Stationskarta Hötorget!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stationskarta Hötorget!
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=14337
Äntligen, säger jag!
Den här typen av kartor har jag saknat ända sen jag såg hur effektiva och bra de var i Londons tunnelbana! Hoppas detta blir standard framöver.
Äntligen, säger jag!
Den här typen av kartor har jag saknat ända sen jag såg hur effektiva och bra de var i Londons tunnelbana! Hoppas detta blir standard framöver.
Re: Stationskarta Hötorget!
Sånt där har Paris haft på alla sina stationer i flera år. Men Paris är ju inte så långt bort för SL:s styrelse att åka till som Tokyo.Under försöket, som inspirerats av Tokyos tunnelbana, har varje tunnelbane-uppgång markerats med ett eget nummer.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Fast i våra dagar är det nog mer status att hämta inspirationen från Östasien än från Frankrike (inget fel med det egentligen, bortsett från att det blir dyrare studieresor).
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
- BaardB
- Kontakt:
Selv Oslo har sånnt (også på sporvognsholdeplasser).
Det hade Stockholm också tidigare - en mycket bra karta, med HELA innerstaden (jodå, i princip alla gatunamn fanns med samt åtminstone några nummer, så att man kunde se vilken ände som hade låga och vilken som hade höga nummer) fanns på varenda busshållplats med regnskydd samt på alla T-banestationer. I förorterna var det lite mer varierande standard, men inte så dåligt som det är nu med en pytteliten länskarta där på sin höjd kommunerna går att urskilja...
Ganska bra. Men söder uppåt?
SL är iaf konsekventa, varför göra 100% rätt?mickeb skrev:Ganska bra. Men söder uppåt?
Nej, det är väl väster som är uppåt. Förmodligen ska den sitta på en plats där man står vänd mot väster när man tittar på den. Förhoppningsvis finns det varianter som är vända åt andra håll för andra placeringar. Så är omgivningskartorna på hållplatserna i Göteborg gjorda. Jodå, vi har haft sådana i många år, så man behöver inte alls åka till Tokyo eller ens till Paris för inspiration.mickeb skrev:Ganska bra. Men söder uppåt?

Man kan ju tycka vad man vill om att vrida kartan så här (jag gillar det inte), men många människor (orienterare t.ex.) anser ju att man inte kan orientera sig utan att vrida kartan.
Det här med väderstreck på kartor har jag en lite speciell inställning till.
Är jag orienterad på trakten och har kläm på väderstrecken föredrar jag alltid att ha norr uppåt.
Är jag obekant med platsen, och inte har kläm på väderstrecken när jag kommer upp ur en specifik uppgång, föredrar jag en karta som ger en bra bild av hur det ser ut i den riktning jag kommer upp.
Om många är funtade som jag är då frågan: Vem ska man sätta upp kartorna för? Den vane resenären eller den ovane?
/Jörgen G
Är jag orienterad på trakten och har kläm på väderstrecken föredrar jag alltid att ha norr uppåt.
Är jag obekant med platsen, och inte har kläm på väderstrecken när jag kommer upp ur en specifik uppgång, föredrar jag en karta som ger en bra bild av hur det ser ut i den riktning jag kommer upp.
Om många är funtade som jag är då frågan: Vem ska man sätta upp kartorna för? Den vane resenären eller den ovane?

Om jag svarar "Den vite mannen", är jag då helt ute och cyklar?Jörgen_G skrev:Om många är funtade som jag är då frågan: Vem ska man sätta upp kartorna för? Den vane resenären eller den ovane?

Du, cykla?!daniel_s skrev:Om jag svarar "Den vite mannen", är jag då helt ute och cyklar?Jörgen_G skrev:Om många är funtade som jag är då frågan: Vem ska man sätta upp kartorna för? Den vane resenären eller den ovane?
Kartorna som sitter på stationen har dock norr uppåt!mickeb skrev:Ganska bra. Men söder uppåt?
Fast de kartorna visar i mitt tycke ett lite väl begränsat område. Det vore inte helt fel med en karta som visar åtminstone området till nästa hållplats (där de ligger tätt), kanske i hållplatskuren istället för på stolpen.Harald skrev:Nej, det är väl väster som är uppåt. Förmodligen ska den sitta på en plats där man står vänd mot väster när man tittar på den. Förhoppningsvis finns det varianter som är vända åt andra håll för andra placeringar. Så är omgivningskartorna på hållplatserna i Göteborg gjorda. Jodå, vi har haft sådana i många år, så man behöver inte alls åka till Tokyo eller ens till Paris för inspiration.mickeb skrev:Ganska bra. Men söder uppåt?![]()
(Dessutom vore det inte dumt om spårvagns+stombusslinjerna fanns med på 'alla linjer'-kartan förutom på 'spårvagnar och stombussar'-kartan, så att man kan orientera sig om var man smidigast byter).
Jo, här får man skämmas, kastar sten i glashuset och kan inte ens hålla isär väderstrecken...
Jag kan mycket väl tänka mig en rättvänd karta för varje uppgång, men eftersom alla uppgångarna var utmärkta på samma sätt, och den rätt lilla skalan trodde jag att detta var en områdeskarta att sätta upp nere på plattformen.
Jag kan mycket väl tänka mig en rättvänd karta för varje uppgång, men eftersom alla uppgångarna var utmärkta på samma sätt, och den rätt lilla skalan trodde jag att detta var en områdeskarta att sätta upp nere på plattformen.
- gardebring
- Kontakt:
Utmärkt! Och äntligen!
Kartorna i Tokyo var guld värda för mig när jag var där, så jag ser gärna att detta kommer även till Stockholm.
Kartorna i Tokyo var guld värda för mig när jag var där, så jag ser gärna att detta kommer även till Stockholm.