Sundbybergsbanorna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Sundbybergsbanorna

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Ja jag menade det. Det gick samman med 506, hette 515 hela sträckan. Knepigt med en linje som går som ett U med ett centrum i mitten. Om man skulle åka från en punkt på ena U-stapeln (utanför Torsplan) till andra U-stapeln (utanför Sveaplan) fanns mig veterligen snabbare vägar. Det hade varit bättre med två linjer. Men 506 ända in till Odenplan har jag inget emot, då blir inte 515 så ensam.

Fast det vore skoj om gamla 15 återupprättades. Men det är väl en utopi nu när E4 är så ruskigt utbyggd.
En gång för mycket länge sedan fanns det en linje (600-linje förmodligen) som gick från Sveavägen(Handelshögskolan) till Tekniska högskolan. Via Edsberg! (Vad nu detta har med Sundbybergsbanorna att göra! :roll: )
Tror det var linje 607 som numera kortats i båda ändarna, från Sveavägen till Karolinska och från Tekniska högskolan till Danderyd. Fortfarande över Edsberg.
Det är en av (minst) två sjukhuslinjer i Stockholm. (Ni vet vilken den andra är...)
Nog pratat om denna buss, tillbaka till 15 och tvärbanan Norr Solna.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Igår återuppstod "Femton" och man kunde se denna syn vid Norrmalmstorg. :D
Vagn SS342 var sista vagnen 31/8 1959, vagn SS335 gick också sista kvällen.
Bild014(1).jpg
Bild014(1).jpg (45.77 KiB) Visad 1422 gånger
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tack för bilden på 15-skyltade vagnar vid Norrmalmstorg!
Hade man någon upplysning till förbipasserande och för resenärer om varför man skyltade 15 just denna dag, och på dessa vagnar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Johan A

Inlägg av Johan A »

Tyvärr fick man inte åka med i vagn 15 det var synd . Jag tog bildr på vangen vid Djurgårds bron .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Visst fick man åka med, men tyvärr (som annonserat) bara 11 - 13:30! Bl.a. på grund av det stora
intresset för Museispårvägens Dag i Malmköping och kanske en viss förståelig allmän trötthet på
vardagssäsongens sista dag, höll det på att inte på att bli något jubileum! Jag kom på att jag kunde
ju själv köra ett par timmar och trafikledaren lyckades mot alla odds ragga upp en konduktör med
trafikbiträdesutbildning, vilka det är ganska ont om. INGEN trafikant undrade över den märkliga
skyltningen men de informerades nogsamt av konduktörs- och försäljningspersonalen på ett antal
kända språk. Det är en gammal sanning att om man vill studera riktigt intressant lokaltrafik, måste
man gå upp tidigt, något som jag själv i och för sig avskyr men har möjliggjort en hel del oförglöm-
liga minnen och fina bilder.
Vagnmästaren :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Johan A

Inlägg av Johan A »

Jag tänkte gå på vid Skansen men det stog ABBONERAD där bak så jag troode inte man fick det .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Jag har tyvärr inga EGNA bilder från linje 15, och den heliga upphovsrätten
gör att jag inte kan forumisera de jag har! Andra som är lite äldre, tex.
Ruggige Ragge, borde kunna bidra med en del bilder och även skriva
några spaltmil om de "udda" vagnar som varit stationerade i Råsunda-
hallen.
Vagnmästaren
Bild005(1).jpg
Bild005(1).jpg (46.79 KiB) Visad 1229 gånger
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Min och andras önskan om originalbilder på "Femton" har inte hörsammats. Därför publicerar jag
nu denna bild med tillstånd av fotografen Jan Zetterberg.
Bilagor
img148.jpg
img148.jpg (33.25 KiB) Visad 1147 gånger
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Christer Göransson

Inlägg av Christer Göransson »

Linje 607 gick mig veterligt inte från Tekniska Högskolan via Edsberg till Sveavägen, den gick från Sveavägen via Mörby-Edsberg-Sollentuna till Karolinska Sjukhuset.

/Christer
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Christer Göransson skrev:Linje 607 gick mig veterligt inte från Tekniska Högskolan via Edsberg till Sveavägen, den gick från Sveavägen via Mörby-Edsberg-Sollentuna till Karolinska Sjukhuset.
Jag talde om 1970- eller 1980-tal!
Tror att linjen senare gått som du skriver!
Christer Göransson

Jag skrev också om 70- o 80-tal, då linjen avkortades till att utgå från Danderyds Sjukhus efter att tunnelbanan dragits dit.
Inga närförortslinjer utgick från Tekniska Högskolan.

/Christer
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Christer Göransson skrev:Jag skrev också om 70- o 80-tal, då linjen avkortades till att utgå från Danderyds Sjukhus efter att tunnelbanan dragits dit.
Inga närförortslinjer utgick från Tekniska Högskolan.

/Christer
Jag kan ha blandat ihop Tekniska högskolan med Jarlaplan. Men jag hittar faktiskt ingen sådan förbindelse när jag tittar på linjeförteckningar på gamla SL-kartor. Men jag har väldigt svårt att tro att jag drömt det! :o
Christer Göransson

Bussarna stod uppställda vid Jarlaplan, och på inväg passerade linjerna Jarlaplan på väg mot Sveavägen.
607 har aldrig fortsatt förbi Karolinska Sjukhuset (eller Sjurolinska Kakhuset som Povel Ramel sade) utan har vänt där så länge KS trafikerats av den linjen.

/Christer
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Jag har minnen av en bussuppställningsplats (SJ-bussar ) på en bred grusväg ungefär där Solna Centrum
finns nu. Vidare ett SJ-garage omedelbart öster om Ekelundsbron! Ska försöka få fram bilder. Jag minns
särskilt de bussar med STANDARD Hägglundskaross (UTAN bjäfsiga kromlister) som hade BÅDE SAS-
och SJ-målning!
Vm
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

Eric Collin skrev:Ska försöka få fram bilder. Vm
Väntar med spänning! (600 V)
AGR
Kontakt:

Re: Sundbybergsbanorna Bild

Inlägg av AGR »

En bild av den vagntyp jag saknar, en sådan vore något att ha på linje 7. En B17 på linje 15 fotad av Rice under WW2

Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Mr G skrev:
Eric Collin skrev:Ska försöka få fram bilder. Vm
Väntar med spänning! (600 V)
Här är den enda bilden jag tog på SJ:s bussgarage norr om Sundbybergs bangård ca 1960. Området
är just nu en trafikslinga men snart ska Tvärbanans Solnagren dras fram just här.

Vagnmästaren
img151.jpg
img151.jpg (39.09 KiB) Visad 800 gånger
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
hgsldf

Re: Sundbybergsbanorna Bild

Inlägg av hgsldf »

17AGR skrev:En bild av den vagntyp jag saknar, en sådan vore något att ha på linje 7. En B17 på linje 15 fotad av Rice under WW2

Bild
Ah!! dääär är min vagn, vi åkte nästan alltid i den, motorvagnen är ju oerhört intressant men mindre tillgänglig. det här var ju en låggov-nästan! Det här är oerhört roligt att se och minnas, men jag är inte en nostalgiker i den meningen att jag tror att en dylik vagnpark skall tillgodose våra nuvarande behov (någon har antytt det).

Göran
Skriv svar