Färjan från Hamarby sjöstad

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Färjan från Hamarby sjöstad

Inlägg av Johan A »

Det är orätvist om några ska betala och så inte andra .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Färjan från Hamarby sjöstad

Inlägg av Erland »

Johan A skrev:Det är orätvist om några ska betala och så inte andra .
Ja, det är så att livet inte är rättvist. Och det kan man ju tycka är orättvist.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Färjan från Hamarby sjöstad

Inlägg av 2763 »

Johan A skrev:Det är orätvist om några ska betala och så inte andra .
Om man försöker se vilka förmåner man själv har och slutar vara avundsjuk på andras så blir livet rättvisare.
Om man då fortfarande tycker att livet är orättvist kan man börja fundera på varför andra har de förmåner de har och i stället för att lägga sin energi på att visa en väldigt oklädsam avundsjuka försöker åtgärda sin egen problematik blir det ännu bättre.

Åt dem som har, skall vara givet. Saliga är de fattiga, ty dem tillhör himmelen. (förbereder sig på en totalsågning i bibelkunskap från valfri kyrkomusiker)

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Färjan från Hamarby sjöstad

Inlägg av Kantorn »

TonyM skrev: Åt dem som har, skall vara givet. Saliga är de fattiga, ty dem tillhör himmelen. (förbereder sig på en totalsågning i bibelkunskap från valfri kyrkomusiker)
//T
Jag är hemskt ledsen, totalsågning blir det inte. Det första stämmer bra, det andra är "saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket".
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Färjan från Hamarby sjöstad

Inlägg av 2763 »

fast med lite kombinatorik kan man ju alltid mixa friskt med ordspråket om att den som har för mycket pengar, för honom vore det lättare att trä en kamel genom ett nålsöga än att komma in i Himmelen. (den kreative tänker genast ut trixet att köpa en gigantisk nål med plats för en hel flock kameler i ögat)

/T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Färjan från Hamarby sjöstad

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:fast med lite kombinatorik kan man ju alltid mixa friskt med ordspråket om att den som har för mycket pengar, för honom vore det lättare att trä en kamel genom ett nålsöga än att komma in i Himmelen. (den kreative tänker genast ut trixet att köpa en gigantisk nål med plats för en hel flock kameler i ögat)
Enligt vad jag lärt mig så var nålsögat ett namn på en mycket liten port in till Jerusalem. Kamelerna var tvungna att krypa på knä för att komma igenom. Om man skulle tolka det som ett riktigt nålsöga så skulle det ju vara omöjligt att komma in i himmelriket. Och varför då ens anstränga sig!
Ett lärorikt exempel på att bibeln bör tolkas av sakkunniga, exegetiker (?), inte av amatörer. De senare är väl de som kallas bokstavstroende, och som ställt till med en del elände.

Från Hammarby sjö till Jerusalem till Himmelen. En lång tråd! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Färjan från Hamarby sjöstad

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
TonyM skrev:fast med lite kombinatorik kan man ju alltid mixa friskt med ordspråket om att den som har för mycket pengar, för honom vore det lättare att trä en kamel genom ett nålsöga än att komma in i Himmelen. (den kreative tänker genast ut trixet att köpa en gigantisk nål med plats för en hel flock kameler i ögat)
Enligt vad jag lärt mig så var nålsögat ett namn på en mycket liten port in till Jerusalem. Kamelerna var tvungna att krypa på knä för att komma igenom. Om man skulle tolka det som ett riktigt nålsöga så skulle det ju vara omöjligt att komma in i himmelriket. Och varför då ens anstränga sig!
Ett lärorikt exempel på att bibeln bör tolkas av sakkunniga, exegetiker (?), inte av amatörer. De senare är väl de som kallas bokstavstroende, och som ställt till med en del elände.

Från Hammarby sjö till Jerusalem till Himmelen. En lång tråd! :D
Det ligger något i det du säger. Samtidigt behöver man inte tolka allting efter bakgrund, men i just detta fallet borde prästerna vid predikan berätta vad det handlar om. Vilket de inte gör - de går runt ett faktum.
Och det är inte alltid man kan lita på bibelöversättningen heller. Om jag inte har fel för mig så står det i bibeln i första kapitlet att innan Gud började sitt skapande så var jorden "öde och tom" när den hebreiska texten mera betyder "kaos". Och det stämmer väl mer överrens med vad vetenskapen säger.

OK. Är urspårningen total nu, eller kommer vi tillbaka till de ekonomiska hårklyverierna på nåt sätt?
Professionell tyckare
Skriv svar