Videoklipp ut förarhytten på tunnelbanan?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
SJSven

Videoklipp ut förarhytten på tunnelbanan?

Inlägg av SJSven »

Blev plötsligt sugen efter filmklipp där man filmar hur det ser ut för en förare som kör tunnelbanan :)
Ingen som har lust att ta med sin DV kamera och ställa den någonstans i kanske 1-2stationer? För att sedan lägga upp filmen på internet? :D

Jag kan sponsra med utrymme men då får inte filerna vara större än 200kb så är nog inte så mycket hjälp till filmklipp ändå... :(
Vem är snabbast underjord? SL the place to be..
Anders J

Förbjudet att fotografera

Inlägg av Anders J »

Jag har hört att det är förbjudet att filma och fotografera i tunnelbanan. Det lär bero på att Militären anser att området är ett skyddsrum.
SJSven

Inlägg av SJSven »

vet någon om detta stämmer. ifall man inte får fota så ska det väl vara skyltat? (menar då tåg och perronger). Isf. bryter en he****tta massa mot lagen :o :shock:
Vem är snabbast underjord? SL the place to be..
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Finns inga sådana förbud. Fanns väl kanske på 70-talert under kalla kriget.

Däremot ska du absolut INTE använda blixt så du bländar föraren!

Annars anses det vara allmän plats. Respektera andra människor, alal gilalr inte att bli fotograferade.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Rent generellt och grovt förenklat kan man säga så här:
- Kan du bära kameran själv utan problem så är det ok.

- Kan du inte det, utan du tex behöver rigga ljus, blixtar etc, så behövs tillstånd, för då är det nämligen en arbetsplats, typ.

- Skall man dessutom befinna sig närmare plattformens kant än 1 meter (tror jag det är, rätta mig om jag har fel) så behöver man dessutom en bevakare/tågvarnare.

Som Bruse även sagt, blixt är väl ok, men använd den inte om du riskerar att blända föraren.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Odd skrev: - Skall man dessutom befinna sig närmare plattformens kant än 1 meter (tror jag det är, rätta mig om jag har fel) så behöver man dessutom en bevakare/tågvarnare.
Det stämmer att säkerhetsavståndet är 1 meter på plattformen (markerat med den vita färg som ni alla känner igen!).
Thomas
Kontakt:

Inlägg av Thomas »

Har funderat på det flera gånger, dock äger jag ingen DV kamera. Ideen är trevlig ur flera synvinklar, dels för att dokumentera tunnelbanan. (visst det finns redan, men något man kan få se någongång.... :roll: ) Sedan kan det vara skoj att se en själv köra om 20 år.....
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Thomas skrev:Har funderat på det flera gånger, dock äger jag ingen DV kamera. Ideen är trevlig ur flera synvinklar, dels för att dokumentera tunnelbanan. (visst det finns redan, men något man kan få se någongång.... :roll: ) Sedan kan det vara skoj att se en själv köra om 20 år.....
Kör du?

I sådana fall skulle jag kunna tänka mig (om det går med hänsyn till säkerhetsföreskrifter mm) att åka med i hytten och filma framåt...
Skriv svar