Ennu fler stockholmsvagnar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Ennu fler stockholmsvagnar

Inlägg av 996 »

SS0519 copy.jpg
SS0519 copy.jpg (177.95 KiB) Visad 584 gånger
Dere er så flinke så vi prøver med noen til; det her bær være en B11 siden den har nr. 519 og jeg er vel nokså siker på at den er i ferd med å svinge inn i sløyfa på Norra Bantorget. Det er en linje 15 som jo snudde der og vognenen ser ut til å være helt tomme.
SS0558 copy.jpg
SS0558 copy.jpg (171.33 KiB) Visad 584 gånger
558 bør også være en B11 og er skiltet som linje 12. Den har følge av en A25 i linje 2 og så er jo spørsmålet hvor er de?
B24 651 Avstilt 1971 UBe copy.jpg
B24 651 Avstilt 1971 UBe copy.jpg (86.17 KiB) Visad 584 gånger
Fargebilder er av B24 nr. 651 og er tatt tjue år seinere en s/h-bildne, altså i 1971. Ute ved Hammarby, "heden" eller noe sånt? Jeg veit ikke om 651 avventer den endelige skjebnen eller den står der og venter på bedre tider, fotografen Ulf Berntsen noterte ikke det.
B25 949b copy.jpg
B25 949b copy.jpg (178.99 KiB) Visad 584 gånger
Denne linje 4 tilhengeren må jo være en B25 (det må da h avært flere typer, Oslos vogn hadde en annen type boggier) og den har nr. 949. Vi har vel helst svingt fra Skeppsbron og inn på Slussplan? Først fikk jeg ikke det til å psse med linej 4, men så kom jeg jo på at i 1951 så var linje 4 ennå ringlinje (litt vit jeg da...)
A25 431 copy.jpg
A25 431 copy.jpg (170.96 KiB) Visad 584 gånger
Deenne A25 kjører også på linje 4, men hvor?

Mvh Bjørn
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Ennu fler stockholmsvagnar

Inlägg av hgsldf »

Fridhemsplan.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Ennu fler stockholmsvagnar B25

Inlägg av AGR »

B25an på bilden är från den första serien B25 med träinredning och de boggir som syns på bilden. Den senare serien B25 har plåtinredning och annan boggi. Den serien av B25 är i princip en A27 utan motorer. En bild på en B25 964 med den andra boggitypen.

Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
besa
Inlägg: 103
Blev medlem: fredag 20 december 2002 21:50

Re: Ennu fler stockholmsvagnar

Inlägg av besa »

Det festliga med alla de här bilderna är att bakgrunden ser exakt likadan ut än i dag. B25 fanns enligt mig i 3 olika typer. Innan jag visste att de alla hette B25 kallade jag dem B25 B26 och B27. De lägsta numren har boggie som på bilden. De jag kallade B26 har boggie med rak överkant och träinredning. "B27" lika fast med plåtinredning. Kvar på slutet var 947 som hade röd väggbeklädnad och bakelitstänger. Senare blev det rostfritt.
Ännu tidigare än bilderna på linje 15 så vände den runt åt andra hållet. Ändringen gjorde att man kunde vända extravagnar från andra hållet till ett spår bredvid 15s ändstation. För att komma in från Vasagatan måste man passera över två elväxlar med givare på luftledningen. Det här med magnetväxlar kom långt senare. Den första vid Engelbrektsplan fär linje 5 mot Östra Station.

För linje 3 var det "höger ström" genom båda. för 5 och 9 först ström på och sedan utan. De som skulle in i slingan behövde inte bry sig om hur växel 2 slog.
Sent omsider har man gjort den sensationella upptäckten att bussarna inte längre behöver köra runt hela torget utan kan gena rätt igenom så som spårvagnarna gjorde Man bara gapar. Att det skulle ta decennier att återgå till något så självklart!!!!
Besa
båtist
besa
Inlägg: 103
Blev medlem: fredag 20 december 2002 21:50

Re: Ennu fler stockholmsvagnar

Inlägg av besa »

Lägg märke till att det är tre grova kablar mellan vagnarna i lin 15 tåget. Den nedersta är för säkerhetsbromsen. På de släp som hade sådan stod det S på locket. Vissa vagnar hade ingen broms utan var bara genomgångsvagnar. Då stod det G på locket. Ett tåg fick inte ha 2 G vagnar. Därför gick vanligen en G vagn som V2.
Hägglundsmodellen var alla G vagnar.
Besa
båtist
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ennu fler stockholmsvagnar

Inlägg av daniel_s »

996 skrev:Bild
Oj, så fin vagnen är. Tyvärr hade den nog gjort sin sista resa när bilden togs.
Åke Nergell
Inlägg: 29
Blev medlem: måndag 02 september 2002 8:57

Re: Ennu fler stockholmsvagnar

Inlägg av Åke Nergell »

Du frågade ju om var bilderna är tagna, så då bör du ju få ett ordentlligt svar.

När det gäller bilderna på 519, 651 och 949 så har du hittat rätt plats.
Bilderna på 558 och 431 är från Fridhemsplan och vagnarna är på väg in mot stan. Du hade tidigare en bild på 269 från samma plats.
Byggnaden i bakgrunden på bilderna från Fridhemsplan tillhör Stockholms norra Kommunala mellanskola som sedermera blev Fridhemsplans gymnasium.

Här kommer två bilder från Fridhemsplan som är från Spårvägsmuseets arkiv:
http://sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_re ... cid=105356
http://sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_re ... cid=104753

Åke
Skriv svar