Busslink 3141 i ny skrud

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Bobjörk

Busslink 3141 i ny skrud

Inlägg av Bobjörk »

Bild
Idag körde jag Lidingös "nya" ledbuss, 3141.
Det är en Scania CN94UA6X2/2 OmniCity från 1999. Rullade från början i Örebro med har nu lackats röd och rullar på Lidingö.
Bantekniker
Användarens profilbild
A30

Re: Busslink 3141 i ny skrud

Inlägg av A30 »

Va det verkligen snyggt med det där jättefeta SL-märket i fronten?
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

A30 skrev:Va det verkligen snyggt med det där jättefeta SL-märket i fronten?
Ja, det verkar som om någon tyckte det..
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Det sägs att Söderort också ska få några bussar från Örebro, då nya operatören i Örebro köper nya bussar så måste busslink sprida ut de bussar som blir över. Är dessa av samma modell montro? Om jag inte minns fel så har Örebro främst haft OmniCity-ledvagn samt några OmniCity-kortvagn. Stämmer det? Förhoppningsvis kommer detta innebära att linjer so 144 och 165 får färre "höggolvare" framöver.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Enligt mitt tycke så nej, det är inte snyggt.
Även 5183 har fått ett sånt...
Calipo skrev:Det sägs att Söderort också ska få några bussar från Örebro, då nya operatören i Örebro köper nya bussar så måste busslink sprida ut de bussar som blir över. Är dessa av samma modell montro? Om jag inte minns fel så har Örebro främst haft OmniCity-ledvagn samt några OmniCity-kortvagn. Stämmer det? Förhoppningsvis kommer detta innebära att linjer so 144 och 165 får färre "höggolvare" framöver.
Tror de skall få 3100 & 3101 bland annat.

Lidingö skall också få en till. På Lidingö rullar redan 3114 och 3115 från Örebro.
Bantekniker
Erland

Inlägg av Erland »

Bobjörk skrev: Idag körde jag Lidingös "nya" ledbuss, 3141.
Det är en Scania CN94UA6X2/2 OmniCity från 1999. Rullade från början i Örebro med har nu lackats röd och rullar på Lidingö.
Varför skall Stockholm behöva ta över gamla bussar från andra städer, när man tröttnat på dem där?

Finns det någon Västeuropeisk huvudstad som har en risigare bussflotta än Stockholm? Frågan är seriös efter besök i många av Europas huvudstäder.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Kunde du inte skyltat upp bussen först?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Erland skrev:
Varför skall Stockholm behöva ta över gamla bussar från andra städer, när man tröttnat på dem där?

Finns det någon Västeuropeisk huvudstad som har en risigare bussflotta än Stockholm? Frågan är seriös efter besök i många av Europas huvudstäder.
Ja, men det beror nog inte främst på att bussarna är gamla.
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Erland skrev:

Det är väl inte så att Örebro tröttnat, utan har väl mer med operatörsbytet i Örebro att göra.

Vad gäller kvaliten på bussarna så handlar det väl mycket om hur man gör upphandlingarna. Busslink skulle nog gladerligen köpa ny vagnpark vart tredje år, ifall SL betalade kalaset!

Men som man upphandlar idag så har inte operatörerna så mycket att vinna på att ha bättre bussar än vad avtalen kräver.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Calipo skrev:
Erland skrev:

Det är väl inte så att Örebro tröttnat, utan har väl mer med operatörsbytet i Örebro att göra.

Vad gäller kvaliten på bussarna så handlar det väl mycket om hur man gör upphandlingarna. Busslink skulle nog gladerligen köpa ny vagnpark vart tredje år, ifall SL betalade kalaset!

Men som man upphandlar idag så har inte operatörerna så mycket att vinna på att ha bättre bussar än vad avtalen kräver.
Dessutom är det väl byte av drivmedel på gång i Örebro? Och det är väl dieselbussar som förts över till Lidingötrafiken?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Yolibie

Inlägg av Yolibie »

Erland skrev:

Mestadels för att SL har ett högre "sista datum". Örebros låg på 10 år, SL har väl 16 tror jag. Därför kan man ha äldre bussar i Stockholm än i t.ex Örebro. Örebro kastade ut sina sista MaxCi för 7-8 år sen om jag minns rätt. Som exempel.
Yolibie

Inlägg av Yolibie »

Bobjörk skrev:
Enligt mitt tycke så nej, det är inte snyggt.
Även 5183 har fått ett sånt...
Calipo skrev:Det sägs att Söderort också ska få några bussar från Örebro, då nya operatören i Örebro köper nya bussar så måste busslink sprida ut de bussar som blir över. Är dessa av samma modell montro? Om jag inte minns fel så har Örebro främst haft OmniCity-ledvagn samt några OmniCity-kortvagn. Stämmer det? Förhoppningsvis kommer detta innebära att linjer so 144 och 165 får färre "höggolvare" framöver.
Tror de skall få 3100 & 3101 bland annat.

Lidingö skall också få en till. På Lidingö rullar redan 3114 och 3115 från Örebro.
3100 och 3101 har inte rullat i Örebro på 7 år eller nått. Tror vi på ön ska få 3113 från Örebro. Det var snack om 3109, men det verkar ha ändrats.
Örebro hade fler OmniLink-ledvagnar än OmniCity-ledvagnar, men dom flesta Linkarna verkar Sundsvall ha slagit klorna i. Däremot fanns bara OmniCity kortvagnar, vilka varierades med en hel del Volvo. Som jag hoppas vi slipper :twisted:
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Yolibie skrev: 3100 och 3101 har inte rullat i Örebro på 7 år eller nått. Tror vi på ön ska få 3113 från Örebro. Det var snack om 3109, men det verkar ha ändrats.
Örebro hade fler OmniLink-ledvagnar än OmniCity-ledvagnar, men dom flesta Linkarna verkar Sundsvall ha slagit klorna i. Däremot fanns bara OmniCity kortvagnar, vilka varierades med en hel del Volvo. Som jag hoppas vi slipper :twisted:
3100 och 3101 står på Söderort om jag läst fordonslistan rätt.
Jo, fler Volvo åt folket!
Bussmicke skrev:Kunde du inte skyltat upp bussen först?
Nä, varför skylta upp bussen bara för att ta en bild och sedan skylta tillbaka till "Ej i trafik"?
Bantekniker
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Igår såg jag 3255 (Omnilink Ledvagn) släppa av ca 8 personer vid Gullmarsplan. Bussen var skyltad "busslink" och åtminstone 3 av de 8 avstigande kände jag igen från Söderort. Visst torde även detta vara en "Örebrovagn"?

Kommunalrådet i Örebro (mp) skrev till mig på Facebook igår att hans förhoppning var att bussarna skulle skrotas till förmån för bussar med alternativa drivmedel. Se hur en miljösatsning i Örebro kan förgylla vår vagnpark här i stan.
Yolibie

Inlägg av Yolibie »

Calipo skrev:Igår såg jag 3255 (Omnilink Ledvagn) släppa av ca 8 personer vid Gullmarsplan. Bussen var skyltad "busslink" och åtminstone 3 av de 8 avstigande kände jag igen från Söderort. Visst torde även detta vara en "Örebrovagn"?

Kommunalrådet i Örebro (mp) skrev till mig på Facebook igår att hans förhoppning var att bussarna skulle skrotas till förmån för bussar med alternativa drivmedel. Se hur en miljösatsning i Örebro kan förgylla vår vagnpark här i stan.
Tror att 3255 går i Handen nu, men jag kan ha fel. 3254 hade vi på Lidingö under Lidingöloppet, så den kan gå i Hornsberg? Har för mig att jag sett 3255 i Tyresö och då bör den höra till Handen. MP har väl alltid haft lite fantasifulla drömmar som inte riktigt passat ihop med verkligheten.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Yolibie skrev: Däremot fanns bara OmniCity kortvagnar, vilka varierades med en hel del Volvo. Som jag hoppas vi slipper :twisted:
Jo! Volvo-vagnar! mina favoriter :)

Jaså, Så busslink "Förflyttar" Gamla Bussar in till stan, är ine det emot SL:s Mål?
Yolibie

Inlägg av Yolibie »

charmander skrev:
Yolibie skrev: Däremot fanns bara OmniCity kortvagnar, vilka varierades med en hel del Volvo. Som jag hoppas vi slipper :twisted:
Jo! Volvo-vagnar! mina favoriter :)

Jaså, Så busslink "Förflyttar" Gamla Bussar in till stan, är ine det emot SL:s Mål?
Gissar att för varje ny buss (typ Söderhallens gasbussar) så byts en av dom anbdra nyare äldre bussarna ut. Så funkar det på Lidingö i alla fall. 20 nya Man nästa år medför att dom 20 nyaste av dom som finns där nu försvinner. Allt för att jämna ut medelåldern.

Är inte förtjust i Volvo. Dom lyckas aldrig få till sina bromsar uppenbarligen. Åtminstone inte på dom vi hade i Örebro. När man släppte upp sista för att slippa det lilla rycket så drog dom iväg igen. Och det är inte bara jag som tycker så kanske bör tilläggas, så eventuella påhopp om min körning kan ni skippa :wink:
Skriv svar