Auto-minska en förstor bild

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Auto-minska en förstor bild

Inlägg av ADDE »

det skulle underlätta mig (och andra) om forumet hade något i stil med Denna MOD.
det är jobbigt att hela tiden förminska bilder som är för stora för att ladda upp dom här.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Auto-minska en förstor bild

Inlägg av leifd »

charmander skrev:det skulle underlätta mig (och andra) om forumet hade något i stil med Denna MOD.
det är jobbigt att hela tiden förminska bilder som är för stora för att ladda upp dom här.
Varför skulle de vara bra ??
När jag laddar upp mina bilder är de ofast ca 150 - 250 kB. Det finn sju i värsta fall programvara som automatiskt samplar ner stora mängder filer på en gång.
Nu gör jag ju så att jag alltid fixar bilder jag lägger ut, då är det ju enkelt att samtidigt minska ner till 800pixlar i bredd, vilket sen brukar ge filer på just 150 - 250kB.
Att lägga upp stora filer är inte alls bra, för de tar för mycke plats på webbhotellet.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Auto-minska en förstor bild

Inlägg av ADDE »

jag menar längden och bredden. inte filstorleken.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Auto-minska en förstor bild

Inlägg av Kantorn »

charmander skrev:jag menar längden och bredden. inte filstorleken.
Filstorleken på en stor bild är större än filstorleken på en liten bild.
Om man laddar upp en stor bild som ska visas i mindre format så tar den stora bilden fortfarande större plats på hårddisken än den gjort om du förminskat den först.

Dessutom har jag förstått att varenda förändring som görs på forum måste "ändras om på nytt" varenda gång man uppdaterar programvaran. Men det vet webmaster bättre.
Professionell tyckare
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Auto-minska en förstor bild

Inlägg av Harald »

Kantorn skrev:
charmander skrev:jag menar längden och bredden. inte filstorleken.
Filstorleken på en stor bild är större än filstorleken på en liten bild.
Om man laddar upp en stor bild som ska visas i mindre format så tar den stora bilden fortfarande större plats på hårddisken än den gjort om du förminskat den först.

Dessutom har jag förstått att varenda förändring som görs på forum måste "ändras om på nytt" varenda gång man uppdaterar programvaran. Men det vet webmaster bättre.
Men om jag förstår saken rätt, så är det frågan om ett tillägg som förminskar innan den laddas upp. Det görs med javaskript hos den som laddar upp bilden. Det är väl inte så tokigt, men som sagt, dels så innebär alla tillägg extra jobb för forumadmin, dels så är det inte mycket jobb att själv förminska bilden.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Auto-minska en förstor bild

Inlägg av webmaster »

Det stämmer, för varje gång forumet ska uppdateras, måste alla mods och egna tillägg läggas in manuellt. När vi körde version2, tog det en hel dag i anspråk. Nu har vi inte ett enda mods, utan bara tr tillägg för att få med vår egen design. De extra tilläggen tar mig ca 15 minuter att lägga in. Den tiden "offrar" jag gärna, inte en hel arbetsdag.

Samt att jag ser det hela som ett ickeproblem, en ren lathet. Alla andra klarar av att förminska sina bilder.
Det finns andra mer angelägna projekt att lägga tiden. Anser iallafall jag.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Auto-minska en förstor bild

Inlägg av ADDE »

det där var lite taskigt. även om jag är lat så avser jag inte det som en lathet, utom en lyx för användaren.
jag är ju själv jätteengagerad i phpBB3, och kan gärna lägga ner en hel vecka för att lägga upp ny version för sällskapet med anpassningar som gör så den liknar det gamla.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Auto-minska en förstor bild

Inlägg av leifd »

charmander skrev:det där var lite taskigt. även om jag är lat så avser jag inte det som en lathet, utom en lyx för användaren.
jag är ju själv jätteengagerad i phpBB3, och kan gärna lägga ner en hel vecka för att lägga upp ny version för sällskapet med anpassningar som gör så den liknar det gamla.
Men du, nu finns de kompetenta administratörer som sköter detta forum på ett bra sätt. Vet inte om jag skulle våga låta dej uppdatera, ens i 20 min, om du inte ens känner till förhållandet bilds storlek (höjs/bredd) och fils storlek. Detta är ju i mitt tycke elementär kunskap, så jag vet inte vad jag ska tycka om dej och dina kunskaper. Detta säger jag nu inte för att vara taskig mot dej, utan mer för att du kanske ska ta och landa på jorden lite.
Alla vi andra tycker nog det går ganska bra med bilder som det är, dvs max 800 pixlar i bredd. Men är det så jobbigt för dej att fixa detta, så kan jag fixa bra programvara åt dej, som kan göra alla dina tusentals bilder till 800 pixlar i bredd på några minuter.
Själv surfar jag normalt på detta forum med datorer som har 8# skärm, 10# skärm och 22# skärm, jag upplever inte att 800 pixlar är något problem på någon av dessa datorer.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Auto-minska en förstor bild

Inlägg av bruse »

På jobbet har jag tre stycken 22" skärmar kopplade i bredd. Tycker ändå att en bild på 800 pixlar bredd räcker.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar