Verkvagn brinner på t-centralen nedre

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius

Re: Verkvagn brinner på t-centralen nedre

Inlägg av Lars Stegenius »

daniel_s skrev: Javisst! Och får taxiresan ersatt av SL! Men ska man vara petig så är ju detta bara ena sidan av myntet. Även positiva förändringar kan uppkomma genom opåräknade störningar i planeringen!
Du vet inte hur rätt du har!! Man kan ju träffa någon som befinner sig i samma situation i väntan på tåget som inte kommer. Världen är full av möjligheter!

EDIT Vid närmare eftertanke skulle SL kanske kunna ha en affärsidé i att skapa kontakter mellan människor som är ensammma - Stockholm lär ju vara den stad i världen som har flest singelhushåll. Kapa bostadsköerna, inrätta offentliga kontakförmedligar! Gör tunnelbanans plattformar till kontaktzoner. Ett resultat kan bli att man inte behöver bygga sönder Stockholm! Man gör flera flugor på smaällen!

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den lördag 05 september 2009 20:36, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Lars Stegenius skrev:Men om jag nu stått i Axelsberg och inte alls varit på väg till Systemet i Liljeholmen utan, säg, för att uppvakta den vackra frånskilda kvinna jag känner som bor i Tensta så hade det blivit lite problem för mig.

Mitt tåg på Tub2 skulle inte stanna i T-Centralen där jag, under normala förhållanden, hade bytt till Tub3. Inte heller vid Fridhemsplan skulle jag kunna byta till Tub3 om jag bytt till Tub1 vid Slusssen/Gamla Stan eftersom stationen var stängd på bägge systemen. Ersättningstrafiken skulle enligt uppgift finnas vid T-Centralen som var stängd på alla tre systemen.

//Lars S
Är inte detta, oavsett vilket ärende till Tensta som föreligger, ett utmärkt argument för Tvärbanans (nordöstra) förlängning till Sumpan och Solna? Vid centrala störningar i det stjärnformiga t-banenätet måste det gå att "smita förbi" från söder till norr och omvänt. Fastän innan denna förlängning är klar har nog dagens rök vädrats ur tunnlarna....................
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Lars Stegenius

Björn Ehnberg skrev:
Lars Stegenius skrev:Men om jag nu stått i Axelsberg och inte alls varit på väg till Systemet i Liljeholmen utan, säg, för att uppvakta den vackra frånskilda kvinna jag känner som bor i Tensta så hade det blivit lite problem för mig.

Mitt tåg på Tub2 skulle inte stanna i T-Centralen där jag, under normala förhållanden, hade bytt till Tub3. Inte heller vid Fridhemsplan skulle jag kunna byta till Tub3 om jag bytt till Tub1 vid Slusssen/Gamla Stan eftersom stationen var stängd på bägge systemen. Ersättningstrafiken skulle enligt uppgift finnas vid T-Centralen som var stängd på alla tre systemen.

//Lars S
Är inte detta, oavsett vilket ärende till Tensta som föreligger, ett utmärkt argument för Tvärbanans (nordöstra) förlängning till Sumpan och Solna? Vid centrala störningar i det stjärnformiga t-banenätet måste det gå att "smita förbi" från söder till norr och omvänt. Fastän innan denna förlängning är klar har nog dagens rök vädrats ur tunnlarna....................
Du har helt rätt! Bristen i det nuvarande systemet är och har alltid varit att det inte går att åka "på tvären" (bortsett från en och annan busslinje som bara går i högtrafik). Men utbyggnaden av Tvärbanan kommer förhoppningsvis att råda bot på det. Hioppas bara att kapaciteten blir tillräcklig...

//Lars S
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:

//Lars S
Man kommer ju fram rätt hyfsat idag med pendeltåget, 50 minuters restid Aspudden-Tensta dagtid enligt SL:s reseplanerare med 17 minuters bytestid vid Mariatorget vilket jag tycker är väl tilltaget. T-banan med byte vid Slussen och Fridhemsplan tar också 50 minuter! (Med linje 4 över Västerbron tar det 40 minuter, men den lösningen bygger ju också på att T-banan går från Fridhemsplan)

(Jaja, jag vet att jag skulle ha skrivit Axelsberg men jag skrev fel, ni får lägga på några minuter.)
Senast redigerad av daniel_s den lördag 05 september 2009 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

Nej nu har tråden spårat ut ordentligt!
Jag trodde nån hade nåt vettigt att eller intressant att säga om själva olyckan (iofs några av inläggen). Nu är det mest det vanliga gnället på bristande info från SL och lite personangrepp. Skärpning!
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

ett utmärkt argument för Tvärbanans (nordöstra) förlängning till Sumpan och Solna? Vid centrala störningar i det stjärnformiga t-banenätet måste det gå att "smita förbi" från söder till norr och omvänt. Fastän innan denna förlängning är klar har nog dagens rök vädrats ur tunnlarna....................
Men ny rök torde hinna uppstå. Tvärbanans första trafikuppgift var för övrigt att erbjuda tvärförbindelse när all trafik vid T-centralen upphört pga att ett kvarlämnat trasigt paraply kortslutit strömskenan, bränt av kablar och därvid spridit rök i alla tre bansystemens tunnlar. Detta inträffade dessbättre en söndag. Och eftersom Tvärbanans första del mellan Gullmarsplan och Liljeholmen var färdigbyggd och provkörningar pågick, beslöt man hänvisa passagerarna till den nya tvärförbindelsen.
/Gunnar Ekeving
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

gek skrev:
ett utmärkt argument för Tvärbanans (nordöstra) förlängning till Sumpan och Solna? Vid centrala störningar i det stjärnformiga t-banenätet måste det gå att "smita förbi" från söder till norr och omvänt. Fastän innan denna förlängning är klar har nog dagens rök vädrats ur tunnlarna....................
Men ny rök torde hinna uppstå. Tvärbanans första trafikuppgift var för övrigt att erbjuda tvärförbindelse när all trafik vid T-centralen upphört pga att ett kvarlämnat trasigt paraply kortslutit strömskenan, bränt av kablar och därvid spridit rök i alla tre bansystemens tunnlar. Detta inträffade dessbättre en söndag. Och eftersom Tvärbanans första del mellan Gullmarsplan och Liljeholmen var färdigbyggd och provkörningar pågick, beslöt man hänvisa passagerarna till den nya tvärförbindelsen.
Kan det ha varit söndagen den 17 oktober 1999? Det finns några vackra höstbilden från det tillfället i Thomas Johanssons Tvärbanebok, sid. 118 -119.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Kan det ha varit söndagen den 17 oktober 1999? Det finns några vackra höstbilden från det tillfället i Thomas Johanssons Tvärbanebok, sid. 118 -119.
ja, det stämmer http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9910 ... brand.html - och när jag läser texten på sid 118 - 119 i Thomas Johanssons bok minns jag att Tvärbanan den aktuella söndagen hade provtrafik för boende i närområdet, som fått särskild inbjudan. Pga stoppet vid T-centralen ändrades upplägget, så att även vanliga färdbevis gällde.
/Gunnar Ekeving
Jan_Bäckström
Kontakt:

Inlägg av Jan_Bäckström »

Wighsnews har nu 2 bilder på den brunna bergforan... Ser inte så illa ut på dessa bilder... men undrar hur det ser ut inuti och på andra baksidan..??

http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyh ... isid=51356

Verkar ha varit ett bra köp *not* de där nya bergfororna... den ena krockade väl för några veckor sedan och sedan det här med den andra....
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Jan_Bäckström skrev:Wighsnews har nu 2 bilder på den brunna bergforan... Ser inte så illa ut på dessa bilder... men undrar hur det ser ut inuti och på andra baksidan..??

Verkar ha varit ett bra köp *not* de där nya bergfororna... den ena krockade väl för några veckor sedan och sedan det här med den andra....
Bra och bra, nu har detta hänt med 9202 tyvärr, samt kommer stå i Bromma ett tag.
Räddningsledare vill att batteriena ska bli helt avkylda innan vi får transportera den till Hammarby med 9201.
Det var därför det vart så stora avstängningardet här med röken.
Men insdan på 9202 är utbränd, så ny korg på, så har vi ett nytt lok igen.
Micke
ännu en dag
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Micke Asklander skrev:
Jan_Bäckström skrev:Wighsnews har nu 2 bilder på den brunna bergforan... Ser inte så illa ut på dessa bilder... men undrar hur det ser ut inuti och på andra baksidan..??

Bra och bra, nu har detta hänt med 9202 tyvärr, samt kommer stå i Bromma ett tag.
Räddningsledare vill att batteriena ska bli helt avkylda innan vi får transportera den till Hammarby med 9201.
Det var därför det vart så stora avstängningardet här med röken.
Men insdan på 9202 är utbränd, så ny korg på, så har vi ett nytt lok igen.
Micke
Var det 9202 som krockade i NA också?
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster har ryddet litt i denne tråden. Noen prøvde seg med humor, men den traff ikke slik den var tiltenkt.

Ha en fortsatt god søndag!

Hilsen
Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Lars Stegenius

Jourmaster skrev:Jourmaster har ryddet litt i denne tråden. Noen prøvde seg med humor, men den traff ikke slik den var tiltenkt.

Ha en fortsatt god søndag!

Hilsen
Jourmaster
Humor och ironi är det svåraste som finns på internetfora! (Ett forum, flera fora, latin)

God söndag själv!

//Lars S
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

Räddningstjänstens pressmeddelande om branden.

därtill kommer även Polis samt sjukvårds resurser mm.

http://www.storstockholm.brand.se/web/B ... ralen.aspx

visst kan det verka som en löjlig företelse när man skall till bolaget men det är vitt skilda saker när det inträffar och innan man får en samladbild av omfattning och vad som sker.
Lars Stegenius

Jag ser inget som helst löjligt i det som hänt, i stället tycker jag det är skrämmande att det viktigaste lokaltrafiksystemet i en huvudstad helt och hållet kan slås ut så lätt. När man nu bygger en fjärde underjordisk station vid T-centralen behövs det inte mycket fantasi för att inse hur det kan bli i framtiden om både t-banetrafiken och pendeltågstrafiken bryter ihop samtidigt en vardag i rusningstid. Klarar man över huvud taget en utrymning om, säg, ett pendeltåg fattar eld i närheten av T-centralen?

Det är nog trots allt säkrare att hålla sig till bilen. Nu byggs ju äntligen Förbifart Stockholm. Just nu befinner sig "my (t)rusty old Opel" hos Farbror Bildoktorn för ett större akut ingrepp men när jag får tillbaks den blir det åter bil till jobbet. Varför använda en timme i vardera riktningen i en svajigt fungerande kollektivtrafik, det kan bli över två timmar när det inte fungerar som det ska, när det tar 20 minuter med bil? Jag får dessutom sitta bekvämt i stället för att stå och trängas - det faktum att jag går med krycka tas det ingen hänsyn till - kollektivtrafiken är uppenbart inte avsedd för personer med någon form av rörelsehinder eller -inskränkning, åtminstone inte i rusningstid. Kanske är det därför jag aldrig ser någon annan med gånghjälpmedel i rusningstid.

//Lars S
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Men vad är det för tjafs ! Helt klart finner jag att det ligger mycket i Lars synpunkter. Naturligtvis finns det i den situation som rådde skäl till att man valde de lösningar som det blev, även om det i alla fall inte blev så bra lösningar. Kraftig stress brukar inte öka kvaliteten på beslut och information, eller hur?

JustNu-projektet som kommer att kosta upp emot en miljard svenska kronor för skattebetalarna och resenärerna i Stockholm ger i en sådan här situation egentligen ingen god vägledning för den som ska ta beslut om omläggningar. Det ger idag heller ingen bra automatisk information till resenärer heller då systemet mest kommer att hantera de enskilda turernas avvikelser. Den mesta av den störningsinformation som ska publiceras i en sådan här situation på skyltsystem, sl.se, trafiken.nu m.fl. måste skrivas in manuellt och då blir det tror jag, trots alla insatser monetärt inte bättre än skribentens förmåga vilket inläggen visar på. När det gäller samordning mellan TLC:er och ersättningstrafiken så har händelseutvecklingen vad jag förstår varit rätt så oväntad med två rökutvecklingar med viss tid emellan, så........ Jag följde händelserna via SMS från SL:s Driftledning.

Min tro är att det hela borde ha eskalerats till någon form av krisgrupp (finns det?) som kunde samordnat trafiken så att inte Tvåan hänvisar till stängda stationer eller trafik som inte körs eller att ersättande trafik lämnar av trafikanter på stängda stationer. Sergels Torg är väl en alldeles utmärkt plats att trafikera då den ligger mitt i smeten ! Kanske det är så enkelt som att man egentligen menade Sergels Torg men i hastigheten sa T-Centralen?

I alla händelser kommer det att utredas, inte bara räddningsinsatsen utan också informationsgivningen av SL enligt interna källor.

De rökjalusier som jag själv varit med och installerat på Fridhemsplan och på T-Centralen under sena 70-talet i rullbandsgången och i tryckschaktet mellan mellan Bana3 och Bana1-2 verkar inte ha fungerat. Finns de kvar eller är de obrukbara på grund av ombyggnaden, är det någon som vet?
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Här kommer en liten länk om brandförsvarets erfarenheter. WighsNews. http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyh ... isid=51447
/Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Inkognito

Inlägg av Inkognito »

Lars Stegenius skrev:Klarar man över huvud taget en utrymning om, säg, ett pendeltåg fattar eld i närheten av T-centralen?
Ja, självklart. Annars skulle det inte få byggas.
Inkognito

Inlägg av Inkognito »

Leif Steen skrev:De rökjalusier som jag själv varit med och installerat på Fridhemsplan och på T-Centralen under sena 70-talet i rullbandsgången och i tryckschaktet mellan mellan Bana3 och Bana1-2 verkar inte ha fungerat.
Tja, nu kom ju trafiken igång rätt snabbt på ettan och tvåan, så det kan inte ha spritts så mycket rök därifrån.

Och till Fridhemsplan kom det väl ingen rök alls? Möjligtvis lite röklukt. Det räknas inte. :)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

När hände det senast att det brann med den allvarlighetsgrad som det var denna gång på T-centralen, i normal trafik?

Hur ofta en viss händelse inträffar är dimensionerande för hur mycket man behöver lägga ner i kostnader på att undvika problemet.

Kan vi kanske ställa det i relation till hur ofta södra länken varit stängd eller hur ofta Essingeleden har begränsad framkomlighet beroende på någon form av "ömt omfamnande" bilister emellan.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar