Varför så olika i SL:s olika tidtabeller?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
at1981
Inlägg: 897
Blev medlem: fredag 19 december 2003 9:11
Ort: Värmdö

Varför så olika i SL:s olika tidtabeller?

Inlägg av at1981 »

Hejsan !!


***
Jag har funderat på en sak när det gäller SL:s tidtabeller, det handlar om att ange anslutningar till/från centrala Stockholm för olika busslinjer runt om i länet.


För bussarna på Lidingö, t.ex. linje 204 och 212 anger man avgångstid för anslutande T-bana från "T-centralen":
http://sl.se/ficktid/sommar/s20412.pdf
--- Bra gjort SL :)

Här en tidtabell för linje 625 som ett exempel, där man inte anger anslutande T-bana från T-centralen:
http://sl.se/ficktid/sommar/s625.pdf
--- Här kan man ange avgånstider för t-banan ifrån T-centralen.


För t.ex. linje 620 och 621 anger man ingen tidsangivelse alls när anslutande tåg avgår från Stockholm Ö:
http://sl.se/ficktid/sommar/s620.pdf + http://sl.se/ficktid/sommar/s621.pdf
--- Här kan man ange avgångstider för Roslagsbanan ifrån Sthlm Ö.

Här en tidtabell för t.ex. linje 787 där man inge anger tiden för anslutande pendeltåg från Stockholm C:
http://sl.se/ficktid/sommar/s787.pdf
--- Här kan man ange avgångstider för pendeltåget från Sthlm C.

Även t.ex. linje 784 och 785 har man dels slopat anslutningar till/från Södertälje med pendeltåget för de turer som utgår från Järna riktning mot landsbygden och så kan man ju ange avgånstid från Sthlm C för anslutande pendeltåg och om bussen utgår från Järna så kan man med en bokstav skriva att man ska byta tåg i Östertälje.
http://sl.se/ficktid/sommar/s78485.pdf


Men här har vi en tidtabell för t.ex. linje 852 där man anger anslutande avgångstid för pendeltåget ifrån Stockholm C:
http://sl.se/ficktid/sommar/s852.pdf
--- Bra gjort SL :)


***
En helt annan sak som SL gör olika mellan olika tabeller, är att i vissa sammanhang har man flera linjer i samma tabell och ibland har man linjerna separerade i två olika tidtabeller.

T.ex. tycker jag att t.ex. linje 404 och 443 skall finnas i samma tidtabell, 414 och 442 och till sist linje 425 och 425X för att underlätta för passageraren att i en och samma tabell se samtliga förbindelser på ett enkelt sätt mellan Slussen och Nacka Strand-Jarlaberg samt mellan Slussen och Boo trots att nu de kör olika vägar.

Här har man tre olika busslinjer i en och samma tabell t.ex. http://sl.se/ficktid/sommar/s43662.pdf och det har man även här:http://sl.se/ficktid/sommar/s78485.pdf

I tidtabellen för linje 311 presenterar man även samtliga turer på linje 312 mellan Brommaplan och Sjöängen:
http://sl.se/ficktid/sommar/s311.pdf

Och något motsvarande kunde man presentera turer på 432 mellan Slussen och Didriksdal i tabellen för 433 och 434 som man gjorde förut, eller samtliga turer på 636 mellan Norrtälje och Älmsta i 637:ans tabell.


***
Målsättningen är att man som kund skall behöva bläddra så lite som möjligt i ett tidtabellshäfte om man vill söka efter samtliga förbindelser mellan A och B, oavsett om olika bussar tar samma eller delvis olika vägar mellan A och B eller om man behöver åka med anslutningståg från Sthlm för att sedan ta bussen.
MVH Alexander från Värmdö
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varför så olika i SL:s olika tidtabeller?

Inlägg av daniel_s »

Om du nödvändigtvis vill, så kan vi säkert med gemensamma ansträngningar fixa så att det blir lika dåligt i alla tidtabeller. Men det vill du nog inte. Alltså är det bara att inse att tidtabellerna blir olika bra beroende på hur smart och ambitiös personen som gör dem är, samt beroende på hur lätt det är (i vissa fall har kanske t ex anslutningslinjerna tidtabellsskiften vid "fel" tidpunkter och då blir det ju jobbigt).
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Varför så olika i SL:s olika tidtabeller?

Inlägg av M_M »

*konspiration* att anslutning från T-centralen anges för lidingöbussarna är för att de ska kunna ta resenärer från lidingöbanan :mrgreen:

Otur bara att det är likadant för Lidingöbanan :cheesygrin: :roll: :oops: :wink:
Yolibie
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 17 augusti 2006 21:41
Ort: 08-land

Re: Varför så olika i SL:s olika tidtabeller?

Inlägg av Yolibie »

M_M skrev:*konspiration* att anslutning från T-centralen anges för lidingöbussarna är för att de ska kunna ta resenärer från lidingöbanan :mrgreen:

Otur bara att det är likadant för Lidingöbanan :cheesygrin: :roll: :oops: :wink:
Nu är det ju så att alla dom Lidingölinjer som har "samtrafik" med T-banan trafikerar norra delen av ön och inte konkurrerar nått med Lidingöbanan :wink:
Ingen av dom som trafikerar södra delen av ön har det nämligen.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Varför så olika i SL:s olika tidtabeller?

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:Om du nödvändigtvis vill, så kan vi säkert med gemensamma ansträngningar fixa så att det blir lika dåligt i alla tidtabeller. Men det vill du nog inte. Alltså är det bara att inse att tidtabellerna blir olika bra beroende på hur smart och ambitiös personen som gör dem är, samt beroende på hur lätt det är (i vissa fall har kanske t ex anslutningslinjerna tidtabellsskiften vid "fel" tidpunkter och då blir det ju jobbigt).
Vilket löjligt svar! Varför ska det bli dåligt om alla gör likadant?! Det är inget vi varken ska inse eller acceptera, att kvalitet är så varierande. Ska vi acceptera samma varierande kvalitet på hur fordonen håller tiderna, hur trevliga eller otrevliga förarna är, hur städade eller ostädade vagnarna är? Nej!

Självklart ska det finnas regler för de som gör tidtabellerna, så alla gör lika bra!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varför så olika i SL:s olika tidtabeller?

Inlägg av daniel_s »

daniel_s skrev:Om du nödvändigtvis vill, så kan vi säkert med gemensamma ansträngningar fixa så att det blir lika dåligt i alla tidtabeller. Men det vill du nog inte. Alltså är det bara att inse att tidtabellerna blir olika bra beroende på hur smart och ambitiös personen som gör dem är, samt beroende på hur lätt det är (i vissa fall har kanske t ex anslutningslinjerna tidtabellsskiften vid "fel" tidpunkter och då blir det ju jobbigt).
bruse skrev:Vilket löjligt svar! Varför ska det bli dåligt om alla gör likadant?! Det är inget vi varken ska inse eller acceptera, att kvalitet är så varierande. Ska vi acceptera samma varierande kvalitet på hur fordonen håller tiderna, hur trevliga eller otrevliga förarna är, hur städade eller ostädade vagnarna är? Nej!
Jodå. Det är bara fånigt att tro att en verksamhet med 15000 anställda skulle hålla samma kvalitet över hela linjen. Det vet du nog egentligen innerst inne, så du är väl mest arg på mig för att jag vågar framföra det. Men så här är det: i verkligheten kommer kvaliteten alltid att variera. Givetvis ska man ta vara på det och låta de bra initiativen inspirera. Men det är varken möjligt eller ens önskvärt att jämna ut allting, det gör ju bara att saker blir sämre än nödvändigt någonstans.
bruse skrev:Självklart ska det finnas regler för de som gör tidtabellerna, så alla gör lika bra!
Vilken snilleblixt! Att försöka tvinga fram kreativitet genom regler. Förstår du inte att det inte riktigt fungerar så?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Varför så olika i SL:s olika tidtabeller?

Inlägg av bruse »

Daniel, om någon inte klarar av att utföra de arbetsuppgifterna denne är satt att göra, så finns det garanterat andra som är villiga att ta över för att göra jobbet bra.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varför så olika i SL:s olika tidtabeller?

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Daniel, om någon inte klarar av att utföra de arbetsuppgifterna denne är satt att göra, så finns det garanterat andra som är villiga att ta över för att göra jobbet bra.
Jaså? Då kan du kanske skicka mig namnen på dem så ska jag vidarebefordra dem till lämpliga mottagare. Men låt oss börja från början: Vad är det som säger att vederbörande inte gör precis vad de är satta att göra?

Försök att förstå att SL-trafiken är en stor apparat med ett gäng trafikentreprenörer, massor av arbetsställen och över 10000 anställda. Det BLIR lokala variationer hur man än gör. Det går förstås att standardisera en hel del, men man kan inte göra kedjan bättre än sin svagaste länk. Lägg märke till att många av variationerna beror på att enskilda företag eller deras anställda gör mer än vad som egentligen krävs av dem. Det går inte att göra det till ett krav!

Dessutom finns det, som sagt, en del jokrar i systemet, exempelvis i form av Banverkets tågplaneskiften som inte alls lirar med SL:s, och Roslagsbanans sommaravstängningar som fortsätter halva hösten. Jag vet inte exakt hur mycket dessa omständigheter påverkar möjligheten att skriva in pendeltågens respektive RB:s tider i busstidtabeller som gäller hela vintern, men det underlättar ju inte precis.
Skriv svar