"Stoppa nedläggningen av järnvägar"

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

"Stoppa nedläggningen av järnvägar"

Inlägg av LÅ1 »

Företrädare för Naturskyddsföreningen tillsammans med forskare kritiserar att Banverket river järnväg. (Kanske i Svenska Dagblades Bränpunkt i morgon? I alla fall inte i dagens tidning.)

Artikeln nämner följande rivningsbeslut:
* Ljungbybanan mellan Värnamo och Ljungby
* Karlsborgsbanan som innebär att delen Karlsborg – Tibro kan rivas omedelbart
* Norra Bohusbanan Uddevalla – Strömstad (Inget beslut ännu)

Man skriver 'De ”nedläggningsbanor” som räddades på 1980-talet och i stället rustades upp har också fått en kraftigt ökad tågtrafik. I stället för ”trafiksvaga” har de blivit ”trafikstarka”'. Här exemplifierar man bl.a. med Blekinge Kustbana, Eskilstunabanan (som i stället blev Svealandsbanan).
Man nämner inte Kinnekullebanan, och den har kanske inte samma mängd resenärer som de två ovanstående? (Jag har egentligen ingen aning.) Men även banor av det slaget måste vara värda att bevara. (Vid närmare eftertanke så var det kanske bara persontrafiken som var hotad, inte godstrafiken?)

Och apropå Karlsborgsbanan så har jag läst ett förslag på att låta Vättertågen (Nässjö - Jönköping - Skövde) fortsätta från Skövde till Karlsborg. (Det skulle ge ännu bättre argument för namnet Vättertåg)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "Stoppa nedläggningen av järnvägar"

Inlägg av Harald »

Sicket svammel. Man frestas att citera Karl Marx: "Gud bevare mig för mina vänner, mina fiender klarar jag själv."

Avstägningen av Bohusbanan vid Skee föranleds av att man ska bygga en ny väg på en del av banans nuvarande sträckning. Banan får i stället en ny kortare sträckning. För detta bygger man 1,8 km ny bana inklusive 520 m tunnel till en kostnad av 190 Mkr. Som förberedelse för nedläggning verkar det något malplacerat. Hade man velat lägga ned så hade man väl gjort det nu i stället för att pytsa in 190 Mkr. Desutom är Banverket och regionen Västra Götaland på väg att komma överens om en satsning på Bohusbanan, Kinnekullebanan och Viskadalsbanan.

Vad gäller Karlsborgbanan så har den i praktiken varit nedlagd i många år, inte minst beroende på att Tibro kommun har gjort allt som har stått i dess makt för att bli av med den. Ville man haft kvar den så borde man ha gått på politikerna i Tibro kommun för många år sedan. Att nu i en debattartikel gnälla på BV för att de fattar det formella beslut som kommunen har strävat efter i minst ett årtionde är bara löjligt.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: "Stoppa nedläggningen av järnvägar"

Inlägg av Ulrik Berggren »

Tja, det är ju inga forskare med inriktning järnväg , trafik, transporter eller resande direkt, så vad begär du? Fast det där om Bohusbanan var ju ganska klantigt...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar