Fråga om ny grön markering på C14/C15

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av Persson »

Jag har en nyfiken fråga till den som är insatt. Igår såg jag ett C14/C15-tåg på blå linjen med gröna markeringar i hörnen på hytterna. Inte de vanliga markeringarna för dörrombyggd vagn i nedre hörnen alltså, utan i fönsterhöjd — ungefär som de gröna lappar som satt på C20-vagnarna för omkring två år sedan. Då indikerade de väl uppdaterad mjukvara eller något i den stilen, men vad betyder de här markeringarna?
Kalle
Inlägg: 17
Blev medlem: onsdag 23 augusti 2006 15:51

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av Kalle »

De markerar att vagnen är en provvagn.
Det finns totalt 10 vagnar som är ombyggda och de får endast köras tillsammans.


/Karl
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2103
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av ADDE »

Idag såg jag ett sådant tåg, ja, jag åkte med den till Akalla.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av Karsten »

Kalle skrev:De markerar att vagnen är en provvagn.
Det finns totalt 10 vagnar som är ombyggda och de får endast köras tillsammans.


/Karl
Okej, men vad är det som prövas?
Kalle
Inlägg: 17
Blev medlem: onsdag 23 augusti 2006 15:51

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av Kalle »

Det ska tydligen vara ett ombyggnadsprov i drivutrustningen för att få vagnarna att gå bättre utan Å-knappstryckningar och tågbyten.
Hittils har just det tåget fungerat helt outstanding i jämfört med övriga C14/15.

/Karl
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av Persson »

Intressant. Märker man någon skillnad som resenär? Annorlunda gångegenskaper på något sätt?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2103
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av ADDE »

Nä, jag gjorde inte det. jag visste ju inte om det då...
Användarens profilbild
Bandit
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 05 november 2007 11:02

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av Bandit »

Endast 8 vagnar (4 par-vagnar), dvs ett tåg, är ombyggt. Så fort en av dem ska in på underhåll så måste restrerande 6 vagnar ställas eftersom de inte får gå tillsammans med icke ombyggda vagnar.

Tanken är att alla vagnar ska byggas om senare, först måste provet utverderas för att se att allt gått som man hoppats på.

För trafikanterna märks ingenting, tåget går exakt som alla andra, skillnaden ligger i när mjukvaran larmar för när något är fel.
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av Lars Stegenius »

Bandit skrev:Endast 8 vagnar (4 par-vagnar), dvs ett tåg, är ombyggt. Så fort en av dem ska in på underhåll så måste restrerande 6 vagnar ställas eftersom de inte får gå tillsammans med icke ombyggda vagnar.

Tanken är att alla vagnar ska byggas om senare, först måste provet utverderas för att se att allt gått som man hoppats på.

För trafikanterna märks ingenting, tåget går exakt som alla andra, skillnaden ligger i när mjukvaran larmar för när något är fel.
Mjukvara? Jag som fått lära mig att C14/C15 inte är datorstyrda, dom har helt enkelt ingen styrdator, och därmed inte går att programmera om. Jag hade några idéer för några år sedan när jag jobbade på Tågia men fick då höra att dom inte gick att genomföra av just det skälet.....

//Lars S
Användarens profilbild
Bandit
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 05 november 2007 11:02

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av Bandit »

Lars Stegenius skrev:
Bandit skrev:Endast 8 vagnar (4 par-vagnar), dvs ett tåg, är ombyggt. Så fort en av dem ska in på underhåll så måste restrerande 6 vagnar ställas eftersom de inte får gå tillsammans med icke ombyggda vagnar.

Tanken är att alla vagnar ska byggas om senare, först måste provet utverderas för att se att allt gått som man hoppats på.

För trafikanterna märks ingenting, tåget går exakt som alla andra, skillnaden ligger i när mjukvaran larmar för när något är fel.
Mjukvara? Jag som fått lära mig att C14/C15 inte är datorstyrda, dom har helt enkelt ingen styrdator, och därmed inte går att programmera om. Jag hade några idéer för några år sedan när jag jobbade på Tågia men fick då höra att dom inte gick att genomföra av just det skälet.....

//Lars S
Helt riktigt, slarvigt skrivet av mig. Jag borde skrivit "när hårdvaran larmar" istället :D
Det man gjort är att ändra ingreppsnivån för felindikering genom att byta ett antal styrkort mot nya modifierade.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av daniel_s »

Bandit skrev:Helt riktigt, slarvigt skrivet av mig. Jag borde skrivit "när hårdvaran larmar" istället :D
Det man gjort är att ändra ingreppsnivån för felindikering genom att byta ett antal styrkort mot nya modifierade.
Rätta mig om jag har fel, men har man inte också höjt den spänning där överspänningsomriktaren börjar att arbeta?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2103
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av ADDE »

om det bara är 4st modifierade vagnar så är de C14, inga C15 fanns i det tåget jag åkte med...
Användarens profilbild
Bandit
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 05 november 2007 11:02

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av Bandit »

daniel_s skrev: Rätta mig om jag har fel, men har man inte också höjt den spänning där överspänningsomriktaren börjar att arbeta?
Japp, det stämmer.
charmander skrev: om det bara är 4st modifierade vagnar så är de C14, inga C15 fanns i det tåget jag åkte med...
Nä, än så länge är inga C15 ombyggda.
Zaki
Inlägg: 14
Blev medlem: söndag 16 augusti 2009 3:02

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av Zaki »

Så vitt jag vet så är det 10 ombyggda C14, 8 vagnar i trafik varav 2 vagnar står som reserv nere i rissnedepån. Ingen skillnad att köra vagnarna förutom att man slipper trycka på Å-Knappen, har själv aldrig behövt göra det.
Fick ironiskt nog ändå ta det ur trafik i Hjulsta för 4 veckor sedan för att kontrollanterna (f.d tågia/Reneriet?) inte kunde läsa av några felkoder då displayen dött, blev en snabb vända in i hallen igen där underhållspersonalen fixa åtgärda det.
Användarens profilbild
Bandit
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 05 november 2007 11:02

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av Bandit »

Nej, det är bara 8 vagnar som är ombyggda.
Planen var från början att bygga om 10 vagnar för att ha ett par i reserv, men det blev aldrig så. Eftersom de ombyggda vagnarna går näst intill utan problem vill man inte bygga om ett vagnpar till eftersom de extra paret i så fall blir ståendes utan att kunna användas till något annat än att vara reserv. Men det kan naturligtvis bli förändringar eftersom det bara är ett prov.
Jan Molin
Inlägg: 140
Blev medlem: söndag 02 mars 2008 13:17
Ort: Stockholm

Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15

Inlägg av Jan Molin »

Intressant...

Det tåget borde ju skeppas över till bana 2 för att se om det går lika bra där...

Hur omfattande i tid är ombyggnationen per vagnpar?
Skriv svar