Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Lind

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av Per Lind »

TKO skrev:
Nyss tyckte du man skulle åka buss från centralen och byta till spårvagn vi NK. Men du kanske insåg hur korkat det var...

Att åka till Halle a d S med tåg är absolut kollektivt - men inte kommunalt. Men det är en helt annan typ av resa än att dagligen åka kollektivt i en storstad. Det du beskriver är nöjesresor där man kan välja att flanera istället för att åka buss. Vilket är rätt typiskt för många av debattörerna här - man väljer andra färdsätt för de nödvändiga resorna, sen ska det gärna finnas trevliga spårvagnar för söndagsutflykten!
Buss Centralen-Hamngatan:
Man kan väl ändra sig?
Beror också lite på vilken slutdestination man har och hur svårt att gå man har.
När det gäller denna första etapp på förlängningen så är den väl mest till för dom som skall till Djurgåreden för att just flanera?
Vad är det då för fel att börja med en kort promenad?

I övrigt kan man väl jämföra bytet buss/spårvagn med SL's tunnelbaneavstängningar? Där får man byta för att kanske bara åka en hållplats med nästa trafikmedel.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

När blev ett extra byte något positivt? Gör inte heller misstaget att tro att det bara är rekreationsresor som görs med 47:an. Det bor cirka 900 personer på Djurgården och det är bra många fler som arbetar där, framförallt under sommarhalvåret.

Men jag skulle vilja få klarhet i en sak: Det talas ofta i media om förlängning till NK, men här nämner några att hållplatsen kommer ligga nästan precis uppe vid Sergels torg. Vad gäller?
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

kildor skrev:När blev ett extra byte något positivt? Gör inte heller misstaget att tro att det bara är rekreationsresor som görs med 47:an. Det bor cirka 900 personer på Djurgården och det är bra många fler som arbetar där, framförallt under sommarhalvåret.
Det var ju någon som sade att spårvägen är till för dem som har råd att handla på NK (retoriskt grepp). Då kan man på samma retoriska sätt säga att busstrafiken är till för de där 900 som har råd att bo på Djurgården.

De där som jobbar på Djurgården under sommarhalvåret. De är väl i ganska stor utsträckning friska, unga människor, som knäcker extra under sommarlovet. De kan gott få röra på sig lite extra.

Som sagt, proportioner...
TKO

Inlägg av TKO »

Ferdinand skrev:
kildor skrev:När blev ett extra byte något positivt? Gör inte heller misstaget att tro att det bara är rekreationsresor som görs med 47:an. Det bor cirka 900 personer på Djurgården och det är bra många fler som arbetar där, framförallt under sommarhalvåret.
Det var ju någon som sade att spårvägen är till för dem som har råd att handla på NK (retoriskt grepp). Då kan man på samma retoriska sätt säga att busstrafiken är till för de där 900 som har råd att bo på Djurgården.

De där som jobbar på Djurgården under sommarhalvåret. De är väl i ganska stor utsträckning friska, unga människor, som knäcker extra under sommarlovet. De kan gott få röra på sig lite extra.

Som sagt, proportioner...
Ja efter att ha läst detta retoriska mästerverk bör vi alla fråga oss varför det ö h t skall vara skattefinansierad kollektivtrafik till Djurgården... Det är ju så himla nyttigt att promenera - och de som inte vill det har visst råd att åka taxi!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

TKO skrev:Ja efter att ha läst detta retoriska mästerverk bör vi alla fråga oss varför det ö h t skall vara skattefinansierad kollektivtrafik till Djurgården... Det är ju så himla nyttigt att promenera - och de som inte vill det har visst råd att åka taxi!
Men det stod sig inte så länge, för där tror jag nästan att mitt retoriska mästerverk överträffades.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Men jag skulle vilja få klarhet i en sak: Det talas ofta i media om förlängning till NK, men här nämner några att hållplatsen kommer ligga nästan precis uppe vid Sergels torg. Vad gäller?

Om du skrollar upp bland inläggen så har jag beskrivit exakt hur sträckningen är.

Sam alla förstår så är detta självklart inte den bästa lösningen på en första etapp. Vändning vid centralen hade gjort det mycket bättre för resenärerna. Det vet vi alla. Några av skribenterna har förstått varför man i alla fall väljer att starta trafiken trots att man bara når dit man når. Jag hoppas att övriga också förstår det efter hand. Det är en seger för stockholmarna att det nu påbörjas en ny innerstadsspårväg. Förvisso är trafiken till djurgården lite ojämt belastad men jag vill påstå att det är mer trafik året om än de flesta tror. Möjligen en måndag i november med snålblåst och drivisen hängandes som det är lite mindre på bussarna men se! då kommer dagisgruppen, som är rätt klädda, på vagnen och det blir packat.

Fördelen med denna ettap är att SL nu får ännu mer erfarenhet av att både bygga och se hur trafiken fungerar. Det gör att när man nu startar detaljprojekteringen av etapp två, får med sig nya kunskaper som gör att den delen blir riktigt bra redan från början. Vi vet att det tar tid att ta till sig den nya teknik som krävs för att bygga spårväg. Det finns väldigt många konsulter men få har i skarpt läge projat spårväg.

Det samma gäller givetvis stadens tjänstemän och deras konsultstab. För att inte tala om Djurgårdsförvaltningen som nu måste uppträda mer proffisgt i förhållandet till spårvägen.

För mig ska det blir väldans spännande att få se hur allt växer fram. Vi kan redan nu känna av de vibbarna som fanns 1990/91 när det byggs spårväg sist i innerstaden. Varenda spårmeter som lades ned dokumenterades av alla spårvägsvänner och genomslaget vid invigningen var ju enormt. Nu går vi in i en ny era och jag tror detta blir ännu "häftigare"....

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Stefan Widén skrev:

Om du skrollar upp bland inläggen så har jag beskrivit exakt hur sträckningen är.
Jo, jag läste ditt inlägg. Samtidigt så står det NK i dokument från landstinget och SL. Är det fråga om nya planer eller har det blivit missuppfattningar någonstans?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Vilket dokument är det du refererar till? det som kom i början av sommaren? I det stod det NK men sedan dess har det hänt saker dvs man har i samråd med staden som gjort bedömningen att "bron" mellan NK och nu beslutade ändhållplats inte behöver renoveras på de närmaste åren. Detta för att få till så kort gångsträcka som möjligt.
Det är runt fontänen dom det finns akuta renoveringsbehov och som stoppar en vidare dragning.

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Ja, det är ju en betydande skillnad. Tack för klargörandet. Men NK verkar hänga med fortfarande i tidningar och tv...
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

kildor skrev:Ja, det är ju en betydande skillnad. Tack för klargörandet. Men NK verkar hänga med fortfarande i tidningar och tv...
Du tror väl inte att TKO och hans partifränder missar en så saftig poäng: De borgerliga stjäl 225 miljoner av skattebetalarnas pengar för att moderattanterna på Strandvägen enklare ska kunna åka till NK och handla! :lol:
Sedan att det är första etappen, att Sergels Torg i alla fall behöver förstärkas etc etc är totalt ointressant i sammanhanget. Populism brukar man kalla sådant.

/TÅ
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Stefan Widén skrev:
BaardB skrev:
Stefan Widén skrev:Slingan vid Nmt når man via en ny växel vid Nbp och sedan på ett eget spårfram till torget. Därmed behöver man inte korsa högra filen då man svänger. Det blir alltså 3 spår förbi Berselie Park.
Det høres jo litt lukseriøst ut. Hvorfor ta i sånn? Da kunne man jo heller snu kjøreretningen på sløyfen da?

Ja det är många som tyckt att man borde ändra riktningen på slingan, men då måste riktningen på Smålandsgatan ändras och 2:an flyttas och då blir det lite för kompliserat. Men, när trafiken blivit etablerad är det läge att titta på hur man ytterligare skall förbättra den.

/Stefan
Hur blir det med Sällskapets verksamhet?

Jag har bara läst det som framgår av olika protokoll i SL styrelse och är det rätt tolkat att Sällskapet står utan plats för alla museivagnar (och allt annat som idag förvaras i Alkärrshallen och att museitrafiken på linjen upphör (i princip)

Vad har Sällskapet med dotterföretag :-) för syn på detta?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Lars Ödlund skrev:Hur blir det med Sällskapets verksamhet?

Jag har bara läst det som framgår av olika protokoll i SL styrelse och är det rätt tolkat att Sällskapet står utan plats för alla museivagnar (och allt annat som idag förvaras i Alkärrshallen och att museitrafiken på linjen upphör (i princip)

Finns en artikel här på vår hemsida. Återfinns på förstasidan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:

:( - fast jag har ju inte med det att göra...
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Kantorn skrev:
bruse skrev:

:( - fast jag har ju inte med det att göra...
Klart att alla är nyfika och i ursprungsförslaget till beslut så fanns inte museivagnarna med. Nu håller vi på att planera för hur de ska kunna vara med i någon form. Det kommer att bli trafik med de gamla vagnarna således. Men hur det får vi återkomma till.

Stefan
TKO

Inlägg av TKO »

Thomas Åkerblad skrev:
kildor skrev:Ja, det är ju en betydande skillnad. Tack för klargörandet. Men NK verkar hänga med fortfarande i tidningar och tv...
Du tror väl inte att TKO och hans partifränder missar en så saftig poäng: De borgerliga stjäl 225 miljoner av skattebetalarnas pengar för att moderattanterna på Strandvägen enklare ska kunna åka till NK och handla! :lol:
Sedan att det är första etappen, att Sergels Torg i alla fall behöver förstärkas etc etc är totalt ointressant i sammanhanget. Populism brukar man kalla sådant.

/TÅ
Som alla vet är den socialdemokratiska dominansen inom pressen stor i Stockholm. DN ägs av SAP och SvD av LO har jag för mej... så självklart är det SOSSARNAS fel vad som skrivs i tidningarna!

Även GT måste vara en sosse-tidning eftersom man inte tycker att spårvagnar är lösningen på allt...

Det är synd att den borgerliga majoriteten har så svårt att föra ut sitt budskap i media - det är ju nästan ett hot mot demokratin eller hur Thomas?
TKO

Inlägg av TKO »

Stefan Widén skrev:
Kantorn skrev: Vad har Sällskapet med dotterföretag :-) för syn på detta?
Klart att alla är nyfika och i ursprungsförslaget till beslut så fanns inte museivagnarna med. Nu håller vi på att planera för hur de ska kunna vara med i någon form. Det kommer att bli trafik med de gamla vagnarna således. Men hur det får vi återkomma till.

Stefan
Är det inte så att SS har lite större planer än så? Eller ska vi kalla det förhoppningar? Man kanske skulle köpa några aktier!
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

TKO skrev:
Stefan Widén skrev:
Kantorn skrev: Vad har Sällskapet med dotterföretag :-) för syn på detta?

Stefan
Är det inte så att SS har lite större planer än så? Eller ska vi kalla det förhoppningar? Man kanske skulle köpa några aktier!
AB SS har idag trafikeringsrättigheterna på linjen och då är det naturligt att SL vänder sig till oss för denna trafik som bara är en mindre utökning av linjen. Thomas Lange har i artikeln på denna sida http://www.sparvagssallskapet.se/svensk ... php?id=325 beskrivit upplägget som vi känner till idag.

Självklart skall du köpa aktier då stödjer du direkt SSS-Ss verksamhet med både programverksamhet juniorer och renovering av vagnar.

Som stalltipps bara så är det långt kvar innan AB SS kommer in på börsen...men man vet ju aldrig . :D

Stefan
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

TKO skrev:
Thomas Åkerblad skrev:

/TÅ
Som alla vet är den socialdemokratiska dominansen inom pressen stor i Stockholm. DN ägs av SAP och SvD av LO har jag för mej... så självklart är det SOSSARNAS fel vad som skrivs i tidningarna!
Det är bara att konstatera att TV-reportern väl hade svalt det populistiska betet! Att spela på känslor framför tråkiga fakta. Lite tillspetsat skulle man kunna säga att det blev en "Viljans triumf"! /TÅ
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag har inte varit inne på detta forum tidigare och skrivit. Det är visserligen roligt med "pajkastning", men lite mer allvarliga tycker jag man skall vara. Man kunde tro att det är en samling politiker från olika läger som distuterar. Men så till min fråga: Kommer de nya vagnarna att använda vändslingan vid Waldermarsudde eller bara ändra färdriktning?
Senast redigerad av Sven Blomberg den fredag 11 september 2009 11:06, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266
TKO

Inlägg av TKO »

Thomas Åkerblad skrev:
TKO skrev:
Thomas Åkerblad skrev: Du tror väl inte att TKO och hans partifränder missar en så saftig poäng: De borgerliga stjäl 225 miljoner av skattebetalarnas pengar för att moderattanterna på Strandvägen enklare ska kunna åka till NK och handla! :lol:

/TÅ
Det är bara att konstatera att TV-reportern väl hade svalt det populistiska betet! Att spela på känslor framför tråkiga fakta. Lite tillspetsat skulle man kunna säga att det blev en "Viljans triumf"! /TÅ
Jag tycker man skulle filmat folk som försöker kliva på 4:an vid Horsntull och haft speakertexten: "Här röstar inte folket rätt så här blir det ingen spårvagn..."!

/TKO
Skriv svar