Polisen: "Sluta skjutsa barnen till skolan"

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Daniel

Inlägg av Daniel »

LÅ1 skrev:
Daniel skrev:Idag vet man att barn inte är trafikmogna förrän i 12-årsåldern och att släppa ut barn i trafiken mot bättre vetande är bara idiotiskt och oansvarligt.
Tror det är mycket individuellt! Möjligen är 12 år en nedre gräns, men nog ser man många i betydligt mer mogen ålder som inte borde släppas ut i trafiken! Många är cycklister och moppedister. En del är bilister och t.o.m. bussförare! :wink:
Precis, och det var därför jag skrev 12-årsåldern.. för att markera att jag menade ungefär 12 år, eller snarare vid en mognad motsvarande 12 år i rikssnittet.
Ulrik Berggren skrev:Samma åldersdefinition rådde när jag var 10 som nu (född -77, själv?). Men det är viss skillnad mellan att cykla på trafikerade vägar mot att gå längs en trottoar... (det förra fick jag givetivs inte göra förrän jag blev lite äldre, om det nu är intressant med enskilda exempel här).
Vem har pratat om att cykla? Trafikmognad har man mer eller mindre av även som fotgängare på trotaren, det skall korsas vägar på mer eller mindre lämpliga platser och det skall bedömmas vissa riskmoment som knappast klaras av en >12-åring. Att cykla själv i stan som knatte trodde jag var helt uteslutet, det är det åtminstone för mig om det skulle handla om mina egna barn. Men det är klart, vi har alla olika syn på uppfostran. Du kanske skulle testa en uppfostran utan att låta barn lära sig den hårda vägen, den pedagogiken lämnade vi på 50-talet. Det fungerar alldeles utmärkt att resonera med barn om man har tålamod och ett intresse men oftast tar man till ryck-och-slit-metoden för att den är enkel just här och just nu men i förlängningen är negativ förstärkning aldrig bra.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Daniel skrev:Trafikmognad har man mer eller mindre av även som fotgängare på trotaren, det skall korsas vägar på mer eller mindre lämpliga platser och det skall bedömmas vissa riskmoment som knappast klaras av en >12-åring.
Märkligt... Bortsett från att jag tror (och hoppas) att din vinkel är vänd åt fel håll - vilket inte spelar nån roll i mitt resonemang - så är det konstigt att du kommer fram till saker som inte en hel skola samt 240 föräldrapar per år kom fram till på 70 - 80-talen. De 240 föräldraparen för varje årskull skickade ut intet ont anande barn i trafiken för att ta sig till den skolan där jag gick (Adolf Fredrik) och det hände under min period där inte en enda allvarlig olycka med barn så när som på att det lektes herre på täppan en gång på en snöhög så att ett barn bröt benet. Dessutom hade vi sommartid gymnastik i Vasaparken, och tro inte vi åkte skolbuss dit, nej vi gick, vind för våg, själva dit. Inte ens i samlad tropp hand i hand alltså.

Jag tror på allvar att:
Lär man sina barn trafikvett så klarar de sig bra i trafiken fram till trafikmognaden.
Låter man barnen ta ansvar för sig själva i trafiken - efter att ha lärt dem trafikvett - så kommer trafikmognaden ganska snart.

Lär man inte barnen trafikvett i tidig ålder - säg 8 - 10-årsåldern - så lär de sig aldrig. Och det kan man se resultat på till exempel där jag bor, där gymnasieelever kör som galningar i samhället. De har inte behövt lära sig trafikvett, för de bor ju på landet...

Eller också blir det tvärt om, man vågar inte ta körkort.

Låter man barnen leva i en skyddad värld genom att alltid köra dem till skolan gör man dem en stor otjänst.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Låter man barnen leva i en skyddad värld genom att alltid köra dem till skolan gör man dem en stor otjänst.
För mej verkar det som om barn överbeskyddas nu för tiden! Hörde eller läste någon lärare (eller annan skolpersonal) kommentera detta överbeskyddande. En skolelev hade kommit fram och frågade om hon fick leka på en liten snöhög, några decimeter hög, utan hjälm! Vem skulle överhuvudtaget tänka tanken att man behövde hjälm för att leka i eller på en snöhög för så där 10, 15 år sedan?
Daniel

Inlägg av Daniel »

Kantorn skrev:
Daniel skrev:Trafikmognad har man mer eller mindre av även som fotgängare på trotaren, det skall korsas vägar på mer eller mindre lämpliga platser och det skall bedömmas vissa riskmoment som knappast klaras av en >12-åring.
Märkligt... Bortsett från att jag tror (och hoppas) att din vinkel är vänd åt fel håll - vilket inte spelar nån roll i mitt resonemang - så är det konstigt att du kommer fram till saker som inte en hel skola samt 240 föräldrapar per år kom fram till på 70 - 80-talen. De 240 föräldraparen för varje årskull skickade ut intet ont anande barn i trafiken för att ta sig till den skolan där jag gick (Adolf Fredrik) och det hände under min period där inte en enda allvarlig olycka med barn så när som på att det lektes herre på täppan en gång på en snöhög så att ett barn bröt benet. Dessutom hade vi sommartid gymnastik i Vasaparken, och tro inte vi åkte skolbuss dit, nej vi gick, vind för våg, själva dit. Inte ens i samlad tropp hand i hand alltså.

Jag tror på allvar att:
Lär man sina barn trafikvett så klarar de sig bra i trafiken fram till trafikmognaden.
Låter man barnen ta ansvar för sig själva i trafiken - efter att ha lärt dem trafikvett - så kommer trafikmognaden ganska snart.

Lär man inte barnen trafikvett i tidig ålder - säg 8 - 10-årsåldern - så lär de sig aldrig. Och det kan man se resultat på till exempel där jag bor, där gymnasieelever kör som galningar i samhället. De har inte behövt lära sig trafikvett, för de bor ju på landet...

Eller också blir det tvärt om, man vågar inte ta körkort.

Låter man barnen leva i en skyddad värld genom att alltid köra dem till skolan gör man dem en stor otjänst.
Några saker, kantorn..

1. Kan du med handen på hjärtat påstå att trafikintensiteten och trafikattityden bland billister var samma då som idag?

2. Ja, man skall lära barn trafikvett. Men man skall inte utsätta barn för onödig fara.

3. Det finns andra element i stadsmiljön som ett barn som är trafikmoget inte kan styra över, t.ex. illasinnade vuxna. Ett barn har inte samma riskuppfattning som vuxna har vilket gör att risken ökar att en olycka sker om en vuxen inte är i närheten. Speciellt i en trafikmiljö där det befinner sig människor som inte tar någon hänsyn till barn i trafiken eller har förståelse för att barn inte har någon vidare trafikmognad utan man kanske t.ex. förutsätter att barnet inte springer ut på ett övergångsställe utan att se sig om bara för att det är grön gubbe. Det kan komma svängande fordon som också har grönt ljus där föraren talar i mobiltelefon etc och inte har uppmärksamhet på den döda vinkeln. En vuxen tittar sig förhoppningsvis om innan han/hon går över, annars får denne skylla sig själv. Men man kan inte ställa sådana krav på ett barn.

Barn skall självklart lära sig trafikvett, och det har jag redan sagt att man kan göra utan att utsätta barnen för fara. Det finns något som heter samtal, resonerande och konstruktiv pedagogik som faktiskt fungerar på barn om man bara tar sig tid och tålamod och inte falla för frestelsen att skicka ut barnen i trafiken på egen hand och hoppas på det bästa med inställningen att "om dom inte börjar tidigt blir det aldrig några självständiga individer av dom" och därmed riskerar att barnen kan råka ut för tråkigheter. Jag skulle själv inte vilja ta den risken, isåfall tar jag hellre trafikvettsdialogen på fritiden när det inte handlar om "kritisk" tid.

Detta handlar inte om att barn inte får leka på snöhögen på skolgården utan hjälm, detta handlar om en livsfarlig miljö för ensamna barn. Det handlar om rabiata buss- och tunnelbaneförare som inte tar hänsyn till barn i trafiken för att de rör sig på ett sätt som inte lämpar sig för buss- och tunnelbaneförares ögon (man är van vid att vuxna tar för sig). Det handlar om en miljö där vuxna trafikanter inte talar samma språk som barn, det kan vara bra med en tolk där emellan. Och den tolken bör vara ansvarsfull nog att inte själv utsätta barn för fara, för isåfall har ju hela tanken med att den vuxne är med fallit. Och tyvärr måste jag säga att tillfällena som dagis- eller förskolepersonal gör ett bra jobb i trafiken är mycket få (åtminstone som jag har sett, och jag har spenderat rätt mycket tid ute i trafiken).
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Tänk, du påminer om min överbeskyddande morsa som alltid var rädd att jag skulle råka på någon ful gubbe när jag var ute och åkte på upptäktsfärder själv i 11-årsåldern (i slutet av -80-talet. Mig veterligt har antal övergrepp på barn inte ökat sen dess. Någon som har statistik?). Det enda som hände var att jag fick skjuts av en orolig förälder till en klasskompis en gång :lol: Men visst, du har säkert bättre koll än hundratals föräldrar som mig veterligt fortfarande låter sina barn åka själva till skolan. Har föräldras bekanta som gör så än idag (det gäller Adolf Fredrik även nu) och de har inte ens reflekterat i de banor som du gör. Inget har heller hänt deras barn. Samhället är för överbeskyddande idag, det har flera insatta personer redan konstaterat. :idea: :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Daniel

Inlägg av Daniel »

Ulrik Berggren skrev:Tänk, du påminer om min överbeskyddande morsa som alltid var rädd att jag skulle råka på någon ful gubbe när jag var ute och åkte på upptäktsfärder själv i 11-årsåldern (i slutet av -80-talet. Mig veterligt har antal övergrepp på barn inte ökat sen dess. Någon som har statistik?). Det enda som hände var att jag fick skjuts av en orolig förälder till en klasskompis en gång :lol: Men visst, du har säkert bättre koll än hundratals föräldrar som mig veterligt fortfarande låter sina barn åka själva till skolan. Har föräldras bekanta som gör så än idag (det gäller Adolf Fredrik även nu) och de har inte ens reflekterat i de banor som du gör. Inget har heller hänt deras barn. Samhället är för överbeskyddande idag, det har flera insatta personer redan konstaterat. :idea: :roll:
Källa? Det är lätt att slänga sig med sådana uttalanden när man inte har stöd för det.. Tänk om jag hävdar att samhället är exakt lika överbeskyddande idag som det var igår "enligt insatta personer"?

Dessutom är fula gubbar ETT element, men snöa inte in dig på det. Det gör dig bara löjlig och tyder på att dina argument börjar ta slut..
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Daniel skrev:
Ulrik Berggren skrev:Tänk, du påminer om min överbeskyddande morsa som alltid var rädd att jag skulle råka på någon ful gubbe när jag var ute och åkte på upptäktsfärder själv i 11-årsåldern (i slutet av -80-talet. Mig veterligt har antal övergrepp på barn inte ökat sen dess. Någon som har statistik?). Det enda som hände var att jag fick skjuts av en orolig förälder till en klasskompis en gång :lol: Men visst, du har säkert bättre koll än hundratals föräldrar som mig veterligt fortfarande låter sina barn åka själva till skolan. Har föräldras bekanta som gör så än idag (det gäller Adolf Fredrik även nu) och de har inte ens reflekterat i de banor som du gör. Inget har heller hänt deras barn. Samhället är för överbeskyddande idag, det har flera insatta personer redan konstaterat. :idea: :roll:
Källa? Det är lätt att slänga sig med sådana uttalanden när man inte har stöd för det.. Tänk om jag hävdar att samhället är exakt lika överbeskyddande idag som det var igår "enligt insatta personer"?

Dessutom är fula gubbar ETT element, men snöa inte in dig på det. Det gör dig bara löjlig och tyder på att dina argument börjar ta slut..
Vet inte om du bryr dig om det, men här är en.
Jag bryr mig inte om vilka argument du vill att jag ska anföra, men personligen föredrar jag sådana där jag har personliga erfarenheter att stödja dem på :idea:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Ulrik Berggren skrev:Tänk, du påminer om min överbeskyddande morsa som alltid var rädd att jag skulle råka på någon ful gubbe när jag var ute och åkte på upptäktsfärder själv i 11-årsåldern (i slutet av -80-talet. Mig veterligt har antal övergrepp på barn inte ökat sen dess. Någon som har statistik?).
Jag har ingen statistik men jag tror att övergreppen är lika vanliga nu som då, med en stor skillnad i att mörkertalet var större då. Däremot är fler medvetna om problemet och (över)beskyddar sina barn nu vilket gör att de barn som inte (över)beskyddas löper något större risk att råka illa ut.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Daniel skrev:Några saker, kantorn..

1. Kan du med handen på hjärtat påstå att trafikintensiteten och trafikattityden bland billister var samma då som idag?
Nej. Det kan jag inte ens med handen någon annan stans.
Men hurså? Lär man sitt barn att bara gå över trafikljusstyrd gata när det är rött ljus, att se sig noga för - trots parkerade bilar - både när det finns ljus och när det inte finns så spelar nog inte trafikintensiteten någon större roll.
Daniel skrev:2. Ja, man skall lära barn trafikvett. Men man skall inte utsätta barn för onödig fara.
Nej det har jag inte heller propagerat för. Men att skjutsa barn till skolan bara för att man bor i innerstan tycker jag snarare är överbeskyddande. Tänk den dagen då barnen inte längre får skjuts, hur ska de klara sig då? Helt plötsligt?
Daniel skrev:3. Det finns andra element i stadsmiljön som ett barn som är trafikmoget inte kan styra över, t.ex. illasinnade vuxna. Ett barn har inte samma riskuppfattning som vuxna har vilket gör att risken ökar att en olycka sker om en vuxen inte är i närheten. Speciellt i en trafikmiljö där det befinner sig människor som inte tar någon hänsyn till barn i trafiken eller har förståelse för att barn inte har någon vidare trafikmognad utan man kanske t.ex. förutsätter att barnet inte springer ut på ett övergångsställe utan att se sig om bara för att det är grön gubbe. Det kan komma svängande fordon som också har grönt ljus där föraren talar i mobiltelefon etc och inte har uppmärksamhet på den döda vinkeln. En vuxen tittar sig förhoppningsvis om innan han/hon går över, annars får denne skylla sig själv. Men man kan inte ställa sådana krav på ett barn.
Jo, där har du det brännande feltänket: Självklart ska man ställa samma krav på ett barn att titta sig om! Men inte genom att bara säga till, utan genom att visa hur man gör, alltid, alltid, alltid när man är ute och går med barnet! Annars tappar man lätt i förtroende!
Daniel skrev: Barn skall självklart lära sig trafikvett, och det har jag redan sagt att man kan göra utan att utsätta barnen för fara. Det finns något som heter samtal, resonerande och konstruktiv pedagogik som faktiskt fungerar på barn om man bara tar sig tid och tålamod och inte falla för frestelsen att skicka ut barnen i trafiken på egen hand och hoppas på det bästa med inställningen att "om dom inte börjar tidigt blir det aldrig några självständiga individer av dom" och därmed riskerar att barnen kan råka ut för tråkigheter. Jag skulle själv inte vilja ta den risken, isåfall tar jag hellre trafikvettsdialogen på fritiden när det inte handlar om "kritisk" tid.
Samtal och resonerande enbart är inte konstruktiv pedagogik. I kostruktiv pedagogik gäller "learning by doing". Helt enkelt det som i skolvärlden brukar kallas praktik.

OK Jag ska medge att den första veckan släppte inte min mor och far mig till skolan själv, men de skjutsade mig inte heller. De åkte tunnelbana och tåg med mig, för att jag skulle lära mig. De gick över gator med och utan trafikljus, de åkte buss och lät mig stiga på först etc. När de såg att jag kunde så lät de mig åka själv.

De resonerade minsann inte med mig sittande hemma i ett rum för att jag skulle förstå allvaret. Då hade jag nämligen inte förstått det. Garanterat.
Daniel skrev: Detta handlar inte om att barn inte får leka på snöhögen på skolgården utan hjälm, detta handlar om en livsfarlig miljö för ensamna barn. Det handlar om rabiata buss- och tunnelbaneförare som inte tar hänsyn till barn i trafiken för att de rör sig på ett sätt som inte lämpar sig för buss- och tunnelbaneförares ögon (man är van vid att vuxna tar för sig). Det handlar om en miljö där vuxna trafikanter inte talar samma språk som barn, det kan vara bra med en tolk där emellan. Och den tolken bör vara ansvarsfull nog att inte själv utsätta barn för fara, för isåfall har ju hela tanken med att den vuxne är med fallit. Och tyvärr måste jag säga att tillfällena som dagis- eller förskolepersonal gör ett bra jobb i trafiken är mycket få (åtminstone som jag har sett, och jag har spenderat rätt mycket tid ute i trafiken).
Det var tur att du inte är så överbeskyddande. Men vem sätter gränsen för vad som är lämpligt?

Det är inte idealiskt att släppa ut barn på gatorna vid för våg utan "kurs" i hur man gör. Det är förkastligt.

Det är inte idealiskt att köra barn till skolan varenda dag så de aldrig lär sig trafikvett förrän det är försent. Tro mig, jag ser - fortfarande i den lilla byn jag bor i, samt i kommunhuvudorten Ljungby - fler ungdomar än barn som beter sig vansinnigt och livsfarligt i trafiken. Och jag ser barn här. Massor. Men de har lärt sig.

Det idealiska som jag ser det är att följa med barnen ett tag - någon vecka, kanske månad - på ett sätt som barnen klarar själv sedan. Alltså är bil uteslutet. (Om man inte har råd att sedan skicka barnen med taxi alltså...)
Åk kollektivt och gå mycket. Finns det separata cykelbanor så cykla. Men lär barnen leda cykeln över gatorna i så fall tills de är säkrare i trafiken. Återigen inte genom att säga utan genom att göra själv.

Oj, nu har jag skrivit långt.

Till sist vill jag kommentera dagispersonal som sköter sig illa: Där håller jag med dig fullt ut. De borde stängas av från kollektivtrafikansvar gentemot barnen. Samtliga dagisfröknar och -magistrar samt lågstadie-dito borde gå obligatorisk kurs hur man beter sig på en buss och i tunnelbanan. Helt klart. Och sedan avvisas med barn och allt om de inte följer kursen.
Professionell tyckare
TKO

Inlägg av TKO »

Daniel skrev:

Upprepar dessa frågor:

Några korta frågor:
- Bor du i sthlms innerstad?
- Har du barn som går i skolan där?

Det är lite otydligt i din framställan om du utgår från verkligheten eller en tänkt situation...

med de bästa hälsningar
Thomas K Ohlsson
(Har barn, ej bil)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Erik Sandblom skrev:Det betyder att om man kör sina barn till skola i Stockholms tätort så sker det troligen i onödan.
Ja, alla vet ju att dagens ungdom utvecklas ju ändå bara till ligister så de kan lika gärna stanna hemma istället för att gå till skolan :P
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Kantorn skrev:Till sist vill jag kommentera dagispersonal som sköter sig illa: Där håller jag med dig fullt ut. De borde stängas av från kollektivtrafikansvar gentemot barnen. Samtliga dagisfröknar och -magistrar samt lågstadie-dito borde gå obligatorisk kurs hur man beter sig på en buss och i tunnelbanan. Helt klart. Och sedan avvisas med barn och allt om de inte följer kursen.

Jag har inte observerat detta med dagispersonal som missköter sig i trafiken. Kan du berätta mer om det?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Angeånde barn i trafiken och risk så kan det vara intressant att reprisera denna bild som visar barns rörelsefrihet i Sheffield, England, över fyra generationer.

Bild

"The contrast between Edward and George's childhoods is highlighted in a report which warns that the mental health of 21st-century children is at risk because they are missing out on the exposure to the natural world enjoyed by past generations."

Artikeln finns här på Daily Mail:
http://www.dailymail.co.uk/pages/live/a ... _id=462091

Daniel skrev:Detta handlar inte om att barn inte får leka på snöhögen på skolgården utan hjälm, detta handlar om en livsfarlig miljö för ensamna barn. Det handlar om rabiata buss- och tunnelbaneförare som inte tar hänsyn till barn i trafiken för att de rör sig på ett sätt som inte lämpar sig för buss- och tunnelbaneförares ögon (man är van vid att vuxna tar för sig). Det handlar om en miljö där vuxna trafikanter inte talar samma språk som barn, det kan vara bra med en tolk där emellan. Och den tolken bör vara ansvarsfull nog att inte själv utsätta barn för fara, för isåfall har ju hela tanken med att den vuxne är med fallit. Och tyvärr måste jag säga att tillfällena som dagis- eller förskolepersonal gör ett bra jobb i trafiken är mycket få (åtminstone som jag har sett, och jag har spenderat rätt mycket tid ute i trafiken).

Nu tycker jag det låter som att du dömer ut såväl skol- och dagispersonalen som förarna. Kan det verkligen stämma att så många människor är så inkompetenta i sina yrken?

När jag tog körkort fick jag lära mig att barn kan få för sig vad som helst i trafiken. Jag minns också när jag som tolvåring cyklade till skolan. En del av bilisterna var som fastklistrade i asfalten när jag kom farande. Jag tror det tillhör allmänbildningen att barn inte är som andra trafikanter. Själv buntar jag ihop dom med hundar. Det finns hundar med trafikvett, men de flesta har det inte.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:Till sist vill jag kommentera dagispersonal som sköter sig illa: Där håller jag med dig fullt ut. De borde stängas av från kollektivtrafikansvar gentemot barnen. Samtliga dagisfröknar och -magistrar samt lågstadie-dito borde gå obligatorisk kurs hur man beter sig på en buss och i tunnelbanan. Helt klart. Och sedan avvisas med barn och allt om de inte följer kursen.

Jag har inte observerat detta med dagispersonal som missköter sig i trafiken. Kan du berätta mer om det?
Nej egentligen inte. Men Daniel skrev om det, och jag svarade vad jag tyckte om det.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Daniel skrev:Detta handlar inte om att barn inte får leka på snöhögen på skolgården utan hjälm, detta handlar om en livsfarlig miljö för ensamna barn. Det handlar om rabiata buss- och tunnelbaneförare som inte tar hänsyn till barn i trafiken för att de rör sig på ett sätt som inte lämpar sig för buss- och tunnelbaneförares ögon (man är van vid att vuxna tar för sig).
Du glömde personbilisterna, de kör ÄNNU sämre än bussförarna! ALLA bussförare är bättre förare än personbilister, även de riktigt dåliga! Det är typiskt bilälskare att ta BUSSAR av alla möjliga fordon som exempel på något riktigt farligt, men glömma den stora mängden av personbilar och den obefintliga kontrollen av deras förare.

Daniel! Var inte så där individualistisk, du går för långt!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
Daniel skrev:Detta handlar inte om att barn inte får leka på snöhögen på skolgården utan hjälm, detta handlar om en livsfarlig miljö för ensamna barn. Det handlar om rabiata buss- och tunnelbaneförare som inte tar hänsyn till barn i trafiken för att de rör sig på ett sätt som inte lämpar sig för buss- och tunnelbaneförares ögon (man är van vid att vuxna tar för sig).
Du glömde personbilisterna, de kör ÄNNU sämre än bussförarna! ALLA bussförare är bättre förare än personbilister, även de riktigt dåliga! Det är typiskt bilälskare att ta BUSSAR av alla möjliga fordon som exempel på något riktigt farligt, men glömma den stora mängden av personbilar och den obefintliga kontrollen av deras förare.

Daniel! Var inte så där individualistisk, du går för långt!
Nåja, alla bussförare kör inte bättre än alla bilister. Det finns rötägg bland bussförarna och det finns riktiga förebilder vad gäller bilisterna. Även om jag tror att snittet på bussförarnas körskicklighet och hänsynstagande ligger något högre än snittet på bilistens dito...

Du går lite för långt åt andra hållet.
Professionell tyckare
Daniel

Inlägg av Daniel »

Kantorn, ja jag har också studerat John Deweys pedagogiska filosofier, bland andra. Men återigen, jag har inte sagt att man inte skall träna barns trafikmognad och trafikvana, men jag gör det hellre under ordnade former än skickar ut barnen vind för våg och riskerar att något händer i onödan.

Erik, det är svårt att beskriva utan att visa men jag kan nämna ett par tillfällen.

1. Odenplan, linje 18 på väg söderut, klockan är någonstans runt eftermiddag, närmare rusningen. Jag har stått vid stationen i ungefär 30 sekunder och lastat/lossat. Jag annonserar att dörrarna stängs varpå jag hör ett gallskrik bakom om att jag bara måste vänta varpå jag instinktivt vänder mig om och får se en dagisfröken komma släpandes med två barn i vardera hand. Det ena barnet ropar efter fröken halvgråtandes att hon inte hinner med och det andra barnet ramlar gång på gång eftersom fröken är snabbare. Resten av klassen kommer i grupper springandes ned för trapporna från södra ingången men ingen av de två övriga fröknarna har någon koll på de övriga barnen förutom de stackare som släpas i deras händer. Eftersom dörrstängningen redan påbörjats (och alla som kör C20 vet att dörrstängningen inte går att avbryta på så kort tid som man ibland hade önskat) slutar det med att fröken kastar sig mot dörrarna varpå både hon och barnen fastnar och tumultet är ett faktum.

När vi kom fram till Tallkrogen där hela gruppen skulle av tog jag tag i den fröken som var mest aggressiv vid Odenplan och frågar vad hon egentligen hade för syfte med att utsätta klassen för den risken hon gjorde men hon förklarade i försvarsställning att det faktiskt fanns föräldrar som väntade på barnen. Jag frågade om föräldrarna föredrog att barnen blev utsatta för denna idiotiska behandling framför att få vänta 10 minuter men fick bara ett "bluää" till svar och att jag som en "jävla tunnelbanechaffis" bara skulle ge fan i att lägga mig i osv.

2. Fridhemsplan, linje 19 på väg norrut, klockan är någonstans runt eftermiddag. Jag ser hur en dagisklass kommer "springandes" upp från den blå linjen och jag avvaktar med dörrstängningen och två fröknar ställer sig i dörröpnningen med varsitt dörrblad i ryggen medan barnen kliver ombord. Den tredje fröken hade redan klivit in i tåget. När "samtliga" barn klivit ombord släpper fröknarna dörrarna och går in i tåget varpå jag påbörjar dörrstängningen. När dörrarna gått halvvägs ihop ser jag hur det kommer fler barn springandes och ett ben kommer utfarandes från tåget och tumultet är ett faktum. Jag hör hur dom skriker "jävla idiot" etc från andra vagnen och dom sparkar och sliter i dörrarna tills jag öppnat och de två barnen kliver ombord. Den här gången klev nötterna av i Åkeshov så jag hade ingen möjlighet att prata med personerna.

Det här är bara två exempel, jag skulle kunna skriva en hel bok om skolpersonal som slarvar och utsätter barn för livsfara men det har jag ingen lust med. Jag har bättre saker för mig. :)

Daniel_s, det där tänker jag inte ens bemöta. Du vet lika bra som jag att det finns riktigt bra bilförare precis som det finns riktigt dåliga bussförare och vice versa. Ditt uttalande är bara slarvigt och dåligt genomtänkt.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Re: Polisen: "Sluta skjutsa barnen till skolan"

DN: Föräldrar som lämnar barn vid skola utgör stor trafikfara
Trafiksituationen utanför skolorna är ett allvarligt problem. Och det är föräldrarna som är det största hotet. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges rektorer.

Ekot: Föräldrar äventyrar säkerhet vid skolor
– Vi har försökt vädja nu till föräldrar att åtminstone ta med grannens barn i bilen, så att vi åtminstone kan halvera trafiken. Det skadar inte heller att man går kanske 15 - 20 minuter till skolan. Föräldrar kan ju organisera det här på olika sätt. Det finns ett uttryck som kallas "gående bussar" - alltså föräldrar går ihop och organiserar det här och någon som har möjlighet tar med barnen och följer dem till skolan för att det ska bli tryggt, säger Paul Pålsson, som är områdeschef för Torsviks skolområde på Lidingö utanför Stockholm.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:DN: Föräldrar som lämnar barn vid skola utgör stor trafikfara
Trafiksituationen utanför skolorna är ett allvarligt problem. Och det är föräldrarna som är det största hotet. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges rektorer.

Ekot: Föräldrar äventyrar säkerhet vid skolor
– Vi har försökt vädja nu till föräldrar att åtminstone ta med grannens barn i bilen, så att vi åtminstone kan halvera trafiken. Det skadar inte heller att man går kanske 15 - 20 minuter till skolan. Föräldrar kan ju organisera det här på olika sätt. Det finns ett uttryck som kallas "gående bussar" - alltså föräldrar går ihop och organiserar det här och någon som har möjlighet tar med barnen och följer dem till skolan för att det ska bli tryggt, säger Paul Pålsson, som är områdeschef för Torsviks skolområde på Lidingö utanför Stockholm.
Funkar det så är det bra. Jag kan tänka mig att i stadsregionerna behövs det verkligen tas tag i saken.

I Agunnaryd med ca 90 - 100 skolelever eller möjligen mindre än så, och där de flesta går till skolan då de bor i samhället, resten får skolskjuts utom ett fåtal, blir det en buss och 10 - 15 bilar typ. Plus lärarna. I Ryssby är det väl ca 200 skolelever kan jag tänka mig fungerar det också bra. Det finns en stor parkering och den är nästan alltid bara kvartsfull. I övrigt är det ett gäng skolbussar som kommer dit. Där är det snarare långtradare (mestadels timmerbilar) som har susat förbi i (gissningsvis) 50 - 70 km/h innan de bromsat inför rondellen. Hastigheten är satt till skol-30. Men nu finns farthinder i form av slalom - kör man långtradare där i 70 så välter väl de, alternativt kränger så mycket så bilen går av vägen.

Så här på landet är det mig veterligen inget sånt problem.

Jo, så finns ju gymnasiet. Där har alla som har körkort egen bil, resten har epatraktor. Och de sistnämnda går nästan lika fort. Där finns det en fyra-fem elever varje år som tränar halkkörning i rondellen - året runt. Och som gasar runt ett av de få kvarter där det går att köra runt. I hastigheter som är alldeles för höga. Där hjälper nog inte några hastighetsbegränsningar - där hjälper fartkamera. Men det finns inte, de sitter ute på riksvägen.

Ville härmed upplysa om en landsbygdssituation.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Och nu till min vardag:

jag är 15 år, har mamma och pappa som inte har och aldrig haft någon bil.

-sedan jag var 12 år så har jag alltid åkt tunnelbana eller buss.
min omdöme: förvisso fortkörning, men jag har aldrig varit med/vittne om olycka sedan jag var 5 (vittne).

-innan dess hade jag gångavstånd varannan vecka till skolan i trafikvägar. då gick jag över två övergångsställen.
min omdöme: inga problem. förvisso fick jag inte gå hur som helst. DVS. redan vid 8-9 årsåldern har jag gett mig ut i trafiken själv.

-innan dess så åkte min mamma, eller pappa med mig med buss (senare tunnelbana) till plugget när jag bodde i karlaplan och gick i skolan i fridhemsplan. och så har jag alltid gjort.
min omdöme: vet ej, var sååå liten då...

-under vårterminen hade jag lämnat brorsan till sin skola (han går i hedvig, själv gärdesskolan idag) vi åker buss från farsan och tunnelbana från mamma.
min omdöme: inga problem. vi stiger av vid styrmansgatan. farsan tror mycket på mig om trafiken, och är mer orolig om "fula gubbar i tunnelbanan" än "fortkörare". mamma däremot så får jag själv bestämma vilken resväg vi/jag själv gör.

-vid grupper, så är vi över 30 elever idag. jag ska nog redovisa hur trafiksituationen kommer se ut i morgon då vi beger oss ut till lidingö. här blir det tunnelbana + (lidingöbanan? +) buss. då ska vi se hur bra vi alla parter gör ifrån oss här.

men förvisso så är jag bland nördarna. jag har ju växt upp med det. är glad över att min farsa inte är såhär. han bor ju i norra normalm medans skolan är, justeja, Gärdesskolan i östra östermalm. mer än 3 km!

/ :D
Skriv svar