"SL-remsa" på Access-korten

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

"SL-remsa" på Access-korten

Inlägg av LÅ1 »

SL-remsorna kommer att läggas över till Access-korten.

Fördelarna är nog ganska lätt att hitta. Men visst finns det nackdelar! En stor fråga måste bli "När går stämplingen ut?". Och jag kan tänka mig många klagomål på temat att det drogs en ny stämpling fast den gamla borde gälla. En annan nackdel är att det är svårt att veta hur mycket som finns kvar av "remsan". Men en viss förvarning kommer väl förmodligen att ges via gul markering.

ABC har gjort ett reportage om detta!

I sammanhanget frågar jag mig när magnetkorten försvinner som 30-dagarskort. Har lagt märke till att SL-center helst ger ut magnetkort som turistkort. Man vill väl inte slösa med Access-kort som sedan blir liggande i diverse sovernir- eller skräplådor runt om i landet och världen! I Göteborg har man väl pant på korten, om jag fattat rätt! 100 spänn! ?????
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Re: "SL-remsa" på Access-korten

Inlägg av ADDE »

Åhh, jag bara LÄÄÄngtar att bruka mitt röda. jag vill att terminskorten och sommarkorten kommer till Access.

Sedan vill jag påpeka en viss pensionär som skrev i DN häromdagen att Hemdatorerna inte alls är blandade i systemet, vilket hon trodde då... tror jag.

sedan håller jag med om att Access-biljetter är förrvirande, och på det sättet onödigt. då kan man köra SMS-biljetten istället.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:En annan nackdel är att det är svårt att veta hur mycket som finns kvar av "remsan". Men en viss förvarning kommer väl förmodligen att ges via gul markering.
LÅ1 skrev:I Göteborg har man väl pant på korten, om jag fattat rätt! 100 spänn! ?????
Man har sänkt panten till 50 kronor nu. Vitsen med panten är att man inte ska råka ut för att inte kunna åka på kortet för att pengarna inte räcker. Det räcker att man har en krona kvar. Resten tas då från panten. Sedan måste man fylla på kortet för att kunna åka igen.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Tja, det har gått utmärkt att åka elektroniska "remsor" utan märkning i andra delar av landet ett tag. När var det vi slopade "kartong-buntarna" i Östergötland? 1992?
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Tack bark! Jag tror inte stockholmare generellt sett är dummare än andra i detta avseende, även om en viss invänjning sälkert kommer att behövas innan systemet fungerar för både människor och teknik.

Jag ser väl egentligen enbart två nackdelar:

- Att klockorna i hela systemet inte är synkade. (Råkade ut för att klockan i en helsingforsspårvagn gick nästan tio minuter före - det blev ett elände på slutet av den resan.)

- Att tiden mäts reellt, så att man krävs på ny "stämpel" när bussen/spårvagnen vagnen kommer försenad till hållplatsen, trots att man varit i tid till avgången och då hade en giltig biljett.

mvh/ Jörgen G
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jörgen_G skrev: - Att tiden mäts reellt, så att man krävs på ny "stämpel" när bussen/spårvagnen vagnen kommer försenad till hållplatsen, trots att man varit i tid till avgången och då hade en giltig biljett.
Det är ingen ändring mot idag - kliver du på bussen/tåget/vagnen efter att stämpeln gått ut blir det en ny stämpling, punkt slut. Att föraren/konduktören idag kan vara "snäll" i sådana lägen är ett socialt fenomen och inte en bestämmelse.
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Jag är normalt för teknisk utvecking, men ser några farhågor.

Utöver det som nämnts så är ju korten svåra att dela på. Ibland deltar jag i ungdomssamlingar i Stockholm med kanske 40 deltagare från hela landet. Då brukar vi köpa massor av remsor. När deltagaran kommer till centralen så tilldelas de en remsa och reser sedan i grupper om 8 (5 ifall det är zon B) direkt vid ankomst till centralen. Detta förfarande var ännu lättare under enhetstaxan, då varje deltagare kunde få en egen biljett och man inte var beroende av att de resande grupperna hade en viss storlek. Hur hanterar man en sådan situation utan remsan?

Man kan också tycka att stämpeln är gammalmodig, men den är väldigt snabb. Resenären säger "två personer till gullmarsplan" och lägger fram remsan. Man "slår" två gånger och lämnar tillbaka remsan. Tror att detta förfarande kommer ta längre tid med Access, för att inte tala om dem som ska köpa resor för "pengar" på kortet.

Nu säljs även 3-dygnskorten på Access. Vad jag förståt så är det då tre dygn man köper, alltså från 00:00 dag X till 04:30 dag X+3. Vore det inte istället bättre att korten aktiveras första gången de används, och att de är giltiga 72 timmar från och med att de används första gången?

/Calipo
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Calipo skrev:Utöver det som nämnts så är ju korten svåra att dela på. Ibland deltar jag i ungdomssamlingar i Stockholm med kanske 40 deltagare från hela landet. Då brukar vi köpa massor av remsor. När deltagaran kommer till centralen så tilldelas de en remsa och reser sedan i grupper om 8 (5 ifall det är zon B) direkt vid ankomst till centralen. Detta förfarande var ännu lättare under enhetstaxan, då varje deltagare kunde få en egen biljett och man inte var beroende av att de resande grupperna hade en viss storlek. Hur hanterar man en sådan situation utan remsan?
Ett kort per grupp, förslagsvis. (Om alla reser samma sträcka med samma avgång räcker det med ett kort för allihop.)
Calipo skrev: Man kan också tycka att stämpeln är gammalmodig, men den är väldigt snabb. Resenären säger "två personer till gullmarsplan" och lägger fram remsan. Man "slår" två gånger och lämnar tillbaka remsan. Tror att detta förfarande kommer ta längre tid med Access, för att inte tala om dem som ska köpa resor för "pengar" på kortet.
Ja, detta är access-kortets mest överväldigande nackdel. SL har egentligen bara ett tungt skäl till att införa access-korten, och det är att man tycekr att det är gammalmodigt att stämpla kuponger. Det finns några andra skäl också men den stora kostnaden för projektet innebär såvitt jag kan bedöma att dessa fördelar är intecknade under systemets livslängd...
Calipo skrev:Nu säljs även 3-dygnskorten på Access. Vad jag förståt så är det då tre dygn man köper, alltså från 00:00 dag X till 04:30 dag X+3. Vore det inte istället bättre att korten aktiveras första gången de används, och att de är giltiga 72 timmar från och med att de används första gången?
Det du efterlyser är ett 72-timmarskort, såvitt jag vet kan man välja fritt mellan 72-timmarskort och 3-dygnskort vid inköpet precis som med papperskorten. (Möjligheten att aktivera det vid första resan försvann för många år sedan med de stämplade korten.)
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

daniel_s skrev: Det är ingen ändring mot idag - kliver du på bussen/tåget/vagnen efter att stämpeln gått ut blir det en ny stämpling, punkt slut. Att föraren/konduktören idag kan vara "snäll" i sådana lägen är ett socialt fenomen och inte en bestämmelse.
Det var värst - det hade jag ingen aning om!

Tror inte att jag under mina dryga 32 års, åtminstone tidvis, ganska flitigt remsåkande en enda gång råkat ut för att jag fått betala en ny omgång när jag klivit på ett försenat fordon som skulle ha passerat min påstigningshållplats medan senaste stämpeln alltjämt var gällande.

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
Calipo skrev:Nu säljs även 3-dygnskorten på Access. Vad jag förståt så är det då tre dygn man köper, alltså från 00:00 dag X till 04:30 dag X+3. Vore det inte istället bättre att korten aktiveras första gången de används, och att de är giltiga 72 timmar från och med att de används första gången?
Det du efterlyser är ett 72-timmarskort, såvitt jag vet kan man välja fritt mellan 72-timmarskort och 3-dygnskort vid inköpet precis som med papperskorten. (Möjligheten att aktivera det vid första resan försvann för många år sedan med de stämplade korten.)
Å andra sidan skulle den funktionen kunna komma tillbaka nu.

Det finns flera fördelar. Bland annat kommer stockholmarna slippa köpa västtrafikkort, skånetrafikkort m.fl. kort när de åker i andra landsdelar. Precis som man i Hela Götaland utom Göteborg/Bohuslän/Kalmar med dock i närke kunnat åka på samma kort sedan Scanpoint infördes.

Man kommer att kunna köpa sina biljetter över nätet, förhoppningsvis. Det innebär att du kan sitta hemma och aktivera din biljett till den tid som passar dig.

Det nya är korttekniken, inte alla kringfunktioner. Och det är inte långsammare att visera dessa kort än att visa en remsa - det är snabbare.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

TonyM skrev:/.../
Och det är inte långsammare att visera dessa kort än att visa en remsa - det är snabbare.

/T
Jag tillhör de som inledningsvis befarade att SL Access skulle medföra långsammare spärrpassager och busspåstigningar. Konstaterar nu när jag och allt fler med mig använt korten ett tag att de är mycket smidiga i båda fallen.

Däremot är de ett elände att visera med de där små bärbara apparaterna...

mvh /Jörgen G
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jörgen_G skrev: Däremot är de ett elände att visera med de där små bärbara apparaterna...

mvh /Jörgen G
Men det är ju knappast kortets eller ens "systemets" fel. utan applikationen i de små apparaterna.

//Tony
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Det nya är korttekniken, inte alla kringfunktioner. Och det är inte långsammare att visera dessa kort än att visa en remsa - det är snabbare.
Det stämmer inte i de fall viseringen sker med handhållen läsare. Där tar det väsentligt längre tid med access-kortet, även om man tillämpar en ergonomiskt ogynnsam men tidsbesparande metod för att nå kortet med läsaren.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

TonyM skrev: Men det är ju knappast kortets eller ens "systemets" fel. utan applikationen i de små apparaterna.
//Tony
Nja - systemet utgör ju helheten av alla delarna och hur de fungerar tillsammans, så nog tycker jag att det är ett systemfel.

mvh/Jörgen G
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Nu med den nya tekniken skulle ju "systemet" naturligtvis fungera så att systemet automatiskt avgör vad som blir bäst för kunden.

Låt säga att vi kallar biljetten för flex-biljett (flexibel biljett). Man börjar med att fylla på ett startbelopp som man kan resa för. Om man reser sällan får man betala mycket per resa (motsvarande rabattkuponger/remsor/värdekort) men ju mer man reser på en löpande period, desto billigare blir varje resa. När man under, låt säga, en månads tid har rest för sammanlagt 690 kr så dras det inte längre något belopp från kortet för resorna man gör. På tredagarsbasis så uppgår det debiterade beloppet till motsvarande tredagarskort, på veckobasis uppgår det till det för 7-dagarskort och så fortsätter det med månadskort, säsongskort och årskort. För ett löpande år betalar man alltså inte mer än vad man gjort om man köpt ett årskort direkt. När villkoret för "fria resor" inte längre är uppfyllt så debiteras saldot igen men för resenärer som reser ofta kommer man snabbt upp i full pott igen, varvid det inte drar något. På så sätt behöver man som kund bara fylla på det då. På spärrarna skulle man kunna montera en enkel sifferdisplay som endast visar kvarvarande belopp eftersom man inte behöver veta något utgångsdatum eftersom det per definition inte finns något sådant.

Vid taxejusteringar (höjningar) och övergång mellan Ungdom/Vuxen/Pensionär så räknas det automatiskt ut vad man skall betala och hänsyn tas till datumet för justeringen.

Om SL lyckas med något sådant så tror jag att alla andra accesskortsbiljetter, förutom turistkort och specialbiljetter, kan slopas helt.

Som en liten bonus skulle man kunna montera några knappar till på spärrarna och biljettmaskinerna, H, R, A, B, C-knapp. H och R-knappen talar om att fler än en person skall åka med kortet och en knapptryckning på resp knapp per extra passagerare debiterar beloppet på kort motsvarande rabattpriset för de extra passagerarna. A, B och C-knapparna talar om vilken zon man skall till, då det är tillämpligt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Kontakt:

Inlägg av »

daniel_s skrev: Det du efterlyser är ett 72-timmarskort, såvitt jag vet kan man välja fritt mellan 72-timmarskort och 3-dygnskort vid inköpet precis som med papperskorten. (Möjligheten att aktivera det vid första resan försvann för många år sedan med de stämplade korten.)
Inte sant!
Man säljer fortfarande kort som ska stämplas vid första resan!

"Korttidskort som stämplas
Det finns också korttidskort utan magnetremsa. De finns för 24 och 72 timmar och stämplas av bussföraren, konduktör eller spärrpersonal första gången du använder det.

Köper du ditt korttiddskort på ett litet mindre försäljningsställe, som till exempel på hotell, färjeterminaler, campingexpeditioner och liknande, är det ett sådant här kort. Det är också det här kortet som säljs i tunnelbanespärren. "
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Snarare "återigen" än "fortfarande" i så fall!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jörgen_G skrev:
TonyM skrev: Men det är ju knappast kortets eller ens "systemets" fel. utan applikationen i de små apparaterna.
//Tony
Nja - systemet utgör ju helheten av alla delarna och hur de fungerar tillsammans, så nog tycker jag att det är ett systemfel.

mvh/Jörgen G
Du har rätt så långt att ett system inte är starkare än dess svagaste länk. Men att kalla den svagaste länken för ett systemfel behöver inte vara rätt.

Om de små handhållna läsarna inte är till fyllest ligger inte felet i att kortet är dåligt, tunnelbanans automatspärrar är dåliga, automaterna för att ladda kortet är dåliga eller liknande. Det är ett applikationsfel i de handhållna läsarna och problemet är isolerat till dem.

Att kalla det för ett systemfel är inte rättvist mot de övriga delarna av systemet - därför är det ett applikationsfel.

Hade felet legat i kortet eller överföringstekniken, som är systemcentrala komponenter, vore det ett systemfel - men så är det inte.

//Tony
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

TonyM skrev:
Jörgen_G skrev:
//Tony

mvh/Jörgen G
/.../
Att kalla det för ett systemfel är inte rättvist mot de övriga delarna av systemet - därför är det ett applikationsfel.
Hade felet legat i kortet eller överföringstekniken, som är systemcentrala komponenter, vore det ett systemfel - men så är det inte.
//Tony
Nja igen - för de som är hänvisade till att använda de delar av systemet som inte fungerar bra är det ett systemfel som jag ser det. För de som står utanför systemet eller använder andra delar blir det en applikation, eller som jag skulle föredra att kalla det - delsystem.

Men nu börjar vi gå OT eftersom vi är mer inne på systemfilosofiska resonemang än om SL-Access.

mvh /Jörgen G
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Nu med den nya tekniken skulle ju "systemet" naturligtvis fungera så att systemet automatiskt avgör vad som blir bäst för kunden.

Låt säga att vi kallar biljetten för flex-biljett (flexibel biljett). Man börjar med att fylla på ett startbelopp som man kan resa för. Om man reser sällan får man betala mycket per resa (motsvarande rabattkuponger/remsor/värdekort) men ju mer man reser på en löpande period, desto billigare blir varje resa. När man under, låt säga, en månads tid har rest för sammanlagt 690 kr så dras det inte längre något belopp från kortet för resorna man gör. På tredagarsbasis så uppgår det debiterade beloppet till motsvarande tredagarskort, på veckobasis uppgår det till det för 7-dagarskort och så fortsätter det med månadskort, säsongskort och årskort. För ett löpande år betalar man alltså inte mer än vad man gjort om man köpt ett årskort direkt. När villkoret för "fria resor" inte längre är uppfyllt så debiteras saldot igen men för resenärer som reser ofta kommer man snabbt upp i full pott igen, varvid det inte drar något. På så sätt behöver man som kund bara fylla på det då. På spärrarna skulle man kunna montera en enkel sifferdisplay som endast visar kvarvarande belopp eftersom man inte behöver veta något utgångsdatum eftersom det per definition inte finns något sådant.

Vid taxejusteringar (höjningar) och övergång mellan Ungdom/Vuxen/Pensionär så räknas det automatiskt ut vad man skall betala och hänsyn tas till datumet för justeringen.

Om SL lyckas med något sådant så tror jag att alla andra accesskortsbiljetter, förutom turistkort och specialbiljetter, kan slopas helt.

Som en liten bonus skulle man kunna montera några knappar till på spärrarna och biljettmaskinerna, H, R, A, B, C-knapp. H och R-knappen talar om att fler än en person skall åka med kortet och en knapptryckning på resp knapp per extra passagerare debiterar beloppet på kort motsvarande rabattpriset för de extra passagerarna. A, B och C-knapparna talar om vilken zon man skall till, då det är tillämpligt.
Grundprincipen med att inte debitera access-kortet för större belopp än de olika tidsbestämda korten är bra. Genomförs det, och accesskortet är det enda betalningsmedlet så kommer det snarare att ses som tidsbestämda max-priser och dessa borde dessutom vara dynamiska. d.v.s. varje gång jag använder kortet ska det kontrolleras 1, 3, 7, 30, 90 eller 365 dagar bakåt och se om betalt belopp räcker för att matcha priset på ett sådant kort, eller om pengar skall dras. (Jag vet att det i dag inte finns 90- och 365-dagarskort. Dessa kort är hårt bundna till specifika datum.)

Att automatiskt göra justeringar vid övergång mellan Ungdom/Vuxen/Pensionär kan bara göras om kortet är registrerat på en person. Bättre då att ha en knapp på alla debiterande läsare där man talar om ifall det handlar om resa till reducerat pris. Dels för att korten inte är personliga, dels av integritetsskäl.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar