Fråga om ny grön markering på C14/C15
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fråga om ny grön markering på C14/C15
Jag har en nyfiken fråga till den som är insatt. Igår såg jag ett C14/C15-tåg på blå linjen med gröna markeringar i hörnen på hytterna. Inte de vanliga markeringarna för dörrombyggd vagn i nedre hörnen alltså, utan i fönsterhöjd — ungefär som de gröna lappar som satt på C20-vagnarna för omkring två år sedan. Då indikerade de väl uppdaterad mjukvara eller något i den stilen, men vad betyder de här markeringarna?
Re: Fråga om ny grön markering på C14/C15
De markerar att vagnen är en provvagn.
Det finns totalt 10 vagnar som är ombyggda och de får endast köras tillsammans.
/Karl
/Karl
Idag såg jag ett sådant tåg, ja, jag åkte med den till Akalla.
- Karsten
Okej, men vad är det som prövas?Kalle skrev:De markerar att vagnen är en provvagn.
/Karl
Det ska tydligen vara ett ombyggnadsprov i drivutrustningen för att få vagnarna att gå bättre utan Å-knappstryckningar och tågbyten.
Hittils har just det tåget fungerat helt outstanding i jämfört med övriga C14/15.
/Karl
Hittils har just det tåget fungerat helt outstanding i jämfört med övriga C14/15.
/Karl
Intressant. Märker man någon skillnad som resenär? Annorlunda gångegenskaper på något sätt?
Nä, jag gjorde inte det. jag visste ju inte om det då...
Endast 8 vagnar (4 par-vagnar), dvs ett tåg, är ombyggt. Så fort en av dem ska in på underhåll så måste restrerande 6 vagnar ställas eftersom de inte får gå tillsammans med icke ombyggda vagnar.
Tanken är att alla vagnar ska byggas om senare, först måste provet utverderas för att se att allt gått som man hoppats på.
För trafikanterna märks ingenting, tåget går exakt som alla andra, skillnaden ligger i när mjukvaran larmar för när något är fel.
Tanken är att alla vagnar ska byggas om senare, först måste provet utverderas för att se att allt gått som man hoppats på.
För trafikanterna märks ingenting, tåget går exakt som alla andra, skillnaden ligger i när mjukvaran larmar för när något är fel.
-
Mjukvara? Jag som fått lära mig att C14/C15 inte är datorstyrda, dom har helt enkelt ingen styrdator, och därmed inte går att programmera om. Jag hade några idéer för några år sedan när jag jobbade på Tågia men fick då höra att dom inte gick att genomföra av just det skälet.....Bandit skrev:Endast 8 vagnar (4 par-vagnar), dvs ett tåg, är ombyggt. Så fort en av dem ska in på underhåll så måste restrerande 6 vagnar ställas eftersom de inte får gå tillsammans med icke ombyggda vagnar.
//Lars S
Helt riktigt, slarvigt skrivet av mig. Jag borde skrivit "när hårdvaran larmar" iställetLars Stegenius skrev:Mjukvara? Jag som fått lära mig att C14/C15 inte är datorstyrda, dom har helt enkelt ingen styrdator, och därmed inte går att programmera om. Jag hade några idéer för några år sedan när jag jobbade på Tågia men fick då höra att dom inte gick att genomföra av just det skälet.....Bandit skrev:Endast 8 vagnar (4 par-vagnar), dvs ett tåg, är ombyggt. Så fort en av dem ska in på underhåll så måste restrerande 6 vagnar ställas eftersom de inte får gå tillsammans med icke ombyggda vagnar.
//Lars S

Det man gjort är att ändra ingreppsnivån för felindikering genom att byta ett antal styrkort mot nya modifierade.
Rätta mig om jag har fel, men har man inte också höjt den spänning där överspänningsomriktaren börjar att arbeta?Bandit skrev:Helt riktigt, slarvigt skrivet av mig. Jag borde skrivit "när hårdvaran larmar" istället![]()
Det man gjort är att ändra ingreppsnivån för felindikering genom att byta ett antal styrkort mot nya modifierade.
om det bara är 4st modifierade vagnar så är de C14, inga C15 fanns i det tåget jag åkte med...
Japp, det stämmer.daniel_s skrev: Rätta mig om jag har fel, men har man inte också höjt den spänning där överspänningsomriktaren börjar att arbeta?
Nä, än så länge är inga C15 ombyggda.charmander skrev: om det bara är 4st modifierade vagnar så är de C14, inga C15 fanns i det tåget jag åkte med...
Så vitt jag vet så är det 10 ombyggda C14, 8 vagnar i trafik varav 2 vagnar står som reserv nere i rissnedepån. Ingen skillnad att köra vagnarna förutom att man slipper trycka på Å-Knappen, har själv aldrig behövt göra det.
Fick ironiskt nog ändå ta det ur trafik i Hjulsta för 4 veckor sedan för att kontrollanterna (f.d tågia/Reneriet?) inte kunde läsa av några felkoder då displayen dött, blev en snabb vända in i hallen igen där underhållspersonalen fixa åtgärda det.
Fick ironiskt nog ändå ta det ur trafik i Hjulsta för 4 veckor sedan för att kontrollanterna (f.d tågia/Reneriet?) inte kunde läsa av några felkoder då displayen dött, blev en snabb vända in i hallen igen där underhållspersonalen fixa åtgärda det.
Nej, det är bara 8 vagnar som är ombyggda.
Planen var från början att bygga om 10 vagnar för att ha ett par i reserv, men det blev aldrig så. Eftersom de ombyggda vagnarna går näst intill utan problem vill man inte bygga om ett vagnpar till eftersom de extra paret i så fall blir ståendes utan att kunna användas till något annat än att vara reserv. Men det kan naturligtvis bli förändringar eftersom det bara är ett prov.
Planen var från början att bygga om 10 vagnar för att ha ett par i reserv, men det blev aldrig så. Eftersom de ombyggda vagnarna går näst intill utan problem vill man inte bygga om ett vagnpar till eftersom de extra paret i så fall blir ståendes utan att kunna användas till något annat än att vara reserv. Men det kan naturligtvis bli förändringar eftersom det bara är ett prov.
Intressant...
Det tåget borde ju skeppas över till bana 2 för att se om det går lika bra där...
Hur omfattande i tid är ombyggnationen per vagnpar?
Det tåget borde ju skeppas över till bana 2 för att se om det går lika bra där...
Hur omfattande i tid är ombyggnationen per vagnpar?