kildor skrev:När blev ett extra byte något positivt? Gör inte heller misstaget att tro att det bara är rekreationsresor som görs med 47:an. Det bor cirka 900 personer på Djurgården och det är bra många fler som arbetar där, framförallt under sommarhalvåret.
Men jag skulle vilja få klarhet i en sak: Det talas ofta i media om förlängning till NK, men här nämner några att hållplatsen kommer ligga nästan precis uppe vid Sergels torg. Vad gäller?
Om du skrollar upp bland inläggen så har jag beskrivit exakt hur sträckningen är.
Sam alla förstår så är detta självklart inte den bästa lösningen på en första etapp. Vändning vid centralen hade gjort det mycket bättre för resenärerna. Det vet vi alla. Några av skribenterna har förstått varför man i alla fall väljer att starta trafiken trots att man bara når dit man når. Jag hoppas att övriga också förstår det efter hand. Det är en seger för stockholmarna att det nu påbörjas en ny innerstadsspårväg. Förvisso är trafiken till djurgården lite ojämt belastad men jag vill påstå att det är mer trafik året om än de flesta tror. Möjligen en måndag i november med snålblåst och drivisen hängandes som det är lite mindre på bussarna men se! då kommer dagisgruppen, som är rätt klädda, på vagnen och det blir packat.
Fördelen med denna ettap är att SL nu får ännu mer erfarenhet av att både bygga och se hur trafiken fungerar. Det gör att när man nu startar detaljprojekteringen av etapp två, får med sig nya kunskaper som gör att den delen blir riktigt bra redan från början. Vi vet att det tar tid att ta till sig den nya teknik som krävs för att bygga spårväg. Det finns väldigt många konsulter men få har i skarpt läge projat spårväg.
Det samma gäller givetvis stadens tjänstemän och deras konsultstab. För att inte tala om Djurgårdsförvaltningen som nu måste uppträda mer proffisgt i förhållandet till spårvägen.
För mig ska det blir väldans spännande att få se hur allt växer fram. Vi kan redan nu känna av de vibbarna som fanns 1990/91 när det byggs spårväg sist i innerstaden. Varenda spårmeter som lades ned dokumenterades av alla spårvägsvänner och genomslaget vid invigningen var ju enormt. Nu går vi in i en ny era och jag tror detta blir ännu "häftigare"....
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll