Ny stil vid Jaegerdorffsplatsen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Ny stil vid Jaegerdorffsplatsen

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev: Det har man aldrig hört i alla fall. Det uttal som tycks ligga i folkmun är det mer logiska (och utan s i början) "Jägerdorfsplatsen".
Du har naturligtvis helt rätt, jag slant på stavningen det skall vara utan s-et mellan orddelarne jäger och dorf.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

Så vad betyder egentligen Jaegerdorff?

Att dorf betyder by på tyska vet jag på grund av att jag hade den smått legendariske Ingmar Heldsdörfer som tyskalärare åren 97-99. Efter som hans efternamn enligt honom var oerhört viktigt att kunna översätta (Hjälteby), så sitter dorf som en smäck.

Jaeger däremot, man skulle kunna gissa på jägare, men jag vet inte. Jägarbyn låter inte som ett trovärdigt namn på platsen, ens när Göteborg inte var större än det som kallas inom vallgraven...
Satsa på Spårvägarna
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jäger betyder mycket riktigt jägare. Detta behöver dock inte nödvändigtvis innebära att Jägerdorf just i detta fall betyder jägarbyn, men jag antar att det finns ett och annat Jägerdorf i de tysktalade länderna med just denna betydelse.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Som jag väl redan har nämnt så har Jægerdorffsplatsen sitt namn efter fastigheten Jägersdorf som låg där det numera f.d. posthuset ligger (det gula tegelhuset på Slottsskogsgatans östra sida). Fastigheten som nämns för första gången 1786 var antagligen uppkallad efter byn Groß-Jägersdorf i Preußen där det stod ett slag mellan Ryssland och Preußen 1757. Varför en fastighet i Majorna uppkallades efter denna by förlorar sig i historiens dunkel.
Stefan_Brännström

Såg nämnda skylt nu när det var mörkt. Och då lyser bakgrunden faktiskt upp i en brun nyans.

Det kan jag direkt såga rent designmässigt, men det kanske var en tilltalande färg för den som fick uppdraget, eller så tänkte man inte på hur det blir kvällstid...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Alltså, om jag får tycka, så tycker jag att detta med att trendmässigt layouta saker som ska hålla i flera år, men där trenden tar slut efter ett halvår, max, det är fruktansvärt korkat. Bättre då att göra det tydligt, tidlöst och möjligen tråkigt. Då tröttnar inte folk på designen, då tittar de på vad som står i stället.

Ett exempel är när tidningar lägger sig till med något coolt typsnitt. Folk kommer att tycka "ooo vilket coolt typsnitt!" utan att ha nån aning om vad som står.

Nej, vita skyltar med svarta bokstäver i nåt tidlöst som helvetica eller annat lättläst typsnitt är det bästa på hållplatsskyltar.

Jag tänker bara på alla som för några år sedan målade en fondvägg i sitt rum, för det var så "inne". Numera är det hopplöst ute och jag har hört folk ändra sig att de "gick på" den trenden.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Alltså, om jag får tycka, så tycker jag att detta med att trendmässigt layouta saker som ska hålla i flera år, men där trenden tar slut efter ett halvår, max, det är fruktansvärt korkat. Bättre då att göra det tydligt, tidlöst och möjligen tråkigt. Då tröttnar inte folk på designen, då tittar de på vad som står i stället.

Ett exempel är när tidningar lägger sig till med något coolt typsnitt. Folk kommer att tycka "ooo vilket coolt typsnitt!" utan att ha nån aning om vad som står.

Nej, vita skyltar med svarta bokstäver i nåt tidlöst som helvetica eller annat lättläst typsnitt är det bästa på hållplatsskyltar.

Jag tänker bara på alla som för några år sedan målade en fondvägg i sitt rum, för det var så "inne". Numera är det hopplöst ute och jag har hört folk ändra sig att de "gick på" den trenden.
Men står man bara ut så blir säkert fondvägg inne igen. Om något decennium, eller så! :wink:

SL försökte ju designa sina uniformskläder på ett tidlöst sätt. Någon gång på 1980-talet, kanske? Just för att personalen inte skulle klaga på att den blivit omodern. Problemet är att uniformens exponering ger inspiration både till "hemmasömerskor" och mer professionella designer, så plötsligt stämde uniformerna med vad som "sågs på stan". När sedan folk tröttnade på tröjor med avvikande färg i ett brett band tvärs över bröstet eller magen så blev även de tidlösa uniformspersedlarna omoderna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Stefan_Brännström

Haha, jag målade ju två fondväggar i samma rum på motstående väggar, vilket gjorde att det faktiskt blev 4 fondväggar. Jäkligt schysst, kanske en oprövad variant - en ny trend på g kanske?

Annars skiter jag fullständigt i vad andra tycker är trendigt eller ej, jag gjorde så här för att jag fick den idén, och för att det tycktes kunna bli snyggt, vilket det blev också. :D
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Stefan_Brännström skrev:Haha, jag målade ju två fondväggar i samma rum på motstående väggar, vilket gjorde att det faktiskt blev 4 fondväggar. Jäkligt schysst, kanske en oprövad variant - en ny trend på g kanske?

Annars skiter jag fullständigt i vad andra tycker är trendigt eller ej, jag gjorde så här för att jag fick den idén, och för att det tycktes kunna bli snyggt, vilket det blev också. :D
Då gör du som flera "moderna" (eller möjligen upplysta) inredningsdesigner säger - du inreder efter eget huvud. Det är då det blir bäst!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kronobergarn
Kontakt:

Inlägg av Kronobergarn »

Den svarta var snygg...
Stefan_Brännström

För att relatera till spårvägen så stämmer mina väggfärger ganska exakt överrens med L1 och L14. Vita kortsidor och blåa långsidor med inslag av lila och lite grå.

Vad beträffar svarta skyltar så har nu även Klippans busshållplats riktning Kungssten fått samma nya stil...
Satsa på Spårvägarna
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är ju faan att man inte kan hålla en enhetlig stil. När man gjorde avtalet med ARE Decaux byttes ju allt inom en ganska kort tid så att hållplatserna fick ett enhetligt utseende. Det var vit bakgrund på pelarna, linjenummer och destination med linjefärgen och typsnittet var Frutiger, ett snyggt typsnitt som är konstruerat för vägvisning i offentliga miljöer. Sedan har man ändrat sig, nu ska det vara linjefärg bara på linjenumret, typsnittet är ändrat till Helvetica och nu ska tydligen bakgrunden ändras också. Frågan är vad det ska vara bra för. Det ursprungliga var snyggt och tydligt, men det värsta är att man inte genomför ändringen rätt igenom utan bara när något byts ut. Det gör att det ser bedrövligt ut på stan med blandade typsnitt och nu ska vi tydligen få olika bakgrundsfärger också.
Användarens profilbild
LarryB

Inlägg av LarryB »

Pass på, snart kommer det mer spännande saker... Kolla bara den senaste tidtabellsutgåvan från Västtrafik som är en orgie i magra typsnitt, bleka färger och VERSALSKRIFT! Snart ska väl den grafiska profilen upp på gatumöblerna också.
/Lars B
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:Alltså, om jag får tycka, så tycker jag att detta med att trendmässigt layouta saker som ska hålla i flera år, men där trenden tar slut efter ett halvår, max, det är fruktansvärt korkat. Bättre då att göra det tydligt, tidlöst och möjligen tråkigt. Då tröttnar inte folk på designen, då tittar de på vad som står i stället.

En fondvägg kan å andra sidan vara snygg även om den inte är modern. Däremot kan spotlights - som är en trend på avklingning - i princip aldrig utgöra god allmänbelysning.

Jag håller för övrigt absolut med om att det är dumt att byta fram och tillbaka hela tiden.

Jag hoppas att det här är nån slags prov som man blivit "tvugna" att införa i verkligheten enbart för att överbevisa någon om att det är en dålig idé att ändra. Även om dagens befintliga skyltar har sina brister så har jag svårt att tro att fördelarna överstiger kostnaden att byta.

LarryB skrev:Pass på, snart kommer det mer spännande saker... Kolla bara den senaste tidtabellsutgåvan från Västtrafik som är en orgie i magra typsnitt, bleka färger och VERSALSKRIFT! Snart ska väl den grafiska profilen upp på gatumöblerna också.
Dessutom har de åter igen glömt av att linje 104 är spårvagn och inte buss. För ett par år sen var det fel och senare blev det rätt, nu är det fel igen. Kan man gissa att de som gör tabellerna inte kan föreställa sig att en linje med massiva fem turer i en riktning varje vardagsmorgon kan vara en spårvagnslinje, utan de förutsätter att det är en busslinje?

För övrigt är väl busslinje 104 lite lagom ologiskt, bussen borde ha bytt nummer till 111 samtidigt som spårvägslinje 4 slutade gå till Saltholmen för att ersättas av 11. Det kanske bara är jag som direkt kopplar den logiken? Konceptet i Göteborg är väl annars att linjer som bara körs i högtrafik har nummer 100 plus numret för den vanliga linje som ligger närmast högtrafiklinjens syfte. I det här fallet "resor från Saltholmen" så är den ordinarie linjen såklart 11. Å andra sidan så "borde" kanske även ö-snabben "egentligen" också ha linjenummer 111. Svår konflikt det här, helt klart dagens i-landsproblem :wink: :)
Stefan_Brännström

Nu har jag faktiskt lagt märke till att 104 har fått rött X med GRÅ BAKGRUND om man studerar skyltarna mer ingående. Kunde man inte då ha röda siffror och grå bakgrund för samtliga högtrafikslinjer eller vad de kallas, och få med det på allvar överallt, även på destrullarna, så att det snyggt faktiskt skyltas "104" vad gäller spårvagnarnas linjenummerruta.
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström

Nu har de ändrat tillbaka Jägerdorffsplatsen till gammal design på skylten med vit bakgrund. Däremot är Klippans busshållplatsskylt fortsatt svart.

Det är inte så att man kanske tänker köra den svarta stilen för att förtydliga vilka hållplatser som endast tar emot busstrafik?
Satsa på Spårvägarna
Skriv svar