Blev plötsligt sugen efter filmklipp där man filmar hur det ser ut för en förare som kör tunnelbanan
Ingen som har lust att ta med sin DV kamera och ställa den någonstans i kanske 1-2stationer? För att sedan lägga upp filmen på internet?
Jag kan sponsra med utrymme men då får inte filerna vara större än 200kb så är nog inte så mycket hjälp till filmklipp ändå...
vet någon om detta stämmer. ifall man inte får fota så ska det väl vara skyltat? (menar då tåg och perronger). Isf. bryter en he****tta massa mot lagen
Rent generellt och grovt förenklat kan man säga så här:
- Kan du bära kameran själv utan problem så är det ok.
- Kan du inte det, utan du tex behöver rigga ljus, blixtar etc, så behövs tillstånd, för då är det nämligen en arbetsplats, typ.
- Skall man dessutom befinna sig närmare plattformens kant än 1 meter (tror jag det är, rätta mig om jag har fel) så behöver man dessutom en bevakare/tågvarnare.
Som Bruse även sagt, blixt är väl ok, men använd den inte om du riskerar att blända föraren.
Odd skrev:
- Skall man dessutom befinna sig närmare plattformens kant än 1 meter (tror jag det är, rätta mig om jag har fel) så behöver man dessutom en bevakare/tågvarnare.
Det stämmer att säkerhetsavståndet är 1 meter på plattformen (markerat med den vita färg som ni alla känner igen!).
Har funderat på det flera gånger, dock äger jag ingen DV kamera. Ideen är trevlig ur flera synvinklar, dels för att dokumentera tunnelbanan. (visst det finns redan, men något man kan få se någongång.... ) Sedan kan det vara skoj att se en själv köra om 20 år.....
Thomas skrev:Har funderat på det flera gånger, dock äger jag ingen DV kamera. Ideen är trevlig ur flera synvinklar, dels för att dokumentera tunnelbanan. (visst det finns redan, men något man kan få se någongång.... ) Sedan kan det vara skoj att se en själv köra om 20 år.....
Kör du?
I sådana fall skulle jag kunna tänka mig (om det går med hänsyn till säkerhetsföreskrifter mm) att åka med i hytten och filma framåt...