Kantorn skrev:Alltså, om jag får tycka, så tycker jag att detta med att trendmässigt layouta saker som ska hålla i flera år, men där trenden tar slut efter ett halvår, max, det är fruktansvärt korkat. Bättre då att göra det tydligt, tidlöst och möjligen tråkigt. Då tröttnar inte folk på designen, då tittar de på vad som står i stället.
Ett exempel är när tidningar lägger sig till med något coolt typsnitt. Folk kommer att tycka "ooo vilket coolt typsnitt!" utan att ha nån aning om vad som står.
Nej, vita skyltar med svarta bokstäver i nåt tidlöst som helvetica eller annat lättläst typsnitt är det bästa på hållplatsskyltar.
Jag tänker bara på alla som för några år sedan målade en fondvägg i sitt rum, för det var så "inne". Numera är det hopplöst ute och jag har hört folk ändra sig att de "gick på" den trenden.
En fondvägg kan å andra sidan vara snygg även om den inte är modern. Däremot kan spotlights - som är en trend på avklingning - i princip aldrig utgöra god allmänbelysning.
Jag håller för övrigt absolut med om att det är dumt att byta fram och tillbaka hela tiden.
Jag hoppas att det här är nån slags prov som man blivit "tvugna" att införa i verkligheten enbart för att överbevisa någon om att det är en dålig idé att ändra. Även om dagens befintliga skyltar har sina brister så har jag svårt att tro att fördelarna överstiger kostnaden att byta.
LarryB skrev:Pass på, snart kommer det mer spännande saker... Kolla bara den senaste tidtabellsutgåvan från Västtrafik som är en orgie i magra typsnitt, bleka färger och VERSALSKRIFT! Snart ska väl den grafiska profilen upp på gatumöblerna också.
Dessutom har de åter igen glömt av att linje 104 är spårvagn och inte buss. För ett par år sen var det fel och senare blev det rätt, nu är det fel igen. Kan man gissa att de som gör tabellerna inte kan föreställa sig att en linje med massiva fem turer i en riktning varje vardagsmorgon kan vara en spårvagnslinje, utan de förutsätter att det är en busslinje?
För övrigt är väl busslinje 104 lite lagom ologiskt, bussen borde ha bytt nummer till 111 samtidigt som spårvägslinje 4 slutade gå till Saltholmen för att ersättas av 11. Det kanske bara är jag som direkt kopplar den logiken? Konceptet i Göteborg är väl annars att linjer som bara körs i högtrafik har nummer 100 plus numret för den vanliga linje som ligger närmast högtrafiklinjens syfte. I det här fallet "resor från Saltholmen" så är den ordinarie linjen såklart 11. Å andra sidan så "borde" kanske även ö-snabben "egentligen" också ha linjenummer 111. Svår konflikt det här, helt klart dagens i-landsproblem