På tal om detta med "gräv ner biltrafiken". Planskildheter och upprustningar borde göras på många ställen i vår stad. korsvägen är nog det viktigaste exemplet. Även Järntorget vad gäller Norra och Södra Allegatorna, liksom vid Avenyn. Vid Drottningtorget borde Nils Ericssongatan nersänkas och en bro dras över, mellan huvudingången till centralen och hållplatserna. Drottningtorget är det första tågresenärer ser av Göteborg och borde vara mer pimpat än idag. Sedan kanske Linneplatsen, gamlestadstorget och Hjalmar Brantingsplatsen borde få en liten uppfräschning.Jaha, men korsvägen-centralen är väl bäst att köra via en uppsnabbad variant av dagens skånegatan? Gräv ner biltrafiken vid korsvägen och ullevi, och stäng plankorsningarna däremellan för motorfordon så får man nog rätt bra fart, alternativt "superprioritera" kollektivtrafiken på de plankorsningarna.
Någon central plats jag glömt?
Förvisso, men jag pratar om i ett längre skede. När vi kommer till den tid Harald pratar om (när vi nått kapacitetstaket) så är det den här vägen som känns bäst. Man slipper då gå underjord för att leda spårvägen genom city. Jag tycker denna del kan byggas redan nu, och först i framtiden så slutför man länken genom att koppla ihop den här banan med snabbspåret och götaälvbron.Jag säger att det är fel att bygga snabbspår den vägen. Ett problem är att man sätter två olika sorters miljövänner mot varandra, de som vill ha spårtrafik för att spara på jordklotet, och de som vill ha gott om träd i städerna. Det känns dumt att skapa den konflikten. Men annars känns det som att ett snabbspår snarast bör gå längs södra älvstranden (som jag sagt tidigare). Det är kortaste vägen från Järntorget/Masthuggstorget till centrum.
Om man så vill kan man ju ta bort en av bilfilerna (den i varje riktning som är närmas grönområdet i mitten) och här lägga spåren. Mina enda krav är full planskildhet och separerat från både bussar och annan trafik.
Dessutom, en mycket viktig poäng. Hagakyrkans pendeltågstation. Det vore idioti på hög nivå att lägga en pendeltågstation vid Hagakyrkan som försörjs med så undermålig kollektivtrafik.
Änggårdskomplexet och korsningarna runt Ullevi har på tok för krokiga spår. Detta tycker jag man borde ordna upp.*Ängårdskomplexet
*Spårkorsningarna runt Ullevi
*Snabbspåret
Hur skulle dessa annars se ut?
När det gäller snabbspåret så skulle jag vilja se snabbspår ända till Centralen, inte bara till Polhemsplatsen. Annars är snabbspåret väl så bra det kan bli (förutom att banvallen är så rak och fin att det känns synd att inte köra fortare än 60 knyck).
Snabbspårdet - ja, först av allt det du nämner med att förlänga fram till centralen. Det jag inte gillar är de olika hastighetsnedsättningar som finns på sträckan. När den går kulverterad under motorvägarna är ett exempel.
Jag blev väldigt förvånad när jag läste vad du tycker om Bangårdsviadukten. Ett av de viktigaste och mest vettiga trafikprojekt jag känner till. Idag är vägen runt centralstationen överbelastad med både bussar och bilar som fastnar i kö. Följden av detta blir buller och avgasutsläpp. Bangårdsviadukten skulle inte bara få bort biltrafik ifrån ett centralt område, utan även ge kollektivtrafiken bättre framkomlighet.När Bangårdsviadukten byggs: förhoppningsvis aldrig. Det är föråldrat att bygga trafik i flera våningar i syfte att öka eller bibehålla biltrafiken i innerstan. Omfattande biltrafik skapar buller och barriärer. Bilarna får köra runt stan, inte genom. Hälften av alla bilresor i göteborgsregionen är kortare än 8 kilometer vilket går utmärkt att cykla eller åka kollektivt. Källa Resvanor i Göteborgsregionen 2005 sidan 10.
Det är bättre att prioritera bort biltrafiken och istället satsa på gång, cykling, spårväg och bussfiler.
Vartifrån fick du den här kartan ifrån början?Harald skrev: