Föråldrad skylt

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Föråldrad skylt

Inlägg av LÅ1 »

Såg denna skylt innan jag steg på ett tåg i Göteborg. Men någon telefon fanns inte i vagnen! Men jag kommer ihåg dem. När kan det vara som dessa infördes? Och när togs de bort?
Minns jag rätt var man tvungen att köpa ett speciellt telefonkort i restaurangvagnen som man använde. Man ville väl inte hålla på att tömma mynt!

Bild
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Föråldrad skylt

Inlägg av Zawaq »

LÅ1 skrev:Såg denna skylt innan jag steg på ett tåg i Göteborg. Men någon telefon fanns inte i vagnen! Men jag kommer ihåg dem. När kan det vara som dessa infördes? Och när togs de bort?
Minns jag rätt var man tvungen att köpa ett speciellt telefonkort i restaurangvagnen som man använde. Man ville väl inte hålla på att tömma mynt!

http://img504.imageshack.us/img504/7624 ... teelse.jpg
För en fem år sedan så var det vanliga Telia-(telefonkorts)telefoner har jag för mig.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Föråldrad skylt

Inlägg av Kantorn »

Zawaq skrev:
LÅ1 skrev:Såg denna skylt innan jag steg på ett tåg i Göteborg. Men någon telefon fanns inte i vagnen! Men jag kommer ihåg dem. När kan det vara som dessa infördes? Och när togs de bort?
Minns jag rätt var man tvungen att köpa ett speciellt telefonkort i restaurangvagnen som man använde. Man ville väl inte hålla på att tömma mynt!

http://img504.imageshack.us/img504/7624 ... teelse.jpg
För en fem år sedan så var det vanliga Telia-(telefonkorts)telefoner har jag för mig.
När jag åkte en hel del tåg förra sejouren, runt 1988-1990 var det specialkort som du säger. Trots att vanliga telefonkort existerade - jag hade sådana i min ägo - så funkade inte de på dessa telefoner, utan man köpte i restaurangvagnen. Då var det kul att stiga på kustpilen och betala med femkronor - betydligt billigare samtal var det dessutom!
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Föråldrad skylt

Inlägg av LÅ1 »

Zawaq skrev:
LÅ1 skrev:Såg denna skylt innan jag steg på ett tåg i Göteborg. Men någon telefon fanns inte i vagnen! Men jag kommer ihåg dem. När kan det vara som dessa infördes? Och när togs de bort?
Minns jag rätt var man tvungen att köpa ett speciellt telefonkort i restaurangvagnen som man använde. Man ville väl inte hålla på att tömma mynt!

http://img504.imageshack.us/img504/7624 ... teelse.jpg
För en fem år sedan så var det vanliga Telia-(telefonkorts)telefoner har jag för mig.
Mins bara att jag under lång tid hade ett pappkort med magnetremsa liggande i plånboken. Hade förmodligen ringt upp halva summan och hade den andra i reserv för att kunna meddela ev. förseningar etc. Tror det då fanns 10- och 20-kronorskort och att kostnaden drogs i 5-kronorsintervall. De korten var nog vita med sj-brunt tryck. (Borde ha det undanstoppat någonstans, men inte där jag letade nu.)

Hittade i alla fall ett kort till salu på Tradera. Något nyare kort än mitt!

Hittade också en tråd på postvagnen om detta. (Minst två signaturer är identiska med signaturer på detta forum, och gissningsvis samma personer.)

Minns för övrigt att man vid telefonen hade en karta som visade var det var dålig täckning! Där skulle man undvika att ringa. (Det gällde alltså att ha lite koll på var man befann sig!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Föråldrad skylt

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev: Minns för övrigt att man vid telefonen hade en karta som visade var det var dålig täckning! Där skulle man undvika att ringa. (Det gällde alltså att ha lite koll på var man befann sig!)
Jepp! Strax norr och strax söder om Nässjö - eller om det var Tranås - hade dålig täckning enligt kartan.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Föråldrad skylt

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Jepp! Strax norr och strax söder om Nässjö - eller om det var Tranås - hade dålig täckning enligt kartan.
Mörkaste Småland! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar