Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Har hört rykten om att det finns/fanns byggda tunnlar på spårtrafik i Rannebergen och vid Östra Sjukhuset, tunneln vid Östra har jag sett att vid Tingvallsvägen finns det något i berget. Något som vet nåt om Rannebergen?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Tunnlar i rannebergen och östra sjukhuset
Under Rannebergen finns det en tunnel som var tänkt att användas av stadsbanan till de allra yttersta områderna i Angereds område, det skulle bebyggas ända ut till norra Bergum.
Stadsbanan skulle ha gått i tunnel under Angereds Centrum där två stationer skulle ha funnits och sedan fortsatt till Rannebergen för vidare färd. När man ändå höll på att bygga och dra tunnlar för allt annat som vatten, avlopp och el så passade man på att bygga stadsbanetunneln.
Fortfarande finns det spårreservat ifall man skulle få för sig att dra spårvagn ovan jord till tunneln under Rannebergen men problemet skulle vara att det inte finns någon sprängd vändslinga under Rannebergen.
Stadsbanan skulle ha gått i tunnel under Angereds Centrum där två stationer skulle ha funnits och sedan fortsatt till Rannebergen för vidare färd. När man ändå höll på att bygga och dra tunnlar för allt annat som vatten, avlopp och el så passade man på att bygga stadsbanetunneln.
Fortfarande finns det spårreservat ifall man skulle få för sig att dra spårvagn ovan jord till tunneln under Rannebergen men problemet skulle vara att det inte finns någon sprängd vändslinga under Rannebergen.
Nej.hej skrev: Fortfarande finns det spårreservat ifall man skulle få för sig att dra spårvagn ovan jord till tunneln under Rannebergen men problemet skulle vara att det inte finns någon sprängd vändslinga under Rannebergen.
Det finns inget spårreservat där idag. Dessutom ligger det ett dagis i vägen för den tänkta sträckningen.
När stadsbanan planerades så var det ändstationer a la tunnelbana som gällde - dvs säck. Vändslinga under Rannebergen är inget problem att fixa om man nu bestämmer sig för att spränga ut tunneln till rätt storlek och flytta på förskolan, vilket förmodligen görs lättast genom att i hemlighet infektera byggnaden med mögel så att den ändå måste rivas.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Eftersom hela projektet skulle ta lite tid att genomöra, kanske man i stället för att spränga ut plats för en vändslinga skulle hinna skaffa lämpliga vagnar och låta linje nio trafikera Rannebergen-Saltholmen.TonyM skrev:Nej.hej skrev: Fortfarande finns det spårreservat ifall man skulle få för sig att dra spårvagn ovan jord till tunneln under Rannebergen men problemet skulle vara att det inte finns någon sprängd vändslinga under Rannebergen.
Det finns inget spårreservat där idag. Dessutom ligger det ett dagis i vägen för den tänkta sträckningen.
När stadsbanan planerades så var det ändstationer a la tunnelbana som gällde - dvs säck. Vändslinga under Rannebergen är inget problem att fixa om man nu bestämmer sig för att spränga ut tunneln till rätt storlek och flytta på förskolan, vilket förmodligen görs lättast genom att i hemlighet infektera byggnaden med mögel så att den ändå måste rivas.
//Tony

Vilken bra idé! Varför inte höga plattformar på den linjen som vi kan döpa om till T9?Harald skrev:Eftersom hela projektet skulle ta lite tid att genomöra, kanske man i stället för att spränga ut plats för en vändslinga skulle hinna skaffa lämpliga vagnar och låta linje nio trafikera Rannebergen-Saltholmen.TonyM skrev:Nej.hej skrev: Fortfarande finns det spårreservat ifall man skulle få för sig att dra spårvagn ovan jord till tunneln under Rannebergen men problemet skulle vara att det inte finns någon sprängd vändslinga under Rannebergen.
//Tony
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Och låta bygga en tunnel först mellan Stampbroarna till Järntorget med underjordsstationer vid Stureplatsen, Stora teatern samt Haga och sedan låta tunneln forsätta under oskarsleden från Järnvågsgatan till Kungssten för att snabba upp resan. Bygga högaplattformar vid alla tilltänkta stationer samt införskaffa snabba tvåriktningsvagnar. Låter som en lysande idé.
Tänk, bara det går i tunnel och är svindyrt att bygga, då är det bra.
Bygga på ytan som ger mer för pengarna, då är det dåligt.
Vissa är tydligen gjorda av pengar, eller anser att andras pengar skall betala kalaset.
-Per
Bygga på ytan som ger mer för pengarna, då är det dåligt.
Vissa är tydligen gjorda av pengar, eller anser att andras pengar skall betala kalaset.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Den vid östra sjukhuset då?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Tänker du inte på det underjordiska fältsjukhuset. Den tunneln som jag hört talas om längs längs linjen är under Lunden vet inte hur de tänkt med förlängningen till Vallhamra dock.alex87 skrev:Den vid östra sjukhuset då?
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... hp?t=15564
Länkar till gammalt inlägg i debatten.
Senast redigerad av Zawaq den lördag 31 oktober 2009 16:47, redigerad totalt 1 gånger.
Påslag till råvattentunnel Lärjeholm - Lackarebäck. Har ingenting med spårväg att göra.alex87 skrev:Den vid östra sjukhuset då?
Är det inte lite lustigt att man aldrig planerade in någon linje till Gårdstensbergen och Lövgärdet?
Fram för spår mot framtiden...
- Christer J
Om du tänker på kartan med "Generalplan för Angered-Bergum -68" så säger det sig att det nog aldrig skulle finnas kapacitet för en sådan gren med tanke på att man skulle ha två linjer norr om Rannebergen med 5 till 7 hållplatser vardera. Det ser nästan ut som om man skulle behöva kapacitet som en tunnelbana/metro för att klara av det transportbehov man planerade för - samt tunnel inne i Göteborg.Michael skrev:Är det inte lite lustigt att man aldrig planerade in någon linje till Gårdstensbergen och Lövgärdet?
Obs jag vill gärna ha spårvagnar där det går, men med dessa planer... nej då räcker det nog inte till med spårvagn - ens på eget reservat hela vägen.
Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Det var också det man planerade. Inskannade kartor ur Stadsbaneutredningen har visats på Forum så om du är intresserad kan du söka.Christer J skrev:Om du tänker på kartan med "Generalplan för Angered-Bergum -68" så säger det sig att det nog aldrig skulle finnas kapacitet för en sådan gren med tanke på att man skulle ha två linjer norr om Rannebergen med 5 till 7 hållplatser vardera. Det ser nästan ut som om man skulle behöva kapacitet som en tunnelbana/metro för att klara av det transportbehov man planerade för - samt tunnel inne i Göteborg.
- Christer J
Dessa har tagits bort av utläggaren (Bengt Jönsson). Har någon kvar dessa så är jag intresserad att se dem igen.Harald skrev: Klipp 8><
Inskannade kartor ur Stadsbaneutredningen har visats på Forum så om du är intresserad kan du söka.
/ CJ
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
OT:Zawaq skrev:Det här vad var jag hittade via google:(bilden är klickbar)
Generalplan för Angered-Bergum -68.
Intressant tycker jag i blidens nedre vänstra hörn, där det tydligen planerades för ytterligare en älvpassage vid Lärjeåns utlopp.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Nu gräver jag upp en "antik" tråd.Christer J skrev:Dessa har tagits bort av utläggaren (Bengt Jönsson). Har någon kvar dessa så är jag intresserad att se dem igen.Harald skrev: Klipp 8><
Inskannade kartor ur Stadsbaneutredningen har visats på Forum så om du är intresserad kan du söka.
Nånstans underst-bakom på hårddisken har jag nog också avfotograferade bilder från utredningen som jag skulle kunna lägga ut om det önskas.
Annars så skulle det kanske gå att fjärrlåna utredningen.
För ett par år sen fanns den på "Hisingens Resurs-Bibliotek".
-
Hur aktuellt skulle det vara idag att förlänga A-banan till Lövgärdet? Direkt kan man ju konstatera att A-banan isåfall måste dras om lite vid Angereds C. så att spår kan fortsätta norrut.
Sen är det som jag minns det ganska mycket grönområde mellan Angered C och Lövgärdet, om man byggde 7-våningshus längs med den nya spårsträckningen kanske det skulle bli motiverat att göra detta och typ förlänga L9 dit?
Sen är det som jag minns det ganska mycket grönområde mellan Angered C och Lövgärdet, om man byggde 7-våningshus längs med den nya spårsträckningen kanske det skulle bli motiverat att göra detta och typ förlänga L9 dit?
Satsa på Spårvägarna
Ja tack!M_M skrev:Nånstans underst-bakom på hårddisken har jag nog också avfotograferade bilder från utredningen som jag skulle kunna lägga ut om det önskas.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Har ganska mycket inläst, men kommer inte i håg var allt ligger på datorn eller på vilken dator, dessa två översiktskartor hittade jag dock direkt.