Spårvagn med två våningar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Spårvagn med två våningar?
Finns det någon slags "dubbeldäckare-variant" bland världens spårvägsstäder?
Hur ser den ut, och vilka städer har den typen av vagnar isåfall?
Hur ser den ut, och vilka städer har den typen av vagnar isåfall?
Satsa på Spårvägarna
Re: Spårvagn med två våningar?
De första orterna som kommer i mitt huvud är Brighton och Hong Kong...
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Spårvagn med två våningar?
Behöver inte åka så långt. KS22 och FS50 är två superdiggabla vagnar. www.sporvejsmuseet.dkbark skrev:De första orterna som kommer i mitt huvud är Brighton och Hong Kong...
Dvs Köpenhamn har haft. I stort sett alla engelska spårvägsstäder har haft dubbeldäckare. Det lär väl finnas gott om sådana på Chrich, dvs det brittiska spårvägsmuseet.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårvagn med två våningar?
Blackpool och Hong Kong har dubbeldäckade spårvagnar.
Tror för övrigt att det var Blackpool som bark avsåg när han skrev Brighton ovan. Några spårvagnar har vad jag vet inte funnits i Brighton i modern tid.
mvh/ Jörgen G
Tror för övrigt att det var Blackpool som bark avsåg när han skrev Brighton ovan. Några spårvagnar har vad jag vet inte funnits i Brighton i modern tid.
mvh/ Jörgen G
Re: Spårvagn med två våningar?
Alexandria har också dubbeldäckare enligt Wikipedia. De har också funnits i Berlin, Mumbai och Johannesburg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Double-decker_tram
Tillägg: Jag undrar om det stämmer med Berlin egentligen. Jag hittar inga andra uppgifter om tvåvåningsspårvagnar i Berlin. Wikipediaskribenten kanske har blandat ihop det med tvåvåningsbussar som ju har funnits i Berlin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Double-decker_tram
Tillägg: Jag undrar om det stämmer med Berlin egentligen. Jag hittar inga andra uppgifter om tvåvåningsspårvagnar i Berlin. Wikipediaskribenten kanske har blandat ihop det med tvåvåningsbussar som ju har funnits i Berlin.
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: söndag 12 juli 2009 9:42
Re: Spårvagn med två våningar?
Även Wien har haft dubbeldäckarspårvagnar, visserligen bara tre stycken, men ändå.
/Christer
/Christer
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Re: Spårvagn med två våningar?
Der har eksisteret en serie släpvagnar på 100 stk. i Berlin, men det er nok 80 år siden de forsvandt.
I dag findes kun dobbeltdæksporvogne i Hong Kong, Blackpool og Alexandria (forstadssporvejen).
Uden for de Britiske Øer har der været dobbeltdækkere på mange sporveje, men i de fleste tilfælde kun en eller nogle få eksperiment-vogne som til eksempel Wien, der havde 3 vogne, der ikke var ens, ud af ca 2.000 motorvogne! Paris har vel haft ca. 1.000 vogne hvis man medregner mv & sv, herunder alle vogne drevet af el, trykluft og damp (ånga). Også Santiago i Chile har haft mange dobbeltdækkere, Hertil kommer også bl.a. Johannesburg og Kapstaden i Sydafrika.
København havde 72 dobbeltdækker-motorvogne, hvilket giver en plads nr. 11 blandt sporvejsstæder uden for de Britiske Øer, med dobbeltdækker-sporvogne.
Imidlertid var dobbeltdækker-hestesporvogne mere vanlige, bl.a. også i Tyskland, Østrig, Danmark og Belgien.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
I dag findes kun dobbeltdæksporvogne i Hong Kong, Blackpool og Alexandria (forstadssporvejen).
Uden for de Britiske Øer har der været dobbeltdækkere på mange sporveje, men i de fleste tilfælde kun en eller nogle få eksperiment-vogne som til eksempel Wien, der havde 3 vogne, der ikke var ens, ud af ca 2.000 motorvogne! Paris har vel haft ca. 1.000 vogne hvis man medregner mv & sv, herunder alle vogne drevet af el, trykluft og damp (ånga). Også Santiago i Chile har haft mange dobbeltdækkere, Hertil kommer også bl.a. Johannesburg og Kapstaden i Sydafrika.
København havde 72 dobbeltdækker-motorvogne, hvilket giver en plads nr. 11 blandt sporvejsstæder uden for de Britiske Øer, med dobbeltdækker-sporvogne.
Imidlertid var dobbeltdækker-hestesporvogne mere vanlige, bl.a. også i Tyskland, Østrig, Danmark og Belgien.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Re: Spårvagn med två våningar?
Exakt så.Jörgen_G skrev:Tror för övrigt att det var Blackpool som bark avsåg när han skrev Brighton ovan.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: onsdag 18 december 2002 15:27
Re: Spårvagn med två våningar?
Se också East Anglia Transport Museums hemsida
http://www.eatm.org.uk/
Där finns det dubbeldäckade spårvagnar och dito trådbussar i museitrafik.
/Claes-Göran Kaselli
http://www.eatm.org.uk/
Där finns det dubbeldäckade spårvagnar och dito trådbussar i museitrafik.
/Claes-Göran Kaselli
Re: Spårvagn med två våningar?
På London transport museum kan man inte bara se tvåvåningsspårvagn utan prova att gå uppför spiraltrappan till andra våningen.
http://www.ltmuseum.co.uk/
http://www.ltmuseum.co.uk/
Re: Spårvagn med två våningar?
...de fantes i Barcelona også...
Mvh bjørn
Mvh bjørn
Re: Spårvagn med två våningar?
Ja, men moderna typer?
Re: Spårvagn med två våningar?
Hva legger du i ordet "moderne" her?
Noen reell utvikling av dobbeltdekker kan vi knapt snakke om etter 2. verdenskrig rett og slett fordi de som utviklet dem i bunn og grunn sluttet med det og gikk over til buss.
De nyeste dobbeltdekkerene som kom til på 50-tallet var i hovedsak utviklet på 30-tallet (Glasgow, Sheffield osv.) og oppviste ingen revolusjonernde nyheter fordi de britiske sporveiene valgte å avvikle.
Hong Kong og Blackpool er de eneste som har anskaffet nye dobbeltdekkere, men av hva vi vel må kalle tradisjonell utforming selv om modene materialer og byggemetoder har blitt tatt i bruk. Blackpools nyeste dobbeltdekker er i grunnen bussbasert.
Hvis du tenker på "nye" dobbeltdekkere og "ny" eller "moderne" er sånn ca. A24 og A25 utviklingstrinn kan vi si at Glasgow, Leeds, London, Liverpool, Sheffield, Aberdeen, Johannesburg, Blackpool og noen få til som jeg ikke kommer på i farten, anskaffet helt nye sporvogner med et for samtiden moderne elketrisk utstyr og med moderne materialer og byggemetoder.
Husk på at slike løsninger som vi ser på som moderne som f.eks. passasjergjennomstrømning var nesten ukjent, ja nærmest uhørt på slike vogner. I farten kommer jeg bare på en vogn i Glasgow og litt i London.
Slike ting som PCC-utrustning ble også bare brukt på eksperimentvogner (nok en gang kommer jeg på Glasgows 1005 med VAMBAC, og husk nå at Blackpools VAMBAC-vogner ikke er dobbeltdekkere)
Blackpool anskaffet nye dobbeltdekkere på 80-tallet. Disse fikk et sporvognstilpasset busskarosseri og moderne styringsteknologi og er vel sånn sett de mest "moderne" dobbeltdekkerene, men jeg har for meg at det her var snakk om en del gjennbruk av boggier og motorer og de oppviste strengt tatt ingen nytenking ut over å plassere inngangsdøra foran og delvis introdusere gjennomstrømming som en følge av at de skulle kjøres enmannsbetjent.
Også Hong Kong har latt bygge nye dobbeltdekker, men etter tradisjonell utforming, men selvsagt kommer det an på øyet som ser og vilket ståsted man har.
Personlig mener jeg at verden nok venter på en moderne dobbeltdekker-sporvogn og at de nok kommer til å vente forgjeves de som gjør det.
Mvh Bjørn
Noen reell utvikling av dobbeltdekker kan vi knapt snakke om etter 2. verdenskrig rett og slett fordi de som utviklet dem i bunn og grunn sluttet med det og gikk over til buss.
De nyeste dobbeltdekkerene som kom til på 50-tallet var i hovedsak utviklet på 30-tallet (Glasgow, Sheffield osv.) og oppviste ingen revolusjonernde nyheter fordi de britiske sporveiene valgte å avvikle.
Hong Kong og Blackpool er de eneste som har anskaffet nye dobbeltdekkere, men av hva vi vel må kalle tradisjonell utforming selv om modene materialer og byggemetoder har blitt tatt i bruk. Blackpools nyeste dobbeltdekker er i grunnen bussbasert.
Hvis du tenker på "nye" dobbeltdekkere og "ny" eller "moderne" er sånn ca. A24 og A25 utviklingstrinn kan vi si at Glasgow, Leeds, London, Liverpool, Sheffield, Aberdeen, Johannesburg, Blackpool og noen få til som jeg ikke kommer på i farten, anskaffet helt nye sporvogner med et for samtiden moderne elketrisk utstyr og med moderne materialer og byggemetoder.
Husk på at slike løsninger som vi ser på som moderne som f.eks. passasjergjennomstrømning var nesten ukjent, ja nærmest uhørt på slike vogner. I farten kommer jeg bare på en vogn i Glasgow og litt i London.
Slike ting som PCC-utrustning ble også bare brukt på eksperimentvogner (nok en gang kommer jeg på Glasgows 1005 med VAMBAC, og husk nå at Blackpools VAMBAC-vogner ikke er dobbeltdekkere)
Blackpool anskaffet nye dobbeltdekkere på 80-tallet. Disse fikk et sporvognstilpasset busskarosseri og moderne styringsteknologi og er vel sånn sett de mest "moderne" dobbeltdekkerene, men jeg har for meg at det her var snakk om en del gjennbruk av boggier og motorer og de oppviste strengt tatt ingen nytenking ut over å plassere inngangsdøra foran og delvis introdusere gjennomstrømming som en følge av at de skulle kjøres enmannsbetjent.
Også Hong Kong har latt bygge nye dobbeltdekker, men etter tradisjonell utforming, men selvsagt kommer det an på øyet som ser og vilket ståsted man har.
Personlig mener jeg at verden nok venter på en moderne dobbeltdekker-sporvogn og at de nok kommer til å vente forgjeves de som gjør det.
Mvh Bjørn
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårvagn med två våningar?
Modern? Är det här modernt nog?
- Bilagor
-
- Två våningar på Nybroplan. Nå't mer som önskas? Bildmontage: Alstom Transport-Umeå universitet.
- Dubbeldäckare-Nybroplan.jpg (49.76 KiB) Visad 954 gånger
Senast redigerad av Thomas Lange den torsdag 14 januari 2010 19:42, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
Re: Spårvagn med två våningar?
Wow! du har fått vagnarna att spegla i photoshop, om det är så att du har photoshoppat med dom?
Re: Spårvagn med två våningar?
Något som byggts sedan spårvagnen gjorde sin comeback i Västeuropa, ungefär 1990.996 skrev:Hva legger du i ordet "moderne" her?
Ja! PerfektThomas Lange skrev:Modern? Är det här modernt nog?

- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårvagn med två våningar?
Bilden är skapad av designstudenter vid Umeå universitet på uppdrag av Alstom Transport. Arbetet beskrevs i MfSS nr 5 2007 på sidan 12-13 under rubriken Framtidens spårvagncharmander skrev:Wow! du har fått vagnarna att spegla i photoshop, om det är så att du har photoshoppat med dom?
Ju förr dess bättre.
Re: Spårvagn med två våningar?
Nej. Den är nämligen inte 100% tillgänglig. Därför är den inte modern nog.Thomas Lange skrev:Modern? Är det här modernt nog?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårvagn med två våningar?
Ai, ai, synd det ikke finnes slike vogner, men så var det det med "moderne" da..., som Tony sier...., de er ikke 100% tilgjengelig for alle.
Et interessant emne er; ville de fungert sett bort fra at "alle" ikke uten videre kunne komme opp i 2. etasje? En slik vogn ville jo være lavere en en tradisjonell dobbeltdekker, men problemet her er jo som på alle de andre med to dekk, trapper og av og påstigning.
Jeg mener å ha lest et sted at skal en slik vogn ha samme stoppestedeffektivitet som en "vanlig" lavgulvsvogn, vil trapper etc. raskt redusere kapasiteten. Det er visst mer fungerende å bygge en lengre vogn selv om eldre ihuga entusiaster svovler over disse fæle lange kontinentale trikkene!
Et interessant emne er; ville de fungert sett bort fra at "alle" ikke uten videre kunne komme opp i 2. etasje? En slik vogn ville jo være lavere en en tradisjonell dobbeltdekker, men problemet her er jo som på alle de andre med to dekk, trapper og av og påstigning.
Jeg mener å ha lest et sted at skal en slik vogn ha samme stoppestedeffektivitet som en "vanlig" lavgulvsvogn, vil trapper etc. raskt redusere kapasiteten. Det er visst mer fungerende å bygge en lengre vogn selv om eldre ihuga entusiaster svovler over disse fæle lange kontinentale trikkene!
Re: Spårvagn med två våningar?
Blackpools dubbeldäckare är tillverkade runt 1930.
mvh /Jörgen G
mvh /Jörgen G