Idag körde jag Lidingös "nya" ledbuss, 3141.
Det är en Scania CN94UA6X2/2 OmniCity från 1999. Rullade från början i Örebro med har nu lackats röd och rullar på Lidingö.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ja, det verkar som om någon tyckte det..A30 skrev:Va det verkligen snyggt med det där jättefeta SL-märket i fronten?
Enligt mitt tycke så nej, det är inte snyggt.A30 skrev:Va det verkligen snyggt med det där jättefeta SL-märket i fronten?
Tror de skall få 3100 & 3101 bland annat.Calipo skrev:Det sägs att Söderort också ska få några bussar från Örebro, då nya operatören i Örebro köper nya bussar så måste busslink sprida ut de bussar som blir över. Är dessa av samma modell montro? Om jag inte minns fel så har Örebro främst haft OmniCity-ledvagn samt några OmniCity-kortvagn. Stämmer det? Förhoppningsvis kommer detta innebära att linjer so 144 och 165 får färre "höggolvare" framöver.
Varför skall Stockholm behöva ta över gamla bussar från andra städer, när man tröttnat på dem där?Bobjörk skrev: Idag körde jag Lidingös "nya" ledbuss, 3141.
Det är en Scania CN94UA6X2/2 OmniCity från 1999. Rullade från början i Örebro med har nu lackats röd och rullar på Lidingö.
Ja, men det beror nog inte främst på att bussarna är gamla.Erland skrev:Varför skall Stockholm behöva ta över gamla bussar från andra städer, när man tröttnat på dem där?Bobjörk skrev: Idag körde jag Lidingös "nya" ledbuss, 3141.
Finns det någon Västeuropeisk huvudstad som har en risigare bussflotta än Stockholm? Frågan är seriös efter besök i många av Europas huvudstäder.
Det är väl inte så att Örebro tröttnat, utan har väl mer med operatörsbytet i Örebro att göra.Erland skrev:
Varför skall Stockholm behöva ta över gamla bussar från andra städer, när man tröttnat på dem där?
Finns det någon Västeuropeisk huvudstad som har en risigare bussflotta än Stockholm? Frågan är seriös efter besök i många av Europas huvudstäder.
Dessutom är det väl byte av drivmedel på gång i Örebro? Och det är väl dieselbussar som förts över till Lidingötrafiken?Calipo skrev:Det är väl inte så att Örebro tröttnat, utan har väl mer med operatörsbytet i Örebro att göra.Erland skrev:
Varför skall Stockholm behöva ta över gamla bussar från andra städer, när man tröttnat på dem där?
Vad gäller kvaliten på bussarna så handlar det väl mycket om hur man gör upphandlingarna. Busslink skulle nog gladerligen köpa ny vagnpark vart tredje år, ifall SL betalade kalaset!
Men som man upphandlar idag så har inte operatörerna så mycket att vinna på att ha bättre bussar än vad avtalen kräver.
Mestadels för att SL har ett högre "sista datum". Örebros låg på 10 år, SL har väl 16 tror jag. Därför kan man ha äldre bussar i Stockholm än i t.ex Örebro. Örebro kastade ut sina sista MaxCi för 7-8 år sen om jag minns rätt. Som exempel.Erland skrev:Varför skall Stockholm behöva ta över gamla bussar från andra städer, när man tröttnat på dem där?Bobjörk skrev: Idag körde jag Lidingös "nya" ledbuss, 3141.
3100 och 3101 har inte rullat i Örebro på 7 år eller nått. Tror vi på ön ska få 3113 från Örebro. Det var snack om 3109, men det verkar ha ändrats.Bobjörk skrev:Enligt mitt tycke så nej, det är inte snyggt.A30 skrev:Va det verkligen snyggt med det där jättefeta SL-märket i fronten?
Även 5183 har fått ett sånt...
Tror de skall få 3100 & 3101 bland annat.Calipo skrev:Det sägs att Söderort också ska få några bussar från Örebro, då nya operatören i Örebro köper nya bussar så måste busslink sprida ut de bussar som blir över. Är dessa av samma modell montro? Om jag inte minns fel så har Örebro främst haft OmniCity-ledvagn samt några OmniCity-kortvagn. Stämmer det? Förhoppningsvis kommer detta innebära att linjer so 144 och 165 får färre "höggolvare" framöver.
Lidingö skall också få en till. På Lidingö rullar redan 3114 och 3115 från Örebro.
3100 och 3101 står på Söderort om jag läst fordonslistan rätt.Yolibie skrev: 3100 och 3101 har inte rullat i Örebro på 7 år eller nått. Tror vi på ön ska få 3113 från Örebro. Det var snack om 3109, men det verkar ha ändrats.
Örebro hade fler OmniLink-ledvagnar än OmniCity-ledvagnar, men dom flesta Linkarna verkar Sundsvall ha slagit klorna i. Däremot fanns bara OmniCity kortvagnar, vilka varierades med en hel del Volvo. Som jag hoppas vi slipper
Nä, varför skylta upp bussen bara för att ta en bild och sedan skylta tillbaka till "Ej i trafik"?Bussmicke skrev:Kunde du inte skyltat upp bussen först?
Tror att 3255 går i Handen nu, men jag kan ha fel. 3254 hade vi på Lidingö under Lidingöloppet, så den kan gå i Hornsberg? Har för mig att jag sett 3255 i Tyresö och då bör den höra till Handen. MP har väl alltid haft lite fantasifulla drömmar som inte riktigt passat ihop med verkligheten.Calipo skrev:Igår såg jag 3255 (Omnilink Ledvagn) släppa av ca 8 personer vid Gullmarsplan. Bussen var skyltad "busslink" och åtminstone 3 av de 8 avstigande kände jag igen från Söderort. Visst torde även detta vara en "Örebrovagn"?
Kommunalrådet i Örebro (mp) skrev till mig på Facebook igår att hans förhoppning var att bussarna skulle skrotas till förmån för bussar med alternativa drivmedel. Se hur en miljösatsning i Örebro kan förgylla vår vagnpark här i stan.
Jo! Volvo-vagnar! mina favoriterYolibie skrev: Däremot fanns bara OmniCity kortvagnar, vilka varierades med en hel del Volvo. Som jag hoppas vi slipper
Gissar att för varje ny buss (typ Söderhallens gasbussar) så byts en av dom anbdra nyare äldre bussarna ut. Så funkar det på Lidingö i alla fall. 20 nya Man nästa år medför att dom 20 nyaste av dom som finns där nu försvinner. Allt för att jämna ut medelåldern.charmander skrev:Jo! Volvo-vagnar! mina favoriterYolibie skrev: Däremot fanns bara OmniCity kortvagnar, vilka varierades med en hel del Volvo. Som jag hoppas vi slipper![]()
Jaså, Så busslink "Förflyttar" Gamla Bussar in till stan, är ine det emot SL:s Mål?