En liten bildgåta

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
MustangF1-43

En liten bildgåta

Inlägg av MustangF1-43 »

Här kommer en liten bildgåta. Bilden är mycket gammal och den visar något avvikande. Det är just den avvikelsen som är svaret på gåtan.

Pluspoäng för identifiering av vagntyp.;)

Bild
Med spårvagn till framtiden
bruse

Re: En liten bildgåta

Inlägg av bruse »

Antingen en Helsingborg typ F eller en Norrköping typ M51. Är det det senare, så är det avskanaden av mittendörr, som senare monterades in.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

linjenummert i fronten?
Hälsingborgare i själ o hjärta
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Leif A skrev:linjenummert i fronten?
Nejdå, Norrköpingsmustangerna såg ut så i fronten.
bruse

Inlägg av bruse »

bark skrev:
Leif A skrev:linjenummert i fronten?
Nejdå, Norrköpingsmustangerna såg ut så i fronten.
Om det är en Norrköpingsmustang, så är mitt svar rätt. Eller hur?! :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
218

Inlägg av 218 »

En Helsingborgsmustang är det väl ganska så säkert och fronten är som NKA:s dito före ombyggnad. Däremot så ser det ut som om framdörrarna saknar nedre glasrad vilket kanske är avvikelsen? NKA M48 såg ut på samma sätt. Sikten kan inte varit för bra för förarna.

218
MustangF1-43

Inlägg av MustangF1-43 »

Jag gratulerar 218 till det rätta svaret.

Avvikelsen är mycket riktigt dörrarna som är av M48-typ. Det är den enda bild jag sett av en F-vagn med originaldörrar. Efter att ha studerat vagnarna ingående har jag kommit fram till att M48, F1 och F2 levererats från ASEA med denna dörrtyp, alltså utan nedre glasrad. Ytterligare en skillnad är taket som ju är rakt på M48 och F1 vid leverans men senare ändrat i Helsingborg (M48 fick behålla det raka taket hela tiden).

Utifrån bildstudier förefaller det som att dörrarna byttes på F1 och F2 någon gång 1953-55 och samtidigt byggdes F1 om med ny taklinje av samma typ som F2 och M51 haft från början. Även denna ombyggnad har gjorts under perioden 1953-55 eftersom bilder av äldre datum visar F1or med rak taklinje och efter 1955 är det modifierad dito.

Vagnen på bildgåtebilden är en F2 och det är från ASEAs annons i SSD år 1953 då HSS fyllde 50 år. Vagnen har jag dock spegelvänt rätt, den var nämligen visad i högertrafikutförande i annonsen. Vilket i.o.f hade varit det rätta för HBG 1967 (förutom att köpa M67 som då blivit HSS G).

Lägger in en bild av HSS 43 i Hosjö som då får visa det ombyggda F1-utförandet med nya dörrar och taklinje. Tyvärr har jag inga egna bilder av M48 i samlingen och kan därmed inte lägga ut en sådan för jämförelse.

Bild

Editerar med en gåta till:

Hur ser man skillnad på en F1 och F2 från Helsingborg?

Jag utgår då från att F1 i detta fall genomgått ombyggnad eftersom den delen av svaret redan är avhandlat i tråden.
218

Inlägg av 218 »

Tack Hr Mustang!

Jag försöker mig på fråga två oxå då. Jag antar att det är för banalt att svara på vagnsnumren. Det som jag sett som mest iögonfallande är fönstersättningen på förarplatsen där ju F1 har ett "halvdroppsfönster" längst fram medan F2 har hel sidoruta.

Hm även om annonsen du sett var från 1953 så undrar jag om det inte är 41:an på bilden. Har för mig att det finns en bild i Helsingborgsboken av Ingvar Andersson där man provkör 41:an utanför Hälsingborg C, och att den då har de här dörrarna, men jag har inte boken framför mig just nu.

Mvh 218

PS Tycker mig ana droppfönstret på din bild av 43:an också. DS
996

Inlägg av 996 »

.., men hvorfor ble det ikke tatt vare på noen M48? Tilfeldighet, eller var de for dårlige? Man har jo to M51?

Mvh "Undrande"
MustangF1-43

Inlägg av MustangF1-43 »

Det är rätt med fönstret som skiljer på F1 och F2.;)

Bilden visar en F2, detta utifrån detta:

1. Taklinjen - F1 hade M48-rak taklinje då, vagnen på bilden har F2-tak och enligt andra bilder fanns inga F1 i ombyggt utförande just då. Bl.a finns bilder från 50-årsjubiléet som visar F1 med rak taklinje.

2. Det lille fönstret på förarplatsen syns inte på bilden, i originalannonsen syns det tydligare att det är ett helt fönster på förarplatsen. Således en F2.

När det gäller M48 och bevarande var ju läget så att man hade nyare M51 att använda som arbetsvagnar, både 105 (ex 56) och 106 (ex 50) och så tog man vara på nummer 51 som idag står i Trumslagarhallen som enda originalvagn som aldrig varit arbetsvagn (förutom F1 43).

Som läget var 1967 såg man helt klart inget behov av M48 eftersom vagnarna utrangerades och man tyckte att en nyare M51 passade bättre som arbetsvagn. Dock håller jag med om att en M48 borde bevarats och från Helsingborg kunde en F2 funnits kvar. T.ex vagn 55.

Hade Helsingborg fortsatt på den moderna linjen 1967 hade man köpt G-vagnar (M67) tillsammans med Norrköping samt sannolikt byggt om F2 till F2H-utförande och låtit någon F1 sannolikt bli arbetsvagn. Därmed hade Helsingborg i.a.f haft en motsvarighet till 106/906 i Norrköping.
996

Inlägg av 996 »

En moderne eller "högervariant" variant av F1/F2H og M48/51 H ville kanskje ha vært en kombinasjon av M48 og 51 med tre døråpninger tilsvarende M67 og dørautomatikk?
Så kan vi jo undres, tenk om Uppsala, Jönköping osv. hadde anskaffet noen av disse..., eller Odense...

Mvh Bjørn
218

Inlägg av 218 »

Kollade i Helsingborgsboken på bilden på 41:an utanför Centralstationen. Den har dörrarna öppna men det ser ut som de bara har en enkel fönsterrad. Två andra överraskningar i bilden, 41:an har ingen linjenummerplåt i fronten utan det ser ut som linjenumret sitter efter dest.rullen upptill. Vidare har den en siffertyp "41" i snitt den modell som man sedemera hade i Göteborg på åtminstone 60- och 70-talen.

Hälsn
218
MustangF1-43

Inlägg av MustangF1-43 »

Hade HSS köpt G-vagnar (M67) och byggt om F2 till F2H skulle jag gissa på följande dörrställning:

G: 2 + 1 (framifrån)

F2H: 2 + 0 (framifrån)

Således hade G-vagnen sannolikt fått mittdörren (troligen ingen bakdörr med tanke på betalning vid avstigandet) och F2H fått behålla dörrparet, det hade helt enkelt flyttats till höger sida.

Ett rimligt scenario för HBGs del hade varit att introducera G-vagnar på linje 1 och 3 samt F2H på linje 5 samt som extravagnar på linje 1. Den övriga vagnparken hade pensionerats förutom att två F1 byggts om till arbetsvagnar.

Med tanke på att gemensamt köp av vagnar i Helsingborg och Norrköping blev mycket lyckat är det beklagligt att HBG inte fortsatte på den linjen utan klev av utvecklingen 1967.
Skriv svar