Nya entréer till Stockholms Central

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Nya entréer till Stockholms Central

Inlägg av LÅ1 »

Nu kan man nå plattformarna för spår 1 - 8 direkt från Kungsbron igen. (Förut kunde man nå vissa av dessa, men inte alla.) Läs mer på Resenärsforum. Hittade ingen direktlänk, men texten är daterad 2009-09-01 och finns i skrivande stund först på sidan!

Man kritiserar att dessa entréer är väl anonyma, och det är lätt att hålla med. Det fick mig att fundera på om det finns någon nationell symbol för järnvägsstationer, motsvarande T-banans T-skylt och J-skylten för pendeltågen. Tidigare var det väl SJ-skylten, men den duger ju inte längre! Något för Banverket att fundera över?

(Är det inte lite skumt att Kungsbron har egna adresser, när Kungsgatan återfinns på båda sidorna av bron?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Nya entréer till Stockholms Central

Inlägg av micke b »

Såg att man i samband med den planerade överdäckningen mellan kungsbron och klarabergsviadukten skulle skifta stationen norrut för att få rakare och bredare perronger, och alternativa/närmare gångar till station city. Då om inte tidigare skulle det bli en riktig entre på Kungsbron.

Det finns ju alltid piktogrammet på vägskyltar, tåg + perrongtak + klocka. Men snyggt är det inte, så det vore väl bra om Järnhusen(?) tog fram en generell logga för järnväg / station. Hur är det ute i landet, står det kvar SJ lite här och var eller har fastighetsbolaget städat?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya entréer till Stockholms Central

Inlägg av daniel_s »

En stor skylt med texten CENTRALSTATION är väl ett ganska bra sätt att påpeka att den ligger där? Så ser det ju ut på framsidan av huset. För att låna ett extremt slitet uttryck: Varför uppfinna hjulet när det redan är uppfunnet? :twisted:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nya entréer till Stockholms Central

Inlägg av LÅ1 »

Om det är Banverket eller Järnhusen (eller kanske Rikstrafiken?) som borde ta initiativet till en gemensam symbol för järnvägsstation vet jag inte. Visserligen är det lämpligt med texten Centralstation på fasaden, men kanske inte som en banderoll över gatan för att man skall se det på håll.
Det jag efterlyste var något som man kan se över trottoaren på lite avstånd, typ T- och J-symbolerna. Och då gemensamt för alla stationer med fjärr- och regionaltrafik, oavsett operatör.
När Järnhusen var nya som fastighetsägare så fanns det vid entréerna en liten skylt som berättade vilka företag som bedrev tågtrafik vid stationen. Vet inte om de finns kvar och är uppdaterade? Det var skyltar som endast var aningen större än de som brukar sitta vid porttelefoner!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya entréer till Stockholms Central

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Om det är Banverket eller Järnhusen (eller kanske Rikstrafiken?) som borde ta initiativet till en gemensam symbol för järnvägsstation vet jag inte. Visserligen är det lämpligt med texten Centralstation på fasaden, men kanske inte som en banderoll över gatan för att man skall se det på håll.
Det jag efterlyste var något som man kan se över trottoaren på lite avstånd, typ T- och J-symbolerna. Och då gemensamt för alla stationer med fjärr- och regionaltrafik, oavsett operatör.
Grundproblemet är ju att man har gjort stationen osynlig genom att bygga en massa fula hus ovanpå den. Hade det inte varit för det, så hade man inte särskilt behövt utmärka ingången - den hade liksom varit synlig genom sin blotta existens, precis som den var tidigare.

När det nu har gått som det har gått, så föreslår jag en sån där tresidig cirkelgrej som för T-banan, fast med ett lokpiktogram på och kanske "SPÅR 3-4" osv på en plogformad "tilläggsskylt" under.
Skriv svar