Landstinget: Tunnelbanan färdigbyggd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C30

Landstinget: Tunnelbanan färdigbyggd

Inlägg av C30 »

Eftersom ingen annan redan skrivit om det här:

Video:
http://svtplay.se/v/1557683/inga_nya_tu ... rackningar
Text:
http://svt.se/2.33538/1.1557668/inga_ny ... pos=lasMer

Gustav Svärd från Yimby summerar det ganska bra:
Spårvagn har inte tunnelbanans kapacitet, men båda behövs.
Senast redigerad av C30 den torsdag 14 maj 2009 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Re: Landstinget: Tunnelbanan färdigbyggd

Inlägg av ADDE »

Jag undrar om kanske tunnelbanan till och med minskas och till slut läggs ner igen. liksom att man backar bandet.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

charmander skrev:Jag undrar om kanske tunnelbanan till och med minskas och till slut läggs ner igen. liksom att man backar bandet.
Den risken är nog trots allt liten, den närmaste tiden. Om det inte händer något oförutsett som gör det nödvändigt!

Men Nacka skulle väl ha tillräckligt underlag? Hur många resande kommer in till Slussen under morgonrusningen med 400-bussarna och Saltsjöbanan? Och utvecklingsplanerna för Nackaområdet är inte tillräckligt stora sas det i ABCs reportage. Planerna kanske skulle se annorlunda ut om T-banan fanns?

Visst T-banan är dyr, men den är också effektiv på de stråk där många skall transporteras! Som ringlinjer (eller tvär-linjer) kan snabbspårväg vara lämpliga. Dels runt innerstaden, dels längre ut! (Med längre ut tänker jag något i stil med Vällingby - Järfälla - Kista - Sollentuna och motsvarande på södra sidan.)

Är inte ett problem att Stockholmarna får betala en oproportionerlig stor andel av transport-infrastrukturen med lokala medel, medan staten skjuter till pengar i övriga landet? Har inte satt mig i i den diskussionen, men har uppfattatatt en del debattörer säger så!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TS

Inlägg av TS »

Ganska skiftande besked från landstingspolitikerna just nu. Det var ju bara några dagar sen DN rapporterade om en tunnelbanering som Det Ena Partiet ville utreda, och nu säger ledande företrädare för Det Andra Partiet att tunnelbanan är färdigutbyggd.

Undrar just var de ska mötas någonstans.
Spårbilar, månne?
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Yimby har ett blogginlägg om detta! (Inte så konstikt med tanke på att en Yimbyrepresentant intervjuades i inslaget!)
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Men vaf*n är detta? :evil: :evil:
I värsta fall får det väl bli en lite *host*rödare*host* röst 2010 då... :|

Finns även en namninsamling:
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3366
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Tranquility

Inlägg av Tranquility »

TS skrev:Ganska skiftande besked från landstingspolitikerna just nu. Det var ju bara några dagar sen DN rapporterade om en tunnelbanering som Det Ena Partiet ville utreda, och nu säger ledande företrädare för Det Andra Partiet att tunnelbanan är färdigutbyggd.

Undrar just var de ska mötas någonstans.
Spårbilar, månne?
Redan i DN-artikeln framgick det rätt tydligt att borgarna inte ens hade intresse av att utreda en utbyggnad av tunnelbanan. Sedan kan man fråga sig om Christer G Wennerholm varit utanför tullarna då han tydligen tror att hela tunnelbananätet går i tunnel? Som sagt behövs både spårväg, tunnelbana och buss för att kunna transportera människor i en växande storstad.

En nedläggning av tunnelbanan tror jag knappast är aktuell då det inte skulle fungera att ersätta nuvarande nät med buss och spårväg.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Okej då. då backar man bandet bara till 1960-talet då. och börjar om därifrån.
för då fanns både tunnelbana och spårvägar.
Tranquility

Inlägg av Tranquility »

charmander skrev:Okej då. då backar man bandet bara till 1960-talet då. och börjar om därifrån.
för då fanns både tunnelbana och spårvägar.
Snart är vi tillbaka till 1940-talet då det bara fanns spårväg.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
TKO

Inlägg av TKO »

Ur artikeln:
-Vi ska vara väldigt glada för det tunnelbanenät vi har i Stockholms innerstad. Men i framtiden tror jag nog vi får tänka annorlunda, för tunnelbanebyggen blir fruktansvärt dyra, säger moderata finansborgarrådet Sten Nordin.

Just i innerstan har väl ingen föreslagit några nya tunnelbanelinjer - förutom den sträcka som behövs för att nå gränsen till Nacka... Fast förorterna är kanske ointressanta, det är viktigare att gynna innerstadsväljarna förstås!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TS

Inlägg av TS »

Tranquility skrev:Som sagt behövs både spårväg, tunnelbana och buss för att kunna transportera människor i en växande storstad.

Ja, det tycker jag också. Men det är synd att man inte kan ifrågasätta några tunnelbaneplaner över huvud taget utan att stämplas som spårvägsfanatiker av vissa.

Och nej, jag håller inte med Nordin och Wennerholm om att tunnelbanan skulle vara "färdigutbyggd."
Tranquility skrev:En nedläggning av tunnelbanan tror jag knappast är aktuell då det inte skulle fungera att ersätta nuvarande nät med buss och spårväg.
Det tror inte jag heller. Frågan är väl om någon på fullt allvar tror det eller ens önskar det.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
Michael

Inlägg av Michael »

LÅ1 skrev:
charmander skrev:Är inte ett problem att Stockholmarna får betala en oproportionerlig stor andel av transport-infrastrukturen med lokala medel, medan staten skjuter till pengar i övriga landet? Har inte satt mig i i den diskussionen, men har uppfattatatt en del debattörer säger så!
Vad har du för fog för detta, är det inte snarare så att allt som gör i Stockholm är en "riksangelägenhet"? Det är väl så att övriga landet får stå tillbaka när Stockholm ska bygga ut.
Fram för spår mot framtiden...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:Är inte ett problem att Stockholmarna får betala en oproportionerlig stor andel av transport-infrastrukturen med lokala medel, medan staten skjuter till pengar i övriga landet? Har inte satt mig i i den diskussionen, men har uppfattatatt en del debattörer säger så!
Michael skrev:Vad har du för fog för detta, är det inte snarare så att allt som gör i Stockholm är en "riksangelägenhet"? Det är väl så att övriga landet får stå tillbaka när Stockholm ska bygga ut.
Michael fich lite trassel med citatet, tror jag! :wink:

Det framgår av media samt av politiker- och debattörsutalande lite då och då!
Läs sista stycket i denna artikel t.ex:Varför viker Stockholm ner sig

Jag tror mig ha hört att när T-banan byggdes upp en gång i tiden så fick man del av det statliga väganslaget, med motivering att man behövde mindre vägutbyggnad när folk kunde åka T-bana! Var det inte så? Någon som vet?
RVR

Inlägg av RVR »

I Regionplanekontorets rapport 2007:4 framgår följande:
sid 28, Från Hörjel till Cederschiöld - 40 års förhandling mellan staten och regionen (Rapport 2007:4) skrev: Hörjel hade kontakt med och förankrade successivt förhandlingsresultatet hos – förutom kommunikationsministern – också finansministern och statsministern.
Gentemot staden kunde Hörjel spela ut trumfkortet att regeringen gått med på att ge statsbidrag till tunnelbaneutbyggnad efter samma principer som för vägbyggen, något som den tidigare hade avvisat. Stockholmspolitikerna fick då välja mellan att satsa på trafikleder eller på tunnelbanan. Vidare skulle staten ge bidrag till pendeltågstrafiken.
Genom en utbyggnad av tunnelbanan till Ropsten kunde bilarna få större plats på Lidingövägen. Därmed kunde Hörjel påvisa att bilisterna gynnades av att tunnelbanan fick del av väganslagen. Denna lösning hade krävt att Hörjel varit tvungen att övertyga inte bara Sträng utan också Gustav Wahlberg, som var generaldirektör för Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen.
Tyvärr finns den inte längre kvar på nätet iom deras nya hemsida.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tack till Richard Jacobsson!

Vi skulle behöva en Hörjel i dag!

Grundtanken är ju rimlig! Lite är man väl inne på samma linje när man nu slagit ihop en del myndigheter och verk. Banverket, Vägverket och Luftfartsverket eller delar av dem tror jag det var. Men T-banan hamnar väl utanför det nya verkets domäner, så det hjälper väl inte i det här fallet!
PeO

Inlägg av PeO »

Storstockholm förväntas ju befolkningsmässigt expandera rejält under de kommande åren. Var skall alla bo? Väster om tätorterna Vaxholm och Åkersberga finns mycket stora, mer eller mindra obebodda områden, att bebygga. Varför inte förlänga tunnelbanelinjen som nu slutar i Ropsten till dessa områden. Med en tunnelbanestation på Norra Lidingö förbättrar man kommunikationerna även där. Som slutstation kan man tänka sig en station i tätorten Åkersberga.

För att komma till den första tunnelbanestationen väster om Vaxholm måste man passera högst fem mellanstationer från T-Centralen räknat. Det är inte fler än man måste passera när man åker från T-Centralen till Kristinebergs tunnelbanestation på Kungsholmen och då är man ändå fortfarande kvar i Stockholms innerstad. Visserligen är denna förlängning av tunnelbanan åt nordost inte helt billig att bygga. Detta måste då ställas i relation till att denna tunnelbaneförlängning kan ge möjlighet att försörja ett mycket stort nytt bebyggelseområde och ge dom som bor i detta område ett snabbt och bekvämt färdmedel till Stockholms centrum.
Användarens profilbild
GustavS

Inlägg av GustavS »

C30 skrev:Gustav Svärd från Yimby summerar det ganska bra:
Spårvagn har inte tunnelbanans kapacitet, men båda behövs.
Citera någon som citerar mig :cheesygrin:

Kan inflika att intervjun tog kanske 15-20min att göra, sades långt mer än den mycket korta biten på slutet av inslaget. Argumenteringen försvann nästan helt, jag argumenterade även för utbyggd spårväg (inne i stan så väl som tvärbanor). Dock kan jag hålla med ett stort argument som framfördes av "motståndarna": täthet/underlag. Det behövs ordentligt underlag för stationerna om det skall byggas Tbana. Nacka är för glest helt enkelt, visst att hela kommunen har många invånare men det är ju inom gångavstånd till stationerna som är intressant.
well known yimby
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stockholms handelskammar kritiserar att man inte skall bygga mer T-bana. Inte oväntat så är det med utgångspunkten i kritiken att man inte vill ha mer spårvägstrafik.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

GustavS skrev:Nacka är för glest helt enkelt, visst att hela kommunen har många invånare men det är ju inom gångavstånd till stationerna som är intressant.
Det räcker väl med typ EN station i Nacka, där bussarna ansluter, i stället för att köra i karavan till Slussen. Lidingö har bara en T-banestation, och jag har aldrig hört någon kalla den T-banan obefogad.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

LÅ1 skrev:Stockholms handelskammar kritiserar att man inte skall bygga mer T-bana. Inte oväntat så är det med utgångspunkten i kritiken att man inte vill ha mer spårvägstrafik.
-------------------------
Äh.

Både spårväg och tunnelbana (och trådbuss) behövs i framtidens stockholmstrafik.

Förlängning av blå linjen till Nacka ger en suverän trafiklösning för Nacka-Värmdö. Först då kan man ta bort direkta busslinjer och i stället mata till tunnelbanan. Då spelar det ingen roll om Nacka har lite för låg exploatering för att ensam motivera T-bana.

mvh/spårsnoken
Skriv svar