Jag gratulerar 218 till det rätta svaret.
Avvikelsen är mycket riktigt dörrarna som är av M48-typ. Det är den enda bild jag sett av en F-vagn med originaldörrar. Efter att ha studerat vagnarna ingående har jag kommit fram till att M48, F1 och F2 levererats från ASEA med denna dörrtyp, alltså utan nedre glasrad. Ytterligare en skillnad är taket som ju är rakt på M48 och F1 vid leverans men senare ändrat i Helsingborg (M48 fick behålla det raka taket hela tiden).
Utifrån bildstudier förefaller det som att dörrarna byttes på F1 och F2 någon gång 1953-55 och samtidigt byggdes F1 om med ny taklinje av samma typ som F2 och M51 haft från början. Även denna ombyggnad har gjorts under perioden 1953-55 eftersom bilder av äldre datum visar F1or med rak taklinje och efter 1955 är det modifierad dito.
Vagnen på bildgåtebilden är en F2 och det är från ASEAs annons i SSD år 1953 då HSS fyllde 50 år. Vagnen har jag dock spegelvänt rätt, den var nämligen visad i högertrafikutförande i annonsen. Vilket i.o.f hade varit det rätta för HBG 1967 (förutom att köpa M67 som då blivit HSS G).
Lägger in en bild av HSS 43 i Hosjö som då får visa det ombyggda F1-utförandet med nya dörrar och taklinje. Tyvärr har jag inga egna bilder av M48 i samlingen och kan därmed inte lägga ut en sådan för jämförelse.
Editerar med en gåta till:
Hur ser man skillnad på en F1 och F2 från Helsingborg?
Jag utgår då från att F1 i detta fall genomgått ombyggnad eftersom den delen av svaret redan är avhandlat i tråden.