Kärlek vid första ögonkastet

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Kärlek vid första ögonkastet

Inlägg av bruse »

Eftersom det verkar vara egokorrekt att starta en ny tråd för sina egna bilder (fem stycken nu), istället för att posta i befintligt om samma ämne, gör jag samma sak. Herregud, inte vågar jag göra annorlunda inte?

I lördags blev HSS 11 och Sofie dödskära i varandra.
IMG_5739 (Medium).JPG
IMG_5739 (Medium).JPG (54.75 KiB) Visad 1042 gånger

Så till den milda grad, att 22 timmar senare var hon medlem och efter 28 timmar gjorde hon sin första diggarutfärd. Här tillsammans med Magnus som körde direkt fån Malmköping till Årstadal. (Eller var det Årstaberg, eller var det Årsta, eller var det...)
IMG_5842 (Medium).JPG
IMG_5842 (Medium).JPG (81 KiB) Visad 1042 gånger
Nu kanske vi inte ska gå händelserna i förväg...

Och vem vågar köpa en begagnad bil av denna Magnus?
IMG_5830 (Medium).JPG
IMG_5830 (Medium).JPG (49.24 KiB) Visad 1042 gånger

Tack Petrus & Co för initiativet. Låt det inte gå ett år till nästa gång. Snääääällaaaaa....
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Tramman

Re: Kärlek vid första ögonkastet

Inlägg av Tramman »

Snygga bilder, Bruse!

Och jag litar på Magnus.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Inte en chans, även om det gällde en NY bil! Även om jag borde lita på de som liksom jag är innehavare
av röda SS-märken! Var det nu kontrollörer eller trådbusspersonal - forskarna är oense!
Ett förträffligt genomfört arrangemang - all heder åt Magnus, Petrus m.fl!
Jag trodde faktiskt aldrig att något sådant någonsin skulle kunna genomföras, men är glad att
jag hade fel! Detta är förhoppningsvis början till stora möjligheter vad gäller utfärdsverksamhet -
ett mycket gammalt förslag är att iordningställa en av de tre bevarade örbyvagnarnarna för
strömskenedrift, kontaktledningsdrift, batteridrift och dieseldrift. /
Vagnmästaren
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

Eric Collin skrev:Inte en chans, även om det gällde en NY bil! Även om jag borde lita på de som liksom jag är innehavare
av röda SS-märken! Var det nu kontrollörer eller trådbusspersonal - forskarna är oense!
Ett förträffligt genomfört arrangemang - all heder åt Magnus, Petrus m.fl!
Jag trodde faktiskt aldrig att något sådant någonsin skulle kunna genomföras, men är glad att
jag hade fel! Detta är förhoppningsvis början till stora möjligheter vad gäller utfärdsverksamhet -
ett mycket gammalt förslag är att iordningställa en av de tre bevarade örbyvagnarnarna för
strömskenedrift, kontaktledningsdrift, batteridrift och dieseldrift. /
Vagnmästaren
Vagnmästaren! Jag har fått fram bevis från Sporrong att de röda SS-märkena präglades 1931 och då fanns ju inga trådbussar i Stockholm. På Spårvägsmuseet finns noteringar om att de röda märkena bars av kontrollörer från 1931- alltså befälspersonal. Men hur det blev lägre fram, det har jag inte fått fram ännu, men det är inte omöjligt att trådbusspersonal började använda röda mössmärken. Vi får väl smida medans järnet är varmt och ordna lite fler trevliga körningar med våra museivagnar 8)

mvh PCC
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Användarens profilbild
A30

Inlägg av A30 »

Jag sälja bilar?! Na! :wink:

Tack alla för en väl genomförd körning i söndags!

Om man i framtiden ska köra 335, 342 och 521 så är det lite mer saker som bör ordnas:
-två röda linser till oxögonen på 342
-två plåt-tolvor och två plåt-tjugotvåor till 342
-två fyrsidiga vändskyltar till 342 som kan målas röda (om de inte redan är röda förstås!)
-två röda långskyltar med texten "TVÄRBANAN" (tolvanskyltarna finns väl redan?)
-fyra svarta utvändiga frimärken till 521
-x antal svarta invändiga frimärken (förslagsvis Linje 12 å ena sidan, Linje 22 å andra sidan)
-breflådor?
-tillräckligt antal utvändiga växelspett, så man slipper byta ände på spettet vid varje ändhållplats (eller ska det bara vara ett utvändigt per vagn?)

Någon som kommer på något mer?

/Magnus
Claes-Göran Kaselli

Inlägg av Claes-Göran Kaselli »

Jag vill applådera förslaget till Örbyvagnsrenovering
med olika drivkrafter! Fast batteri? en kilometer eller så'?

Om nån börjar planera renoveringen, vill jag
gärna bidra!
Signalisten

Inlägg av Signalisten »

bruse skrev:Så till den milda grad, att 22 timmar senare var hon medlem och efter 28 timmar gjorde hon sin första diggarutfärd. Här tillsammans med Magnus som körde direkt fån Malmköping till Årstadal. (Eller var det Årstaberg, eller var det Årsta, eller var det...)
IMG_5842 (Medium).JPG
Vilken tur jag har som lämnar min son varje morgon till en ny medlem i SSS! Dvs. Sofie.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Signalisten skrev:Vilken tur jag har som lämnar min son varje morgon till en ny medlem i SSS! Dvs. Sofie.
Sofie blev glad imorse när hon läste dina ord.

Jag får väl dock erkänna att det var lite av en tvångsanslutning. Men nu kan ju Sofie prata spårvagnar med Olof, så jag kan förvänta mig att han är med på juniorlägret om 11 år! Eller hur?!
AGR
Kontakt:

Re: Kärlek vid första ögonkastet förslag

Inlägg av AGR »

A30 skrev:Jag sälja bilar?! Na! :wink:

Tack alla för en väl genomförd körning i söndags!

Om man i framtiden ska köra 335, 342 och 521 så är det lite mer saker som bör ordnas:
-två röda linser till oxögonen på 342
-två plåt-tolvor och två plåt-tjugotvåor till 342
-två fyrsidiga vändskyltar till 342 som kan målas röda (om de inte redan är röda förstås!)
-två röda långskyltar med texten "TVÄRBANAN" (tolvanskyltarna finns väl redan?)
-fyra svarta utvändiga frimärken till 521
-x antal svarta invändiga frimärken (förslagsvis Linje 12 å ena sidan, Linje 22 å andra sidan)
-breflådor?
-tillräckligt antal utvändiga växelspett, så man slipper byta ände på spettet vid varje ändhållplats (eller ska det bara vara ett utvändigt per vagn?)

Någon som kommer på något mer?

/Magnus

Vita små papp linjenummer att hänga i kupéfönsterna på på A12
SK plättlagg att användas vid vändning tidigare än ändstationerna, Om ej destinationen finnns på vändskylten.
Plåt skyltar 22E att användas vid körning SIU-GUP vid ex Sjöstadsdagar.
Zepelinare.
Endast ett växelspett.
Byt inte ända på växelspettet utan låt handtaget hänga uppåt. :wink: Förlåt jag kunde inte låta bli.
.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det finns en fördel med att flytta med sig växelspettet. Det bakre försvinner inte lika lätt om man inte har det. Föraren har hela tiden uppsikt över det främre spettet, men det bakre är lätt för en allmän pöbel att ta med sig.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Signalisten

Inlägg av Signalisten »

bruse skrev:
Signalisten skrev:Vilken tur jag har som lämnar min son varje morgon till en ny medlem i SSS! Dvs. Sofie.

Jag får väl dock erkänna att det var lite av en tvångsanslutning. Men nu kan ju Sofie prata spårvagnar med Olof, så jag kan förvänta mig att han är med på juniorlägret om 11 år! Eller hur?!
självklart! Vi anmäler Olof på en gång. Han får hänga med mig när jag har förarutbildning i Malmköping så är han förberedd.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Signalisten skrev:
bruse skrev:

självklart! Vi anmäler Olof på en gång. Han får hänga med mig när jag har förarutbildning i Malmköping så är han förberedd.
Med det argumentet kan jag få med Sofie fler gånger, så hon får träffa Olof extra mycket. :D :lol:
Skriv svar