Vägarna i Norrlands inland är i många fall i uselt skick och i Ammarnäs i Västerbotten protesterar nu befolkningen mot det dåliga skicket på vägen mot Sorsele. Där det är som sämst kan inte ambulansen köra snabbare än 60 kilometer i timmen och lastbilschaufförerna utsätts för stressrelaterade sjukdomar när dom skakar fram. Och ortsbornas ilska har inte blivit mindre av att Vägverket inte har några pengar till större vägsatsningar i inlandet förrän tidigast 2021.
Böter för byxor, dåliga vägar i Norrlands inland och mer pengar till kommunerna
Min kommentar: märkligt men inte förvånande att det saknas pengar att underhålla vägnätet i Norrlands inland, samtidigt som man kan satsa miljarder på att bygga motorväg parallellt med järnvägen Göteborg-Trollhättan och i Stockholm. Nu vill nyspråksminister Carlgren dessutom bygga en klimatvänlig motorvägstunnel parallellt med SLs eldrivna pendeltåg som går i kvartstrafik...

Ecoprofile: Järnvägar behöver inte motorvägar