Orealistiskt med spårvagnar i Växjö
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Orealistiskt med spårvagnar i Växjö
Senast redigerad av AJ den lördag 16 januari 2010 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Orealistiskt med spårvagnar i Växjö
SMP.se skrev:Sidan kunde inte hittas
Internetsidan du sökte finns inte längre. Möjligtvis har du bokmärkt en artikel som inte längre är aktuell eller så skrev du kanske fel adress i fönstret.
Om du kom till denna sida via en länk på nättidningen vore vi tacksamma om du meddelade oss så att vi kan laga felet. E-posta den felaktiga länken och gärna en beskrivning av hur du nådde sidan till: webbteknik@gotamedia.se
Om du önskar gå tillbaka till förstasidan klickar du HÄR eller vänta 60 sekunder så sker detta automatiskt.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Orealistiskt med spårvagnar i Växjö
Ibland måste man omsluta länkar med url-klammer för att det ska fungera. Prova denna länk:
Orealistiskt med spårvagnar i Växjö
Orealistiskt med spårvagnar i Växjö
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Orealistiskt med spårvagnar i Växjö
Tackar, märkte själv att det funkade när jag kopierade länken...kildor skrev:Ibland måste man omsluta länkar med url-klammer för att det ska fungera. Prova denna länk:
Orealistiskt med spårvagnar i Växjö
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Orealistiskt med spårvagnar i Växjö
I dagens läge er kanskje Växjö en liten stad, men det bor rundt 60 000 i staden og 80 000 i kommunen. Det finnes spårvägsstäder helt ned til 40 000 (Nordhausen). Velez Malaga har omtrent like mange innvånare som Växjö og her har man bygd ny spårväg. Det er blitt bygd drøyt 100 nye spårvägar rundt i verden, og de fleste av disse ligger på städer med 400 000 eller flere innvånare. Men jag tror at grensen for storlek vil gå ned og kanskje vil det om 10 eller 20 år bli vanlig med spårväg i småstäder som Växjö. Det beror på hur mycket olje som fins, hur biltekniken har utvecklat seg og hur alvorlig drivhuseffekten har blitt.
Re: Orealistiskt med spårvagnar i Växjö
När staden blir mindre handlar det kanske mer om hur resandeströmmarna ser ut i staden. Har man ett bra kollektivt erbjudande och en möjlighet till en effektiv trafikering i en stad som kanske är "långsmal" där en genomgående linje klarar det tunga jobbet så är det en möjlighet i ganska små städer.Nils Carl Aspenberg skrev:I dagens läge er kanskje Växjö en liten stad, men det bor rundt 60 000 i staden og 80 000 i kommunen. Det finnes spårvägsstäder helt ned til 40 000 (Nordhausen). Velez Malaga har omtrent like mange innvånare som Växjö og her har man bygd ny spårväg. Det er blitt bygd drøyt 100 nye spårvägar rundt i verden, og de fleste av disse ligger på städer med 400 000 eller flere innvånare. Men jag tror at grensen for storlek vil gå ned og kanskje vil det om 10 eller 20 år bli vanlig med spårväg i småstäder som Växjö. Det beror på hur mycket olje som fins, hur biltekniken har utvecklat seg og hur alvorlig drivhuseffekten har blitt.
En liten stad som inte bara har "en axel" utan är mer "spridd" kan inte ha samma kapacitet på en linje.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Orealistiskt med spårvagnar i Växjö
En sak är ju när det blir samhällsekonomiskt lönsamt, en annan när man vill bygga spårväg av bl.a. miljöskäl. Framförallt då utifrån att spårväg är mer attraktivt (minskat utsläppe från själva fordonet är väl knappast motiverande än som en politisk markering). skall man se rent ekonomiskt på det, är väl vagnkilometer kostnaden för spårvagn kontra buss knappt det dubbla, så det gäller ju att ha trafikunderlag så att man kan halvera antalet turer (om busstrafiken körs med lebussar) och ändå ha en relativt hög turtäthet för att det skall vara motiverat. Det kan ju naturligtvis finnas stråk även i mindre städer som når upp till det, eller så kan man ju införa det som ett led i en politik, men då är det ju andra skäl som styr.