SLs kampanj mot fuskåkandet.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
SLs kampanj mot fuskåkandet.
Sidan där filmen finns och information.
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LcFtMTwKfSI&co ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/LcFtMTwKfSI&co ... edded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
då var det dags för SL att uppmana alla biobesökare.
och igår såg jag reklamskyltarna utmed rulltrappan upp mot stureplan när jag skulle ut till djurgår´n med spårvagnen. och idag så såg jag harry potter, och innan filmen så spelades denna reklam upp på bioduken- vilket var förväntat. men innan det- när jag kom upp från tunnelbanan så såg jag kampanjen, men något som jag inte tyckte om. att planka.nu har lagt sina lappar på skyltarna (såg inte vad som stod på dom). vilket jag blev uppmärksam på och ville framföra detta budskap:
Låt bara de som reser kollektivt betala för den, och de som inte åker, behöver inte betala för det!
och om man plankar- ja, då får man betala för en eventuell kontrollant.
eller vad tycker ni? ska alla skattebetalare betala för de som reser kollektivt, eller räcker det bara att de som reser kollektivt betalar det? disskutera.
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LcFtMTwKfSI&co ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/LcFtMTwKfSI&co ... edded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
då var det dags för SL att uppmana alla biobesökare.
och igår såg jag reklamskyltarna utmed rulltrappan upp mot stureplan när jag skulle ut till djurgår´n med spårvagnen. och idag så såg jag harry potter, och innan filmen så spelades denna reklam upp på bioduken- vilket var förväntat. men innan det- när jag kom upp från tunnelbanan så såg jag kampanjen, men något som jag inte tyckte om. att planka.nu har lagt sina lappar på skyltarna (såg inte vad som stod på dom). vilket jag blev uppmärksam på och ville framföra detta budskap:
Låt bara de som reser kollektivt betala för den, och de som inte åker, behöver inte betala för det!
och om man plankar- ja, då får man betala för en eventuell kontrollant.
eller vad tycker ni? ska alla skattebetalare betala för de som reser kollektivt, eller räcker det bara att de som reser kollektivt betalar det? disskutera.
Re: SLs kampanj mot fuskåkandet.
Jag tycker så här: Låt dem som betalar för sig åka, och dem som inte betalar för sig stiga av färdmedlet direkt. (Oj, ingen station? Så trist...)
Professionell tyckare
Varför antingen eller? Som nu betalar alla medborgare i Stockholms län ungefär hälften av resan via skattesedeln. Och den som reser den andra halvan. Ungefär. Så tycker jag det fortfarande ska göra.charmander skrev:eller vad tycker ni? ska alla skattebetalare betala för de som reser kollektivt, eller räcker det bara att de som reser kollektivt betalar det? disskutera.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ganska många människor har råd att åka med kollektivtrafiken, men det finns många människor som faktiskt inte har råd. Känner exempelvis till att vissa boende i Skärholmen ibland promenerar till Ikea och åker gratisbussen för att ha en möjlighet att ta sig in till stan.
Det är viktigt med fortsatt offentlig finansiering av kollektivtrafiken.
Det är viktigt med fortsatt offentlig finansiering av kollektivtrafiken.
Jag har ofta inte pengar . Ska jag behöva gå ? Alla måste komma till stan ibland ju . Fattar inte varför de ska va så dyrt . Bätre att sänka så alla har råd att komma till stan . Nu har inte alla det .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Det är ditt problem. Det är ingen mänsklig rättighet att nyttja kollektivtrafik.Johan A skrev:Jag har ofta inte pengar . Ska jag behöva gå ? Alla måste komma till stan ibland ju . Fattar inte varför de ska va så dyrt . Bätre att sänka så alla har råd att komma till stan . Nu har inte alla det .
Om du ej förfogar över något annat fordon, och du ej har betalmedel för att köpa biljett till kollektivtrafiken, så återstår alternativet att gå till din tilltänkta destination. Eller att välja att ej att ta sig dit överhuvudtaget om det är så pass motbjudande att använda av kroppen tillhandahållen lokomotionsutrustning.
Jag har inget intresse av att subventionera din kollektivtrafikbiljett via skatten än mer än vad det redan görs idag.
Varför har du inte pengar? Beror det på att du inte jobbar? Jag har för mig att socialen hjälper till med färdmedel. Jobbar du men har ändå inte pengar? Lägg upp en budget så du har råd. Har du pengar men vill använda dem till annat? Skyll dig själv, gå.Johan A skrev:Jag har ofta inte pengar . Ska jag behöva gå ? Alla måste komma till stan ibland ju . Fattar inte varför de ska va så dyrt . Bätre att sänka så alla har råd att komma till stan . Nu har inte alla det .
Och varför ska du in till stan om du inte har pengar?
Jag kan jag inte svara på varför det ska vara så dyrt. Helt enkelt eftersom jag inte tycker att det är dyrt att åka tåg/buss/tunnelbana.
Professionell tyckare
Alla har råd att åka kollektivt. Det är en fråga om att prioritera sina kostnader. Det är billigt att åka kollektivt.Johan A skrev:Jag har ofta inte pengar . Ska jag behöva gå ? Alla måste komma till stan ibland ju . Fattar inte varför de ska va så dyrt . Bätre att sänka så alla har råd att komma till stan . Nu har inte alla det .
Ingen måste in till stan, med mindre de jobbar där. Jag är sällan inne i stan annat än i tjänsten.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Personligen tycker jag själva kampanjen är bra utformad. Trevlig reklamfilm helt klart.
Men det bästa är väl idag att man delar på kostnaden så att säga. Att tex ha lokaltrafiken helt finansierad av skattemedel är inget bra alt. Sen är ofta kollektivtrafiken billig jämfört med andra färdmedel. Om man då inte går eller råkar äga en cykel.
Sen om man har fri kollektivtrafik hur gör man med turister?? Skall de ha rätt att nyttja den. De betalar ju inte för den via skattemedel som inneboende i Stockholm gör. Ska man då sälja speciella färdbevis till just dem som besöker staden eller anser man att man får in deras avgifter via turistandet.
Kollektivtrafik skall vara subventionerad då kan alla verkligen använda den. För den är verkligen till för alls så ställ bilen. Man väljer ju faktiskt själv om man vill utnyttja det man är med och betalar eller inte.
Men det bästa är väl idag att man delar på kostnaden så att säga. Att tex ha lokaltrafiken helt finansierad av skattemedel är inget bra alt. Sen är ofta kollektivtrafiken billig jämfört med andra färdmedel. Om man då inte går eller råkar äga en cykel.
Sen om man har fri kollektivtrafik hur gör man med turister?? Skall de ha rätt att nyttja den. De betalar ju inte för den via skattemedel som inneboende i Stockholm gör. Ska man då sälja speciella färdbevis till just dem som besöker staden eller anser man att man får in deras avgifter via turistandet.
Kollektivtrafik skall vara subventionerad då kan alla verkligen använda den. För den är verkligen till för alls så ställ bilen. Man väljer ju faktiskt själv om man vill utnyttja det man är med och betalar eller inte.
Har ett spett och är inte rädd för att använda det 

Kan förstå dig ur vissa perspektiv och andra inte... Ska man se på det så här i alla sammanhang? Jag har inte pengar så jag borde få det gratis.Johan A skrev:Jag har ofta inte pengar . Ska jag behöva gå ? Alla måste komma till stan ibland ju . Fattar inte varför de ska va så dyrt . Bätre att sänka så alla har råd att komma till stan . Nu har inte alla det .
Se till och väx upp och proritera dina utgifter.
Så vill du inte skaffa ett färdbevis är det bara att börja promenera. Tänk på all gratis motion du får med... Perfekt. Sen om du bara åker väldigt enstaka gånger kan ju inte det tära helt på mobilräkningen/laddningen. Eller du kanske inte har en?
Har ett spett och är inte rädd för att använda det 

Den där reklamen är så löjlig och ljudkvaliten på den är riktigt kass också (massa distorsion bara för att få hög volym på den)
Det är ju kul dock att planka.nu gör lite adbusting och snyggar till affischerna lite:
http://www.planka.nu/nyheter/2009/07/19 ... upplysning
För närvarande har jag har inte köpt biljett sedan den 15:e juli - och jag åker väl en 4-5 ggr i veckan
Det är ju kul dock att planka.nu gör lite adbusting och snyggar till affischerna lite:
För närvarande har jag har inte köpt biljett sedan den 15:e juli - och jag åker väl en 4-5 ggr i veckan

Må all världens kontrollanter ta dig nästa gång!C20_rules skrev:Den där reklamen är så löjlig och ljudkvaliten på den är riktigt kass också (massa distorsion bara för att få hög volym på den)
Jag fattar inte attityden att "jag ska ha, jag ska ha, jag ska ha" som finns väl utspridd. "För närvarande har jag har inte köpt biljett sedan den 15:e juli - och jag åker väl en 4-5 ggr i veckan " - "Jag tog den här chokladkakan nyss från kiosken - löjligt dålig kontroll kassörskorna har nu för tiden" - "Jag hittade en CD utan larmsystem. Den fick perfekt plats i min jacka - och ingen kunde kolla den. Har snott en sådan varja vecka nu" - ja ja ja, jag hoppas du förstår poängen. Även om mina förhoppningar är låga.
Professionell tyckare
Ett resultat i den moderna egocentrerade världen, där jaget är världsalltets mitt och allt kretsar runt ens ego. Vad dessa missar är all vi alla ingår i ett sammanhang, vi lever alla i symbios. Skulle alla bara "ha", så är det ju ingen so ger. Då hade vi noll mataffärer, noll kollektivtrafik osv.Kantorn skrev:Må all världens kontrollanter ta dig nästa gång!C20_rules skrev:Den där reklamen är så löjlig och ljudkvaliten på den är riktigt kass också (massa distorsion bara för att få hög volym på den)
Jag fattar inte attityden att "jag ska ha, jag ska ha, jag ska ha" som finns väl utspridd. "För närvarande har jag har inte köpt biljett sedan den 15:e juli - och jag åker väl en 4-5 ggr i veckan " - "Jag tog den här chokladkakan nyss från kiosken - löjligt dålig kontroll kassörskorna har nu för tiden" - "Jag hittade en CD utan larmsystem. Den fick perfekt plats i min jacka - och ingen kunde kolla den. Har snott en sådan varja vecka nu" - ja ja ja, jag hoppas du förstår poängen. Även om mina förhoppningar är låga.
Är det för mycket fritid och för lite arbete som är problemet?
-
Johan, Du är en skolgrabb! Det är Dina föräldrars jobb att se till att Du, vid behov har giltigt färdbevis. Annars kan Du gå!Johan A skrev:Jag har ofta inte pengar . Ska jag behöva gå ? Alla måste komma till stan ibland ju . Fattar inte varför de ska va så dyrt . Bätre att sänka så alla har råd att komma till stan . Nu har inte alla det .
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
Ett inlägg som det här visar bara att reklamfilmer inte har någon inverkan på snorungar och parasiter som C20. Vad som behövs är fler och mycket mer återkommande färdbeviskontroller. Så kanske risken att åka fast upplevs som reell.C20_rules skrev:Den där reklamen är så löjlig och ljudkvaliten på den är riktigt kass också (massa distorsion bara för att få hög volym på den)
Jag har ibland lekt med tanken att bjuda in C20 till Tvärbanan för att befria honom från hans kverulansparanoiska tvångstankar om förarnas körsätt där. Men vid närmare eftertanke tror jag att jag, om vederbörande mot förmodan skulle våga identifiera sig, skulle överlämna honom till Cyclocop för lagföring.
Som om jag aldrig åkt Tvärbanan - jag har åkte den flera ggr och både mätt och känt på förarnas körstil, så det är knappast ett påhittat påstående - Tvärbanan, Roslagsbanan samt Pendeltågen har dom värsta förarna - tunnelbanan och Saltsjöbanan brukar iallfall vara lite bättre.Björn Ehnberg skrev:Jag har ibland lekt med tanken att bjuda in C20 till Tvärbanan för att befria honom från hans kverulansparanoiska tvångstankar om förarnas körsätt där. Men vid närmare eftertanke tror jag att jag, om vederbörande mot förmodan skulle våga identifiera sig, skulle överlämna honom till Cyclocop för lagföring.
Och hur skulle du kunna lagföra mig - inte ofta man kan åka dit bara för man säger att man gjort nåt olagligt och plankning är ett rätt nerprioriterat brott hos polisen som tur är. Men man är ju inte så smart om man identifierade sig så att man kan kopplas till användarnamnet på den här chatten
- ni är ju närmast religiösa som betraktar kollektivtrafiken som "helig mark" som man kan betala vad som helst för (och den som beträder området utan att betala och visa sin uppskattning ska ha ett hårt straff)

Nej, det får inte kosta vad som helst. Men det är rimliga avgifter som bla SL har.C20_rules skrev: - ni är ju närmast religiösa som betraktar kollektivtrafiken som "helig mark" som man kan betala vad som helst för (och den som beträder området utan att betala och visa sin uppskattning ska ha ett hårt straff)
Det vi snackar om att alla ska göra rätt för sig, betala för de tjänster och varor som vi brukar. Att inte betala för de varor och tjänster som vi använder, är stöld. Och stöld ska straffas. För om inte du betalar, så får någon annan betala, alltså jag. När du plankar stjäl du med andra ord pengar från mig, och den som stjäl från mig ska vara glad han inte träffar mig en söndagkväll.,
-
De flesta i Stockholm har väl åkt med både t-banan och lokalbanorna, så det var ju inget nytt. Det visar ju bara att du lider av tvångstankar! Egentligen borde du söka hjälp för detta, liksom för ditt tvångsmässiga beteende att fuskåka. Dina sk. mätningar är f.ö. så fulla av felkällor att de inte ens är värda att kommentera. Inte ens en kurs i felkalkyl och fysikalisk mätteknik tror jag skulle hjälpa.C20_rules skrev:Som om jag aldrig åkt Tvärbanan - jag har åkte den flera ggr och både mätt och känt på förarnas körstil, så det är knappast ett påhittat påstående - Tvärbanan, Roslagsbanan samt Pendeltågen har dom värsta förarna - tunnelbanan och Saltsjöbanan brukar iallfall vara lite bättre.Björn Ehnberg skrev:Jag har ibland lekt med tanken att bjuda in C20 till Tvärbanan för att befria honom från hans kverulansparanoiska tvångstankar om förarnas körsätt där. Men vid närmare eftertanke tror jag att jag, om vederbörande mot förmodan skulle våga identifiera sig, skulle överlämna honom till Cyclocop för lagföring.
Och hur skulle du kunna lagföra mig - inte ofta man kan åka dit bara för man säger att man gjort nåt olagligt och plankning är ett rätt nerprioriterat brott hos polisen som tur är. Men man är ju inte så smart om man identifierade sig så att man kan kopplas till användarnamnet på den här chatten
- ni är ju närmast religiösa som betraktar kollektivtrafiken som "helig mark" som man kan betala vad som helst för (och den som beträder området utan att betala och visa sin uppskattning ska ha ett hårt straff)
Dessutom vet du tydligen inte ens vad ordet lagföring innebär. Att vår ineffektiva och som det tyvärr verkar, i alla händelser i något fall (hur skulle annars hemliga spaningsuppgifter ha kommit på driven i den undre världen) korrumperade polis inte har tid med snart sagt någonting (utom möjligen alkoblås) är ett problem för sig (den som vill fördjupa sig i detta, som förvisso är ett ämne för en egen diskussion, kan t.ex. läsa en artikelserie av DN:s ledarskribent Peter Wolodarski i DN här och här och här). Det visar bara hur viktigt det är att den civilrättsliga regleringen av detta fungerar och att SL har en effektiv och trovärdig färdbeviskontroll.
- Karsten
Intressant påstående! Kan du utveckla dig lite (bara för att roa mig) i ämnet? Jag misstänker nämligen att det är fordonen och inte förarna på de olika banorna du har åsikter om. Jag har kört både på SB och RB på i stort sett samma sätt, och sällan stött på klagomål. Men vem vet, jag kanske kör lite för mjukt och lite för effektivt för din smak...C20_rules skrev: Som om jag aldrig åkt Tvärbanan - jag har åkte den flera ggr och både mätt och känt på förarnas körstil, så det är knappast ett påhittat påstående - Tvärbanan, Roslagsbanan samt Pendeltågen har dom värsta förarna - tunnelbanan och Saltsjöbanan brukar iallfall vara lite bättre.
Hårt straff är väl att ta i, men vi är nog flera som anser att du skall göra rätt för dig vare sig du köper mjölk eller resor - för någon större skillnad är det faktiskt inte. Det handlar inte om att kollektivtrafiken är någon helig mark - det handlar nog mest om att de flesta av oss har ett högre rättspatos än vad du har.C20_rules skrev:Björn Ehnberg skrev: Och hur skulle du kunna lagföra mig - inte ofta man kan åka dit bara för man säger att man gjort nåt olagligt och plankning är ett rätt nerprioriterat brott hos polisen som tur är. Men man är ju inte så smart om man identifierade sig så att man kan kopplas till användarnamnet på den här chatten
Du har här påstått att du åker utan giltigt färdbevis flera gånger i veckan. Det innebär att du uppsåtligen, upprepade gånger begagnar kollektivtrafiken utan att göra rätt för dig. Det är ett brott som heter "Bedrägligt beteende" vill du veta mer om rekvisiten rekommenderar jag att du tittar i brottsbalken. Hursom i straffskalan för Bedrägligt beteende finns det frihetsberövande straffet fängelse. Därmed är kraven för envarsgripande uppfyllda och det betyder att Björn faktiskt har rätt att kvarhålla dig tills polis har tid att ta hand om dig, vilket då kan förstås vara en stund.
Sen är det inte särskilt svårt för den som är lite händig att koppla din person till dina inlägg här på forum på ett sådant sätt att du får stå för ditt uttalande.
//Tony
Med reservation för tyckfel.