Långa tåg på Gröna Linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Zaki
Inlägg: 14
Blev medlem: söndag 16 augusti 2009 3:02

Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av Zaki »

Idag såg jag att det kördes långa tåg på Gröna Linjen, någon speciell anledning till det? Har för mig att det endast går korta tåg där på söndagar annars, eller har jag fel?
Apskaft
Inlägg: 35
Blev medlem: söndag 26 april 2009 18:23
Ort: Stockholm

Re: Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av Apskaft »

Antagligen kör de långa tåg kommande adventssöndagar, likaså på Tvärbanan blir det tvåvagnarståg dessa dagar.
Zaki
Inlägg: 14
Blev medlem: söndag 16 augusti 2009 3:02

Re: Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av Zaki »

När jag ändå är inne på långa tåg så läste jag ett dokument från SL för ca 1 månad sedan där det stod att de ville ha långa tåg på Blåa linjen även mellan rusningarna (dagtid) från och med Januari 2010, någon som vet om det blir verklighet?
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av spårlasse »

Jo, det är tradition att köra med långa tåg på gröna linjen adventssöndagarna.

När det gäller planeringen för 2010 så tas ärendet förhoppningvis av SL:s styrelse den 15 december, innan dess är förstås inget säkert. Men det hör till ovanligheten att man ändrar på den här typen av förslag som inte har några större tekniska komplikationer.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av daniel_s »

spårlasse skrev:När det gäller planeringen för 2010 så tas ärendet förhoppningvis av SL:s styrelse den 15 december, innan dess är förstås inget säkert. Men det hör till ovanligheten att man ändrar på den här typen av förslag som inte har några större tekniska komplikationer.
Långa tåg dagtid på T-bana 3 bör innebära en rejält utökad tursättning av tyristorvagnar. Det ser i alla fall jag som en tänkbar teknisk komplikation, om än en diggabel sådan :D
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2103
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av ADDE »

nja, i så fall de vagnar som får "fylla" tomma turer där C20 inte räcker till...
Användarens profilbild
Bandit
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 05 november 2007 11:02

Re: Långa tåg på blå linjen

Inlägg av Bandit »

Med dagens vagnfördelning mella banorna skulle det betyda att 4st Cx tåg skulle gå heldagsturer.
Det innebär ca 60% mer traffikering av cx. Med enkel mattematik kan man då räkna ut att felutfallet ökar med 60%. Det här finns det statestik och fina kurvor på.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Långa tåg på blå linjen

Inlägg av daniel_s »

Bandit skrev:Med dagens vagnfördelning mella banorna skulle det betyda att 4st Cx tåg skulle gå heldagsturer.
Det innebär ca 60% mer traffikering av cx. Med enkel mattematik kan man då räkna ut att felutfallet ökar med 60%. Det här finns det statestik och fina kurvor på.
För all del så tar nog inte de kurvorna hänsyn till allting som ändras (många stoppande fel på Cx, åtminstone för ett par år sedan, är handhavanderelaterade och kan i själva verket minska efter ett tag om tursättningen ökas, för att ta ett exempel) men det var det jag syftade på och det ska bli spännande att se hur man (i förekommande fall) har tänkt!
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av AdrianLangemar »

Bandit skrev:Med dagens vagnfördelning mella banorna skulle det betyda att 4st Cx tåg skulle gå heldagsturer.
Det innebär ca 60% mer traffikering av cx. Med enkel mattematik kan man då räkna ut att felutfallet ökar med 60%. Det här finns det statestik och fina kurvor på.
På Röda linjen körs normalt ungefär fem heldagsturer med CX. Då borde det fungera med fyra heldagsturer på Blå linjen, speciellt med tanke på att CX-vagnarna på Blå linjen inte används på lördagar, vilket CX-vagnarna på Röda linjen gör.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av daniel_s »

AdrianLangemar skrev:
Bandit skrev:Med dagens vagnfördelning mella banorna skulle det betyda att 4st Cx tåg skulle gå heldagsturer.
Det innebär ca 60% mer traffikering av cx. Med enkel mattematik kan man då räkna ut att felutfallet ökar med 60%. Det här finns det statestik och fina kurvor på.
På Röda linjen körs normalt ungefär fem heldagsturer med CX. Då borde det fungera med fyra heldagsturer på Blå linjen, speciellt med tanke på att CX-vagnarna på Blå linjen inte används på lördagar, vilket CX-vagnarna på Röda linjen gör.
Det är skillnad på Cx och Cx...
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Långa tåg på blå linjen

Inlägg av Traesk »

Bandit skrev:Med dagens vagnfördelning mella banorna skulle det betyda att 4st Cx tåg skulle gå heldagsturer.
Det innebär ca 60% mer traffikering av cx. Med enkel mattematik kan man då räkna ut att felutfallet ökar med 60%. Det här finns det statestik och fina kurvor på.
Du menar inte det totala felutfallet nu va? För i så fall skulle det implicera att C20 aldrig går sönder... :)
Användarens profilbild
Bandit
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 05 november 2007 11:02

Re: Långa tåg på blå linjen

Inlägg av Bandit »

daniel_s skrev:
Bandit skrev:Med dagens vagnfördelning mella banorna skulle det betyda att 4st Cx tåg skulle gå heldagsturer.
Det innebär ca 60% mer traffikering av cx. Med enkel mattematik kan man då räkna ut att felutfallet ökar med 60%. Det här finns det statestik och fina kurvor på.
För all del så tar nog inte de kurvorna hänsyn till allting som ändras (många stoppande fel på Cx, åtminstone för ett par år sedan, är handhavanderelaterade och kan i själva verket minska efter ett tag om tursättningen ökas, för att ta ett exempel) men det var det jag syftade på och det ska bli spännande att se hur man (i förekommande fall) har tänkt!
Det kördes heldagsturer på upp till 3 C14/15 tåg efter sommaren i år, så det finns nya fina kurvor som visar på att ökad trafikering med en viss procent ger ett ökat felutfall med nästan exakt samma procent.
AdrianLangemar skrev:På Röda linjen körs normalt ungefär fem heldagsturer med CX. Då borde det fungera med fyra heldagsturer på Blå linjen, speciellt med tanke på att CX-vagnarna på Blå linjen inte används på lördagar, vilket CX-vagnarna på Röda linjen gör.
Det spelar ju ingen roll vad det är för veckodag, det jag syftade på är vad det innebär om man låter 4st cx gå heldagsturer på vardagar istället för att de bara går kortturer. Skulle man tursätta dem även på helgerna skulle det fömodligen bli ytterligare värre.
Traesk skrev: Du menar inte det totala felutfallet nu va? För i så fall skulle det implicera att C20 aldrig går sönder... :)
Självklart menar jag bara felutfallet på Cx. C20 går ju aldrig sönder, det vet väl alla :wink:
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av spårlasse »

Nu har jag tittat i det slutliga förslaget angående blåa linjen och utökningen under mellantrafiktid tror man sig iaf klara av och skall börja gäller från början av året, däremot behöver man mer tid för att utreda hur en förtätning under de mest belastade ca 20 minuterna i morgonrusningen skall klaras av. Detta skall utredas - så det lär väl ta några år med SL:s vanliga takt :| :cheesygrin:
Zaki
Inlägg: 14
Blev medlem: söndag 16 augusti 2009 3:02

Re: Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av Zaki »

Har det kommit något definitivt beslut på långa tåg på Bana 3 mellan rusningarna på dagarna, om eller när detta ska börja?
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av spårlasse »

Zaki skrev:Har det kommit något definitivt beslut på långa tåg på Bana 3 mellan rusningarna på dagarna, om eller när detta ska börja?
Ja, förslaget togs den 15/december av SL:s styrelse och där står det att det skulle börja "i början av 2010", så det skall redan gälla och jag tycker det har varit långa tåg de gånger jag åkt på dagtid, (om jag inte missminner mig, och om så vore fallet, skall det iaf vara på gång.)
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av Sparkfot »

Zaki skrev:Har det kommit något definitivt beslut på långa tåg på Bana 3 mellan rusningarna på dagarna, om eller när detta ska börja?
Mig veterligen är det fortfarande tillkoppling i Hjulsta mellan rusningarna, mao så går tågen som korta mellan morgon och eftermiddagsrusningen..
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Långa tåg på Gröna Linjen

Inlägg av spårlasse »

Sparkfot skrev:
Zaki skrev:Har det kommit något definitivt beslut på långa tåg på Bana 3 mellan rusningarna på dagarna, om eller när detta ska börja?
Mig veterligen är det fortfarande tillkoppling i Hjulsta mellan rusningarna, mao så går tågen som korta mellan morgon och eftermiddagsrusningen..
Jo, det stämmer, såg det när jag tog vägen via Blåa linjen på lunchen. Det är väl därför man ändrade från januari till "i början av 2010" i det förslag som lades fram för styrelsen. Antagligen fanns det väl en osäkerhet kring något (vagnsprickorna kan ju orsakat förseningar i hantering av det normala underhållet också - eller vilka problem som nu kan ha uppstått). MTR har ju iaf kunnat planera för det här under minst ett halvår, så det kan ju inte ha kommit som någon överraskning från deras sida. Den här typen av smärre förändringar brukar ju vara väl beskrivna i avtalen. Det kan också vara så att det i avtalet finns en viss tid från det beslutade önskemålet, till att en ändring kan/får börja gälla. I sådana fall skulle det säkerligen bli en ganska avsevärd kostnadsökning att införa något fortare än vad den angivna tidsfristen påskriver. I sådana fall kan det kanske vara värt att vänta en stund med införandet. Alltså bara spekulationer...
Skriv svar