80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av bruse »

kildor skrev:Nej! Det innebär bara att spårväg är dyrare. Ingenting annat. Och något annat har jag inte hävdat. Andra hävdar (både här och där) att spårväg skulle leda till lägre driftkostnader. Det är just detta påståendet jag bestrider.
Det var ju just den slutsatsen Norrköping tog, när man påbörjade bygget till Navestad utan att vänta på besked på statsbidrag. De kom fram till att de helt enkelt inte hade råd att inte bygga spårväg. Driftskostnaderna för spårväg till Navestad skulle bli lägre än nuvarande busstrafik.

Så fortsätt bestrid, då motsatsen är bevisad. Iaf av Norrköpings kommun.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av Stefan Widén »

kildor skrev:
MustangF1-43 skrev:
kildor skrev:Samma gamla vanliga spårvägspropaganda. Men det har absolut ingenting att göra med frågan om huruvida spårväg ger lägre driftkostnader eller inte.
Vilket är syftet med inlägg som detta?

Och om vi "leker med tanken" att "spårväg är dyrare" - vad innebär det i praktiken? Att man skall köra buss tills nästa istid med argumentet "billigare"?
Nej! Det innebär bara att spårväg är dyrare. Ingenting annat. Och något annat har jag inte hävdat. Andra hävdar (både här och där) att spårväg skulle leda till lägre driftkostnader. Det är just detta påståendet jag bestrider.

Lägg inte in någon annan tolkning av mina inlägg. Jag är för en förlängning av Djurgårdslinjen, men jag är mot dåliga och dyra provisorium. Och jag tror att spårvägstrafiken kommer kosta mer än busstrafiken. Men den kommer bli bättre.

Förstår att du är mot provisorier. Jag kan ju säga att alla skulle givetvis vilja komma upp till centralstationen i första etappen. Men nu handlar det om att komma igång och på ett provisoriskt sätt visa att spårvägen även med så dåliga förutsättningar kan lösa sin uppgift. Vi vet att vi ex behöver ta in bussar vid toppar för att vagnarna inte räcker till. Men just för att förutsättningarna inte är de mest perfekta kan ingen heller ställa krav på att trafiken ska fungera helt perfekt.

Men SL och Staden kommer att kunna dra viktiga slutsatser när det gäller att bygga spårväg och den kompetenshöjningen behövs. Vidare kommer vi att med de vagnar som finns tillgängliga kunna få klart om vi klarar vändningar vid sergelstorg med ett ensamt säckspår. Eller krävs det vändslingor för att kunna vända vagnarna tillräckligt fort

Alltså se detta med lite andra ögon än de rent siffermässiga.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av kildor »

bruse skrev:
kildor skrev:Nej! Det innebär bara att spårväg är dyrare. Ingenting annat. Och något annat har jag inte hävdat. Andra hävdar (både här och där) att spårväg skulle leda till lägre driftkostnader. Det är just detta påståendet jag bestrider.
Det var ju just den slutsatsen Norrköping tog, när man påbörjade bygget till Navestad utan att vänta på besked på statsbidrag. De kom fram till att de helt enkelt inte hade råd att inte bygga spårväg. Driftskostnaderna för spårväg till Navestad skulle bli lägre än nuvarande busstrafik.

Så fortsätt bestrid, då motsatsen är bevisad. Iaf av Norrköpings kommun.
Det är ju inte riktigt samma sak. Det låter snarare som en samordningsvinst, dvs en linje är billigare i drift än två! Men visst, det skulle vara intressant att se siffror på driftkostnaderna för buss respektive spårväg i Norrköping.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2241
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av Thomas Lange »

kildor skrev:Det är ju inte riktigt samma sak. Det låter snarare som en samordningsvinst, dvs en linje är billigare i drift än två! Men visst, det skulle vara intressant att se siffror på driftkostnaderna för buss respektive spårväg i Norrköping.
I den samhällsekonomiska kalkylen som Trivector gjorde var samhällsnyttan omkring 3. Så höga tal får man väldigt sällan och Banverket underkände första beräkningen med hänvisning till att man hade räknat fel. Men så var det inte.

Hemligheten ligger i att Norrköping bara behöver 1 spårvagn extra för att ersätta 8 bussar i detta fall. Driftkosnaderna sjunker dramatiskt när man lan påverka personalkostnaderna, vilket man har visat i Norrköping. Och med lägre driftkostnader får man resurser att klara högre kapitalkostnader, dvs för att genomföra investeringen i infrastrukturen.

Sedan tillkommer alltid nyttor vid spårtrafik som busstrafik inte förmår skapa, t.ex långsiktiga värdestegringar på mark och fastigheter längs spårsträckningen. Den ligger ju normalt där den ligger, men bussliinjen kan ha en annan sträckning nästa år.
Ju förr dess bättre.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av TKO »

Thomas Lange skrev:
kildor skrev:Det är ju inte riktigt samma sak. Det låter snarare som en samordningsvinst, dvs en linje är billigare i drift än två! Men visst, det skulle vara intressant att se siffror på driftkostnaderna för buss respektive spårväg i Norrköping.
I den samhällsekonomiska kalkylen som Trivector gjorde var samhällsnyttan omkring 3. Så höga tal får man väldigt sällan och Banverket underkände första beräkningen med hänvisning till att man hade räknat fel. Men så var det inte.

Hemligheten ligger i att Norrköping bara behöver 1 spårvagn extra för att ersätta 8 bussar i detta fall. Driftkosnaderna sjunker dramatiskt när man lan påverka personalkostnaderna, vilket man har visat i Norrköping. Och med lägre driftkostnader får man resurser att klara högre kapitalkostnader, dvs för att genomföra investeringen i infrastrukturen.

Sedan tillkommer alltid nyttor vid spårtrafik som busstrafik inte förmår skapa, t.ex långsiktiga värdestegringar på mark och fastigheter längs spårsträckningen. Den ligger ju normalt där den ligger, men bussliinjen kan ha en annan sträckning nästa år.
Tack för ett balanserat inlägg som innehåller lite fakta...

När det gäller spårvägen till Ringdansen så gjorde man kalkyler - både samhällsekonomiska och företagsekonomiska - som visade att det var lönsamt. Och sedan satte man igång att bygga!

Varför tillämpas inte den metoden i Stockholm?

Varför är det som är en sanning i Norrköping bara ett skämt i Stockholm - eller är det möjligen tvärt om?
undrar Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
TKO skrev:
Det är förmodligen fler lokala resor som sker i Stockholms innerstad med cykel än med bil. Och vore det inte för den där förbannade Skanstullsbrobacken så skulle jag säkert cykla till jobbet minst en gång om året...

Naturligtvis påverkas även de resor som sker till/från innerstan av hur kollektivtrafiken ser ut i innanför tullarna. Men jag tror inte det blir så många fler som tar bussen från Gustavsberg in till city bara för att det går spårvagn på linje 1-4. Den lilla påverkan som kan förväntas sker dessutom först när linje 4 blir spårvagn, möjligen kan 3:an även ha någon liten effekt.

Om samma summa pengar läggs på att bygga ut tunnelbanan mot Nacka/Värmdö så får vi en helt annan överflyttningseffekt!

Vi kan även rent krasst konstatera att de som snart flyttar in i de nya bostäderna i Hornsberg inte kommer att ta bilen för sina lokala resor i speciellt stor utsträckning även om de måste åka buss eller hemska tanke gå en bit till tunnelbanan vid Stadshagen eller Thorildsplan. Spårfaktorn är här försumbar om vi avser att öka kollektivresandet - det vi får är en överflyttning från främst buss och delvis tunnelbana till den nya spårvägen. Det är förmodligen därför det inte med siffror går att visa att detta är en riktig ekonomisk prioritering.
Men nu har du bara tittat på effekterna av resandeökning och inte av kostnaderna per körd personkm.

Rent ekonomiskt sett så skulle jag tippa på att det är en ren besparing att köra linje 47 med rejäla fordon. Buss är inte billigt i den trafiken som går ut på djurgården.

Om vi nu får en överflyttning från buss så finns det ju flera fördelar med att inte köra buss (miljö, partiklar, vägslitage). Och tunnelbanan är väl också bra att flytta resande ifrån - den är väl så vitt jag förstått överbelastad.

Så för att kunna bygga ut tunnelbanan måste vi först hjälpa passagerare att använda andra färdmedel.

//Tony
Nu var det inte i första hand "Djurgårdsspårvägen" jag hade invändningar mot utan mot förlängningen till Hornsberg. Där finns vad jag kan se ingen speciell anledning att dra en lång spårvägslinje dit bara för att det byggs lite bostäder... Det behövs ingen större matematisk begåvning för att inse att det är en väldigt dyr kollektivtrafiklösning, både vad det gäller investering och vad det gäller drift. Och det är svårt att tro det blir så mycket "spårfaktor" med tanke på den höga andel kollektviresenärer vi redan har för lokala innerstadsresor. (Ja det är för LOKALA innerstadsresor som de nyblivna Hornsbergsborna kommer att använda spårvägen. Dom som jobbar i Kista eller Skärholmen har inte så stor nytta av denna investering...)

upplyser
Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av TKO »

Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg har drevet med dette i over 30 år, og så mycket kan jeg si; dette er ingen eksakt vitenskap. Bygger vi en spårväg til Hornsberg, så kan vi ikke si at det vil bli 17,4% flere som åker med den nye spårvägen. Vi kan heller ikke si at det blir 37,2% flere reisende med T-banen til Nacka. Det er mange faktorer som spiller inn, og dette er UMULIG å berekne. Det som er mest eksakt er kostnadene til bygging av en spårväg. Vi vet ungefär hvor mye det koster å legge 10 km spår i gate. Nr det gjelder tunnelbane, så er kalulasjonen svår. I tunnelprosjer er det meget stor sannsynlighet for å få ulike problem som vil koste ekstra eller mycket ekstra.

Men hva som blir resultatatet når spårvägen er ferdig er umulig å si. Vi vet ut av erfaring fra andre steder at en ny spårväg vil gi flere reisende, kanskje 10%, kanskje 50%. Andre steder har man også hatt kalkyler. Man har kjøpt vogner som skal rekke til 30% vekst, men har bare fått 15%, eller man har fått 50%. Det er nesten ingen steder som har klart å gi et riktig estimat for den fremtidige trafikken. Vi kan ikke si hur många passasjerer vi får på en T-bane til Nacka, eller på en spårväg til Hornsberg. Jeg tror gjerne at en T-bane til Nacka vil gi flere nye passasjerer enn å bygge ut cityspår. Men for Stockholms stasdsmiljø tror jeg det er viktigere å bygge en stadsspårväg. Det er i sentrale Stockholm det er så mange biler at det försämrer miljøn.
Jag vet inte om jag uttrycker mej otydligt - men budskapet verkar inte gå fram.
Om vi med önskvärd överflyttning av resandet menar bilister som vä'ljer att åka kollektivt när de har möjlighet att åka spårvgan så är vare sej siffran 10% elelr 50% särskilt trolig i Stockholms innerstad. Ja siffran 50% är omöjlig eftersom det inte finns så många bilburna resenärer... jag tror det är det som är svårt att förstå om man inte är insatt i hur stockholmstrafiken ser ut idag!

En spårväg till Hornsberg får säkert fler resande än en utbyggd busstrafik får, men det är främst en överflyttning från tunnelbaneresor, och även till viss del från cykel- och gångtrafik. Jag tror inte det är det bästa sättet att använda de skattemedel jag och andra innevå¨nare i länet bidrar med...

Och för att bemöta ditt argumnet om stadsmiljön: En spårväg till Hornsberg kommer främst att användas för innerstadsresor. Eftersom dessa resor även utan några spårvägar i innerstan redan idag till 92% sker med andra färdmedel än bil torde minskning av biltrafiken i innerstan bli minst sagt försumbar. Att ersätta förbränningsmotordrivna bussar med elektriskt drivna spårvagnan ger naturligtvis en positiv miljöeffekt - men i det stora hela så är den också försumbar.

Så även om vi följer din linje att vi inte ska stirra oss blinda på decimaltal och procentsatser är det uppenbart att Cityspårvägen inte står högst upp på listan över nödvändiga kolektivtrafikinvesteringar i Stockholm.

påstår
Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1976
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Alle nybygde sporveisstrekninger i verden har ført til økt antall kollektivpassasjerer. Så det må være tilfellet også i Stockholm. Om det er 92% som ikke kjører bil, så er sentrale Stockholm likevel full av biler. Siden Stockholm er full av biler, så må man kunne tro at en forbedring av kollektivtrafikken i sentrale Stockholm kan føre til færre biler. Derfopr tror jeg det for Stockholms del er gunstig å bygge ut spårväg.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av TKO »

Nils Carl Aspenberg skrev:Alle nybygde sporveisstrekninger i verden har ført til økt antall kollektivpassasjerer. Så det må være tilfellet også i Stockholm. Om det er 92% som ikke kjører bil, så er sentrale Stockholm likevel full av biler. Siden Stockholm er full av biler, så må man kunne tro at en forbedring av kollektivtrafikken i sentrale Stockholm kan føre til færre biler. Derfopr tror jeg det for Stockholms del er gunstig å bygge ut spårväg.
De som kör bil i Stockholms innerstad är i första hand på väg till eller från innerstan, de reser inte inom innerstan. Att dessa bilisters resvanor skulle påverkas av om det går buss eller spårvagn till Hornsberg förefaller milt sagt verklighetsfrämmande.

Det finns andra åtgärder som ger större effekt om motivet är att minska biltrafiken i innerstan. Den enda spårtrafikinvestering i innerstan som i någon märkbar utsträckning kan få den önskade effekten är omställning av linje 4. I övrigt är det förbättrad kollektivtrafik till och från innerstan som krävs för att uppnå målet. Ja och så naturligvis högre infartsavgifter...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1976
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Men bedre kollektivtransport får også folk som bor utenfor sentrale Stockholm til å parkere bilen og reise kollektivt. Det er for mange biler i sentrale Stockholm og eneste måten å redusere det problemet er gjennom bedre kollektivtransport. Hadde Stockholm hatt et spårvägsnett så er jeg sikker på at jeg også hadde parkert bilen og reist kollektivt når jeg er i sentrale Stockholm. Men jeg parkerer ikke min bil for å humpe rundt på en buss og den samme tankegangen gjelder også mange andre.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av 2763 »

TKO: Överflyttningen från Tunnelbana till spårvagn måste väl ändå ses som positiv. De platserna som blir tomma på tunnelbanan kan leda till fler resenärer där.
Dvs om du får en överflyttning av resor på kungsholmen från TUB till SPV så leder det till att tunnelbanan blir mindre överbelastad och därmed kan man vänta med investeringar i spår "3 och 4" på grön linje.

Kildor: Genom att läsa kommentaren till TKO borde du inse att det inte går att höfta till med siffror, jag har skrivit att min gissning är att det blir billigare med spv än buss, men det är en gissning inget annat. Det görs förändringar i ett kollektivtrafiksystem - det innebär att förändringarna berör även andra saker än just linje 47. Alltså, släpp siffrorna it's all just guesswork.

Nils Carl refererade från ett projekt där man fick mer än 10-faldigt vad man vågat hoppas på. Tvärbanan lider väl av samma "syndrom".

När det gäller siffrorna för personkm på lokalbanor så tror jag att man skall tänka sig riktigt noga för. Hur är beläggningen på de yttersta delarna av Saltsjö-, Lidingö- och Roslagsbanan exempelvis - det är ganska dyra driftsformer per fordonskm men inte per "säteskm". Sådant påverkar naturligtvis kostnadsbilden.

Summa: Jag förstår inte varför du vill ha siffror som du inte kan använda till någonting!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:TKO: Överflyttningen från Tunnelbana till spårvagn måste väl ändå ses som positiv. De platserna som blir tomma på tunnelbanan kan leda till fler resenärer där.
Dvs om du får en överflyttning av resor på kungsholmen från TUB till SPV så leder det till att tunnelbanan blir mindre överbelastad och därmed kan man vänta med investeringar i spår "3 och 4" på grön linje.

Kildor: Genom att läsa kommentaren till TKO borde du inse att det inte går att höfta till med siffror, jag har skrivit att min gissning är att det blir billigare med spv än buss, men det är en gissning inget annat. Det görs förändringar i ett kollektivtrafiksystem - det innebär att förändringarna berör även andra saker än just linje 47. Alltså, släpp siffrorna it's all just guesswork.

Nils Carl refererade från ett projekt där man fick mer än 10-faldigt vad man vågat hoppas på. Tvärbanan lider väl av samma "syndrom".

När det gäller siffrorna för personkm på lokalbanor så tror jag att man skall tänka sig riktigt noga för. Hur är beläggningen på de yttersta delarna av Saltsjö-, Lidingö- och Roslagsbanan exempelvis - det är ganska dyra driftsformer per fordonskm men inte per "säteskm". Sådant påverkar naturligtvis kostnadsbilden.

Summa: Jag förstår inte varför du vill ha siffror som du inte kan använda till någonting!

//Tony
Ja du...

Avlasta t-banan?
Enligt SL:s beräkningar - bland annat i Stomnätsutredningen - är det endast en omställning av linje 4 till spårväg som ger någon märkbar överflyttning från tunnelbanan. Dessutom är belastningen på de tunnelbanelinjer som kan beröras inte så stor att kapacitetstaket är nått. Så tyvärr - inget bra argument.

Överträffa förväntningarna
Jag förstår fortfarande inte vilka det är som skall sluta åka bil om det blir spårväg till Hornsberg! Eller om någon stombusslinje ställs om till spårväg - med möjligen med undantag av 4:an.
(Och Tvärbanan har många resenärer - men inte 10 ggr så många som man räknat med. I de ursprungliga planerna räknade man med 5-minuterstrafik i högtrafik, det har ännu inte visat sej vara nödvändigt. Men vi tar inte den diskussionen en gång till tycker jag...)

Oanvändbara siffror?
Även om alla siffror måste användas med förstånd så är det trafikanter och inte tomma säten som ger intäkter. Såväl företagsekonomiskt som samhällsekonomiskt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av Henrik Schütz »

Fel om Tvärbanan,man räknade med femminuterstrafik med enkelvagnar, det är mindre än 7,5 med tvåvagnståg, 12 mot 16 vagnar per timme och riktning.

Beräknat resande låg på 30000 resenärer om dan på delen Gullmarsplan Liljeholmen, dock blev lokalresorna fler och resandet mellan kntpunkterna färre än beräknat, tex Alvik Liljeholmen är under förväntat resande. med avsende på folk som åker tunnelbana-tvärbana-tunnelbana.

HS
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: Avlasta t-banan?
Enligt SL:s beräkningar - bland annat i Stomnätsutredningen - är det endast en omställning av linje 4 till spårväg som ger någon märkbar överflyttning från tunnelbanan. Dessutom är belastningen på de tunnelbanelinjer som kan beröras inte så stor att kapacitetstaket är nått. Så tyvärr - inget bra argument.

Överträffa förväntningarna
Jag förstår fortfarande inte vilka det är som skall sluta åka bil om det blir spårväg till Hornsberg! Eller om någon stombusslinje ställs om till spårväg - med möjligen med undantag av 4:an.
(Och Tvärbanan har många resenärer - men inte 10 ggr så många som man räknat med. I de ursprungliga planerna räknade man med 5-minuterstrafik i högtrafik, det har ännu inte visat sej vara nödvändigt. Men vi tar inte den diskussionen en gång till tycker jag...)

Oanvändbara siffror?
Även om alla siffror måste användas med förstånd så är det trafikanter och inte tomma säten som ger intäkter. Såväl företagsekonomiskt som samhällsekonomiskt!
Utan att gå i polemik med dig kan jag väl säga att det vore bättre om du läste vad jag skrev och inte vad du läser.

Exempel 1: Ingenstans skrev jag något om att man skulle använda överflyttningen från tunnelbana som direktargument. Däremot skrev jag att envar sådan överflyttning måste ses som positiv. Nyligen läste jag att gröna linjen hade en belastning på berörd sträcka på 150% är inte det en överbelastning? Nu har jag inte någon aning om den siffran är relevant, men när man inte kan lösgöra tillräcklig kapacitet på Gröna för att på ett bra sätt få rum med en gren till Karolinska så ringer det klockor i mitt huvud i alla fall.

Exempel 2: Ingenstans skrev jag att TvB fick mer än 10ggr så många resande som beräknat. Den siffran gällde i Nils Carls exempel och är ointressant i förhållande till både TvB och Spårväg City etapp I.

Exempel 3: Ingenstans skrev jag väl något om Hornsberg och vem där som eventuellt kan tänkas åka spårvagn. Hornsberg är så vitt jag förstår en ny stadsdel. Man kan ju då helt enkelt hävda att det kan vara en del i ett helhetstänk att "bo och resa grönt". I och med att det handlar om en nyuppförd stadsdel så är det väl ointressant vem som slutar åka bil - det intressant är att hålla kollektivtrafikandelen i stadsdelen hög. Sen är det väl inte bara Hornsberg som är intressant. Spårvägen betjänar i så fall en del av Kungsholmen, City, Djurgården, Värtan och Lidingö. Helhet, Tomas!

Just med tanke på att siffror måste användas med förstånd och inte hur som helst är det kanske viktigare att föra diskussionerna på detta forum i en nivå där man kan undvika just siffror. Exempel: När vi diskuterar buss <-> spårvagn och kostnaderna därför kan man ju fundera på hur infrastrukturpåverkan från bussar kan redovisas. Bussens ägare betalar en summa till vägunderhåll årligen, men om den summan är proportionerlig mot bussens infrastrukturkostnad har vi egentligen inte tillräcklig vetskap om. För spårvagnen är infrastrukturkostnaden väl definierad - också den del av den som påverkas av samtrafik med vägtrafikfordon. Dvs Bussar som gnager sönder spårvägens inrättningar bekostas av - spårvägen.

Det finns mängder med siffror och det finns också en anledning till att någon en gång sagt att "det finns lögn, förbannad lögn och statistik". Vi ger alldeles för stor tilltro till siffror för att egentligen få lov att använda dem.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av TKO »

Henrik Schütz skrev:Fel om Tvärbanan,man räknade med femminuterstrafik med enkelvagnar, det är mindre än 7,5 med tvåvagnståg, 12 mot 16 vagnar per timme och riktning.

Beräknat resande låg på 30000 resenärer om dan på delen Gullmarsplan Liljeholmen, dock blev lokalresorna fler och resandet mellan kntpunkterna färre än beräknat, tex Alvik Liljeholmen är under förväntat resande. med avsende på folk som åker tunnelbana-tvärbana-tunnelbana.

HS
Nja... vad jag vet så planerades Tvärbanans hållplatser för dubbla vagnar redan från början.
Någon mer detaljerad planering över framtida vagnsinsats gjordes däremot inte - att man räknade med tätare trafik berodde främst på att det var en annan linjestruktur med tre linjer.
Det gjordes dessutom (minst) tre trafikeringsprognoser med vitt skilda resultat.

Men vi kan kanske enas om att resandet på Tvärbanan är så stort att det var ett klokt beslut att bygga den? Oavsett vilka prognossiffror vi jämför med?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av Henrik Schütz »

Javisst planerades och byggdes nästan hela tvärbanan för dubbla vagnar, sista året så ändrade sig SL dock till att det räckte med enkelvagnar, den enda hållplats som inte var projekterad och upphandlad var Alviksstrand, som tillkommit i ett sent skede, den byggdes därför bara för enkelvagn

SL Tunnelbanan AB protesterade kraftigt mot denna kapacitetsminskning i systemet,endast teoretisk enligt SL ,eftersom enkelvagnar var det enda som sulle trafikera linjen enligt SL.


Efter många turer gick SL med på att höja upp marken på Alviksstrand med träkonstruktioner, ej att förväxla med plattformar.

Riktiga plattformar hade enligt SL krävt ett helt nytt hållplatsläge mm.

HSS
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 80 % av nyttan till 20 % av kostnaden!

Inlägg av TKO »

Henrik Schütz skrev:Javisst planerades och byggdes nästan hela tvärbanan för dubbla vagnar, sista året så ändrade sig SL dock till att det räckte med enkelvagnar, den enda hållplats som inte var projekterad och upphandlad var Alviksstrand, som tillkommit i ett sent skede, den byggdes därför bara för enkelvagn

SL Tunnelbanan AB protesterade kraftigt mot denna kapacitetsminskning i systemet,endast teoretisk enligt SL ,eftersom enkelvagnar var det enda som sulle trafikera linjen enligt SL.


Efter många turer gick SL med på att höja upp marken på Alviksstrand med träkonstruktioner, ej att förväxla med plattformar.

Riktiga plattformar hade enligt SL krävt ett helt nytt hållplatsläge mm.

HSS
Aha!
Jag funderade just på detta när jag senast åkte med Tvärbanan till Alvik, varför det delvis är "träplattformar" vid Alviks strand.
I de utredningar som gjordes tror jag att man utgick från att det var långa tåg och femminuterstrafik, men det är ju ett tag sen detta var aktuellt så jag kan minnas fel!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar