Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av TKO »

kildor skrev:Medräknad i vad? De 228 miljoner som det pratas om i media är ju en investeringskostnad, och där lär ju knappast någon vagnhyra vara inräknad. Några siffror på driftkostnader har vi ännu inte sett.
Helt riktigt - eftersom man hyr in vagnar för den första etappen är det ingen investeringskostnad utan kommer att belasta driftsbudgeten. Detta får man lov att inse vilken "sida" man än står på!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av Traesk »

DI vet alltså inte vad de pratar om? :P
Dagens Industri skrev:Den korta förlängningen kostar 228 Mkr - eller 912.00 kronor per meter.

Den höga kostnaden beror bland annat på att nya vagnar behöver köpas in för att trafikera sträckan.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av TKO »

Traesk skrev:DI vet alltså inte vad de pratar om? :P
Dagens Industri skrev:Den korta förlängningen kostar 228 Mkr - eller 912.00 kronor per meter.

Den höga kostnaden beror bland annat på att nya vagnar behöver köpas in för att trafikera sträckan.
Ja uppenbarligen - eftersom SL inte skall köpa några nya vagnar till trafikstarten 2010!
Eller har du sett någon sådan upphandling - det måste i så fall brinna i knutarna...?

/TKO

(Kontrollfråga: OM nu vagnar skulle ingå i summan - hur många skulle det då vara? Dom lär gå på 30-40 miljoner styck... Och hur många behövs? Nej vagnar ingår nog inte!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:(Kontrollfråga: OM nu vagnar skulle ingå i summan - hur många skulle det då vara? Dom lär gå på 30-40 miljoner styck... Och hur många behövs? Nej vagnar ingår nog inte!)
Skall du bestämma dig? Du spekulerar ju bara och försöker inte ens söka fakta, "Vagnar ingår nog inte".

Varför måste hyrda vagnar belasta en driftbudget? Man kan ju se ett hyresavtal som en investering för att kunna bruka en annan investering.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av LÅ1 »

Traesk skrev:DI vet alltså inte vad de pratar om? :P
Dagens Industri skrev:Den korta förlängningen kostar 228 Mkr - eller 912.00 kronor per meter.

Den höga kostnaden beror bland annat på att nya vagnar behöver köpas in för att trafikera sträckan.
journalister, precis som många andra, jobbar under tidspress. De kan också bli manipulerade eller ha en egen åsikt de vill gynna. Utgå aldrig från att något är sant bara för att "det stod i tidningen".

(Har ett svag minne av att jag för länge sedan sett en repris på en gammal TV-debatt mellan Wilhelm Moberg och Olof Palme där Moberg hävdade "men det står ju här i tidningen att ..." och Palme svarade med någonting i still med att man inte skall tro på allt bara för att det står i tidningen. Ordväxlingen upprepades om och om igen. Jag tror att Mobergs hela grund för debatten låg i det som stog i tidningen, så han "kunde" inte backa på den punkten. Kommer inte ihåg vad saken gällde.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
TKO skrev:(Kontrollfråga: OM nu vagnar skulle ingå i summan - hur många skulle det då vara? Dom lär gå på 30-40 miljoner styck... Och hur många behövs? Nej vagnar ingår nog inte!)
Skall du bestämma dig? Du spekulerar ju bara och försöker inte ens söka fakta, "Vagnar ingår nog inte".

Varför måste hyrda vagnar belasta en driftbudget? Man kan ju se ett hyresavtal som en investering för att kunna bruka en annan investering.

//Tony
Nej hyreskostnad kan aldrig vara en investering - dvs tas upp i balansräkningen. Det strider mot boksföringslagen bland annat.

I all information som SL hittills publicerat har man talat om att man på grund av tidsaspekten inte kommer att kunna köpa vagnar till etapp 1 av Cityspårvägen. Om man nu ändrat sej kan inte jag veta - eftersom SL numera är rätt dåliga på att publicera beslutsunderlag till styrelsemötena i tid...

Att den summa som angivits som kostnad för etapp 1 inte räcker till att köpa nya vagnar för förstår alla som vet vad saker och ting kostar. Du kan få kalla det att spekulera - det är helt riktigt. Eftersom jag inte vet hur SL:s styrelsemajoritet tänker eller vilka förslag man tänker lägga kan jag inte göra något annat...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av 2763 »

Så bara för att det är en hyreskostnad så får den inte belasta investeringsbudgeten? Du måste skämta!
Vilken budget belastar hyreskostnaden för projektkontoret?

Självklart är hyran ingen faktisk investering med de förmåner som det innebär bokföringsmässigt, det skrev jag inte men jag inser att det jag skrev kunde tolkas så.

Däremot kan hyran ingå i investeringsbudgeten, det kan väl ändå inte vara något problem.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av kildor »

För att slippa spekulationerna kan man ju faktiskt titta i SL:s budget för projektet:

* Anpassning av depå: 20 Mkr
* Modernisering av befintlig Djurgårdslinje: 55 Mkr
* Byggande av ny spårväg Nybroplan-Hamngatan/NK: 153 Mkr
Total investering: 228 Mkr

* Hyra av fordon: 45 Mkr
* Trafikeringskostnad: 36 Mkr
Årlig driftkostnad (exkl kapitalkostnader och banunderhåll): 81 Mkr
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av 2763 »

Alltså är kostnaden för utbyggnaden knappt 284 kkr/meter kostnnaden för åtgärdande av underhållsskuld samt ny depå bör väl ändå inte belasta den nya sträckan.

/T
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:Alltså är kostnaden för utbyggnaden knappt 284 kkr/meter kostnnaden för åtgärdande av underhållsskuld samt ny depå bör väl ändå inte belasta den nya sträckan.

/T
Nu spekulerar du väl bara!

Depåkostnaden kan om man vill fördelas på hela sträckan eller som du föreslår utgå helt. Några vagnar ingick inte - vilket jag påpekat ett antal gånger.

(Vi kan kanske lämna bokföringsdiskussionen - den är mindre relevant eftersom inte ens SL anser att vagnshyran ingår i "investeringen")

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:Nu spekulerar du väl bara!
Nej.

Kostnaden för den nya sträckan är ovan noterad till: 153 Mkr.
Den nya sträckan går från Birger Jarlsgatan till Malmskillnadsgatan, det är 540m

153 Mkr/540 m = 0,283 Mkr/m - 283,3333333 kkr/m

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
TKO skrev:Nu spekulerar du väl bara!
Nej.

Kostnaden för den nya sträckan är ovan noterad till: 153 Mkr.
Den nya sträckan går från Birger Jarlsgatan till Malmskillnadsgatan, det är 540m

153 Mkr/540 m = 0,283 Mkr/m - 283,3333333 kkr/m

//Tony
Ja det är en korrekt uträkning. Men än så länge är det bara en uppskattning - stäckan är ju inte byggd!

Hur som helst - jag har inte diskuterat den exakta anläggningskostnaden per meter utan bara försynt påpekat att förklaringen "det blir så dyrt eftersom det ingår nya vagnar också" var totalt felaktig. Om det är dyrt med 283 kkr/m undandrar sej för närvarande min bedömning...

(Och är det dyrt så är det säkert "sossarnas" fel - eller möjligen handelskammarens. Att som Christer W skylla på byggbolagens eventuella övervinster tycker jag är väl populistiskt!)

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av 2763 »

Det är lika mycket en uppskattning som det här:
debattartikel i DN skrev: Om hela Cityspårvägen kostar lika mycket som de första 250 meterna kommer hela sträckan från Värtan till Hornsberg att kosta 10 miljarder kronor. Den spårvägen kommer knappast att attrahera särskilt många resenärer eftersom det går tunnelbana i stort sett hela vägen. Med tanke på att spårvagnarna kommer att fastna i trafiken kommer de knappast att vara stressade stockholmares förstahandsval.
Ovanstående är baserat på samma siffror, men helt felräknat, 250 meter nytt spår för 228 Mkr ger en meterkostnad på 912 kkr/m. Med det priset får man 10 km spårväg för 10 Miljarder. Men nu är det närmare 500 m nytt spår i city och 400m nytt spår ute på djurgården, nya tillgänglighetsanpassade hållplatser (som man ändå måste fixa) och en ombyggd Depå som ingår i de pengarna - det är ett fult sätt att försöka bilda opinjon som man använder från debattartikelförfattarna.

Med det mer modesta priset får man 35 km för 10 miljarder.

Kostnaden för att bygga i tungt belastad innerstadsgata är högre än att bygga på en mer perifer gata, det går inte att undkomma. Därför får vi anta att sträckan NMT-Centralen är den absolut dyraste. Resten kommer man förhoppnignsvis undan med ett lägre km-pris. Det märks om inte annat på underhållsåtgärderna ute på Djurgården - det kostar mindre.

//T
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:Det är lika mycket en uppskattning som det här:
debattartikel i DN skrev: Om hela Cityspårvägen kostar lika mycket som de första 250 meterna kommer hela sträckan från Värtan till Hornsberg att kosta 10 miljarder kronor. Den spårvägen kommer knappast att attrahera särskilt många resenärer eftersom det går tunnelbana i stort sett hela vägen. Med tanke på att spårvagnarna kommer att fastna i trafiken kommer de knappast att vara stressade stockholmares förstahandsval.
Ovanstående är baserat på samma siffror, men helt felräknat, 250 meter nytt spår för 228 Mkr ger en meterkostnad på 912 kkr/m. Med det priset får man 10 km spårväg för 10 Miljarder. Men nu är det närmare 500 m nytt spår i city och 400m nytt spår ute på djurgården, nya tillgänglighetsanpassade hållplatser (som man ändå måste fixa) och en ombyggd Depå som ingår i de pengarna - det är ett fult sätt att försöka bilda opinjon som man använder från debattartikelförfattarna.

Med det mer modesta priset får man 35 km för 10 miljarder.

Kostnaden för att bygga i tungt belastad innerstadsgata är högre än att bygga på en mer perifer gata, det går inte att undkomma. Därför får vi anta att sträckan NMT-Centralen är den absolut dyraste. Resten kommer man förhoppnignsvis undan med ett lägre km-pris. Det märks om inte annat på underhållsåtgärderna ute på Djurgården - det kostar mindre.

//T
Jag håller i stort sett med dej - frånsett att det är sträckan Malmskillnadsgatan-Centralen som har högst meterkostnad, och den är INTE med i etapp 1. Den fortsatta sträckningen på Kungsholmen fram till Lindhagensgatan torde ha en kostnad jämförbar med den som nu uppskattas för etapp 1. Sedan blir det något lägre kostnad fram till Hornsberg.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: Jag håller i stort sett med dej - frånsett att det är sträckan Malmskillnadsgatan-Centralen som har högst meterkostnad, och den är INTE med i etapp 1. Den fortsatta sträckningen på Kungsholmen fram till Lindhagensgatan torde ha en kostnad jämförbar med den som nu uppskattas för etapp 1. Sedan blir det något lägre kostnad fram till Hornsberg.
Tja, det är lite både ock det där.

Var lägger du kostnaden för reparationen av fontänen? Den hör egentligen inte hemma i spårvägsprojektet, men kommer att ligga där eftersom det är spårvägsprojektet som kommer att utföra själva jobbet. (Finansieringen kan dock komma annorstädes ifrån) Låt mig dock påpeka att det är bra att samordna projekten, totalt sett kostar det nämligen mindre då.

Det kan bitvis vara lättare med sträckan över SET, eftersom ledningar m.m. dras under bron i kulvert och därmed inte påverkas på samma sätt av projektet som på Hamngatan.

Kostnaden över Kungsholmen bör bli något lägre än i Hamngatan, eftersom du inte har lika många kungabröllop och avstängnignar av trafik för diplomater m.m. som kommer störa och begränsa projektet. Jag har inte kunskap om hur gatorna över kungsholmen idag ser ut under. Det finns ledningar m.m. som behöver flyttas på eller eljest anpassas. En rätt stor del av kostnaderna går till flytt och anpassning av ledningar.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
TKO skrev: Jag håller i stort sett med dej - frånsett att det är sträckan Malmskillnadsgatan-Centralen som har högst meterkostnad, och den är INTE med i etapp 1. Den fortsatta sträckningen på Kungsholmen fram till Lindhagensgatan torde ha en kostnad jämförbar med den som nu uppskattas för etapp 1. Sedan blir det något lägre kostnad fram till Hornsberg.
Tja, det är lite både ock det där.

Var lägger du kostnaden för reparationen av fontänen? Den hör egentligen inte hemma i spårvägsprojektet, men kommer att ligga där eftersom det är spårvägsprojektet som kommer att utföra själva jobbet. (Finansieringen kan dock komma annorstädes ifrån) Låt mig dock påpeka att det är bra att samordna projekten, totalt sett kostar det nämligen mindre då.

Det kan bitvis vara lättare med sträckan över SET, eftersom ledningar m.m. dras under bron i kulvert och därmed inte påverkas på samma sätt av projektet som på Hamngatan.

Kostnaden över Kungsholmen bör bli något lägre än i Hamngatan, eftersom du inte har lika många kungabröllop och avstängnignar av trafik för diplomater m.m. som kommer störa och begränsa projektet. Jag har inte kunskap om hur gatorna över kungsholmen idag ser ut under. Det finns ledningar m.m. som behöver flyttas på eller eljest anpassas. En rätt stor del av kostnaderna går till flytt och anpassning av ledningar.

//Tony
Vad det gäller fortsättningen så får vi bägge erkänna att vi enbart spekulerar!
En av anledningarna till att det går att genomföra etapp 1 till förhållandevis låg kostnad och så snabbt är att det inte är mycket ledningar i gatan som behöver flyttas...

Än är inte förfrågningunderlaget för Kungsholmslinjen klart så vi får nöja oss med gissningar - ja inte ens den exakta linjesträckning är klar.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av C20_rules »

TonyM skrev:Det är lika mycket en uppskattning som det här:
Ovanstående är baserat på samma siffror, men helt felräknat, 250 meter nytt spår för 228 Mkr ger en meterkostnad på 912 kkr/m. Med det priset får man 10 km spårväg för 10 Miljarder. Men nu är det närmare 500 m nytt spår i city och 400m nytt spår ute på djurgården, nya tillgänglighetsanpassade hållplatser (som man ändå måste fixa) och en ombyggd Depå som ingår i de pengarna - det är ett fult sätt att försöka bilda opinjon som man använder från debattartikelförfattarna.
//T
Verkligen klassikt sätt att luras annars det där. Klart att det kostar mycket när man bara bygger till en kort sträcka sen slår ut kostnaden för annan nödvändig upprustning på den - men det blir ju ganska meningslöst att jämföra kostnaden per meter då.
TonyM skrev:Kostnaden för den nya sträckan är ovan noterad till: 153 Mkr.
Den nya sträckan går från Birger Jarlsgatan till Malmskillnadsgatan, det är 540m

153 Mkr/540 m = 0,283 Mkr/m - 283,3333333 kkr/m
Det är ju exakt 540 m från där bussen svänger ut till Nybroplan till mitten av Malmskillnadsgatan - men för att va lite petig så ligger det ju redan ca 110 m färdigt spår därifrån som sedan svänger upp och går in i vändslingan så det blir ju 430 m nytt spår totalt på ena sidan och 540 på andra och räknar man då allt som dubbelspår blir det ju 485 m nytt spår totalt - så det blir ju 153 Mkr/485 m = 315 463,92 kr/m.
Denna skillnad lär ju dock vara rätt obetydligt i praktiken för så exakt kan man nog inte beräkna kostnaden ändå - 250 m är dock helt galet fel - iallafall om den ska dras till Malmskillnadsgatan (hade dock inte riktig koll på vilket hållplatsläge som var tänkt, utan litade på media där också).
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av 2763 »

C20_rules skrev:
Det är ju exakt 540 m från där bussen svänger ut till Nybroplan till mitten av Malmskillnadsgatan - men för att va lite petig så ligger det ju redan ca 110 m färdigt spår därifrån som sedan svänger upp och går in i vändslingan så det blir ju 430 m nytt spår totalt på ena sidan och 540 på andra och räknar man då allt som
Nu var min mätning inte särskilt exakt, men. Det är ny spårväg från Nybroplan till Sergels Torg. Om du istället för att spekulera tittar på de handlingar och det som tidigare är skrivet här på forum så får du en god förutsättning för att uttala dig på ett bra och konstruktivt sätt.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av LÅ1 »

I en ledare på svd.se beskrivs hur journalister lurar politiker. I följande citat är det den av mig fet-markerade texten som jag fastnade för. (Resten är med för sammanhangets skull)
I Aftonbladets och Strix televisions webb-tv 200 sekunder har Robert Aschberg dragit brallorna av våra riksdagsledamöter. I ett fall var girigheten måltavla, då en inbjudan med utförlig meny lockade gratisätande förtroendevalda till ett fiktivt PR-jippo. Nyligen gisslades lättjan, då en påhittad lobbyistorganisation lyckades få sin propaganda, med sakfel och allt, accepterad som socialdemokratisk motionstext till riksdagen.
Är det något liknande som Stockholms handelskammare försöker åstadkomma i landstinget, med den skillnaden att här är det inte ett påhitt för att sätta dit politikerna, utan ett verkligt försök att få besluten att gå som handelskammaren vill?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Sossarna fortsätter vilseleda om cityspårvägen

Inlägg av bruse »

Svar på tal i dagens DN från Stockholms trafiklandstingsråd och trafikborgarråd. Det är verkligen ord och inga visor:
Med hjälp av lögner försöker Socialdemokraterna och Handelskammaren svartmåla (DN Debatt 17/10) den satsning på en modern och miljövänlig spårväg i Stockholms innerstad, som SL tillsammans med Stockholms stad nu genomför.
http://www.dn.se/opinion/debatt/darfor- ... g-1.982756
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar