Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Michael skrev:Ja, varför det nu står City är för mig obegripligt, varför inte Brunnsparken eller Centralen via Marklandsgatan /Sahlgrenska /Vasaplatsen
I fallet med Marklandsgatan görs undantag eftersom förväxlingsrisk föreligger för Frölundaborg/Frölunda. Samma sak gäller för Torp som egentligen ligger i Kålltorp. Sen finns det vissa hållplatser som heter som stadsdelen de ligger i.
Vagnen går till Centralstationen enligt uppgifter i tidtabellen. Centralstationen har använts som destinationsskylt framtill på vagnen för både Mölndals-åttan och Angereds-åttan. Det är alltså helt i linje med principer för namn på destinationsskyltar. Begreppet City är enligt min mening luddigt och svårdefinierbart.
Du har säkert rätt i fråga om "Drottningtorget" för möndalsåttan. Även detta destinationsnamn är mycket bättre än "City". För angeredsåttan stod det förkortningen "Centralstn" på de rödgröna M25-destinationsrullarna.
Har för mig att någon sa här att L14 så småningom kommer att bli numret för en förstärkningslinje som går mellan Linnéplatsen och Härlanda, via Brunnsparken antar jag...
Det problemet löste vi i Stockholm redan 1966. En bussrulle från en H15 sattes in i A25 461. Detta för att inte få 104E på sista linje 104 som gick nyåret 1966/67.
Martin skrev:Hade man kallat den för 12 eller 14 hade problemet med destrullarna sas löst sig självt
Fast så är det ju inte i och med att linje 104 följer en gammal nummerkonvention som "icke ordinarie linje".
Det innebär också att den inte ligger inom stomtrafiklinjerna 1-99 vilket används för att anonsera saker och ting i samband med tillfälliga förändringar.
Övriga 100-linjer fanns i huvudsak i nattrafiken när den hade eget linjenät för ett antal år sedan.
På hållplatserna står det på skyltarna "City" som destination men det viktigaste står ju på vagnen i fråga när den lämnar Saltholmen?
Att skriva ut en utförlig förklaring på den lilla ytan har väl fått någon att tänka till och istället förenkla det till City?
Så här skyltas omlopp 1154 på vardagar.
Saltholmen-Marklandsgatan: "Brunnsparken via Sahlgrenska-Valand SNABBVAGN"
Marklandsgatan-Sahlgrenska: "Brunnsparken via Kapellplatsen-Kungsportsplatsen"
Sahlgrenska-Valand: "Centralstationen via Kungsportsplatsen"
Valand-Centralen: "Centralstationen"
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.