Hållplatsstoppen i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Hållplatsstoppen i Stockholm
Jag kom på att en sak är oklar för mig, som aldrig har åkt spårvagn i Stockholm: Är det så på alla nuvarande spårvägar i Stockholm (DjL undantagen) att spårvagnarna liksom tåg stannar vid varje hållplats oavsett om det står någon där eller om någon i vagnen tryckt på en knapp? Jag har i så fall ytterligare frågor som jag dock väntar med tills jag sett svaret på denna.
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
På Nockebybanan stannar tågen alltid vid varje hållplats, eftersom plankorsningarna (som finns vid varje hållplats utom ändhållplatserna) är obevakade. På övriga banor (Tvärbanan, Lidingöbanan och Djurgårdslinjen) kör man förbi om ingen anledning till uppehåll finns.20581000184197 skrev:Jag kom på att en sak är oklar för mig, som aldrig har åkt spårvagn i Stockholm: Är det så på alla nuvarande spårvägar i Stockholm (DjL undantagen) att spårvagnarna liksom tåg stannar vid varje hållplats oavsett om det står någon där eller om någon i vagnen tryckt på en knapp? Jag har i så fall ytterligare frågor som jag dock väntar med tills jag sett svaret på denna.
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
På Nockebybanan Linje 12 gäller stopp vid varje hållplats oavsett om det är någon på plattformen eller någon i vagnen som vill gå av.
På Tvärbanan Linje 22 gäller stopp vid hållplats om någon i vagnen tryckt på en stannarknapp eller om någon på plattformen vill åka med, annars är det upp till föraren att åka förbi hållplatsen utan att stanna.
Dock är det väldigt luddigt på Veolia vad som gäller, men av "godwill" så ser väl arbetsledningen att föraren stannar om det är oklart så att inga onödiga klagomål inkommer till SL resp Veolia
Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32
På Tvärbanan Linje 22 gäller stopp vid hållplats om någon i vagnen tryckt på en stannarknapp eller om någon på plattformen vill åka med, annars är det upp till föraren att åka förbi hållplatsen utan att stanna.
Dock är det väldigt luddigt på Veolia vad som gäller, men av "godwill" så ser väl arbetsledningen att föraren stannar om det är oklart så att inga onödiga klagomål inkommer till SL resp Veolia
Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Är det så?A32 skrev:Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
En orsak är säkert att man känner det som om man åker tåg och associerar trafikslaget med T-bana och pendeltåg snarare än med buss! Och att det då handlar om stationer med obligatoriskt uppehåll och inte simpla hållplatser!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Nu är ju inte trafikslaget något av de du nämner och utropen i A32 gör klart att det är hållplatser.LÅ1 skrev:Är det så?A32 skrev:Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
En orsak är säkert att man känner det som om man åker tåg och associerar trafikslaget med T-bana och pendeltåg snarare än med buss! Och att det då handlar om stationer med obligatoriskt uppehåll och inte simpla hållplatser!
Har varit med om många gånger när resenärer tror att det är en buss dom åker, men bland dem finns det medfödda att trycka på stannarknappen om man vill komma av annars får man åka med till nästa hpl.
När A32 kom i början så var inte ringarna runt knapparna på dörrarna försedda men STOPP eller STANNAR, utan det byttes ut senare efter några år säkert efter att en del kunder saknade den upplysningen från SL.
Men vill man ha en spårvagn som stannar vid varje "mjölkpall" oavsett om folk går av eller på så får man inte den smidiga och snabba spårväg som man vill ha i Stockholm.
Och man kunde ju önska att SL var mer tydliga i informationen i vagnarna om vikten av att trycka om man åker på tvärbanan.
/a32
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Och Lidingöbanan, som numera är spårväg?
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Din fråga är redan besvarad! Vill du ha detaljer?20581000184197 skrev:Och Lidingöbanan, som numera är spårväg?
daniel_s skrev:På övriga banor (Tvärbanan, Lidingöbanan och Djurgårdslinjen) kör man förbi om ingen anledning till uppehåll finns.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Jag beder om ursäkt. Tack för svaren. Har det alltid funkat likadant som nu på Nockebybanan?daniel_s skrev:Din fråga är redan besvarad! Vill du ha detaljer?20581000184197 skrev:Och Lidingöbanan, som numera är spårväg?
daniel_s skrev:På övriga banor (Tvärbanan, Lidingöbanan och Djurgårdslinjen) kör man förbi om ingen anledning till uppehåll finns.
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Ja, det får man nog säga. På A30 (och dessförinnan A24) fanns det inte ens några nästa hållplats-knappar, så när det var tvåvagnståg måste föraren öppna dörrarna en stund vid varje hållplats vare sig det behövdes eller inte.20581000184197 skrev:Tack för svaren. Har det alltid funkat likadant som nu på Nockebybanan?
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: torsdag 12 november 2009 22:22
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
På den tiden då spårvagnarna gick i hela Stockholm( fram till Dagen H ) fanns två typer av hållplats - "hållstation" där man alltid stannade och "hållplats" där man bara stannade för på- och avstigande. Bussarna hade i princip bara "hållplats" men då buss använde spårvagnshållplatserna gällde samma regler för bussen som för spårvagnen. Ett gul-rött fält på hållplatstavlan markerade "hållstation".
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 590
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Nja det beror nog på vilket tidsperspektiv man har. Efter att konduktörerna drogs in på 12:an 1972 så är det mig veterligt som ni säger. Till 1972 kan det ha rått en annan ordning och i riktigt gammal tid lär stannade säkert spårvagnarna bara vid behov vid hållplatserna.daniel_s skrev:Ja, det får man nog säga. På A30 (och dessförinnan A24) fanns det inte ens några nästa hållplats-knappar, så när det var tvåvagnståg måste föraren öppna dörrarna en stund vid varje hållplats vare sig det behövdes eller inte.20581000184197 skrev:Tack för svaren. Har det alltid funkat likadant som nu på Nockebybanan?
För övrigt är skillnaden inte SÅ stor jämfört med järnvägen som i alla fall förr i tiden skiljde mellan fast uppehåll och behovsuppehåll. Om det är så fortfarande vet jag inte, men Roslagsbanan hade i alla fall behovsuppehåll långt in i modern tid.
SI
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Jag har för mig att alla hållplatser på Nockebybanan var hållstationer på gamla reglementets tid. Nåväl, det är undersökningsbart. Numera är det som sagt mest skyddet för vägkorsningen som motiverar obligatoriskt stopp.Stefan Isaksson skrev:Nja det beror nog på vilket tidsperspektiv man har. Efter att konduktörerna drogs in på 12:an 1972 så är det mig veterligt som ni säger. Till 1972 kan det ha rått en annan ordning och i riktigt gammal tid lär stannade säkert spårvagnarna bara vid behov vid hållplatserna.
Begreppen "behovsuppehåll" och "fast uppehåll" finns väl nuförtiden bara i talspråket, men visst finns det fortfarande i praktiken på såväl RB som SB. Det finns dock en viktig skillnad mot spårvägen i det att det där är tågets tidtabell som avgör om det är behovsuppehåll eller inte (det kan alltså skilja mellan olika tåg), medan det på spårvägen var hållplatsens status som avgjorde (oavsett vilket tåg man kom med).Stefan Isaksson skrev:För övrigt är skillnaden inte SÅ stor jämfört med järnvägen som i alla fall förr i tiden skiljde mellan fast uppehåll och behovsuppehåll. Om det är så fortfarande vet jag inte, men Roslagsbanan hade i alla fall behovsuppehåll långt in i modern tid.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 747
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Om SL tycker att det är viktigt att resenärerna trycker på knappar, vore det bra om det fanns tillräckligt många, tillräckligt tydliga sådana i A32-vagnarna. Rimligt vore - i mitt tycke - att det fanns en tydlig knapp som man kunde nå (eller i alla fall se) från varje sittplats. Jag minns att jag (typ) den enda gång jag åkte med Tvärbanan innan jag blev förare reagerade över att behöva resa mig upp och leta efter en knapp att trycka på. Ja, jag visste att man skulle trycka, men jag har full förståelse för vana tunnelbaneresenärer som inte tänker på det.A32 skrev:Men vill man ha en spårvagn som stannar vid varje "mjölkpall" oavsett om folk går av eller på så får man inte den smidiga och snabba spårväg som man vill ha i Stockholm.
Och man kunde ju önska att SL var mer tydliga i informationen i vagnarna om vikten av att trycka om man åker på tvärbanan.
Under de tider då jag kör på Tvärbanan (lunch till tidig kväll) händer det (mellan tummen och pekfingret) på sin höjd en gång per dag jag skulle kunna köra förbi någon hållplats (utan att göra någon besviken). Däremot händer det rätt ofta att ingen "plingat". Oftast ser jag i backspegeln att någon gör sig beredd att kliva av. Självklart stannar jag då även om vederbörande inte "plingat" - det är ju trots allt för resenärerna som banan finns. Jag ser inte hur jag/man skulle kunna göra på annat sätt - service före principer - även om det förstås inte direkt ökar knapptryckarfrekvensen. Någon gång stannar jag även när jag inte ser någon som verkar vilja gå av (det kan ju finnas någon som vill gå av i den andra vagnen) och oftast går det också av någon. Nej, personligen tycker jag att spårvagnen alltid borde stanna vid varje "mjölkpall".
Det vore förstås också bra om alla stannaknappar som finns i A32-vagnarna fungerade, vilket inte alltid är fallet. Det ökar inte direkt lusten att köra förbi hållplatser när man vet att en handfull knappar då och då plötsligt lägger av.
Senast redigerad av Hans Wibacke den måndag 16 november 2009 0:47, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
För länge sedan, när man åkte 54:an över Västerbron, så gick ju dessa ofta i konvoj. Bussen jag åkte med var full med folk. Naturligtvis planerade många att stiga av vid Fridhemsplan, men ingen pingade! Eftersom bussen var fylld till sista ståplats tyckte föraren att det inte fanns någon anledning att stanna. Ingen skulle ju av. Då blev det liv på passagerarna! Bussen stannade en bit framför hållplatsen. Om det var chaufförens plan från början, för att uppfostra passagerarna, eller om han verkligen inte trodde någon skulle av, det vet jag ju inte. Men man kan ju gissa!
Han ropade i alla fall ut att vill man stiga av så skall man trycka för stopp. Trafikanterna tyckte att det var självklart att han skulle stanna på ett sådant ställe som Fridhemsplan.
Han ropade i alla fall ut att vill man stiga av så skall man trycka för stopp. Trafikanterna tyckte att det var självklart att han skulle stanna på ett sådant ställe som Fridhemsplan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Vill minnas att Täljö hade det vissa turer långt in på 90-talet.Stefan Isaksson skrev:För övrigt är skillnaden inte SÅ stor jämfört med järnvägen som i alla fall förr i tiden skiljde mellan fast uppehåll och behovsuppehåll. Om det är så fortfarande vet jag inte, men Roslagsbanan hade i alla fall behovsuppehåll långt in i modern tid.
SI
Professionell tyckare
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Det bästa för tabellen är om man har stopp-knapparna vid dörrarna och en vid en plats för rörelsehindrade, detta för att folk ska vara uppe från sätet när vagnen anländer hållplats och på det sättet påskynda avstigningen. I Göteborg är det alldeles för slött då det finns knappar och snören överallt i fordonen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Det låter som en inte så bra idé, om spårvagnen är full och alla som ska av tränger sig mot dörrarna för att trycka på knappen - då kommer ingen nånstans, speciellt om de som råkar stå vid dörrarna inte ska av förrän nästa hållplats, tex. Bättre som nu då det räcker med att en trycker/drar.Grovsnus skrev:Det bästa för tabellen är om man har stopp-knapparna vid dörrarna och en vid en plats för rörelsehindrade, detta för att folk ska vara uppe från sätet när vagnen anländer hållplats och på det sättet påskynda avstigningen. I Göteborg är det alldeles för slött då det finns knappar och snören överallt i fordonen.
Professionell tyckare
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Det är en bit att knalla om man missar att gå av vid Stora Essingen och får kliva av i Gröndal och vise versa.A32 skrev:Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
En god vän till mig skulle resa från Alvik till Stora Essingen ganska tidigt en söndagsmorgon. Detta var en sträcka som hon ofta reste, men hon hade aldrig brytt sig om att plinga, varpå hon inte heller plingade denna gången. Plötsligt var hon i Gröndal och fick vänta 10 minuter på nästa tåg som kunde ta henne till Stora Essingen. På den sista resan så plingade hon!A32 skrev:På Nockebybanan Linje 12 gäller stopp vid varje hållplats oavsett om det är någon på plattformen eller någon i vagnen som vill gå av.
På Tvärbanan Linje 22 gäller stopp vid hållplats om någon i vagnen tryckt på en stannarknapp eller om någon på plattformen vill åka med, annars är det upp till föraren att åka förbi hållplatsen utan att stanna.
Dock är det väldigt luddigt på Veolia vad som gäller, men av "godwill" så ser väl arbetsledningen att föraren stannar om det är oklart så att inga onödiga klagomål inkommer till SL resp Veolia
Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32
Re: Hållplatsstoppen i Stockholm
Det förstår jag, det stora antalet trafikanter i Stora Essingen kommer väl med 1ans buss eller ska till franska skolan eller lärar högskolan som ligger där och de reser ju kanske inte så ofta en tidig söndagsmorgon..Calipo skrev:En god vän till mig skulle resa från Alvik till Stora Essingen ganska tidigt en söndagsmorgon. Detta var en sträcka som hon ofta reste, men hon hade aldrig brytt sig om att plinga, varpå hon inte heller plingade denna gången. Plötsligt var hon i Gröndal och fick vänta 10 minuter på nästa tåg som kunde ta henne till Stora Essingen. På den sista resan så plingade hon!A32 skrev:På Nockebybanan Linje 12 gäller stopp vid varje hållplats oavsett om det är någon på plattformen eller någon i vagnen som vill gå av.
På Tvärbanan Linje 22 gäller stopp vid hållplats om någon i vagnen tryckt på en stannarknapp eller om någon på plattformen vill åka med, annars är det upp till föraren att åka förbi hållplatsen utan att stanna.
Dock är det väldigt luddigt på Veolia vad som gäller, men av "godwill" så ser väl arbetsledningen att föraren stannar om det är oklart så att inga onödiga klagomål inkommer till SL resp Veolia
Det kan tilläggas att resenärer på tvärbanan kan vara väldigt dåliga på att trycka och visa tydligt att dom vill gå av vid nästa hållplats, men det är väl tur att det är nära till nästa hållplats.
/a32