Gamla bilder på Norrköping någon?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
-8-DEAMON-8-

Gamla bilder på Norrköping någon?

Inlägg av -8-DEAMON-8- »

Finns det någon här som har gamla bilder på Norrköping kanske och visa/ladda upp/skicka?

Det är främst bilder på området runt Norrköping City som är lite intressant. Alltså på hur det såg ut förut på 70- 80- och 90 talet.
Om det är någon som har bilder på Interiör från varuhuset Linden köpcentrum så skulle det vara extra roligt! :cheesygrin:

Om ni inte har bilden digitalt så kan ni i alla fall säga att ni har en bild på det (och kanske eventuellt scanna in någon gång sådär senare)! :wink:
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Gamla bilder på Norrköping någon?

Inlägg av leifd »

-8-DEAMON-8- skrev:Finns det någon här som har gamla bilder på Norrköping kanske och visa/ladda upp/skicka?

Det är främst bilder på området runt Norrköping City som är lite intressant. Alltså på hur det såg ut förut på 70- 80- och 90 talet.
Om det är någon som har bilder på Interiör från varuhuset Linden köpcentrum så skulle det vara extra roligt! :cheesygrin:

Om ni inte har bilden digitalt så kan ni i alla fall säga att ni har en bild på det (och kanske eventuellt scanna in någon gång sådär senare)! :wink:
Kan på rak arm säga att jag har bilder, allafall från 70-talet och framåt.Interiörer från Linden har jag dock inte, men inser inte riktigt varför just Linden skulle vara nått speciell (såg ju någon kommentar om i annan tråd om Linden, men förstår nog inte vad som skulle vara speciellt dock).
Vilket århundrade jag hinner scanna, det kan jag däremot inte säga. Finns en del scannade bilder också, men håller på just nu att försöka lägga upp stora mängder bilder av det digitalt tagna, men även scannat kommer upp vart efter.
Titta gärna på min bildsidan, länk nedan, där finns en del Norrköpings bilder, dock bara en ytterst liten del av allt som finns.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Lite har jag. Och diascannern hemma går varm just nu.

Linden en marsmorgon 2001:

Bild

Bild
-8-DEAMON-8-

Inlägg av -8-DEAMON-8- »

!!!x10^100
WOW! tack så jättemycket!
Det var precis sånadära bilder jag tänkte mig! :cheesygrin:
Har du dem högupplösta också?
Om du har fler bilder så kan du ju ladda upp dem också om du har tid! Det skulle vara jättesnällt!

Eller om någon annan har någon/några bilder också!?

tacktack!
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

-8-DEAMON-8- skrev:Har du dem högupplösta också?
Tyvärr inte, jag var ung, dum och hade ont om disk. Däremot tror jag att jag har fler Linden-bilder, frågan är bara var.
-8-DEAMON-8-

Inlägg av -8-DEAMON-8- »

Det är bilder tagna med digitalkamera? Fanns sådant 2001? Isåfall en dålig? Men optiken verkar ju inte vara så dålig ändå?

Hihi, hur kom det sig att du tog kort i Linden då den där gången? Det finns ju nästan ingen annan som gör :( Bra initiativ var det iallafall!

Ligger dina bilder som diabilder någonstans?
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Ombyggnaden av Linden, maj 2005:

Bild

Bild
-8-DEAMON-8-

Inlägg av -8-DEAMON-8- »

åå! Sånahär bilder har jag även letat efter!
fint!
tacktack!
Fler bilder önskas!
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

-8-DEAMON-8- skrev:Det är bilder tagna med digitalkamera? Fanns sådant 2001? Isåfall en dålig? Men optiken verkar ju inte vara så dålig ändå?

Hihi, hur kom det sig att du tog kort i Linden då den där gången? Det finns ju nästan ingen annan som gör :( Bra initiativ var det iallafall!

Ligger dina bilder som diabilder någonstans?
Bilderna togs med en digitalkamera jag fick låna från jobbet (första digitalkameran jag använde var 1998, men de bilderna finns inte kvar), en Canon Powershot S20 som var rätt vettig faktiskt.

Jag gillar att ta kort på sånt som ska ändras. Jättetrist när man tar dem, fantastiska efter 20 år. Som kvarteret Banken i Linköping, som nu är rivet.

Diabilderna finns just nu som 80 MB stora råfiler i min dator. Att fixa till dem är ett projekt för vintern.
Senast redigerad av bark den måndag 31 augusti 2009 20:13, redigerad totalt 1 gånger.
-8-DEAMON-8-

Inlägg av -8-DEAMON-8- »

Jaha, men tror du det var några bilder på Linden som du tog med kameran 1998 men sedan försvann? Hur försvann de lixom?

Ja visst känns det bra att ta kort på något som kommer ändras! Det är som att få ett uppdrag till sig själv från framtiden!

80 MB råfiler? Vad är råfiler? Är det en 80 MB stor *.RAW fil kanske? Och ur den kan man på något sätt få ur lite bilder? Kan man få ur enskilda bilder där ifrån kanske? Kan det finnas lite bilder på Linden eller något annat runt Norrköping City där kanske?

Hade du stativ när du tog dessa 4 bilder?
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Jaha, men tror du det var några bilder på Linden som du tog med kameran 1998 men sedan försvann? Hur försvann de lixom?
Nej det var bara bilder från kvarteren kring mitt dåvarande jobb. En kul detalj med den kameran var att den sparade bilderna på diskett. De försvann när jag slutade på det jobbet och jag tänkte inte mer på det då.
80 MB råfiler? Vad är råfiler? Är det en 80 MB stor *.RAW fil kanske? Och ur den kan man på något sätt få ur lite bilder? Kan man få ur enskilda bilder där ifrån kanske? Kan det finnas lite bilder på Linden eller något annat runt Norrköping City där kanske?
.dng-filer, men det är ungefär samma som RAW. Jag tror inte det finns Linden-bilder bland dem. Bland bilderna tagna av min morfar kan möjligen finnas bilder från Norrköpings stadskärna under sextiotalet, men de har jag inte scannat klart än.
Hade du stativ när du tog dessa 4 bilder?
Nej, det hade jag inte. Möjligen lutade jag mig mot något eller ställde kameran på någonting.
-8-DEAMON-8-

Inlägg av -8-DEAMON-8- »

Jaha! så spännande..!
Men du tog inte bilderna med blixt? om inte isåfall lite otroligt att du ändå fått dem så fina och skarpa! Mina blir så suddiga så fort jag tar utan blixt. Och om jag ska ta utan blixt och få bra skärpa måste jag isåfall nästan sänka den 2.0 EV. :(
Stadigt underlag verkar vara det som gör bra bild!

Men iallafall, hur många fler bilder tror du att du kan ha?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

-8-DEAMON-8- skrev:Jaha! så spännande..!
Men du tog inte bilderna med blixt? om inte isåfall lite otroligt att du ändå fått dem så fina och skarpa! Mina blir så suddiga så fort jag tar utan blixt. Och om jag ska ta utan blixt och få bra skärpa måste jag isåfall nästan sänka den 2.0 EV. :(

Tar du bilder med blixt på så stort avstånd så måste du ha en rejäl blixt för att det inte ska bli grynigt. Och då slår nog blixten igenom på det närliggande. (Har jag fel, ni som kan det där om fotografering bättre än jag?)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

bark skrev:
Nej det var bara bilder från kvarteren kring mitt dåvarande jobb. En kul detalj med den kameran var att den sparade bilderna på diskett. De försvann när jag slutade på det jobbet och jag tänkte inte mer på det då.
Det där låter bestämt som en SONY Mavica, http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Mavica som nog var en ganska utmärkt kamera på sin tid.
Kan nämna Mr Nilsson "Bussmicke" använde sig av denna sorts kamera under säkert 3-4 år, men då parallellt med analoga kameror. Mickes sista Mavica finns nu hemma i min kamerasamling. Den fungera i stort, men inte riktigt bra då den är lite glapp.
-8-DEAMON-8- skrev:Jaha! så spännande..!

Min uppfattning om blixt och blixtfotografering, är att blixt oftast bara ger mej platta och tråkiga bilder, i vart fall med enklare bilxtutrustning.
För att få bra bilder i dåligt ljus föredrar jag kameror med ljusstark optik (gamla anlaoga kameror) eller hög ljuskänslighet (moderna digitala kameror). En inte allt för lätt kamera är också att föredra då då de är lättare att undvika rörelseoskäpa med. Moderna digitala kameror har ju dessutom skaksensorer som motverkar rörelseokärpa.
Allt för att jag tycker bilder i befintligt ljus alltid blir bättre.
Idag är det ju dessutom enkelt att justera bilden både i exponering och skärpa inom vissa gränser med bildbehandlingsprogram.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Kantorn skrev:Tar du bilder med blixt på så stort avstånd så måste du ha en rejäl blixt för att det inte ska bli grynigt. Och då slår nog blixten igenom på det närliggande. (Har jag fel, ni som kan det där om fotografering bättre än jag?)
Ungefär så, ja. Blixt använder jag nästan bara vid porträtt i solsken numera.
-8-DEAMON-8-

Inlägg av -8-DEAMON-8- »

Så man ska försöka ta utan blixt kan vi sammanfatta det som. Bara vi "nödfall" så att säga då.

Iallfall! Om någon har lite flera bilder på något som kan vara intressant (inom Norrköping City (men främst Linden)) så skulle det ju vara kul!
tacktack!
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Det var då ett tjat om detta kopcentrum. Fast det är klart, när det invigdes 1977 måste det ha varit jättehäftigt. Disco, liksom.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det där bör vara allt jag har, om jag inte hittar fler diamagasin från åttiotalet. De togs 30 maj 2001.
-8-DEAMON-8-

Inlägg av -8-DEAMON-8- »

åå tacktack så jättemycket!
Så roligt! Speciellt bilden med dendär stora stången som hängde ner från taket med alla affärer på, den minns man så väl! Men nästan glömt bort hur den såg ut!
Och dedära taket med dedära "dropparna" som lyste (utanför Lindex) kommer man också ihåg sen när man var liten! Så speciella och mysiga de var egentligen!

Ja vad tyckte man egentligen då 1977? Det var väl jättesnyggt och så fanns det väl inget liknande? Bara små gulliga affärer utmed gatorna? Någon här som minns hur det var och vad man tyckte då Linden öppnade då i mars 1977?

Tack så jättemycket för alla bilder "bark":en! (Om du kanske eventuellt råkar hitta någon mer bild så kan du ju ladda upp den också om du har en stund över! )
Och om någon annan har någon bild liggandes kanske!
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Jag har nu fått en låda med åttiotalsbilder. Man vet aldrig vad som kan dyka upp där...

En liten kommentar kring mittenbilden: Ursprungligen fanns det, där golvet svänger ut vid pelaren, en träbänk med askfat och gröna växter. Dessa togs bort i mitten av åttiotalet efter att a-lagarna skapat allt mer problem på övervåningen.
-8-DEAMON-8-

Inlägg av -8-DEAMON-8- »

Så spännande!!
Vilken mittenbild menar du (det är ju 4 olika...)
Menar du den bilden med två hål i taket och där det står "Ohlssons" till höger? Och på dendära lilla utsvängen vid stolpen var det alltså träbänk med askfat och lite alkisar alltså? :cheesygrin:
Låst