Nummerskylt för L104

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Nummerskylt för L104

Inlägg av Stefan_Brännström »

Det är givetvis inte någon viktig fråga egentligen, men det hade varit läckert om man lade in L104 på destrullarna i spårvagnarna.

Kanske kunde linjen få vit bakgrund och röda siffror?

Mig veterligen finns det inte fler linjer av det slaget, men en tanke vore ju att samtliga morgonlinjer isåfall hade vit bakgrund mot röda siffror.

Eller något annat, om man inte vill inkräkta på X:ets stil.

Kanske Göteborgsstil och vit bakgrund mot blå siffror?

Jag har ju noterat att L104 numera står på kurerna utåt Långedragshållet med vanlig svart text "104 City" mot vit bakgrund. :D
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Michael

Re: Nummerskylt för L104

Inlägg av Michael »

Ja, varför det nu står City är för mig obegripligt, varför inte Brunnsparken eller Centralen via Marklandsgatan /Sahlgrenska /Vasaplatsen
Fram för spår mot framtiden...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Michael skrev:Ja, varför det nu står City är för mig obegripligt, varför inte Brunnsparken eller Centralen via Marklandsgatan /Sahlgrenska /Vasaplatsen
Destinaton = Stadsdel.

Jmf Krokslätt, Länsmansgården, Biskopsgården, Frölunda, Tynnered, Mölndal

I fallet med Marklandsgatan görs undantag eftersom förväxlingsrisk föreligger för Frölundaborg/Frölunda. Samma sak gäller för Torp som egentligen ligger i Kålltorp. Sen finns det vissa hållplatser som heter som stadsdelen de ligger i.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
hej

Inlägg av hej »

Men då borde skyltningen ha varit "Inom Vallgraven"
Mr_T6

Inlägg av Mr_T6 »

Vagnen går till Centralstationen enligt uppgifter i tidtabellen. Centralstationen har använts som destinationsskylt framtill på vagnen för både Mölndals-åttan och Angereds-åttan. Det är alltså helt i linje med principer för namn på destinationsskyltar. Begreppet City är enligt min mening luddigt och svårdefinierbart.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jag tror nog att vagnen skyltas Centralstationen, men det innebär inte att hållplatsen gör det.

Mölndalsåttan skyltades väl för övrigt "Drottningtorget", åtminstone i perioder.

//Tony
Mr_T6

Inlägg av Mr_T6 »

Du har säkert rätt i fråga om "Drottningtorget" för möndalsåttan. Även detta destinationsnamn är mycket bättre än "City". För angeredsåttan stod det förkortningen "Centralstn" på de rödgröna M25-destinationsrullarna.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Hade man kallat den för 12 eller 14 hade problemet med destrullarna sas löst sig självt :wink:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

Har för mig att någon sa här att L14 så småningom kommer att bli numret för en förstärkningslinje som går mellan Linnéplatsen och Härlanda, via Brunnsparken antar jag...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

De flesta turer på L104 går till Centralstationen men en tur (kanske två?) har Brunnsparken som slutdestination.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Det problemet löste vi i Stockholm redan 1966. :wink: En bussrulle från en H15 sattes in i A25 461. Detta för att inte få 104E på sista linje 104 som gick nyåret 1966/67.

Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Martin skrev:Hade man kallat den för 12 eller 14 hade problemet med destrullarna sas löst sig självt :wink:
Fast så är det ju inte i och med att linje 104 följer en gammal nummerkonvention som "icke ordinarie linje".
Det innebär också att den inte ligger inom stomtrafiklinjerna 1-99 vilket används för att anonsera saker och ting i samband med tillfälliga förändringar.

Övriga 100-linjer fanns i huvudsak i nattrafiken när den hade eget linjenät för ett antal år sedan.

//Tony
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

På hållplatserna står det på skyltarna "City" som destination men det viktigaste står ju på vagnen i fråga när den lämnar Saltholmen?
Att skriva ut en utförlig förklaring på den lilla ytan har väl fått någon att tänka till och istället förenkla det till City?

Så här skyltas omlopp 1154 på vardagar.

Saltholmen-Marklandsgatan: "Brunnsparken via Sahlgrenska-Valand SNABBVAGN"

Marklandsgatan-Sahlgrenska: "Brunnsparken via Kapellplatsen-Kungsportsplatsen"

Sahlgrenska-Valand: "Centralstationen via Kungsportsplatsen"

Valand-Centralen: "Centralstationen"
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Skriv svar