Endast till Telefonplan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Endast till Telefonplan
Linje 14 vänder vid Telefonplan sommaren 1960, då Hägerstenstunneln var avstängd för anpassning till Tunnelbanestandard.

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Endast till Telefonplan
Trevlig bild.
-
Supercoolt! Fanns en vändslinga där motsvarande dagens vändspår för tunnebanan?
Varför A29 och inte A24 denna dag? Normalt borde det ha varit A24 med sitt fina formspråk på denna linje???
Är det någon som kan vilka A24 som var stationerade här? Mitt intryck är låga nummer 365 och upp till ca 377 samt resten och A23 i Bromma?
Hej från Henrik
Varför A29 och inte A24 denna dag? Normalt borde det ha varit A24 med sitt fina formspråk på denna linje???
Är det någon som kan vilka A24 som var stationerade här? Mitt intryck är låga nummer 365 och upp till ca 377 samt resten och A23 i Bromma?
Hej från Henrik
Ängbyvagnarna i Bränkyrkahallen räckte inte till alla 6 turerna på linje 14.ålstensgård skrev:Supercoolt! Fanns en vändslinga där motsvarande dagens vändspår för tunnebanan?
Hej från Henrik
AGR
Slingan vid Telefonplan togs bort redan 1961 och bergskärningarna fylldes sedan igen.
En tränad spårvägsarkeolog kan än i dag lokalisera den och kanske hitta en avskuren rörstolpe!
Vagnmästaren
En tränad spårvägsarkeolog kan än i dag lokalisera den och kanske hitta en avskuren rörstolpe!
Vagnmästaren
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Eller rester av nätpapperskorgar med tillhörande hållare av omisskänlig SS hållplatsstandard alá 50-tal samt en massa annat bråte som man kan misstänka varSlingan vid Telefonplan togs bort redan 1961 och bergskärningarna fylldes sedan igen.
hållplatsrelaterat! Detta hittade jag bland fyllnadsmassorna i gamla slingan för ett antal år seedan. Förmodligen så var det i slingan man vräkte schaktmassorna från projektet att ta sig "två trappor ner" för den blivande tunnelbanan och här slutade den gamla hållplatsen sina dagar!
218
Fråga: Är bilden tagen i riktning mot Telefonplans hållplats? Kan det vara husen vid själva Telefonplan som syns? (Och då med LM-fabriken bakom bergsknallen till vänster?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Endast till Telefonplan En bild till
Här är en bild som visar hur slingan kom ut på spåret någonstans. Kakelväggen är nergången från spårvägsplatformen.Om man går Telefonvägen mot Korpmossen kan man på berget se var slingan varit någon stansLÅ1 skrev:Fråga: Är bilden tagen i riktning mot Telefonplans hållplats? Kan det vara husen vid själva Telefonplan som syns? (Och då med LM-fabriken bakom bergsknallen till vänster?)

AGR
Tack 17AGR! Det betyder att det var som jag gissade!
Observera bara att slingans in- och utfarter ligger betydligt högre än dagens t-banetrassé eftersom man grävt sig ner "två våningar". Lätt att missta sig här!
218
218
Spårvägen låg en våning över Mikrofonvägen (= mark- eller gatuplanet, om man så vill). (Mikrofonvägen är den gata som man kommer ut på från T-banan om man går rakt fram från spärrarna.)218 skrev:Observera bara att slingans in- och utfarter ligger betydligt högre än dagens t-banetrassé eftersom man grävt sig ner "två våningar". Lätt att missta sig här!
218
Var detta högläge en tänkt förberedelse till T-banan? I så fall ändrade man sig vad gäller T-banans höjdläge.
Stilig Bild.
Jobbade på LM vid den tiden.
Miljön ser bekant ut.
Granis
Jobbade på LM vid den tiden.
Miljön ser bekant ut.
Granis