Fullängdsveterantåg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fullängdsveterantåg
Nu har man möjligheten att spara intressanta tunnelvagnar, som skulle spegla hela tidsperioden 1950-tal till 1970-tal i ett 8-vagnståg!
4 st C2- / C3-vagnar i befintligt veterantåg speglar 1950-talet. Den sparade C4:an 2548 speglar 60-talet. Om man dessutom kompletterar (återköper?) C5 2901 från Örnsköldsvik får man in en intressant särling i tåget. Slutligen skulle ett C8-par i utsprunglig Bernadotte-färgsättning visa på 1970-talets vagnar (med återskapad 70-talsinredning). C8:orna börjar det bli bråttom med att spara inna de skrotas ut.
Vissa justeringar erfordras dock för samkörbarhetens skull...
4 st C2- / C3-vagnar i befintligt veterantåg speglar 1950-talet. Den sparade C4:an 2548 speglar 60-talet. Om man dessutom kompletterar (återköper?) C5 2901 från Örnsköldsvik får man in en intressant särling i tåget. Slutligen skulle ett C8-par i utsprunglig Bernadotte-färgsättning visa på 1970-talets vagnar (med återskapad 70-talsinredning). C8:orna börjar det bli bråttom med att spara inna de skrotas ut.
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Fullängdsveterantåg
Ja, sparar man två vagnar till får man ju ett 10-vagnståg och det går ju an på Mörbylinjen och blå tåget, väl?Markus Eisler skrev:Nu har man möjligheten att spara intressanta tunnelvagnar, som skulle spegla hela tidsperioden 1950-tal till 1970-tal i ett 8-vagnståg!
Martin
Re: Fullängdsveterantåg
Jag tycker också att man borde göra något liknande. Det skulle vara bra om man sparade några modernare cx vagnar.Markus Eisler skrev:Nu har man möjligheten att spara intressanta tunnelvagnar, som skulle spegla hela tidsperioden 1950-tal till 1970-tal i ett 8-vagnståg!

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Som jag hörde i Fittja igår...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Ja, iofs. Men det är hur som helst den sista typen i Stockholms Tunnelbana med grön färgsättning, så något värde borde de ha. Det skulle ju räcka med att spara en vagn.Markus Eisler skrev:C13 är ointressanta att spara ur historisk synvinkel. Detta är ju omkorgningsvagnar, dvs 80-talskorg med motorer, pådrag och övrig teknisk utrustning från 50-talet. Vagnen är således en hybrid och speglar varken 50-tal eller 80-tal helhjärtat.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Men för att vara lite tråkig en stund. De vagnar som sparas måste verkligen representera något. Man kan inte stå där med två fullängdståg med vagnar som skiljer sig minimalt från varandra. Särskilt som den krassa verkligheten är att dagens fyra museala vagnar inte direkt är sådana resandemagneter att omedelbara förstärkningar behövs. Det kostar skjortan att renovera och sedan hålla vagnen i bra skick. Lite mer underlag än att det är den sista gröna vagntypen tror jag krävs för att motivera alla kostnader.Mikael R skrev:Ja, iofs. Men det är hur som helst den sista typen i Stockholms Tunnelbana med grön färgsättning, så något värde borde de ha. Det skulle ju räcka med att spara en vagn.
Ur ett tekniskt perspektiv tycker jag personligen inte någon av typerna efter C7 är att högprioritera. Visst var det till och med den vagntypen som tunnelvagnstekniken utvecklades ordentligt? Senare vagnars korgar härstammar från C6 och tekniskt sett är vagnarna inga unikum. C9, C14 och C15 har visserligen en modernare tyristorteknik än C7, men är det någonting för ett museietåg?
Men givetvis kan man även se det ur ett annat perspektiv. En poäng med dessa typer skulle vara att det öppnar för lite fler inredningsalternativ och exteriöra målningar. C8/C9 och C14 i orginalskick ger Bernadottemålning, senare blå målning och 80-talsinredning. Det stora problemet med att ta in fler vagntyper är att varje ny vagntyp av dessa (C8-C15) blir i två exemplar. Förutom C13, men kommer någon sådan att sparas?
/Michael
För att vara en resandemagnet är det nödvändigt att man kör vagnarna på regelbundna tider samt som särtrafik på ett för tunnelbanan tillämpligt sätt liknande det som vi (SSR) kör lisebergslinjen på i Göteborg.Spårvagnsmicke skrev:Särskilt som den krassa verkligheten är att dagens fyra museala vagnar inte direkt är sådana resandemagneter att omedelbara förstärkningar behövs.
Man kan inte förvänta sig att ett tåg som står det mesta av tiden i depå skall vara en resandemagnet.
Det har klagats på att det inte finns tillräckligt med folk med rätt förarkompetens och att trafikbolaget i Stockholm inte vill lägga pengar på detta. Det är förståeligt, hade jag varit i Thomas Torkelssons byxor hade jag inte heller velat lägga för många slantar på ringliniens verksamhet.
Med andra ord: Tillse att det finns en juridisk person som under trafikutövarens trafiktsillstånd kan bedriva trafik.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
En delförklaring. Sedan tror jag förutsättningarna för Ringlinien och en museal tunnelvangstrafik är som natt och dag. Det kanske är att måla f-n på väggen, men jag tror inte museietrafik med tunnelvagnar har den dragningskraften att det blir en hit. Spårvagnstrafiken ger så mycket mervärde i form av utsikt och dessutom är den mer tillgänglig för impulsresenärer. Ett eller två tunnelvagnståg skulle gå så sällan att tidtabeller blir ett måste för presumtiva resenärer.TonyM skrev:För att vara en resandemagnet är det nödvändigt att man kör vagnarna på regelbundna tider samt som särtrafik på ett för tunnelbanan tillämpligt sätt liknande det som vi (SSR) kör lisebergslinjen på i Göteborg.Spårvagnsmicke skrev:Särskilt som den krassa verkligheten är att dagens fyra museala vagnar inte direkt är sådana resandemagneter att omedelbara förstärkningar behövs.
Man kan inte förvänta sig att ett tåg som står det mesta av tiden i depå skall vara en resandemagnet.
/Michael
- Reimersholme71
- Kontakt:
Spatunnelbana?
Jamen, tänk om man skulle ta och bygga in en bubbelpool i en C13 och ha som publikmagnet till de museala vagnarna? Det funkar ju för att dra en himla många beställningar i Norrköping tydligen...Spårvagnsmicke skrev:En delförklaring. Sedan tror jag förutsättningarna för Ringlinien och en museal tunnelvangstrafik är som natt och dag. Det kanske är att måla f-n på väggen, men jag tror inte museietrafik med tunnelvagnar har den dragningskraften att det blir en hit. Spårvagnstrafiken ger så mycket mervärde i form av utsikt och dessutom är den mer tillgänglig för impulsresenärer. Ett eller två tunnelvagnståg skulle gå så sällan att tidtabeller blir ett måste för presumtiva resenärer.
/Michael

Man kan ju bygga om några vagnar som inte är av musealt intresse till badhusvagnar eller restaurangvagnar, teatervagnar, boklådevagnar, konstgallerivagnar (rullande konst i konstens tunnelbana!)

Och för dom riktiga konnässörerna kan det kombinerade museitåget och jippo-d'jour-tåget köra en vända genom alla tre tuberna och in på "hemliga" spår och depåer någon gång i vecka på tidtabell så att turisterna halvt om halvt kan åka lite planlöst på sightseeing under jord. Och SL:s konstguidningar kan då ske med veterantåg istället för med ordinarie turer...

Martin
Re: Spatunnelbana?
Micke har rätt i att förutsättnignarna för att bedriva trafik är vitt skilda från varandra. När vi kör lisebergslinjen skulle jag tippa på att långt de flesta är ute efter att åka spårvagn till Liseberg. Om det sedan sker i en spårvagn av 1902-års eller 1984-års modell är egalt.Reimersholme71 skrev: Och för dom riktiga konnässörerna kan det kombinerade museitåget och jippo-d'jour-tåget köra en vända genom alla tre tuberna och in på "hemliga" spår och depåer någon gång i vecka på tidtabell så att turisterna halvt om halvt kan åka lite planlöst på sightseeing under jord. Och SL:s konstguidningar kan då ske med veterantåg istället för med ordinarie turer...
Martin
Men jag tycker nog att Martin har ett embryo till användning här. Stockholms tunnelbana är ju känd för konsten, så varför inte!
/Tony
Med reservation för tyckfel.
- Reimersholme71
- Kontakt:
Tack för det! Spånar man tillräckligt många tokiga idéer måste ju till slut någon av dem verka genomförbar!TonyM skrev:Micke har rätt i att förutsättnignarna för att bedriva trafik är vitt skilda från varandra. När vi kör lisebergslinjen skulle jag tippa på att långt de flesta är ute efter att åka spårvagn till Liseberg. Om det sedan sker i en spårvagn av 1902-års eller 1984-års modell är egalt.
Men jag tycker nog att Martin har ett embryo till användning här. Stockholms tunnelbana är ju känd för konsten, så varför inte!
/Tony

Vad jag förstår av "demografin" här på Forum är det en himla många tunneltågsförare som är spårvagnsentusiaster och kör Djurgårdslinjen, så om några av dem tar över rattandet av veterantåget kanske vi kan rekrytera ersättningsförare till spårvagnen som inte är behöriga i tuben och lösa bemanningsproblemet i alla fall?
Det står ju i ordlistan (http://www.ss.se/lexikon/index.php?bokstav=tu) att tunnelbanan är ett "Mystiskt transportmedel under marknivå. Värdelöst för sightseeingturer." Men skulle det inte vara lite ball även för människor som inte är rabiata fanatiker, som klientelet här på forum, att få åka på spår som inte trafikeras av reguljära linjer? Spåret på blå tuben mellan Hallonbergen och Rinkeby exempelvis - går det att köra den vägen fortfarande?
En fråga som slog mig är huruvida det finns veterantåg i någon annan tub i världen eller är stockholmstuben unik? Någon som vet?
Martin
MTA (New york) släpper till spåren för turer med äldre vagnar någon gång ibland.Reimersholme71 skrev: En fråga som slog mig är huruvida det finns veterantåg i någon annan tub i världen eller är stockholmstuben unik? Någon som vet?
Jag såg när de hade ett trätåg ute, dörrar modell lastvagn och nakna glödlampor som belysning. Ändå var det före sin tid nog att ha jacobi(?)-boogier, fyra boogier på tre vagnar.
Misstänker att det är någon intresseförening som kör.
mvh /M
The tube i London har trafik med veteranfordon bl.a. förkommer trafik med ångtåg på the Met.mickeb skrev:MTA (New york) släpper till spåren för turer med äldre vagnar någon gång ibland.Reimersholme71 skrev: En fråga som slog mig är huruvida det finns veterantåg i någon annan tub i världen eller är stockholmstuben unik? Någon som vet?
Jag såg när de hade ett trätåg ute, dörrar modell lastvagn och nakna glödlampor som belysning. Ändå var det före sin tid nog att ha jacobi(?)-boogier, fyra boogier på tre vagnar.
Misstänker att det är någon intresseförening som kör.
mvh /M
- TimK
- Kontakt:
För att svara på din sista fråga: Det skulle nog kräva att man bröt HS vilket innebär medföljande trafikbefäl.Reimersholme71 skrev:Tack för det! Spånar man tillräckligt många tokiga idéer måste ju till slut någon av dem verka genomförbar!TonyM skrev:Micke har rätt i att förutsättnignarna för att bedriva trafik är vitt skilda från varandra. När vi kör lisebergslinjen skulle jag tippa på att långt de flesta är ute efter att åka spårvagn till Liseberg. Om det sedan sker i en spårvagn av 1902-års eller 1984-års modell är egalt.
/TonyJag hoppas att mina idéer kan inspirera dem som bor kvar där uppe i Tjockhult att fundera på hur veterantåget bäst kan trafikeras. Embryon behöver näring för att växa!
Vad jag förstår av "demografin" här på Forum är det en himla många tunneltågsförare som är spårvagnsentusiaster och kör Djurgårdslinjen, så om några av dem tar över rattandet av veterantåget kanske vi kan rekrytera ersättningsförare till spårvagnen som inte är behöriga i tuben och lösa bemanningsproblemet i alla fall?
Det står ju i ordlistan (http://www.ss.se/lexikon/index.php?bokstav=tu) att tunnelbanan är ett "Mystiskt transportmedel under marknivå. Värdelöst för sightseeingturer." Men skulle det inte vara lite ball även för människor som inte är rabiata fanatiker, som klientelet här på forum, att få åka på spår som inte trafikeras av reguljära linjer? Spåret på blå tuben mellan Hallonbergen och Rinkeby exempelvis - går det att köra den vägen fortfarande?
-klipp-
Martin
För ett par månader sedan satt jag på ställverket Västra skogen och av diverse skäl var tvungen att skicka ett byteståg den vägen, från Hallonbergssidan mot Rinkeby via spår 1 (f.d. norrgående trafikspår). Efter ett bra tag då jag och TL satt och undrade hur långt tåget måste åka innan det fick M (50 km/h) så kom ett anrop från föraren på byteståget med samma fråga. Kort därefter dök hon upp på panelen på Rinkebysidan vilket torde innebära att det är L (15 km/h) hela vägen, tyvärr. (Under tiden hade förresten tåget efter det tåg som skulle bytas hunnit så långt norrut att vi bestämde oss för att genomföra bytet i Rinkeby i stället för Hjulsta.)
Mvh Tim
Rissne
Efter som spår 1+2 i Rissnedepån ligger inom depåområde så är det så klart L hela vägen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Museitåg - för tidigt
Det finns flera orsaker till att Veterantåget inte är ute så mycket och dessa är, enligt min högst privata mening:
Vagnarna är inte tillräckligt "exotiska"!
De vagnar tunnelbanan använt ser ungefär likadana ut från C1 till idag, med undantag för C20.
Karossen är nästan identisk, sett ur normaltrafikants synvinkel, och nästan alla är gröna.
Idag går det fortfarande en och annan grön vagn men om några år, när alla gröna vagnar varit ur trafik några år blir de intressanta, de skiljer sig ju så otroligt mycket från de då vanliga trafikvagnarna. Karossen är olika och likaså färgen. Då kanske också normaltrafikanten ser olikheterna i vagnarna.
De som skall hyra tågen är inte diggarna utan vanligt folk och vi måste nog skilja på synen på objekten som de olika grupperna har.
Först och främst måste Veterantåget marknadsföras, gärna i tidtabeller och på stationernas info-tavlor samt på SL's Internetsida.
Då skapar man ett intresse.
Fortsätt med specialtåg med utrangerade "moderna" gammelvagnar för ombyggnad till konsttåg, teatertåg och restaurangtåg. Allt enligt tidigare förslag i denna tråd.
Kör regelbundna turer en eller flera gånger varje lördag, söndag och helgdag.
Då tror jag vi kan få upp intresset och förhoppningsvis även tjäna pengar på trafiken.
-Per
De vagnar tunnelbanan använt ser ungefär likadana ut från C1 till idag, med undantag för C20.
Karossen är nästan identisk, sett ur normaltrafikants synvinkel, och nästan alla är gröna.
Idag går det fortfarande en och annan grön vagn men om några år, när alla gröna vagnar varit ur trafik några år blir de intressanta, de skiljer sig ju så otroligt mycket från de då vanliga trafikvagnarna. Karossen är olika och likaså färgen. Då kanske också normaltrafikanten ser olikheterna i vagnarna.
De som skall hyra tågen är inte diggarna utan vanligt folk och vi måste nog skilja på synen på objekten som de olika grupperna har.
Först och främst måste Veterantåget marknadsföras, gärna i tidtabeller och på stationernas info-tavlor samt på SL's Internetsida.
Fortsätt med specialtåg med utrangerade "moderna" gammelvagnar för ombyggnad till konsttåg, teatertåg och restaurangtåg. Allt enligt tidigare förslag i denna tråd.
Då tror jag vi kan få upp intresset och förhoppningsvis även tjäna pengar på trafiken.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Museitåg - för tidigt
Det stämmer nog bra det där. Men då gäller det ju att tåget blir kvar i flera år till. Jag har hört elaka rykten om att tåget ska bort pga. att man inte har råd att låta det stå. Det låter ju helt befängt när man rustat upp det för en förmögenhet, fast man vet ju aldrig med beslutsfattarna. De har gjort misstag förrut. Om det nu visar sig att detta stämmer hoppas jag att vi diggare reser oss upp och protesterar. Detta är ju tunnelbanehistoria!Per Lind skrev:Det finns flera orsaker till att Veterantåget inte är ute så mycket och dessa är, enligt min högst privata mening:
-Per