna på Röda linjen gör.Bandit skrev:Med dagens vagnfördelning mella banorna skulle det betyda att 4st Cx tåg skulle gå heldagsturer.
Du menar inte det totala felutfallet nu va? För i så fall skulle det implicera att C20 aldrig går sönder...Bandit skrev:Med dagens vagnfördelning mella banorna skulle det betyda att 4st Cx tåg skulle gå heldagsturer.

Det kördes heldagsturer på upp till 3 C14/15 tåg efter sommaren i år, så det finns nya fina kurvor som visar på att ökad trafikering med en viss procent ger ett ökat felutfall med nästan exakt samma procent.daniel_s skrev:För all del så tar nog inte de kurvorna hänsyn till allting som ändras (många stoppande fel på Cx, åtminstone för ett par år sedan, är handhavanderelaterade och kan i själva verket minska efter ett tag om tursättningen ökas, för att ta ett exempel) men det var det jag syftade på och det ska bli spännande att se hur man (i förekommande fall) har tänkt!Bandit skrev:Med dagens vagnfördelning mella banorna skulle det betyda att 4st Cx tåg skulle gå heldagsturer.
Det spelar ju ingen roll vad det är för veckodag, det jag syftade på är vad det innebär om man låter 4st cx gå heldagsturer på vardagar istället för att de bara går kortturer. Skulle man tursätta dem även på helgerna skulle det fömodligen bli ytterligare värre.AdrianLangemar skrev:På Röda linjen körs normalt ungefär fem heldagsturer med CX. Då borde det fungera med fyra heldagsturer på Blå linjen, speciellt med tanke på att CX-vagnarna på Blå linjen inte används på lördagar, vilket CX-vagnarna på Röda linjen gör.
Självklart menar jag bara felutfallet på Cx. C20 går ju aldrig sönder, det vet väl allaTraesk skrev: Du menar inte det totala felutfallet nu va? För i så fall skulle det implicera att C20 aldrig går sönder...

Nu har jag tittat i det slutliga förslaget angående blåa linjen och utökningen under mellantrafiktid tror man sig iaf klara av och skall börja gäller från början av året, däremot behöver man mer tid för att utreda hur en förtätning under de mest belastade ca 20 minuterna i morgonrusningen skall klaras av. Detta skall utredas - så det lär väl ta några år med SL:s vanliga takt

Har det kommit något definitivt beslut på långa tåg på Bana 3 mellan rusningarna på dagarna, om eller när detta ska börja?
Ja, förslaget togs den 15/december av SL:s styrelse och där står det att det skulle börja "i början av 2010", så det skall redan gälla och jag tycker det har varit långa tåg de gånger jag åkt på dagtid, (om jag inte missminner mig, och om så vore fallet, skall det iaf vara på gång.)Zaki skrev:Har det kommit något definitivt beslut på långa tåg på Bana 3 mellan rusningarna på dagarna, om eller när detta ska börja?
Mig veterligen är det fortfarande tillkoppling i Hjulsta mellan rusningarna, mao så går tågen som korta mellan morgon och eftermiddagsrusningen..Zaki skrev:Har det kommit något definitivt beslut på långa tåg på Bana 3 mellan rusningarna på dagarna, om eller när detta ska börja?
Jo, det stämmer, såg det när jag tog vägen via Blåa linjen på lunchen. Det är väl därför man ändrade från januari till "i början av 2010" i det förslag som lades fram för styrelsen. Antagligen fanns det väl en osäkerhet kring något (vagnsprickorna kan ju orsakat förseningar i hantering av det normala underhållet också - eller vilka problem som nu kan ha uppstått). MTR har ju iaf kunnat planera för det här under minst ett halvår, så det kan ju inte ha kommit som någon överraskning från deras sida. Den här typen av smärre förändringar brukar ju vara väl beskrivna i avtalen. Det kan också vara så att det i avtalet finns en viss tid från det beslutade önskemålet, till att en ändring kan/får börja gälla. I sådana fall skulle det säkerligen bli en ganska avsevärd kostnadsökning att införa något fortare än vad den angivna tidsfristen påskriver. I sådana fall kan det kanske vara värt att vänta en stund med införandet. Alltså bara spekulationer...Sparkfot skrev:Mig veterligen är det fortfarande tillkoppling i Hjulsta mellan rusningarna, mao så går tågen som korta mellan morgon och eftermiddagsrusningen..Zaki skrev:Har det kommit något definitivt beslut på långa tåg på Bana 3 mellan rusningarna på dagarna, om eller när detta ska börja?