Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av spårlasse »

Inge skrev:
spårlasse skrev:MIn poäng med att förlänga till Tumba är att det verkligen skulle vara motiverat även på dagtid avseende på belastning. Dessutom skulle Arlanda ha direkt koppling till Södertörns Högskola och Huddinge sjukhus (om än ngt lång restid).
Men det går ju redan direkttåg från Flemingsberg till både Arlanda och Uppsala. Däremot inte från Södra Station eller Älvsjö.
Det gör det förvisso, men om vi tittar på turtätheten, så kan det väl nyttjas av de som bor i Östergötland och möjligtvis Gävleborg. För resenärer på den här sträckan blir det ju nästan omöjligt att passa in tågen. Från Uppsala går det ett tåg 7.23, nästa kl. 9,53 och därefter varannan timme Det är ju inte mycket till resmöjlighet. Första tåget som går direkt passar ju inte ens in till normal arbetstid på morgonen (kommer in 8.25 vilket är lite väl sent för flertalet pendlare). På den tiden Svealandsbanan gick till Uppsala var det ju iaf timmestrafik och då fungerade det också för resor mellan södra Stockholm till/från Uppsala - Arlanda, nu är det ju bara ett par tre turer i vardera riktning som fortsätter/utgår från Uppsala.
edq
Inlägg: 8
Blev medlem: söndag 29 juni 2008 15:50

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av edq »

Att tågen ska gå till/från Älvsjö beror kanske till stor del på att det vore omöjligt att vända tågen på Stockholm C, alltså att Älvsjö blir första stället söderut där det funkar?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av kildor »

edq skrev:Att tågen ska gå till/från Älvsjö beror kanske till stor del på att det vore omöjligt att vända tågen på Stockholm C, alltså att Älvsjö blir första stället söderut där det funkar?
Förmodligen. Och alternativet att köra längre söderut innebär längre omlopp vilket leder till högre driftkostnader och fordonsinvesteringar. Och att dirigera om varannat tåg från Märsta till Arlanda/Uppsala är sannolikt en politisk svår fråga.
Calipo
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 26 augusti 2007 14:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av Calipo »

spårlasse skrev:Minnet är ibland kort. Jag tittade i SL:s ursrpungliga förslag på området från förra året. Där står det helt klart att Uppsalapendeln skall vara kvar, däremot skall den (om denna ändring i kollektivtrafiklagen går igenom om huvudmannaskap) också tas över av SL-UL, men trafikera de stationer som Uppsalapendeln gör idag (med tillägg för Stockholm Nord - när/om den nu byggs). I detta ursprungliga förslag är ju fortfarande tanken att dela linjen i Upplands Väsby mellan Märsta/Uppsala. Dessutom är det då tänkt att den nya Regionpendeln (alltså nuvarande Uppsalapendeln) ska gå i 30-minuterstrafik större delen av dygnet. Att köra sex tåg i timmen i dagtrafik mellan Älvsjö och Upplands Väsby innebär därmed förstås en ganska stor extrakostnad (ca 3 omlopp) mot det ursprungliga förslaget. MIn poäng med att förlänga till Tumba är att det verkligen skulle vara motiverat även på dagtid avseende på belastning. Dessutom skulle Arlanda ha direkt koppling till Södertörns Högskola och Huddinge sjukhus (om än ngt lång restid). För det är klart att det blir ganska tomt att köra mellan Älvsjö-Stockholm annars förutom vid mässor. Nu fungerar det inte heller med dagens tågplan, men annars vore det väl bäst att köra 10-minuterstrafik på hela sträckan till Södertälje (kräver väl att tvåspårsutbyggnaden där bli klar, men det skall den väl vara till när detta blir aktuellt) och låta 2 av 6 tåg svänga av mot Arlanda vid Upplands Väsby. Visserligen skulle Märsta få en något ojämn fördelning av trafiken, men det skulle skapa 10-minuterstrafik på hela sträckan Södertälje-Upplands Väsby. Jämför man med exvis S-tågen i Köpenhamn har ju pendeltågen betydligt större trafikunderlag än vad som finns i Köpenhamn, där de ju på vissa sträckor redan kör i 5-minuterstrafik dagtid (totalt antal resande för S-tågen är ca 325 000 en vintervardag, mot SL:s pendeltåg 250 000 men då har man ju 7 linjer och 6 grenar (inklusive halvringen - så resande genom centralstation torde vara ungefär detsamma och som sagt med mer trafikanter på respektive "gren" i Stockholm
Under rusningstrafik blir det nog inte några tåg som vänder i Älvsjö, utan då är det nog förlängning av befintliga insatståg som gäller. Vart annat insatståg går Tumba-Uppsala och vart annat går Tumba-Jakobsberg (eller någon annan station på den grenen). Under mellantrafik används nog de tåglägen som används av pendeltågen under rusningen. För boende mellan Älvsjö och Upplands Väsby är det en ordentlig förbättring av befintlig trafik. Positivt men dyrt. Hur stor efterfrågan blir det på dessa tåg vid 11 på vardagar?

Jag tycker det bästa vore ifall SL/UL körde Uppsala pendeln så att man med samma kort kan välja mellan olika resmöjligheter mellan länen.
duga
Inlägg: 441
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av duga »

Calipo skrev: Under rusningstrafik blir det nog inte några tåg som vänder i Älvsjö, utan då är det nog förlängning av befintliga insatståg som gäller. Vart annat insatståg går Tumba-Uppsala och vart annat går Tumba-Jakobsberg (eller någon annan station på den grenen). Under mellantrafik används nog de tåglägen som används av pendeltågen under rusningen. För boende mellan Älvsjö och Upplands Väsby är det en ordentlig förbättring av befintlig trafik. Positivt men dyrt. Hur stor efterfrågan blir det på dessa tåg vid 11 på vardagar?

Jag tycker det bästa vore ifall SL/UL körde Uppsala pendeln så att man med samma kort kan välja mellan olika resmöjligheter mellan länen.
Jag tycker det blir bra om man kan välja att pendla på 55 minuter för en mindre summa pengar eller 35-40 minuter för en högre summa pengar.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av spårlasse »

Calipo skrev:
Under rusningstrafik blir det nog inte några tåg som vänder i Älvsjö, utan då är det nog förlängning av befintliga insatståg som gäller. Vart annat insatståg går Tumba-Uppsala och vart annat går Tumba-Jakobsberg (eller någon annan station på den grenen). Under mellantrafik används nog de tåglägen som används av pendeltågen under rusningen. För boende mellan Älvsjö och Upplands Väsby är det en ordentlig förbättring av befintlig trafik. Positivt men dyrt. Hur stor efterfrågan blir det på dessa tåg vid 11 på vardagar?

Jag tycker det bästa vore ifall SL/UL körde Uppsala pendeln så att man med samma kort kan välja mellan olika resmöjligheter mellan länen.
Man kan ju alltid diskutera standard på tågtrafiken. Men nu är det faktiskt rätt mycket resenärer på tågen även dagtid. Särskilt på Södertäljegrenen (inte minst beroende på Flemingsberg som ju både har ett universitetssjukhus och en högskola). MIn jämförelse med Köpenhamn var just detta att vi har väldigt dålig turtäthet på pendeltågen om man ser till antalet resenärer. På Södertäljegrenen får man ju köra med långa tåg även på dagtid pågrund av den stora belastningen och man planerar ju att göra det på Bålsta-västerhaningelinjen på lördagar fr.o.m. 2011. Visst är det dyrt att köra trafiken, men det första man borde göra något åt är ju att ta bort dubbelbemaningen när man kör korta tåg. Det måste vara unikt i världen att man har en extra personal för att stänga dörrarna - när han/hon står i andra ändan i vagnen och alltså inte har ett dugg bättre syn än föraren. Snacka om resursslöseri! En annan fördel med tätare trafik är ju att det blir billigare med bussanslutningarna (det går att bygga effektivare omlopp dessutom blir det inte lika känsligt om man missar ett tåg). Jag kan allvarligt inte förstå varför pendeltågen skall ha sämre turtäthet än tunnelbanans blåa linje som ju "bara" har 189 000 passagerare gentemot pendeltågens 230 000 (förvisso inklusive Gnesta-linjen - men där är ju bara ca 2500 per dag på) Men visst lägger man Arlandatågen som ett insatståg att gå 4-minuter före så lär det ju bli rätt tomt på tåget efter. Därför mitt förslag på 10-minuterstrafik (jo, jag är medveten om de ändringar det behövs på järnvägstrafiken i övrigt), trots nackdelen med att det innebär 10-20 minuter mellan tågen till Märsta). Dessutom får vi väl räkna med att när SL börjar köra tåg till Uppsala är det fler resenärer som kommer att använda den möjligheten. Särskilt som ju bytesmarginalerna varit rätt knappa i Upplands Väsby att man nästan känt sig tvungen att åka ett tåg tidigare än nödvändigt för att vara säker på att hinna i tid.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av daniel_s »

spårlasse skrev:Det måste vara unikt i världen att man har en extra personal för att stänga dörrarna - när han/hon står i andra ändan i vagnen och alltså inte har ett dugg bättre syn än föraren. Snacka om resursslöseri!
Det lär vara ganska vanligt med tvåmansbetjänade tåg på tunnelbanor där tågvakten åker i samma hytt som föraren... Exempelvis Moskva har väl detta system?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av kildor »

spårlasse skrev:Visst är det dyrt att köra trafiken, men det första man borde göra något åt är ju att ta bort dubbelbemaningen när man kör korta tåg. Det måste vara unikt i världen att man har en extra personal för att stänga dörrarna - när han/hon står i andra ändan i vagnen och alltså inte har ett dugg bättre syn än föraren. Snacka om resursslöseri!
Enligt ett regeringsbeslut måste ett tåg bemannas av minst två personer. Det har med säkerheten att göra i händelse av en olycka.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev:
spårlasse skrev:Det måste vara unikt i världen att man har en extra personal för att stänga dörrarna - när han/hon står i andra ändan i vagnen och alltså inte har ett dugg bättre syn än föraren. Snacka om resursslöseri!
Det lär vara ganska vanligt med tvåmansbetjänade tåg på tunnelbanor där tågvakten åker i samma hytt som föraren... Exempelvis Moskva har väl detta system?
Nej, jag tror inte det. Jag var där i våras, och jag kan inte minnas att det var två personer i förarhytten. Det sitter stora speglar i framändan på varje plattform, och förmodligen sköter föraren dörrarna från förarplatsen och kontrollerar stängningen med hjälp av spegeln.

EDIT: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=28276 (på tredje bilden ser man förarhytt och spegel)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av 2763 »

kildor skrev:
spårlasse skrev:Visst är det dyrt att köra trafiken, men det första man borde göra något åt är ju att ta bort dubbelbemaningen när man kör korta tåg. Det måste vara unikt i världen att man har en extra personal för att stänga dörrarna - när han/hon står i andra ändan i vagnen och alltså inte har ett dugg bättre syn än föraren. Snacka om resursslöseri!
Enligt ett regeringsbeslut måste ett tåg bemannas av minst två personer. Det har med säkerheten att göra i händelse av en olycka.
Det är väl inte regeringen som ansvarar för det beslutet, det är väl myndigheten som i så fall föreskriver det i SJF/BVF/Å vad nu Transportstyrelses Författningssamling heter.

För övrigt finns det väl rätt gott om enmansbetjänade tåg som är kortare än en viss längd.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av kildor »

TonyM skrev:
kildor skrev:
spårlasse skrev:Visst är det dyrt att köra trafiken, men det första man borde göra något åt är ju att ta bort dubbelbemaningen när man kör korta tåg. Det måste vara unikt i världen att man har en extra personal för att stänga dörrarna - när han/hon står i andra ändan i vagnen och alltså inte har ett dugg bättre syn än föraren. Snacka om resursslöseri!
Enligt ett regeringsbeslut måste ett tåg bemannas av minst två personer. Det har med säkerheten att göra i händelse av en olycka.
Det är väl inte regeringen som ansvarar för det beslutet, det är väl myndigheten som i så fall föreskriver det i SJF/BVF/Å vad nu Transportstyrelses Författningssamling heter.
Det är helt klart ett regeringsbeslut:
http://home.swipnet.se/pendeln/regeringsbeslutet.pdf
edq
Inlägg: 8
Blev medlem: söndag 29 juni 2008 15:50

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av edq »

Imorgon ska SL-styrelsen ta beslut om tågen Uppsala-Älvsjö. Detta kan läsas ur styrelsehandlingarna:

Samma tidtabellsläge som nuvarande Upptåg, men "de vanliga" Märsta-Södertäljependlarna förskjuts 4 minuter så att det blir en jämn lucka söder om Upplands Väsby mellan nya pendeltågen och de gamla.

Tågen ersätter nuvarande insatspendlar, och i rusningstid kan de gå vidare till Tumba/Södertälje.

Det blir 12 nya X60 som ska inskaffas.

Ett av spåren på nya Uppsala C ska anpassas till X60:s höjd, även Knivsta och Arlanda ska anpassas för pendeltågen.

Man vill få så liten bytestid som möjligt i Uppsala till/från det avkortade Upptåget.

Kanske trafikstart först i december 2012 istället för augusti, eftersom tidtabellsändringarna kan bli alltför omfattande för att ske under en tågplan.

https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelse ... ppsala.pdf
https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelse ... ppsala.pdf
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av spårlasse »

Förslaget innebär att man förskjuter tidtabellen på stomtrafiken på Märsta-Södertäljelinjen 4 minuter, detta för att Uppsalapendeln skall kunna behålla upptågets tidslägen, utan att stomtågen går för nära inpå. Detta fungerar väl hyfsat. Problemet blir väl att idén med insatståg 4-minuter före som är hela tanken med gällande tågplan försvinner och det blir nog svårt att få in insatstågen mellan Jakobsberg-Stockholm c i morgonrusningen (utan att förlänga körtiden för trafiken till/från Västeås). Det blir förstås också trängre på stomtågen från Södertälje. Ett möljighet som man pekar på är att några av uppsalapendelns tåg kan utgå från Södertälje. Och det är ju förstås en möjighet - även om det kräver fler fordon.
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av Traesk »

Det här är verkligen kul! Hoppas att det också blir verklighet 2012!

Vad händer med den "vanliga" Uppsalapendeln som SJ kör då? Skulle inte den på sikt också kunna ersättas av SL?
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av spårlasse »

Traesk skrev:Det här är verkligen kul! Hoppas att det också blir verklighet 2012!

Vad händer med den "vanliga" Uppsalapendeln som SJ kör då? Skulle inte den på sikt också kunna ersättas av SL?
Som jag skrev tidigare i tråden har det varit en tankegång från SL i den ursprungliga utredningen att överta "Uppsalapendeln". Detta kräver dock att SJ vill släppa trafiken (som ju är rätt inkomstbringande), elle ratt regeringen helt enkelt bestämmer sig för en sådan lösning.

När det gäller att genomföra förändringen före december 2012 är jag nog rätt tveksam, däremot är det väl rimligt att det läggs in i tågplan 2013 och då kan man ju börja köra när som helst efter 16 december 2012 (utifrån denna aspekt). Banverket lär nog inte gå med på att göra "två tågplaner" som skulle behövas för att köra tågen redan i augusti med SL:s förslag på 4-minuters förskjutning av tågtiderna på Södertälje-Märstalinjen. Följdverkningarna på tågnätet blir alldeles för stora och jag förstår allvarligt talat inte varför man inte har som förslag att använda tåglägena för dagens insatståg på sträckan. En ändring kommer ändå påverka hela tågnätet, så då är det väl ändå bättre att hålla kvar vid idén med trängselplanen (med insatståg 4 minuter innan) som finns för Stockholm än att komma med ett dåligt bearbetat förslag på en förändring som ändå inte fungerar utan rätt stora förändringar på övriga tågnätet).
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av Traesk »

Om man skulle köra Uppsalapendeln med X60, hur skulle restiderna då påverkas i jämförelse med dagens restider? Förutsatt att man stoppar på samma ställen som idag då förstås. Ungefär samma?
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av spårlasse »

Traesk skrev:Om man skulle köra Uppsalapendeln med X60, hur skulle restiderna då påverkas i jämförelse med dagens restider? Förutsatt att man stoppar på samma ställen som idag då förstås. Ungefär samma?
Ungefär samma, RC-loken får ju köra i 160 km/h - samma hastighet som X60. Uppehållen borde kunna gå något snabbare med X60 eftersom man både har fler dörrar och automatisk dörrstängning, men eftersom det bara är två stopp på vägen, skulle det högst bli någon minut i insparad tid. Å andra sidan, eftersom man ändå måste beställa nya tåg för att klara trafiken, skulle man säkert kunna få en vesion av X60 som kan gå fortare. Det handlar dock ändå bara om ytterligare någon eller ett par minuter i ytterligare tidsvinst i sådana fall.
C30
Inlägg: 301
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av C30 »

spårlasse skrev:
Traesk skrev:Om man skulle köra Uppsalapendeln med X60, hur skulle restiderna då påverkas i jämförelse med dagens restider? Förutsatt att man stoppar på samma ställen som idag då förstås. Ungefär samma?
Ungefär samma, RC-loken får ju köra i 160 km/h - samma hastighet som X60. Uppehållen borde kunna gå något snabbare med X60 eftersom man både har fler dörrar och automatisk dörrstängning, men eftersom det bara är två stopp på vägen, skulle det högst bli någon minut i insparad tid. Å andra sidan, eftersom man ändå måste beställa nya tåg för att klara trafiken, skulle man säkert kunna få en vesion av X60 som kan gå fortare. Det handlar dock ändå bara om ytterligare någon eller ett par minuter i ytterligare tidsvinst i sådana fall.
X62 som Norrtåg beställt? Toppfart 180 km/h, högre komfort.
Användarens profilbild
Puggen
Inlägg: 1262
Blev medlem: tisdag 13 september 2005 15:42
Ort: Söderort
Kontakt:

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av Puggen »

Utan att ha läst föregående inlägg skriver jag detta. Jag tror att det kommer att bli ungefär såhär. SL:s tåg kommer profilera sig som det billiga alternativet mellan Stockholm och Uppsala, via Arlanda. SJ:s tåg kommer profilera sig som det snabba och bekväma alternativet. Säkert lär färre av SJ:s tåg stanna i Knivsta, kanske bara under rusningstid. Mellan Myrbacken och Uppsala håller som sagt SJ och SL jämna steg men sedan tar SJ mark och vinner i restid mot SL om inte SL ser till att flertalet avgångar blir mer av direkttågs karaktär. Istorsett tror jag att SJ:s Uppsalapendlar kommer att fortsätta gå i samma utsträckning samt omfattning som nu och att Upptågets nuvarande tåglägen tas över av SL. Att utöka trafiken blir svårt, möjligtvis lär SL köra fler tåg kvällar och helger. Under högtrafik tillåter inte dubbelspåret mellan Myrbacken och Uppsala fler tåg, kapacitetstaket är redan nått. Störningskänsligheten är mycket stor. Det skulle behövas fyrspår på ovan nämnda sträcka, först då kan trafiken utökas. UL:s tåg kommer i fortsättningen troligtvis trafikera Gävle-Uppsala samt Sala-Heby-Uppsala. SL lär säkert göra stor förtjänst mellan Arlanda och Helenelund.
Pentax for life!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Det senaste om förlängd SL-pendel till Uppsala

Inlägg av M_M »

kildor skrev:
TonyM skrev:
kildor skrev:Enligt ett regeringsbeslut måste ett tåg bemannas av minst två personer. Det har med säkerheten att göra i händelse av en olycka.
Det är väl inte regeringen som ansvarar för det beslutet, det är väl myndigheten som i så fall föreskriver det i SJF/BVF/Å vad nu Transportstyrelses Författningssamling heter.
Det är helt klart ett regeringsbeslut:
http://home.swipnet.se/pendeln/regeringsbeslutet.pdf
Enligt det beslutet behöver det inte vara en tågvärd, det kan lika gärna vara någon som bara har betalt för att finnas ombord men är helt inkompetent gällande ungefär allt som har med järnväg att göra. I princip skulle arbetsgivaren kunna rekrytera någon av resenärerna att utgöra denne anställde, typ "hej, vart ska du åka? Bra, då får du en stämpelremsa om du skriver på att du arbetar här en halvtimma"...
duga skrev:
Calipo skrev:Jag tycker det bästa vore ifall SL/UL körde Uppsala pendeln så att man med samma kort kan välja mellan olika resmöjligheter mellan länen.
Jag tycker det blir bra om man kan välja att pendla på 55 minuter för en mindre summa pengar eller 35-40 minuter för en högre summa pengar.
Med tanke på att det antagligen bara är dyrare att faktiskt transportera en resnär i 55 minuter snarare än 35-40 minuter så är det troligen en förlustaffär för UL/SL att inte köra alla tågen och för samma pris...
spårlasse skrev:Förslaget innebär att man förskjuter tidtabellen på stomtrafiken på Märsta-Södertäljelinjen 4 minuter, detta för att Uppsalapendeln skall kunna behålla upptågets tidslägen, utan att stomtågen går för nära inpå. Detta fungerar väl hyfsat. Problemet blir väl att idén med insatståg 4-minuter före som är hela tanken med gällande tågplan försvinner och det blir nog svårt att få in insatstågen mellan Jakobsberg-Stockholm c i morgonrusningen (utan att förlänga körtiden för trafiken till/från Västeås). Det blir förstås också trängre på stomtågen från Södertälje. Ett möljighet som man pekar på är att några av uppsalapendelns tåg kan utgå från Södertälje. Och det är ju förstås en möjighet - även om det kräver fler fordon.
Det går väl inte åt fler tåg om man samtidigt drar in lika många "icke-Uppsala-tåg" från Södertälje (för att få insatstågen att gå före stomtågen)?

edq skrev:Ett av spåren på nya Uppsala C ska anpassas till X60:s höjd, även Knivsta och Arlanda ska anpassas för pendeltågen.

Hur går det då om SJ sätter in annat än loktåg i sina tåg? Lika rörelsehindrat-otillgängligt som vanligt, trots teoretiskt insteg i plan, eller?
spårlasse skrev:
Traesk skrev:Om man skulle köra Uppsalapendeln med X60, hur skulle restiderna då påverkas i jämförelse med dagens restider? Förutsatt att man stoppar på samma ställen som idag då förstås. Ungefär samma?
Ungefär samma, RC-loken får ju köra i 160 km/h - samma hastighet som X60. Uppehållen borde kunna gå något snabbare med X60 eftersom man både har fler dörrar och automatisk dörrstängning, men eftersom det bara är två stopp på vägen, skulle det högst bli någon minut i insparad tid. Å andra sidan, eftersom man ändå måste beställa nya tåg för att klara trafiken, skulle man säkert kunna få en vesion av X60 som kan gå fortare. Det handlar dock ändå bara om ytterligare någon eller ett par minuter i ytterligare tidsvinst i sådana fall.
Hur är det med accelerationen hos X60 v.s. loktåg-uppsala-pendeln?
Skriv svar